نظر حجاریان درباره احتمال تجزیه ایران
سعید حجاریان در گفتوگویی با انصافنیوز درباره خطر تجزیه ایران گفت: «زمانیکه امریکا میگوید همهی گزینهها روی میز است، باید به این نکته توجه کرد که یکی از گزینههای او و بهخصوص همپیمانهای منطقهایاش تجزیهی ایران است. چندی پیش، جان بولتون از لفظ مجعول «خلیج عربی» استفاده کرد و بعید نیست، دستاندرکاران دولت فعلی امریکا در همآوایی با کشورهای خلیج فارس ادعاهایی دربارهی جزایر سهگانه مطرح کنند و احیانا در یک درگیری محدود این جزایر را تصرف کنند. در صورت وقوع چنین رخدادی، باید با نیروی دریایی و موشک آن جزایر را پس گرفت که امری است به غایت دشوار. چون آنها در جنگ دریایی دست بالا را دارند و میدانیم این همه ناو بیجهت در خلیج فارس حضور پیدا نکردهاند. البته کسانی که در میان اپوزیسیون آریایی ادعای تمامیت ارضی میکنند، معلوم خواهند کرد «فردا که بر من و تو وزد باد مهرگان/ آنگه شود پدید که از ما دو مرد کیست!»
حجاریان درباره گروههای اپوزیسیون و موضع آنها درباره تجزیه کشور افزود: «من معتقدم بسیاری از نیروهای اپوزیسیون وطنخواه هستند اما در نیت بعضی از آنها شک دارم. آنان بهدنبال تحریم و جنگ هستند تا صرفا تکهای از وطن را که هرگز بویی از آن نبردهاند، بهدست آوردند؛ اینها دو دستهاند یا بیوطناند یا وطنفروش. و من توصیه میکنم آنها در همان خارج کشور با یکدیگر معامله کنند و بیوطنها از وطنفروشان وطن بخرند! ...
آن دسته از اپوزیسیون که بهدنبال وحدت سرزمینی است، در گام اول باید بهدنبال رفع سایهی جنگ و تحریم از سر ایران باشند تا نشان دهند در مدعای خود صادق است. بعد از آن میتوان به کمپینهای مشترک فکر کرد.»
اینکه حجاریان اینگونه در برابر اپوزیسیون مدعی، موضع میگیرد جای تقدیر دارد اما متاسفانه ایشان قدرت دفاعی کشورمان را دستکم گرفته است که میگوید آمریکا در جنگ دریایی دست بالا دارد. یکی از نمودهای قدرت نظامی و دفاعی کشور ما در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی متجلی شد؛ اتفاقی که نشان داد برتری نظامی آمریکا قابل خدشه است.
***
حکم جلب «ریختهگران» صادر خواهد شد
با برگزاری جلسات دادگاه بانک سرمایه، در این دادگاه، نام یک فرد بسیار شنیده شد: ریختهگران. در فضای مجازی هم مطالبهای برای بازداشت این فرد شکل گرفت. در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات تعدادی از متهمان بانک سرمایه امروز، رسول قهرمانی نماینده دادستان در ابتدای جلسه دادگاه گفت: آقای ریخته گران به دادسرا احضار شد؛ اما حضور نیافت و مهلت قانونی منقضی شده است و دستور جلب وی صادر خواهد شد. خبری که باعث خوشحالی است.
برادران ریختهگران با تشکیل شبکه سازمانیافتهای از فساد که با سوءاستفاده از اجرای سیاستهای اصل ٤٤، بدون اهلیت و با خرید سهام پتروشیمی اصفهان و پتروشیمی بیستون اقدام به سوءاستفادههای گسترده در این زمینه کرده بودند.
بر اساس آنچه همان موقع در رسانهها منتشر شد، آنان با روشهای متقلبانه و با تشکیل شرکتهای مختلف در خارج از کشور محصولات این دو شرکت پتروشیمی را به شرکتهای خود فروخته و منابع حاصل از آن را در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین یک کشور اروپایی به نام خود و بستگانشان سرمایهگذاری کردند. در نهایت اقدامات این گروه منجر شد شرکت پتروشیمی اصفهان با بیش از یکهزار میلیارد تومان بدهی در خرداد ٩٢ به تعطیلی کشیده شود و این گروه 400 میلیارد تومان نیز به پتروشیمی بیستون بدهکار شوند.
بیشتر بخوانید:
چهاردهمین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه/ ریختهگران به دادسرا احضار شد؛ اما حضور نیافت
***
پاسخ عطریانفر به روحانی درباره اختیارات رئیسجمهور
مدتی است حسن روحانی مسئله کمبودن اختیارات رئیسجمهور را مطرح کرده و خواهان اختیارات بیشتر شده است. محمد عطریانفر، فعال سیاسی اصلاحطلب در بخشی از گفتوگو با تسنیم درباره این مسئله گفت: «متاسفانه یک بیماری قدیمی در نهاد سیاستورزی ایران وجود دارد و آن این است که هر کسی به اندک مسئولیتی دست پیدا میکند به شکلی تمامیتطلب میشود. این هم شاید خصلت ناخودآگاهی باشد که ریشه آن در میراث منحوس گذشته نظام پادشاهی ایران است که همواره یک شخص دارای قدرت بلامنازعی در کشور بود.
