نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرا دولت به پیشنهادات اقتصاددانان گوش نمی‌کند؟/ برخی هنرمندان در صداوسیما مشهور شدند اما حالا ژست اپوزیسیون می‌گیرند/ حاکمیت باید با دانشجویان مدارا کند

گروه سیاسی الف،   3981102035 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

مخاطبین «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل مطالب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: چرا دولت به پیشنهادات اقتصاددانان گوش نمی‌کند؟/ برخی هنرمندان در صداوسیما مشهور شدند اما حالا ژست اپوزیسیون می‌گیرند/ حاکمیت باید با دانشجویان مدارا کند

نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور درباره راهکارهای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بدون کمک خارجی با نظرات متعدد مخاطبین الف همراه شد که برخی از آنها را می‌خوانید:

*با همه دنیا دوست بودن خیلی خوب است. اما در برابر استکباری که می گوید قدرت دفاعی خود را نابود کن تا بلای لیبی را سرت بیاورم باید زانو زد؟ اگر نه باید با راه کار های ارائه شده بالا بکمک اقتصاد ایران امد. اما کسانی مانند پسر قذافی اند که می خواهند کشور را بی دفاع به پای استکبار بیاندازند

*اقتصاددانی که بگوید در وضع تحریم و دشمنی با ابرقدرتمندترین کشور جهان یعنی آمریکا می توان پیشرفت کرد نه اقتصاد را میداند و نه به روابط جهانی آشنایی دارد.

*من اقتصاد دان نیستم ولی در میان مردم هستم. تقریبا همه مردم میدانند که راه حل اقتصاد ایران چیست .خیلی ساده ولی عملی و سریع است. ۱. تلاش برای رفع تحریم ها با گفتگو وتعامل با آمریکا و اروپا ۲.اصلاح نظام مالیاتی کشور.اخذمالیات ازنهادها وافرادی که مالیات نمیدهند ۳. اصلاح نظام بانکی در راستای حمایت از تولید بجای اخذسود  ۳. سپردن کارهابه اهل فن. بجای فامیل بازی

*تنها راه نجات اقتصادایران باید واردات کلیه کالاها منوط به عدم امکان تولید در داخل باشد ولا غیر . روش واردات کنونی یعنی دزدی کار ایرانی و دراختیار بیگانگان قرار دادن است .

*این ۱۰ پیشنهاد خوب است اما پاسخ چند موضوع مکمل اکید این اقدامات است ۱.فناوری تولید چگونه ارتقا یابد؟ ۲.محصولات و خدمات در چه سطح از بهره وری، تولید گردد که بازار های مقصد را متاثر و منجر به درآمد گردد۳.نیروی کار با چه سطح از مهارت قادر به تحول در چنین روند تولید و خدمات رقابتی فرا  گیرد؟

*موارد ذکر شده علت مشکلات اقتصاد نیستند بلکه معلول بی برنامه بودن توسعه کشور و تصمیمات لحظه ای است . کشور برای بخش های مختلف برنامه میخواهد .

*پژوهشگران وفرهیختگان بسیاری تاکنون راهکارهای مفیدی ارایه فرمودند ولی کو گوش شنوا مرغ دولت روحانی فقط یک پا دارد

*بندهای ۲ و ۴ مستقیم به صادرات و مسائل بانکی اشاره دارد. این اقتصاددانان عزیز چطور وظایف سفارتخانه ها و روابط بانکی را مستقل از روابط سیاسی می دانند.

