سعید قاسمی به دادسرا احضار شد/ توهین علی مطهری به مجمع تشخیص/ بی‌تاثیری عدم تمدید معافیت‌های نفتی توسط ترامپ

گروه سیاسی الف،   3980203140 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

سعید قاسمی به دادسرا احضار شد/ توهین علی مطهری به مجمع تشخیص/ بی‌تاثیری عدم تمدید معافیت‌های نفتی توسط ترامپ

توهین علی مطهری به مجمع تشخیص

علی مطهری در سخنانی عجیب به عصر ایران گفت: «اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی از خودشان رای ندارند یعنی استقلال فکر ندارند، اینها منتظر پیامی هستند، اگر اشاره ای شود همه اعضا موافق می شوند و اگر اشاره برعکس باشد همه مخالف می شوند. متاسفانه اعضا مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال فکر ندارند در حالیکه طبق قانون مجمع تشخیص بازوی مشورتی رهبری است و این افراد باید فکر ‌‌و مشورت بدهند نه اینکه خود منتظر اشاره ای باشند.»

این سخنان مطهری توهین‌آمیز است. علی مطهری از نظر سابقه سیاسی مانند فرزند برخی از اعضای مجمع است. او چگونه به خود اجازه می‌دهد درباره اعضای مجمع بگوید استقلال فکر ندارند؟ طبیعی است هرکدام از اعضای مجمع بنا به استدلال‌هایی موافق یا مخالف لوایح FATF هستند و کسی حق ندارد به آنها بگوید استقلال رای ندارند. شایسته بود علی مطهری استدلال مخالفین لوایح را نقد می‌کرد نه‌اینکه به ایشان توهین کند.

***

انتقاد همزمان روزنامه ایران و رجانیوز از قالیباف

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز یادداشتی درباره FATF منتشر کرد.یادداشت قالیباف بیشتر حامل این موضع بود که نباید در برخورد با مسئله FATF برخورد بله یا خیر داشت و باید تلاش کرد راه‌حل میانه‌ای را برگزید. 

بیشتر بخوانید:

FATF و چالش بله یا خیر

موضع قالیباف -که دوپهلو می‌نماید و البته نیاز به توضیح بیشتر دارد- باعث اعتراض و انتقاد همزمان روزنامه دولتی ایران و سایت رجانیوز -نزدیک به جبهه پایداری- شد. روزنامه ایران نوشت: «قالیباف اگر چه در همین چارچوب اذعان دارد که از کنار نهادهای بین‌المللی همچون کارگروه اقدام مالی هم نمی‌توان گذشت اما همچون احمد توکلی، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حکم به آن می‌دهد که پذیرفتن توصیه‌های اف‌ای‌تی‌اف قطعاً به ضرر ماست. در حقیقت او پاسخ نمی‌دهد که در این الگوی جدید پیشنهادی، تکلیف ما نسبت به این کارگروه چیست؟ تبعات ناشی از نپیوستن به آن از کدام راه‌ها و توسل به چه ابزاری قابل جبران است؟ وقتی کانال تبادلات مالی ما با دنیا قطع باشد اینکه چه دیپلمات‌هایی در وزارت خارجه باشند، چه توفیری دارد؟ به نظر می‌رسد امثال آقای قالیباف که عمدتاً در اردوگاه مخالفان دولت مستقر هستند، همچنان با عینک سیاسی و جناحی به مسائل عمده و مبتلابه کشور نگاه می‌کنند و بدون آنکه پیشنهادهای جایگزین ارائه دهند، تنها حکم به مخالفت می‌دهند.»

رجانیوز هم نوشت: «این یادداشت را می توان محور اساسی اندیشه وی در خصوص سیاست خارجی دانست. قالیباف در این یادداشت روی دیگر ظریف است با ادبیاتی دیگر. محور بحث های وی در این یادداشت به FATF اختصاص داده شده است. وی در حالیکه در سراسر یادداشت خود از متضرر شدن ایران در صورت پیوستن به این گروه سخن می گوید اما با این وجود هم حاضر نمیشود به آن «نه» بگوید و به توجیه تراشی خود برای نه نگفتن به آن ادامه می دهد؛ گویی هم خدا را می خواهد و هم خرما را. تا انتهای این یادداشت هم موضع او به صورتی است که خواننده متوجه نمیشود بالاخره موضع وی در خصوص FATF چیست.»

مشاهده می‌کنید که هر دو رسانه از دو دیدگاه مختلف یک حقیقت را بیان می‌کنند و آن این است که قالیباف در یادداشتی که دیروز منتشر کرد موضع مشخصی در قبال FATF ندارد. البته خودش در این یادداشت گفته است که  بعدا موضعش را شفاف‌تر بیان می‌کند. باید منتظر بمانیم.

