رای الیوم بررسی کرد؛ پیام سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران

محمد مصطفى العمراني،   3980401177 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیام سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران

الف/ در این تحلیل تلاش می کنیم به تفصیل دلالتها و پیامدهای تحول نظامی مهمی بپردازیم که پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی ایجاد می شود و اینکه آیا این اتفاق منجر به شعله ور شدن جنگ در خلیج فارس می شود یا اینکه تهران و واشنگتن را به سمت آتش بس و مذاکره سوق می دهد؟

1-ایران از پیامدهای این اقدامش که در بحبوحه تنش ها با واشنگتن صورت گرفت، آگاه است. با این حال، سرنگونی پهپاد آمریکایی بر این مهم تاکید می کند ایران آماده دفاع از مرزهای خود در هر سطحی است. بنابراین، ایران به هر تجاوزی به مرزهای هوایی خود پاسخ می دهد و آن را خط قرمز خود می داند.

2-این اقدام نیروهای ایرانی در حالی که ارتفاع پهپاد آمریکا به بیش از 50 هزار پا می رسید و هدف گیری دقیقی که انجام شد؛ نشان دهنده آمادگی دفاعی اثرگذار ایران و دقت عالی آن است که قادر است در صورت لزوم اهداف را با هر ارتفاعی نابود کند. این یک شاخص عالی برای نیروهای ایران، هوشیاری و تکنولوژی پیشرفته آنها محسوب می شود. در واقع، پیام مهمی که ایران سعی در رساندن آن داشت چنین است: احتیاط کنید و ظرفیتهای ما را دست کم نگیرید.

3-این اقدام، پیامی بود برای واشنگتن، مبنی بر اینکه ما آماده ایم تا شما را وادار به پرداخت بهای تجاوزتان کنیم و این تنها شروع کار است. در صورتی که جنگ فراگیر شود، ایران از تمام ظرفیتها و توانایی های نظامی اش استفاده می کند.

قطعا میزان برتری نظامی از جنبه تکنولوژی و پیشرفت، با واشنگتن است و ایران از جنگ احتمالی آسیب می بیند؛ اما خسارت بزرگتر برای واشنگتن و هم پیمانان، بویژه عربستان و امارات آن خواهد بود؛ چرا که وقتی ایران قادر است با استفاده از موشک زمین به هوا از سامانه «سوم خرداد» خود پهپاد آمریکایی گران قیمتی را هدف بگیرد، قطعا موشکهای ایران و هم پیمانانش می توانند پایگاههای آمریکایی در منطقه را با خاک یکسان کرده و هزاران تن از سربازان آمریکایی را از بین ببرند. بنابراین، واشنگتن و دشمنان آن باید به دقت ظرفیتهای ایران را بررسی کرده و در تجاوزهای خود یک بازنگری و تجدید نظر به عمل آورند.

بیشتر بخوانید:

سرنگونی پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» در هرمزگان/ پرواز RQ-۴ از پایگاه آمریکایی در جنوب خلیج فارس

پهباد ۲۰۰ میلیون دلاری آمریکا شکار شد

4-هدف گرفته شدن پهپاد آمریکایی، دربردارنده پیام ایران برای دولتهای خلیج فراس و در مقدمه آنها، عربستان و امارات بود؛ با این مفاد: تاسیسات نفتی و نظامی شما و منافع حیاتی و شهرهایتان در تیر رس موشکهای ما هستند و می توانیم با یک دقت عالی ضررهای فاجعه باری به شما وارد کنیم. از این رو، لازم است در سوق دادن واشنگتن به سمت جنگی با ایران تجدید نظر کنید.

5-این حوادث حیرت دولت آمریکا را به دنبال داشته و باعث سردرگمی دونالد ترامپ شده است که هنوز در مورد پاسخ آمریکا به این اقدام ایران بوضوح سخنی نگفته است. در این باره بین دو جناح سیاسی در ایالات متحده تردید وجود دارد؛ جناح پمپئو و بولتون که تشویق به جنگ می کند و جناحی که مخالف جنگ است و موضع نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از طرفداران آن است.

6-ایران این معرکه را با مهارت اداره کرد و نه تنها توضیحات کاملی در مورد نحوه هدف گرفته شدن پهپاد آمریکایی پس از حضور آن در مرزهای هوایی ایران داد، بلکه شکایت خود در مورد تجاوز آمریکا را به سازمان ملل برده و خواستار توقف اینگونه تجاوزها شد. این در حالی است که رسانه های ایرانی نیز با تمام زبانها نسبت به انتشار تصاویر و ویدیوی مربوط به انفجار این پهپاد اقدام کردند. این تحرک دیپلماتیک و رسانه ای ایران شاخصی است که بیانگر آمادگی آن در تمام زمینه ها، برای تعامل با شرایط نظامی، سیاسی و رسانه ای جدید است.

7- تحولات اخیر بر حق حاکمیت کامل ایران بر تنگه هرمز و همچنین، آمادگی این کشور برای تعامل با هر اقدام غافلگیر کننده ای تاکید می کند و پس از سقوط پهپاد آمریکایی همگان می دانند که تهدیدات ایران در مورد بستن تنگه هرمز یا ایجاد مانع در برابر دریانوردی در این ناحیه، جدی است و ایرانی ها می توانند آن را عملی کنند.

به این ترتیب، ایران تمام شرایط جدید در منطقه را به خوبی بررسی کرده و همه جنگ هایی که در این ناحیه شعله ور شده را به فرصتهایی برای خود تبدیل نموده است. حتی بعید نیست که ایران در جنگ احتمالی پیش رو هم پیروز باشد. قطعا جنگ واقعیت تازه ای را ایجاد می کند و محاصره ایران ادامه نخواهد داشت؛ چرا که معمولا شرایط قبل از جنگ با بعد از آن متفاوت است.

مترجم: مریم نصرالهی