*ادامه این نامه می‌تواند نوشته شود: 11- باشگاهداری ورزشی توسط دولت را تعطیل کنید 12- از ساختار اقتصاد متمرکز،رانتیر و دولتی به سمت اقتصاد غیرمتمرکز، چند محصولی و غیر دولتی حرکت کنید 13-خواهشا دولت دیگه خودرو تولید نکنه 14- از مزیتهای نسبی تمامی استانها استفاده بشه

*دقیقا مطالب بجا و درستی توسط اقتصاد دانان برجسته کشور مطرح شده. خصوصا در زمینه سوداگری در بازار طلا و خودرو و مسکن و دلار و ارزهای خارجی از یک طرف و افزایش سودهای بانکی و بنگاه داری بانکها  و خروج سرمایه از تولید  برای نمونه  یک بانک خصوصی   با سودهای ۲۰ درصدی روز شمار  پولهای مردم در سراسر کشور را تجمیع و سالهاست در پروژه .. هزینه می نماید و هیچ کس هم جلو دارش نیست؟ واقعا چرا؟

*تمام به اصطلاح راهكارهاي شما بدون انجام اساسيترين كار، يعني، ممنوعيت افزايش هرگونه هزينه جاري در سه قوّه مقننه و مجريه و قضاييه بمدت حداقل سه سال ، مانند ريختن اب در شنزار است كه هيچ اثري ندارد.

*اینها چه جور اقتصاددانی هستند که هنوز متوجه نشده اند وقتی که ارزی وارد ایران نمیشود چگونه می شود مواد اولیه تولید رو خرید؟

*همه اینهایی که گفته شده، منوط به شایسته سالاری مدیران هست، وقتی کشور به صورت قبیله ای اداره میشه، هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افته.

*1- توصیه یکم، کاملا دو لبه است. دوستانی که این توصیه را کردند حتما به چند شغل حرفه ای مثل پزشکی و حقوق نظر داشته اند! اساسا در بسیاری از مشاغل، در ایران هر کسی ورود می کند و این خودش معضل پنهانی است که هزینه دارد! احتمالا دوستان نهادگرا هم هستند!!؟ 2- درسته سفارتخانه های ما 40 سال و قبلتر هم چنین ماموریتی نداشتند ولی بسم الله، ببینیم دولتی چقدر می تواند صادرات را تسهیل کند!! این افق گشایی، لازمه اش آدم جدید است نه همان آدم قبلی! 3- این توصیه بانکی، چقدر از قافله اوضاع بانکها دور است. بانکها نه فقط به دلیل نبود حکمرانی بانکی قوی از سوی بانک مرکزی بلکه به دلیل سواستفاده همیشگی اهل قدرت از بانکها، کاملا دست نیروهای فشل صنفی اداره می شوند، چنین بن بستی برای بانکها، اصلا کافی نیست و بانکها هنوز سم مهلک خود را از اقتصاد ایران دریغ نخواهند کرد، کمی عمیق تر به بانک نگاه کنید دوستان.

***

مخاطبین الف درباره  خبرتحریم صدا و سیما توسط محسن تنابنده بعد از پایتخت۶نظرات متعددی دادند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*سلام از زحمات شما برای شاد کردن مردم تشکر میکنم اما این وقایع دعوای خانوادگی ما هست اگر عاقلانه و مدبرانه عمل کنیم قهر را کار خوبی نخواهیم دانست

*آقای تنابنده ما وقتی می شنویم پایتخت در حال فیلمبرداری است خوشحال می شویم اما فرض بر این بگذارید که چنین سریالی در کار نبوده نه زندگی تعطیل میشه نه کسی از ساخته نشدن این پایتخت ناراحت. همین الان جمع کن برو

*آقای تنابنده، پیشنهاد می کنم با پرداخت خسارت همین الان متوقف کن. اینکار بیشتر اثر دارد. متوجه می شویم حاضری از پول هم بگذری!

*شما سلبریتی ها که فکر مردم نیستید. تا می تونین می خورین و به وقتش رنگ عوض می کنین حزب بادها

*نظرش این بوده و باتعصب رو نظرش وایستاده، از نطر انسانی قابل تحسینه، ما هم باید رو عقیده مون متعصب باشیم و غیرت به خرج بدیم و کسانی رو که جشنواره و تلوزیون رو تحریم می کنن تحریم کنیم.اگر اینها رو دوباره راه بدیم نشان از بی غیرتی مون هست.

