مروری بر اخبار مهم روز؛ سوءاستفاده از سخنان دیروز رهبر انقلاب/سه مشکل ایران به روایت ناطق نوری/ رفتار ناجوانمردانه اصلاح طلبان با روحانی/ اعتراض کارگزاران به عارف علنی شد

گروه سیاسی الف،   3970905196 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

سوءاستفاده از سخنان دیروز رهبر انقلاب/سه مشکل ایران به روایت ناطق نوری/ رفتار ناجوانمردانه اصلاح طلبان با روحانی/ اعتراض کارگزاران به عارف علنی شد

استقبال‌ دولت از بازنشستگی پر حاشیه

صبح نو در گزارشی با عنوان " خروج خانم پرحاشیه از دولت" نوشت: از نامه بدون سلام و متن یادداشت خداحافظی خانم مولاوردی، این‌طور برداشت می‌شود که استعفای او اجباری بوده است. شاید دولت نیز به‌دلیل حاشیه‌های زیادی که او در این مدت ایجاد کرده و با اظهارنظرهایش هزینه‌هایی را به کابینه تحمیل کرده بود بدش نمی‌آمد با استفاده مصلحتی از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به استقبال خروج خانم پرحاشیه از دولت برود.

فرهیختگان هم نوشت: شواهد حاکی از آن است که حسن روحانی تمایلی به ادامه حضور بانوی دستیارش نداشته است، چراکه حتی با فرض مشمول بودن مولاوردی نیز، روحانی می‌توانست با تبدیل دستیاری به معاونت یا حکمی مانند مشاوره، مولاوردی را در هیات دولت ماندگار کند و او را نیز جزء استثنائات محسوب کند. با این وصف می‌توان نتیجه گرفت که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بهانه‌ای برای جدایی مولاوردی از کابینه بوده است. گویی روحانی مترصد فرصتی برای این جدایی‌ بوده است. مولاوردی در دولت اول روحانی، معاونت زنان و امور خانواده را برعهده داشت؛ اگرچه معاونتش نیز پرسر و صدا بود و اظهارات خانم معاون هر چند وقت یکبار حاشیه داشت.

فرهیختگان می نویسد: به‌رغم وعده‌های پرطمطراق حسن روحانی برای حضور زنان در کابینه، وی برای سپردن کلید وزارتخانه‌ها به هیچ زنی اعتماد نکرد. اگرچه در ابتدای دولت یازدهم تلاش می‌کرد با تاکید بر سپرده شدن سه معاونت به زنان، خود را از تک و تای وعده‌هایش نیندازد، ولی این تاکید تا پایان دولت هم ادامه نداشت!

شرق اما نوشت: رفتن مولاوردی از کابینه با توجه به فعالیت‌های او در امور زنان و همچنین عملی‌نشدن حضور وزیر زن در کابینه حسن روحانی خلا بزرگی برای جامعه زنان و اصلاح‌طلبان خواهد بود... قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، این‌گونه که تا الان مشخص شده تعداد اصلاح‌طلبان را چه در دولت و چه مراکز دیگر کم کرده است... حال باید دید آیا دولت از این قانون نهایت استفاده را خواهد کرد تا به جای بازنشستگان افراد اصلاح‌طلب را به دولت اضافه کند؟

سه مشکل جامعه به روایت ناطق نوری

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران به ایرنا گفت: به جای اینکه مسئولان و جناح ها با هم بنشینند و گفت و گو کنند به شکل انفرادی، هرکس حرف خودش را می زند. باید نظرات موافق و مخالف همدیگر را به رسمیت بشناسیم و تحمل کنیم با این رویه به جایی نمی رسیم. همه افرادی که 4 مقوله ایران، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند و هدفش استقلال مملکت است می توانند دور هم بنشینند. مردم در کشورهای غربی به چشم رقیب به همدیگر نگاه می کنند ولی درعین حال باهم رقابت سالم دارند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم

دبیر پیشین جامعه وعاظ تهران خاطرنشان کرد: زمانی علی اکبر ناطق نوری موضوع جالبی را مطرح کرد، وی گفت ما سه مشکل داریم، برخی دروغ می گویند، عده ای متملق هستند و گروهی هم رودربایستی می‌کنند... واقعا برای شهرداری تهران غصه می خورم. در کفایت نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری تردیدی ندارم ولی برخی از آنها مناسب این کار نبودند اما متاسفانه می رویم سراغ اشخاصی که آدم گاهی فکر می کند قحط الرجال است.