ما باید بپذیریم که هیچکس مصون از خطا و پاسخگویی نیست و هیچکس یک نفره نمیتواند واجد همه اختیارات باشد. در نظام سیاسی ایران شاید مقام، موقعیت و نهادی مهمتر از نهاد رهبری نداشته باشیم و به همان نسبتی که دامنه اختیارات ولایت فقیه فراخ و بزرگ است در ادامه به همان نسبت مسئولیت سنگینی بر دوش رهبری گذاشته شده و به همان نسبت نیز مسئولیت سنگینی بر عهده رئیس قوه مجریه یعنی رئیسجمهور است. به همین جهت نهایت تلاش ما باید این باشد که قبل از اینکه دیگران را متهم به ناکارآمدی و سنگاندازی و عدم همراهی کنیم، ابتدا عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهیم.»
عطریانفر درباره اظهارات کرباسچی درباره ماجرای نجفی گفت: «به اعتقاد من تصویری که آقای کرباسچی از مسئله داد، تصویری درست و قابل دفاع بود. هرچند برخی دلسوزان دلیلی برای عدم اعلام آن نمیدیدند به هر حال در روزهایی که بحث انتخاب شهردار تهران مطرح بود، آقای کرباسچی و دیگر اعضای ارشد کارگزاران، دلسوزانه دوستان را از عواقب این انتخاب برحذر داشتند.
واکنش دوستان در جریان اصلاحات به پیام توییتری آقای کرباسچی بیش از حدِ یک پاسخگویی و جواب مقدر بود. دوستان اگر میخواستند پاسخ آقای کرباسچی را بدهند، ضرورتی نداشت پرخاشگری کنند و میتوانستند با خرد بیشتری عمل کنند. البته خوشبختانه جر و بحثهایی که در رابطه با این موضوع ایجاد شده بود، در نهایت حل و فصل شد.»
البته به نظر میرسد علیرغم ادعای عطریانفر این مسئله هنوز حل و فصل نشده است. مثلا دیروز علی شکوریراد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در گفتوگویی ادعاهای کرباسچی را تکذیب کرده و گفته بود: «اينكه آقاي كرباسچي ميگويند در اين باره هشدار دادهاند، به هر حال كساني بايد اين هشدار را شنيده باشند! آقاي كرباسچي بايد بگويد بهطور مشخص به چه كسي گفته است تا بعد بتوان صحت ادعا را از آن چند نفر جويا شد. من تا به حال نشنيدم كسي حرف آقاي كرباسچی را تاييد كند و بگويد شاهد چنين هشداري از طرف ايشان بوده است.»
***
چرا منتقدین را محکوم میکنیم؟
مدتی پیش، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتوگویی درباره فروش نفت در زمان تحریم داشت که با واکنش بیژن زنگنه روبهرو شد. سعید جلیلی هم با صدور بیانیهای به اظهارات زنگنه پاسخ داد وگفت انتقاداتش را برای اصلاح امور به همراه پیشنهاداتش برای دولت ارسال کرده است.
مجید انصاری درباره انتقادات به دولت با اشاراتی به سعید جلیلی به اعتماد گفت: «دولت در سايه متعارفي كه در دنيا شكل ميگيرد، دولتهاي ساخته دست احزاب هستند كه تمام زوايا و عناصر آن واضح است و كاركردهاي مشخصي دارند كه ما در ايران چنين چيزي نداريم. آنچه در ايران داريم جريانهاي جداي از هم، بعضا متكي به اشخاص يا جريانهاي قدرت يا نهادهاي خاص است كه عمليات تخريبي نه انتقادي را اما نه به سبك و سياق دولت در سايه صورت ميدهند.
دلايل آنها هم در اين راستا عمدتا دسترسي به منافع اقتصادي يا سياسي است. تفاوت اين جريانها با احزابي كه دولت در سايه تشكيل ميدهند اين است كه معمولا پاسخگوي عملكرد خود نيستند، تابلوي رسمي و مشخصي ندارند و مسووليت گفتار و رفتار و عملكردشان را برعهده نميگيرند.
در واقع كانونهاي غيررسمي مخفي يا نيمهمخفي هستند كه هر از چندگاهي فضاسازيهايي در حوزههاي مختلف اعم از اقتصادي يا سياسي ايجاد ميكنند و هر كجا خواسته آنها تحقق پيدا نميكند و تقاضاهايشان برآورده نميشود و اهداف تعيين و اعلام نشدهشان با موانعي روبرو ميشود امواجي از تبليغات سوء عليه اشخاص و مسوولان و نهادهاي رسمي كشور آغاز ميكنند.
لذا شاهد هستيم كه يك باره يك وزارتخانه روي سيبل تخريبها قرار ميگيرد آن هم در شرايطي كه آن وزارتخانه در خط مقدم جنگ است آماج انواع حملهها و تهاجمهاي بيرحمانه و ويرانگر قرار ميگيرد. اين موضوع را در جريان مذاكرات برجام عليه وزارت خارجه و محمدجواد ظريف شاهد بوديم»
معمولا در برابر انتقادات در کشور چنین مواضعی اتخاذ میشود و منتقدان عموما متهم میشوند دنبال منافع خویش هستند. چنین رویکردی در برابر منتقدین باعث میشود نقدها شنیده نشوند و امکان اصلاح، منتفی شود. درحالیکه رویکرد درست، شنیدن نظر منتقدین برای اصلاح امور است.