موضع‌گیری سخنگوی دولت و پرسش‌های بی جواب در پرونده مازیار ابراهیمی

گروه سیاسی الف،   3980530069 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
موضع‌گیری سخنگوی دولت و پرسش‌های بی جواب در پرونده مازیار ابراهیمی

چند هفته بعد از پخش پخش مستندی در بی بی سی فارسی که در آن مازیار ابراهیمی هر گونه نقش خود را در ترور دانشمندان هسته ای انکار کرد اولین واکنش به آن از سوی علی ربیعی، سخنگوی دولت صورت گرفت. ربیعی روز دوشنبه 28 مرداد اعلام کرد مازیار ابراهیمی بیگناه بوده است{اینجا}

علی ربیعی گفت: «اين اتفاق در اين دولت رخ نداده است. اطلاعات كلي كه در اين زمينه دارم حاكي از آن است كه به‌جز يك مورد در بقيه موارد كار كارشناسي صورت نگرفته است، كارشناسان ضد جاسوسي در اين پرونده نبودند و كارشناسان ديگري در اين پرونده دخيل بودند. همان موقع از اين افراد دلجويي و عذرخواهي شده است. بناي دولت اين است كه در زيرمجموعه‌هايش اين اتفاق رخ ندهد اما اين اتفاق در دولت گذشته رخ‌داده و آنها بايد پاسخگو باشند».

 اما صحبت های سخنگوی دولت نه تنها نقاط تاریک این پرونده را برطرف نکرد بلکه موجب شد تا سوالات دیگری نیز به ابهامات گذشته اضافه شود. در ادامه به این ابهامات اشاره شده است:

* سخنگوی دولت عنوان کرده در قضیه مازیار ابراهیمی «همان موقع از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده » اما دقیقاً مشخص نمی کند چه اقدامی انجام شده است. در این موارد صرف دلجویی که در  جای خود مغتم  است کفایت نمی کند و باید خسارت مادی و معنوی مورد ادعای وی پس از بررسی جبران شود.

*مازیار ابراهیمی عنوان کرده با وجود شکایت‌ها و پیگیری های متعدد هیچ اقدامی از سوی نهادهای مختلف نظارتی و قانونی در این زمینه انجام نشده است. شاید اگر این نهادها که فراتر از دولت و قوه مجریه شامل نهادهای دیگری نیز می شود در این زمینه به وظیفه خود عمل می کردند او اکنون در داخل کشور بود و این ماجراها پیش نمی آمد. باید مشخص شد چرا نهادهای نظارتی به خصوص نهاد اصلی نظارتی در دولت به این تظلم خواهی بی اعتنا بوده اند.

* چرا دولت تلاش دارد این مسئله را به دولت قبل حواله دهد(اگر چه در جای خود حتماً باید به نقش مسئولان دولت قبل نیز رسیدگی شود) در حالی که وقتی بحث اتهامات به سیستم سیاسی مطرح است انتظار می رود دولت اهتمام و مسئولیت بیشتری برای خود قائل باشد و خود راساً پیگیر موضوع باشد و نتایج را شفاف و واضح اعلام نماید. پیش از این وزیر اطلاعات درباره اظهارات مازیار ابراهیمی عنوان کرده بود: «یک کنفرانس خبری خواهیم گذاشت و پاسخگوی موارد مطرح شده خواهیم بود». اما هنوز این کنفرانس خبری برگزار نشده و دقیقاً هم مشخص نیست چه زمانی قرار است این اتفاق رخ دهد.

* در حال حاضر مشخص نیست فرد یا افرادی که در تهیه مستند و پخش اعترافات ساختگی ترور دانشمندان هسته ای نقش داشته اند برکنار شده اند یا هنوز در مسئولیت های خود حضور دارند. همچنین مشخص نیست این اقدام یک اشتباه و خطای فردی یا پروژه ای بوده که در صورت صحت و درستی احتمال دوم، می باید مشخص شود طراحان آن چه هدف یا اهدافی داشته اند. به همین دلیل لازم است در این باره شفاف سازی های لازم صورت گیرد و مقصران حادثه بازخواست و محاکمه شوند و در این زمینه اطلاع رسانی صورت گیرد تا در آینده شاهد وقوع حوادثی از این دست نباشیم.

* با توجه به این که مازیار ابراهیمی و دیگر افراد مدتی در زندان بوده اند و اعترافات آنها از تلویزیون پخش شده و خسارت های مادی و معنوی برای خود و  خانواده شان پیش آمده طبیعتا دلجویی و عذرخواهی ( حتی به فرض انجام آن) نیز باید به صورت عمومی و با اطلاع رسانی کامل انجام شود تا افکار عمومی در این زمینه قانع شود.

سایت الف از حدود سه هفته قبل که صحبت های مازیار ابراهیمی منتشر شد تلاش کرد تا نهادهای امنیتی و ذیربط را به پاسخگویی به سخنان وی ترغیب نماید. به همین دلیل در تاریخ 15 و 16 مردادماه  دو یادداشت« نهادهای امنیتی درباره ادعا‌های «مازیار ابراهیمی» متهم ترور دانشمندان هسته‌ای شفاف‌سازی کنند» و « واکنش «مازیار ابراهیمی» به یادداشت الف» را منتشر کرد اما تا کنون هیچ کدام از این نهادها واکنشی نداشته اند.

بدیهی است عدم پاسخگویی و تاخیر در این امر به اعتبار آنها و اعتماد مردم نسبت به این نهادها زیان می رساند.