***

لغو دو سفر استانی رئیس‌جمهور

اعتمادآنلاین نوشت: «از چند روز قبل خبر رسیده بود که افتتاحیه نمایشگاه کتاب با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهوری و در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. روز دوشنبه اما ابتدا مکان برگزاری به نقل از برخی رسانه‌ها تغییر کرد و به خود مصلی منتقل شد و پس از آن در اواخر روز تاکید شد که رییس‌جمهوری به دلیل جلسات فشرده در این برنامه شرکت نمی‌کند.

امروز سه‌شنبه هم با توجه به اخباری که از گذشته درباره سفر رییس‌جمهوری به مناطق سیل‌زده وجود داشت، اخباری منتشر و براساس آن اعلام شد رییس‌جمهوری پنجشنبه به کرمانشاه سفر می‌کند.

خبر سفر روحانی به کرمانشاه را خبرگزاری «ایرنا» و به نقل از روابط‌عمومی استانداری کرمانشاه منتشر کرده بود، اما پس از ساعاتی ضمن تکذیب این خبر، مطلب دیگری روی این رسانه قرار گرفت.

«ایرنا» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: «برنامه‌ریزی برای انجام یک سفر یا حضور رییس‌جمهوری در یک مراسم نیازمند «فرایندی جامع» است و اعلام عدم حضور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب یا لغو سفر استانی در روزهای اخیر، خبرهایی بر مبنای اطلاع‌رسانی مراجعی به جز دفتر رئیس‌جمهوری است.»

در ادامه این خبر در توجیه دلیل لغو این برنامه‌ها یا تکذیب کلی آن تاکید شده است: «روحانی طی امروز و روزهای آینده جلسات متعدد و برنامه‌های فشرده‌ای دارد و ان‌شاءالله به زودی به استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز سفر می‌کند. از طرف دیگر این منبع آگاه تاکید کرده است که اصحاب رسانه در نقل اخبار و مطالب به مراجع اصلی و مسئول آن توجه بیشتری داشته باشند.»

البته استاندار کردستان در گفت‌وگویی با «فارس» درباره دلیل لغو برنامه سفر رییس‌جمهوری به این استان گفته است: «براساس پیش‌بینی و اعلام هواشناسی، کاهش دمای 4 الی 8 درجه را در استان شاهد خواهیم بود و به همین دلیل به منظور رعایت حال مردم در زمان استقبال از رییس‌جمهور این سفر لغو شد.»

موضوعی که شاید علامت سوالی برای رسانه‌ها باشد این است که این منبع آگاه که با خبرگزاری دولت یا دیگر خبرگزاری‌ها صحبت کرده توضیحی نداده که در نبود سخنگوی دولت و ضعفی که در تعامل رسانه‌ها با دولت وجود دارد، مراجع اصلی و مسئول انتشار اخبار به دولت و شخص رییس‌جمهوری کجاست و رسانه‌ها باید با چه کسانی در ارتباط باشند تا اخبار درستی از برنامه‌ها به دست بیاورند.»

***

سعید قاسمی به دادسرا احضار شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی جدید قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات سعید قاسمی که گفته بود در جریان جنگ خارجی بوسنی ایرانی ها با لباس هلال احمر اقداماتی را انجام می دهند، آیا در خصوص اظهارات ایشان هلال احمر و سپاه شکایتی داشتند ، گفت: علیه ایشان شکایت شده و به بازپرس ارجاع شده و در مرحله رسیدگی است و ایشان احضار شده و تحقیقات بدون اغماض و صلابت و قاطعیت انجام خواهد شد و ما با عنایت به اینکه فردی جرم عمومی انجام بگیرد ، اقدامات تعقیبی در مسیر ایشان در حال انجام است. سپاه و هلال احمر هر دو شکایت کرده اند و ایشان بایستی بیاید در برابر این ادعاهایی که مطرح کرده پاسخگو باشد.

توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره پرونده فریدون، سعید قاسمی، دکل نفتی و درباره تخلفات سازمان خصوصی‌سازی

***

بی‌تاثیری عدم معافيت‌ها بر فروش نفت ایران

میثم شریفی درباره عدم تمدید معافیت از تحریم نفتی در روزنامه اعتماد نوشت: «تعداد بسيار كمي از كشورهاي معاف از اين امتياز استفاده كردند. به‌ طور مثال ايتاليا بعد از شروع تحريم‌ها از ايران نفتي نخريد چراكه مي‌دانست تا چند ماه ديگر بايد به سراغ فروشنده‌اي ديگر برود در نتيجه تمام تلاش خود را براي پيدا كردن فروشنده‌اي ديگر به كار بست. هر چند كه برخي از اين كشورها تا به امروز موفق نبودند و مانند يونان با واسطه همچنان از ايران نفت مي‌خرند و حتي براي دو ماه آينده نيز سفارش ثبت كرده است. عربستان و امارات شايد بتوانند حجم عرضه نفت در بازارها را به صورت اسمي افزايش دهند اما نمي‌توانند نياز بازار به نفت ايران را تامين كنند. با توجه به روش‌هايي كه وزارت نفت براي فروش در نظر گرفته به نظر نمي‌رسد، بود و نبود معافيت‌ها تغييري در فروش نفت داشته باشد.»