احتمال افتادن وزیر علوم از کابینه قوی است

پروانه سلحشوری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با اشاره به طرح استیضاح غلامی وزیر علوم، گفت: وزیر علوم بد عمل کرده و با دانشجویان برخورد نامناسبی داشته است. او ادامه داد: در همان زمان که غلامی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد من در مطلبی با عنوان "از زاهدی تا صادقی" نوشتم که از اصلاح‌طلب‌ترین‌های طیف ما تا پایداریچی‌های تند بر وزارت غلامی توافق کرده‌اند، در حال حاضر است که این توافق غیراصولی که انجام‌شده بود، خود را نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر علوم اگر پایش به مجلس برسد بحث استیضاحش جدی است و امکان افتادنش از کابینه وجود دارد.

محسن هاشمی جای لاریجانی را می گیرد؟

نامه نیوز نوشت: مشارکت محسن هاشمی در انتخابات 98 ، آن هم به عنوان کاندیدای رفسنجان به او این امکان را می دهد که تا تابستان 99 بر مسند ریاست شورای پایتخت تکیه زند. در ادامه این سناریو فرزند آیت الله ریاست شورای پنجم در ماه های پایانی عمر این نهاد را به این امید واگذار می کند که جای علی لاریجانی را در مجلس بگیرد.

اعضای شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران هنوز این سناریو را تایید نکرده اند اما آنطور که از اظهاراتشان برمی آید، این گمانه چندان دور از انتظار نیست.

شهربانو امامی در این باره می گوید: ...آقای هاشمی ... در مورد شهرداری تهران چند بار ابراز تمایل و آمادگی کرده بودند اما در مورد مجلس تا کنون چیزی نگفته اند. با این حال برخی از دوستداران او سعی دارند که از ظرفیت و توانمندی ایشان در کرسی های دیگر مثل ریاست مجلس استفاده کنند...

به این ترتیب حزب کارگزاران از همین حالا دو گزینه برای ورود به مجلس و به تبع آن تصاحب کرسی ریاست آن دارند. اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی.

طلب کاری به سبک یک فعال سیاسی

مشرق نوشت: جواد امام، فعال اصلاح‌طلب، رئیس بنیاد باران و از نزدیکان لیدر اصلاح‌طلبان، به تازگی در توییتر خود و در اعتراض به انتصاب فرزند وزیر کشور بعنوان مشاور وزیر اقتصاد نوشت: «جناب آقای روحانی انتصاب فرزند وزیر کشور توسط وزیر اقتصاد بعنوان مشاور در راستای همان شایسته سالاری است که جنابعالی ودلتمردانت از آن دم میزنند!؟»

او در این توییت همچنین از هشتگ‌های «جای بسی تاسف»، «شایسته‌سالاری!» و «بی‌احترامی به مردم تا کجا؟» استفاده کرده است.

جنجال فعال اصلاحات بخاطر انتصاب پسر رحمانی فضلی

قسمت جالب‌تر ماجرا اما آنجاست که جواد امام در حالی معترض هم‌جبهه‌ای خود در دولت شده که داماد خود او چند هفته قبل بعنوان معاون شهرداری منطقه ۱۷ تهران منصوب شده است.

این مسئله در ذیل توییت جواد امام نیز مورد اشاره کاربران قرار گرفته است که البته امام هم واکنشی به آن نشان نداده و فقط از این گفته است که دروغگو نیست!

سوءاستفاده مشاور رئیس جمهور از سخنان رهبر انقلاب

حسام‌الدین آشنا ، مشاور رئیس جمهور نوشت: مقام معظم رهبری در تاریخ چهارم آذر ۱۳۹۷ در دیدار با کارگزاران نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند: "شنیده‌اید که رئیس‌جمهور یاوه‌گوی آمریکا، حکام سعودی را به «گاو شیرده» تعبیر کرد. اگر آل سعود از اهانت به خودش بدش نمی‌آید به‌جهنم؛ اما این اهانت به مردم آن کشور و ملت‌های مسلمان است."

هیچ‌کس در ایران یا خارج برای چنین سخنی تیتر نخواهد زد که:" رهبری آل سعود را به جهنم حواله داد."

اما چهار سال پیش در بیستم مرداد ۱۳۹۳ وقتی رئیس جمهور در جمع سفرای ایران گفت: "عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید، خدا شما را ترسو و لرزان آفریده است."

روزنامه وطن امروز در تحریفی آشکار تیتر زد: "روحانی خطاب به منتقدان: بروید به جهنم"....