*ایشالا که نسل جدید هنرمندها بیان جای اینا رو بگیرن

*اگر آن حرفهایی که در مورد رخشان بنی اعتماد و کوثری مطرح شد مصداق توهین است پس آن حرفها و شعارهایی که جلو در دانشگاه امیرکبیر با حضور برخی از ایشان گفته شد چه بودند؟! آقای تنابنده در اعتراض به توهین ها و فحاشی های مذکور با کی میخواهند قطع همکاری کنند؟

*ایشون فراموش کرده که شهرتش رو مدیون صدا و سیمای همین کشوره و در هر کشوری میبایست هنجارهای اون رعایت بشه و البته برای کسی که با درآمد چند میلیاردی حتی یک ریال مالیات هم نمیده بنظرم این نوع برخورد غیر قابل قبول تره

*در تلويزيون ملي وقتي يک شخص با اون حرص و تنفر در مورد يک انسان صحبت ميکنه و بهش اتهام جنسي ميزنه که بهتان هست و حتي ميگه ((لذت هم ميبره)) قطعا اون شخص و نهادي که به ايشون تريبون ميده هم خطاکار و مسوول هست و حتي قوه قضائيه هم مقصر هست که با اين خط فکري در صدا و سيما برخورد نميکنه. حواستون باشه هر چقدر هم مخالف باشيد با يک انسان و نظراتش اينکه تهمت اينچنيني به يک انسان ميزنيد نشان از سقوط اخلاقي هست و تابلوي دينداري اين افراد چيزي جز يک روتوش چندش اور نيست

*کاش اون موقع که این سلبریتی ها به شعور یه ملت توهین می کنن هم یه صدایی ازتون در بیاد. همتون با صدا و سیما به شهرت و نون و نوا رسیدید حالا پز اپوزیسیون می دید واسه ما. بس کنید دیگه، والا شما هنر پیشه ها تو تخصص اصلی خودتون هم خیلی صاحب نظر نیستید که درباره همه چی حرف می زنید.

***

یادداشتی با عنوان «تظاهرات دانشجویان و گسست های اجتماعی و سیاسی» درباره لزوم مدارا با دانشجویان معترض در الف منتشر شد. برخی از نظرات کاربران الف در این زمینه خواندنی است:

*بیشتر شعارهای این تعداداندک ازدانشجویان برعلیه رهبری وسپاه بوده است .جناب نویسنده رهبر وسپاه مقصر کدام مشکلات اقتصادی سیاسی وفرهنگی ... کشور بوده اند. این شعارهای یک سویه ازروی بغض ودلسوزی نیست بلکه وطن فروشی است.

*یک عده هم سوال دارند. مثلا در حادثه سقوط چرا دیر اعلام شد؟ خب خدا روشکر قشر باسواد هستید. مقایسه کنید با حوادث مشابه در دیگر نقاط جهان و ببینید واقعا خیلی دیر اعلام شده؟ البته یک اشتباهاتی هم بود که قبل از بررسی همه جوانب نباید رسانه ایها این احتمال رو رد میکردند. و این یک تجربه هست. تو این مسائل نباید زود نتیجه گیری کرد. خصوصا که مسئله تخصصی هست و مثلا یک دانشجوی عمران نمیتونه نظر بده تو این زمینه که دقیقا مشکل کجا بوده. اگر بخواد توجیه بشه باید چند دوره آموزشی در زمینه اون تخصص رو بگذرونه تا متوجه استدلال توضیح دهنده بشه.

