دعوای سیاست در زمین ورزش؛ فدراسیون فوتبال ایران تسلیم تصمیم عجیب AFC نشد

گروه ورزشی الف،   3981030107 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
دعوای سیاست در زمین ورزش؛ فدراسیون فوتبال ایران تسلیم تصمیم عجیب AFC نشد

به گزارش سایت الف خبر سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا چند روزی است که بخش مهمی از اخبار رسانه‌های ورزشی را به خودش اختصاص داده و بازتاب و واکنش‌های زیادی میان اهالی فوتبال و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی و حتی چهره‌های سیاسی داشته است.

صبح جمعه بود که ابتدا از رسانه‌های کویتی خبر رسید که باشگاه الکویت اعلام کرده به دلیل نبود امنیت در ایران حاضر به سفر به کشورمان برای بازی با استقلال نیست و تقاضای برگزاری بازی در زمین بی‌طرف را داده است و خبر از تعویق زمان این دیدار داد.

هنوز سرو صدای این خبر نخوابیده بود که ادعایی عجیب‌تر و در ابعاد به مراتب بزرگتر در رسانه‌های عربستانی پخش شد که نگرانی زیادی میان دنبال کنندگان فوتبال کشور به همراه داشت. ادعایی که تا ساعت‌ها اظهار نظر دقیق و رسمی از سوی مسئولان ایرانی نسبت به آن صورت نگرفت.

ولید الفرج مجری تلویزیون عربستان مدعی شد طی روزهای آینده حق میزبانی از باشگاه‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، گرفته می‌شود. ادعای این مجری تلویزیونی تا ساعت‌ها با تکذیب مسئولان فوتبال ایران همراه بود و اعلام می‌کردند چیزی به آنها اعلام نشده و تا زمانی که اعلام رسمی نشود نمی‌توان رویش حساب باز کرد. هنوز این امید وجود داشت که یک ادعای واهی مطرح شده باشد.

ساعت 6 عصر روز جمعه بود که فدراسیون فوتبال در نهایت این خبر را تایید کرد و اعلام کرد از سوی AFC به آنها سلب امتیاز میزبانی تیم‌های ایرانی ابلاغ شده است:

دیگر جای شک و شبهه‌ای نبود و مقامات و مسئولانی که تا پیش از آن مشغول تکذیب خبر بودند از اینجا به بعد نسبت به آن واکنش نشان دادند.

محمدحسن انصاری‌فرد و اسماعیل خلیل‌زاده صحبت‌های تقریباً مشابهی در گفتگو با رسانه باشگاه‌شان انجام داده و اعلام کردند در صورت قطعیت یافتن موضوع سلب میزبانی حاضر به شرکت در مسابقات نیستند. چند ساعت بعد هم حمیداوی مالک شهر خودرو ادعای مشابهی مطرح کرد که نشان از یک تصمیم جمعی مشترک داشت.

این ادعاها در رسانه‌های خارجی خصوصاً عرب زبان بازتاب زیادی داشت و حتی انصراف رسمی تیم‌های ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا را مخابره کردند. باشگاه سپاهان اما ترجیح داد سکوت کند و تا فردای آن روز و تشکیل جلسه مشترک روز شنبه واکنشی از این باشگاه ندیدیم.

صبح روز شنبه مدیران 4 باشگاه و مسئولان فدراسیون نشستی در این خصوص داشتند و به بحث و گفتگو پرداختند. پس از این نشست در مقابل خبرنگاران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

مدیران سه باشگاه دیگر حرف‌های گذشته خود را تکرار کرده و اعلام کردند حاضر به شرکت در مسابقات بدون اجازه میزبانی در ایران نیستند ولی مسعود تابش که اولین واکنش خود را نشان می‌داد به صراحت سه همتای دیگر خود صحبت نکرد و فقط برای رفع مشکل ایجاد شده ابراز امیدواری کرد:

او با بیان اینکه کشور ما امن است و مشکلی برای میزبانی نداریم اعلام کرد که امیدوار است مشکل ایجاد شده برطرف شود ولی هرگز از تصمیم باشگاه در صورت اجبار به بازی در زمین ثالث صحبت نکرد.