دو کاربر توییتر به سخنان مشاور رئیس جمهور واکنش نشان دادند.

میراث دوران «همه یک طرف و من یک طرف»!

‏عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان در کانال شخصی خود نوشته است: ... به نام عدالتخواهی کسانی پیدا می‌شوند که در انقلابی بودن جلوتر از رهبر و در عدالتخواهی جلوتر از علی (ع) و در تقسیم‌بندی انتصابی-انتخابی جلوتر از تجدیدنظرطلبانی هستند که جلای وطن کرده‌اند.» در روز‌های اخیر انتشار نامه‌ای منسوب به جنبش عدالتخواه دانشجویی خطاب به رهبری موجی از انتقادات به این تشکل را موجب شده است. نکته جالب این میان در کنار ذوق‌زدگی اصلاح‌طلبان و براندازان از انتشار این نامه، نوشته اینستاگرامی یکی از مسئولان اسبق جامعه اسلامی مهندسان است. رضا هادی‌زاده نوشته که «از بچه‌های شورای دانشجویی عدالتخواه تهران بود و خبر داد که نامه اخیر این مجمع کودتای دبیر احمدی‌نژادی این تشکل بوده... می‌گفت این آقا بدون رای‌گیری از اعضا و خلاف اساسنامه این نامه را زده و ما هم از رسانه‌ها فهمیدیم...» به نظر می‌رسد در روز‌های آینده خبر‌های بیشتری در مورد این نامه بشنویم. به نظر می‌رسد این منش بیش از آنکه رویکرد عدالتخواهی باشد، ناشی از همان میراثی است که مدعی بود «همه یک طرف و من یک طرف» هستم.

رفتار این روزهای برخی اصلاح‌طلبان با روحانی ناجوانمردانه است

ناصر ایمانی، فعال سیاسی به خبرآنلاین گفت: ... اصلاح طلبان در تلاش هستند تا با استفاده از فرصت، خوبی های دولت را به نفع خود مصادره کرده و نقاط ضعف را بر گردن روحانی بیندازند.

ایمانی اظهارات ضد و نقیض اصلاح طلبان را بازی با افکار عمومی خواند و گفت: اینکه اصلاح طلبان بخواهند خوبی های دولت را به نام خود تمام کرده و کاستی ها و نقاط ضعف ها را مورد نقد قرار دهند نه تنها قابل پذیرش نبوده بلکه ناجوانمردانه است.

وی با یادآوری سابقه فعالیت سیاسی اصلاح طلبان از سال ۷۶ تا امروز ، تاکید کرد: این جریان سیاسی اگرچه به حضور در قدرت به شدت علاقمند است اما هیچ گاه نمی خواهد مسئولیت آن را بر عهده بگیرد به عبارتی اصلاح طلبان همواره از مسئولیت پذیری فرار می کنند. این گروه در زمان هایی که تحت فشار قرار می گیرند با طرح موضوعات انحرافی و استفاده از برخی کلیدواژه ها همچون حاکمیت دوگانه، نیروهای قدرت طلب، نیروهای نظامی، تمامیت خواهان، دولت پنهان، دولت در سایه  می خواهند طوری القا کنند که اختیاری نداشته و عده ای در مسیر آنها سنگ اندازی کردند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: خب اگر شما از ابتدا می دانستید چنین نیروهایی هستند و امکان فعالیت برای شما نیست پس چرا به قدرت آمدید؛ واقعیت این است که اصلاح طلبان فقط برای فرار از پاسخگویی این موضوعات را مطرح می کنند.

مرعشی از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خداحافظی کرد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از شورای عالی سیاستگذاری خداحافظی کرد.

یک نشریه اصلاح‌طلب در حالی این خبر را داده است که دلیل انصراف مرعشی از سومین دوره جلسات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را انتقادات وارده به عملکرد عارف در شورای عالی دانسته و تاکید کرده است که او علیرغم اینکه به دستور و دعوت رئیس دولت اصلاحات به عنوان عضو حقیقی در این شورا حضور داشت اما اکنون از حضور در جلسات شورای عالی سیاستگذاری انصراف و اعلام کرده است که دیگر تمایلی برای همکاری با این مجموعه ندارد.

پاسخ دهباشی به زیباکلام

صادق زیباکلام در توییتر  نوشت: بر اساس کدام قانون وقتی اعضای شورای شهر، شهردار انتخاب می کنند، تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی صلاحیت او را تایید کند؟. حسین دهباشی پاسخ او را در توییتی داده است.