حمله بی‌سابقه روحانی به شورای نگهبان/ توضیحات جدید درباره کاخ مرمر/ باهنر: اصلاح‌طلبان هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست

گروه سیاسی الف،   3981107130 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

حمله بی‌سابقه روحانی به شورای نگهبان/ توضیحات جدید درباره کاخ مرمر/ باهنر: اصلاح‌طلبان هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست

عباس عبدی: اصلاح‌طلبان به فعالیت‌های مدنی روی بیاورند

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد در پاسخ به سوالی درباره نحوه کنشگری سیاسی اصلاح‌طلبان با توجه به احتمال شکست در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ گفت: «كنشگري اصلاح‌طلبان تاكنون هم در قدرت و هم در جامعه مطرح بوده است. از ابتدا يك پاي آنها در جامعه بود و يك پاي‌شان در ساخت قدرت رسمي.

موازنه بين اين دو است كه كنش اصلاح‌طلبانه را موثر و مفيد مي‌كند. حال به هر دليلي ساخت قدرت نمي‌خواهد، اجازه دهد كه اصلاح‌طلبان در ساخت قدرت رقابت كرده و حضور داشته ‌باشند، پس بايد در همان عرصه عمومي و جامعه فعال بود. مشكل چنداني هم وجود ندارد.

اصلاح‌طلبان در اين سال‌ها اين بخش يعني حضور در عرصه عمومي و جامعه را تضعيف كردند، حالا مي‌توانند به همان حوزه باز گردند و آنجا كار خود را انجام دهند. البته اتفاقات سال ۸۸ باعث شد حضور اصلاح‌طلبان در اين حوزه كمرنگ شود. با اين حال در حال حاضر امكانات جديدي وجود دارد كه مي‌توان با اتكا به آنها در حوزه عمومي و اجتماعي حضور بيشتر و موثرتري داشت و هيچ دليل ندارد كه اين امكان را از دست بدهند.»

***

معاون وزیر کشور: در سه چهارم حوزه‌های انتخاباتی، رقابت شکل نگرفته است

به گزارش ایرنا، جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور روز دوشنبه در همایش استانداران، فرمانداران، روسای بازرسی و اعضای ستاد انتخابات سراسر کشور گفت: پیش بینی اولیه این است که ۷۵ هزار شعبه در سراسر کشور خواهیم داشت که نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار شعبه افزایش خواهد یافت. آمایش شعب انجام شد تا تراکم نداشته باشیم.

وی یادآور شد: ۱۷۴ حوزه با یک نماینده،  ۲۱ حوزه با دو نماینده، ۸ حوزه با سه نماینده، ۱ حوزه با ۴ نماینده، ۲ حوزه با ۵ نماینده، یک حوزه با ۶ نمابنده  و یک حوزه با ۳۰ نماینده داریم، در مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه داریم که ۵ حوزه اقلیت ها هم جزو این حوزه ها است. 

عرف یادآور شد: با توجه به برآورد انجام شده از این ۲۰۸ حوزه، سه چهارم حوزه ها در بحث رقابت احتیاج به تجدیدنظر دارد اگر تجدیدنظر صورت بگیرد می توانیم اتتخاباتی قابل قبول بین جناح های سیاسی داشته باشیم.

***

باهنر: اصلاح‌طلبان هم لیست ارائه می‌کنند و هم طرفدار دارند

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا درباره وحدت اصولگرایان و رقابت با اصلاح‌طلبان به ایسنا گفت: «تا جایی که خبر دارم پایداری گفته است که جدا به میدان می‌آید یا ممکن است یک لیست جداگانه دهد. من فکر می‌کنم اینها دیگر چانه‌زنی است و دیگر در شورا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اگر دو لیست یا سه لیست شوند، شکست‌شان قطعی است. البته این سه لیستی که می‌گویم لیست‌های پررنگ است لیست‌های کوچک که همیشه هستند ولی تصور می‌کنم بحث‌های فعلی برای لیست جداگانه دادند بیشتر چانه‌زنی است تا افرادی که می‌خواهند در لیست اصلی جای دهند بیشتر باشد...