*ماهمه برادر و خواهر هم هستیم و سوال پرسیدن و مطالبه کردن حق تمام افراد جامعه است ولی بازی کردن در زمین دشمن و پشت همدیگر را خالی کردن هنر نیست.در طول تاریخ کشور به خصوص ۱۰۰ الی ۲۰۰ سال قبل هرحکومت و یادولتی که دوست یا حریف کشورهای استعمارگر بوده اند آنها به هرنحوی خواستند فقط و فقط منافع خودشان را ببرند ببینیدچه بر سر منطقه آوردند. اینها برضد دولت های مستقل هستند چه جنایت ها که درعراق نکردند و الان مردم خواستار خروج آنها هستند ‌و میگند ما نمی رویم این یعنی استقلال،غیرت و قانون یک ملت را زیر سوال بردن و ما چه خوشبختیم که این اجنبی ها در خاک مقدس کشورمان برخلاف سایر کشورها هیچ پایگاهی ندارند و امنیت خودمان را خودمان برقرار میکنیم. ممکن است اشتباهات سهوی بوجود آمده باشه ولی آن حکومت های استکباری از نظرسیاسی،اقتصادی ،اجتماعی،نظامی و...چه جنایت های علیه ملت ها انجام نداده اند از ویتنام بگیر تا .... بیاییم تاریخ و زمان حال سیاسی و امنیتی جهان را مطالعه کنیم.

*بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان نظام عمومی شده است ،امیدوارم مسئولان ملتفت ومتوجه شوند،

*مشکل واقعی کشور ما میدانید چیست؟ نبود اعتماد عمومی مردم به مسیر آینده کشور. واقعا یک نفر الان در کشور ما نیست که بتواند بگوئید مسیر ما به کجا است ، یا در ۵ سال آینده جایگاه اقتصاد کشور ، روابط خارجی ، توسعه زیرساختها ، تورم ، گرانی ، قیمت مسکن ، نرخ بیکاری ، حتی قیمت پراید کجا خواهد بود.

*باید مسئولین به این  نکته توجه داشته باشند  اگر سهل انگاری در هرزمینه ای داشته باشند چه از لحاظ معیشتی مردم وچه در زمینه سقوط هواپیما که با تاخیر اعلامش کنند ولو این کاردرجهان متداول باشد " دشمنان این مملکت آنهم باسابقه صدها ساله خیانت ودخالت درامور داخلی ایران به خاطرمنافع کثیف خود قدرت عمل را از شما میگیرد و با چهره ای مهربان وپدرانه ظاهر میشوندتا بعداز اعتماد نیات شیطانی خودشان را دراین مملکت پیاده کنند.پس صادق باشید .

*یک دلیل این که این اعتراضات در بین دانشجویان پر رنگ شد هم ذات پنداری و نزدیکی با مسافران هواپیما بود. به نوعی آنها را آینده خودشان می بینند و فکر اینکه ممکنه چنین اتفاقی برای هر کسی بیفته وحشتناکه. مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا شرایط اقتصادی فرهنگی اجتماعی کشور به گونه است که تعداد زیادی از دانشجویان به دنبال (یا مجبور به؟) خروج از کشور هستند. البته نقش رسانه در بهشت نشان دادن آن طرف و جهنم نشان دادن این طرف هم غیر قابل اغماض است.

*مشکلات کشور با مشارکت حداکثری وشنیدین صدای همه مردم از هر قشر وگروهی قابل حل است نه توسط یک جناح خاص. متاسفانه دراین سالها حکومت و بویژه صدا وسیما تنها نظرات یک جناح خاص را می خواهد بر کل جامعه تحمیل کند. این امر نشدنی است وعامل افزایش تنش در میان مردم. مانند اظهارات خانم طالبی و اقای کوشکی که چیزی جز افزایش تنش در میان مردم نتیجه ای ندارد.

*دانشجوها هم مثل باقی مردم هستند و مطالباتشان را بصورت کلی حالا یا با شعارهای تند و یا کند مطرح میکنند. اما اصل ماجرا سخن نخبگان سیاسی و اجتماعیست که چندین پله از دانشجویان بعلت تجربه بالاترند. باید نظام اهل مدارا و شنیدن نظرات نخبگان سیاسی حتی اپوزیسیون خود باشد چرا که بدون شک قدرت آن افزایش چشمگیری خواهد یافت.