پس از این بود که سایر عوامل باشگاه‌ها هم هر کدام به نحوی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و حرف‌های تقریباً مشابهی زدند. اینکه محال است در کشور ثالث تن به بازی مقابل حریفان آسیایی بدهیم.

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان پس از نشست اضطراری فراکسیون ورزش و جوانان درباره محرومیت تیم‌های باشگاهی ایران از حق میزبانی خود در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در جمع خبرنگاران تصمیم اخیر AFC را یک تصمیم کاملا سیاسی، غیرورزشی و غیرفوتبالی براساس بهانه های واهی مبنی بر نبود امنیت در ایران و نبود امنیت در مسیرهای پروازی منتهی به ایران دانست.

وی همچنین اعلام کرد در انتظار رای نهایی AFC در این خصوص هستند. نشستی هم میان وزیر ورزش و جوانان با رئیس مجلس انجام شد و گزارشی به علی لاریجانی در خصوص جزئیات این پرونده ارائه داد شد.

در این میان اظهار نظرهای مختلفی از پیامدهای حقوقی تصمیم احتمالی از سوی فوتبال ایران صورت گرفت. اینکه انصراف ایرانی‌ها با محرومیت 2 ساله از رقابت‌ها و همچنین احتمال کاهش سهمیه ایران در دور آتی لیگ قهرمانان و حتی خطر تعلیق فوتبال ایران صحبت شد. همچنین از طرف دیگر اعلام شد که سکوت و کوتاه آمدن در قبال این تصمیم به منزله تایید نبود امنیت در کشورمان توسط تیم‌های ایرانی بوده و ممکن است باعث شود تصمیمی مشابه در خصوص رقابت‌های تیم ملی در مقدماتی جام جهانی از سوی فیفا گرفته شود.

در نهایت کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم نهایی خودش را ظهر روز دوشنبه اعلام کرد. قرار بر این شد که رقابت‌های استقلال و شهر خودرو در مرحله پلی آف در دوحه برگزار شده و 4 نماینده ایران (در صورت صعود تیم‌های حاضر در پلی آف) در دور رفت بازی‌هایشان میهمان بوده و در دور برگشت شرایط میزبانی بار دیگر بررسی شود و در صورت تایید دور برگشت به طور کامل تیم‌های ایرانی میزبانی کنند.

برخی خبرگزار های داخلی این تصمیم را نوعی عقب نشینی از تصمیم قبلی کنفدراسیون آسیا تلقی کردند. اما ماجرا به همین جا ختم نشد چرا که ساعتی پیش سایت رسمی فدراسیون فوتبال ایران خبر داد که  در پی ارسال نامه جدید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیم های ایرانی در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا امروز جلسه ای با  حضور مسولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاههای پرسپولیس،سپاهان،استقلال و شهر خودرو در محل فدراسیون برگزار شد. در این نشست نامه باشگاهها در پاسخ به نامه جدید دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شد که  متن آن  به شرح ذیل است:

 با عنایت به نامه مورخ 20 ژانویه دبیرکل کنفدراسیون خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال، جلسه ای امروز تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به شرح ذیل به اطلاع کنفدراسیون خواهد رسید؛

1- به اطلاع می رساند باشگاههای ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می کنند به هیچ عنوان میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی کنند.

2- کلیه باشگاههای ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می کنند صرفا در شرایطی در مسابقات حاضر می شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کنند این باشگاهها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می کنند.

3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون،باشگاههای ایرانی صرفا تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می پذیرند.

4- مدیران عامل باشگاههای ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت  جلسه ای با رییس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.

به این ترتیب فدراسیون فوتبال ایران رسما اعلام کرده است که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا را منطقی ارزیابی نکرده و آن را دخالت ورزش در سیاست تفسیر می کند.