می‌خواهم بگویم اگر تصور کنیم که در جریان اصولگرایی دو یا سه لیست هم باشد اشکالی ندارد چون رای‌دهنده به ما در انتخابات آینده بیشتر است، اصلاً معنا ندارد و آرا پخش می‌شود. اصلاً اگر ۲ لیست جدی اصولگرا در تهران بیاید که حتماً انتخابات را می‌بازیم. تازه اگر با یک لیست هم به انتخابات وارد شویم باید بسیار تمهیدات بچینیم و برنامه‌ریزی کنیم تا موفق شویم...

این هم که من همیشه به دوستان می‌گویم که مراقب باشیم به خودمان نبازیم برای این است ما باید نگران برنده شدن خودمان هم باشیم. یعنی تحت هیچ شرایطی نباید از پیروزی خودمان مطمئن شویم. اگر چنین شود این اول شکست است. اینکه ما تصور کنیم این بار نوبت اصولگرایان است و حتماً برنده می‌شوند این آغاز شکست است. البته الان وضعیت اصولگرایان خوب است اما باید با تدبیر و برنامه جلو برویم و رقبا را ناچیز نشمریم...

یک وقت است که می‌خواهیم در غیبت اصلاح‌طلبان انتخابات برگزار کنیم که مانند مجلس نهم می‌شود؛ اصولگرایان ۲ لیست داشتند. یکی پایداری بود و دیگری بقیه و باهم رقابت کردند اما الان اصلاً در غیبت اصلاح‌طلبان نیستیم. همین الان هم آن‌ها می‌توانند لیست قابل‌قبولی بنندند. اصلاح‌طلبان در تهران طرفدارهای خودشان را دارند. اینطور نیست که ما سرمان را زیر برف کنیم و بگوییم طرفداری ندارند، نخیر هم طرفدار دارند و هم کاندیدا برای بستن لیست!»

بیشتر بخوانید:

باهنر: اصلاح‌طلبان کاندیدای کافی دارند/ قهرکردن و تحریم انتخابات یک بازی باخت‌ - باخت است

***

پایان لوایح FATF در مجمع

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز(دوشنبه، ۷ بهمن) در جمع اعضای بسیج رسانه درباره آخرین وضعیت بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده و از نظر آیین نامه، وقتی زمان تمام شود، نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.

وی افزود: دولت و مجلس به دنبال این هستند که مسایل را از طریق دیگری پیگیری کنند، اما از نظر ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعلا نمی‌توانیم  بحث را پیگیری کنیم، بنابراین از نظر مجمع نظر شورای نگهبان حاکم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: بنابر این بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف به این است که خود نهاد FATF کاری را انجام دهد،چون مجمع بی اعتماد شده است.

***

توضیحات مجمع تشخیص درباره حواشی کاخ مرمر

پس از سخنان پرویز فتاح درباره استقرار مرحوم هاشمی در کاخ مرمر و در پی آن پاسخ محسن هاشمی رفسنجانی، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرد: در این اطلاعیه آمده است: «پس از رحلت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۵، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه‌ای در خصوص محل برگزاری جلسات مجمع به محضر رهبر انقلاب نوشتند و تقاضا کردند که جلسات مجمع به ساختمان مجلس قدیم منتقل شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با پیشنهاد دبیر مجمع موافقت کردند و طی دوسال گذشته هیچ کدام از روسای مجمع در آن ساختمان مستقر نشدند و هیچ جلسه‌ای از مجمع تشخیص مصلحت نظام در آنجا تشکیل نشده است.»

***

حمله بی‌سابقه روحانی به شورای نگهبان

رئيس‌جمهور روز دوشنبه در همایش استانداران، فرمانداران، روسای بازرسی و اعضای ستاد انتخابات سراسر کشور انتقادات بی‌سابقه‌ای نسبت به شورای نگهبان وارد کرد. روحانی گفت: «مجری انتخابات و مجری قانون ، وزارت کشور، استانداران و فرمانداران هستند اینها مجری قانون و مجری انتخابات هستند، انتخابات را اینها اجرا می کنند. حالا قانون اساسی ما احتیاط کرده و گفته است یک دستگاهی هم از کنار نظارت کند یعنی یک عده ای را گفتند شما اینجا این بالا بایستید، نگاه کنید ببینید اینها یک وقت خلاف نکنند – همین - نظارت یادمان نرود. یک دستگاه در کشور مجری انتخابات است و بار انتخابات بر دوش اوست اعتماد مردم باید به این گروه باشد یک گروه هم آن بالا نظارت می کنند که خلاف یک وقتی واقع نشود و یک جایی هم خلاف بود بگویند حواس شما باشد که اینجا دارد خلاف می شود. حالا برعکس شد ناظر شد مجری، مجری شد لجستیک...

این که نمی‌شود که نهادهای اصلی قانونی، 4 رکنی که باید بگویند این فرد صالح است یا نیست، همه گزارش درست دادند، و یکی را فرستادند در یک کوچه‌ای و اصلاً معلوم نیست با چه کسی صحبت کرده و چه گفته، بعد آمده گزارشی نوشته، مگه می‌شود با یک چنین چیزی  کشور را اداره کرد. اگر می‌خواهیم با رفتن در خانه ها  درست کنیم، پس این دستگاه‌ها را تعطیل کنیم این وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دادگستری برای چه داریم، برویم همان درب خانه‌ها و از دو همسایه بپرسیم.»

بیشتر بخوانید:

روحانی: ملت ما نمی‌گذارد آمریکا پیروز شود/ با صندوق رای قهر نکنید؛ امروز روزی است که باید پای صندوق رای رفت

اینکه انتقادات روحانی به شورای نگهبان تا چه اندازه وارد است انشا‌ءالله باید بعدا مفصل درباره آن بحث شود اما از روحانی باید پرسید آیا با بیان این سخنان در سخنرانی عمومی تاثیری در عملکرد شورای نگهبان دارد؟ اگر رئیس‌جمهور گمان می‌کند عملکرد شورای نگهبان ایراداتی دارد باید در محافل خصوصی انتقادات خود را مطرح کند و تلاش کند رویه‌های غلط این شورا اصلاح شود؛ نه‌اینکه در سخنرانی عمومی اینچنین با نیش و کنایه و تمسخر به شورای نگهبان حمله کند.

این کار روحانی نه‌تنها هیچ تاثیری در عملکرد اصلاح عملکرد شورای نگهبان ندارد بلکه به‌عکس باعث دلخوری این نهاد می‌شود و ممکن است اثرات فعالیت‌های خیرخواهانه بقیه افراد را هم خنثی کند. به‌علاوه اختلاف بین وزارت کشور و شورای نگهبان را بیشتر می‌کند و این به ضرر کشور و انتخابات است.

اما سخنان امروز روحانی یک وجه بسیار بد و حتی غیرقانونی داشت. روحانی در بخشی از سخنانش گفت:‌ «اگر باید ۲ یا ۵ نفر تایید شوند نگذاریم اختلاف و دعوا درست شود، شماها که در جلسات خصوصی خود می گویید مجلس بعدی صددرصد مال ما هست و اگه مال شماست چرا غصه می خورید؟ شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی صددرصد مال ماست الحمدالله مال شماست اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد مشارکت بالا برود مجلس هم مال شما باشد، نوش جان شما.»

این سخنان عملا حمایت از یک جریان سیاسی خاص است و بیان این حرف در جمع مجریان انتخابات حتما اشکال دارد. اینکه رئیس‌جمهور در جمع مجریان انتخابات چنین کنایه‌هایی به یک جناح سیاسی وارد کند بوی حمایت از گروه‌های سیاسی می‌دهد و این هم سلامت انتخابات را خدشه‌دار می‌کند.

بخش دیگری از سخنان روحانی که عملا خودزنی درباره سلامت انتخابات است. روحانی گفت: «من که نمی پسندم این شکلی که الان ما صندوق آرا داریم ، حالا دیگه چاره نداریم هر چه هم با آقای وزیر کشور درهر دوره ای تاکید کردیم به هر حال نشد که این انتخابات را الکترونیکی کنیم ، افغانستان هم این کار را کرد این کار را بکنیم این که چیزی نیست آخر این چیست دومرتبه روی ورقه بنویسد دومرتبه در صندوق بیندازد و باز یکی می خواند ، یکی علامت می زند و معلوم نیست آن چه چیزی را می خواند و این کجا را علامت می زند. بعد همه که علامت زدیم یا حسین تجمیع. و آخر که می خواهند تجمیع کنند چه بساطی پیش می آید آنجا باید مراقب و مواظب باشیم خیلی از انتخابات در تجمیع مشکل پیدا می کند.»

اینکه رئیس‌جمهور کشور اینچنین سلامت انتخابات را در جمع مجریان انتخابات زیر سوال ببرد و عملا مجریان انتخابات را در امر تجمیع آرا متهم به دستکاری آرا کند حقیقتا از عجایب روزگار است.