واکنش‌ها به ادعای عجیب دیپلمات ارشد دولت تدبیر و امید درباره پولشویی؛ تهمت بزرگ وزیر خارجه‌مان به نظام؛ آقای ظریف اگر مدرکی دارید، چرا به قوه قضائیه ارائه نمی‌دهید؟/ پولشویی کجا انجام می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3970822141 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

اظهارات وزیر خارجه در مورد FATF و بیان ادعای «پولشویی گسترده در کشور» به تیتر اول رسانه‌های جهان بخصوص آمریکا و سایت‌های ضدانقلاب تبدیل شد، که این سخنان با واکنش‌های گسترده‌ای از نمایندگان و کارشناسان تا مردم و فضای مجازی مواجه شد، اهم درخواست‌ها از ظریف برای افشای اطلاعاتی است که از پولشویی دارد، البته اگر سند داشته باشد و «حرف باد آورده» نباشد.

تهمت بزرگ وزیر خارجه‌مان به نظام؛ آقای ظریف اگر مدرکی دارید، چرا به قوه قضائیه ارائه نمی‌دهید؟/ پولشویی کجا انجام می‌شود؟

به گزارش الف، روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تصویری با یک خبرگزاری نزدیک به دولت در ادعاهایی گفت: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتماً آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

ظریف در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید:‌ «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضا‌سازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضا‌سازی‌شان کنند. مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت امور خارجه ۱۱۰۰ میلیارد تومان است، یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.»

دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند، افزود: «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القا این تصورات می‌دانم.»

از اظهارات عجیب و دارای تناقض ظریف می‌توان این‌طور برداشت کرد که وی به جای ارائه استدلال در مورد یک لایحه و پاسخ روشن به منتقدان بازهم به افراد اتهام زده و فرار رو به جلو کرده تا شاید همچون برجام، سیاست اتهام زنی به منتقدان رو پیش گرفته و با پافشاری بسیار، نهادهای مسئول را مجبور به تصویب لوایح FATF کنند.

جالب آنجاست مسئول دستگاه دیپلماسی در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی‌ها درباره FATF صادقانه است با کنایه به منتقدان اتهام می‌زند که فکر می‌کنم پشت برخی از این نگرانی‌ها منافع اقتصادی است، اما ایشان در مورد برجام که قرار بود تحریم‌ها علیه کشورمان برداشته شود و وضعیت اقتصادی خوب شود، پاسخ روشنی ندادند در حالی که همین افرادی که آقای ظریف آنها را دلواپسان و متهم عنوان می‌کند بارها گفتند آمریکا قابل اعتماد نیست و همه مشاهده کردند در حالی که ما همه تعهدات خود را انجام دادیم اما آمریکا نه تنها به تعهد خود عمل نکرد، بلکه با خروج از برجام، همه تحریم‌ها علیه کشورمان را بازگرداند و امروز دولت و دستگاه دیپلماسی همچنان منتظر وعده‌های اروپایی‌ها نشسته‌اند و به جای دیپلماسی فعال اقتصادی و پاسخگویی، نظام را متهم به موضوعی می‌کند که غرب و دشمنان سال‌ها است این اتهام را به کشور و نظام بانکی ما می‌زنند.

باید از جناب وزیر امور خارجه پرسید بیان این حرف‌ها در این بازه زمانی چه ضرورتی داشته و آیا برای این صحبت‌های خود مدرک دارد یا بی‌اساس و بدون مدرک و فقط «حرف» بوده است. آیا ظریف نمی‌دانست که بیان این اظهارات آنهم از زبان یک مقام بلندپایه با استقبال گسترده رسانه‌های معاند و ضدانقلاب خارج‌نشین نیز مواجه می‌شود؟

حتی یک مسئول دست چندم هم می‌داند که نباید در مقامش از واژه پولشویی استفاده کند، آن وقت وزیر امور خارجه نمی‌داند این اظهارات در شرایط موجود چه تاثیری بر کشور و ملت دارد و چه آثاری را بر جامعه تحمیل می‌کند؟

به گزارش الف، این صحبت‌های محمدجواد ظریف با واکنش برخی از مسئولین و نمایندگان مواجه شد و آن‌ها به صحبت‌های آقای وزیر پاسخ دادند و از وی برای این اتهام به نظام انتقاد کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به اظهارات، وزیر امور خارجه مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران، گفت:

* ایشان بگوید اگر پولشویی انجام می‌شود، کجا انجام می‌شود؟ مگر پولشویی در بانک‌ها انجام نمی‌شود؟!

* آقای ظریف اگر چنین اطّلاعی داشته، آیا نباید به رئیس‌جمهور یا قوه قضائیه یا مجلس و دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کرد؟! ظریف بگوید پس این مراکز و قوانین چکار می‌کنند؟

* اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی بوده و کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس نیز در این رابطه گفت:

* از این اظهارنظر تعجب کردم و برای او متاسفم.

* اظهارات ظریف و برخی دولتمردان فقط به دنبال ایجاد ترس در فضای عمومی و بین مردم هنگام بررسی برخی پروژه‌هاست و این عملیات روانی متاسفانه در دستورکار برخی مسئولین قرار گرفته است، چرا که در آستانه تعیین تکلیف CFT و FATF هستیم.

* هنگام بررسی برجام، برخی مسئولین عنوان می‌کردند که خزانه خالی است و حالا هم هنگام بررسی CFT عنوان می‌کنند پولشویی در ایران گسترده است. 

* وزیر خارجه قول داده بود که با تصویب برجام، ایران گل و بلبل می‌شود، اما چون این اقدام صورت نگرفته است، او به دنبال ایجاد انحراف در افکار عمومی است. 

* متاسفانه امروز روشن شده که هیچ کس به اندازه خود ظریف بهانه‌ها را به دست خارجی‌ها نمی‌دهد. 

بیژن نوباوه، نماینده مجلس نهم نیز با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف، گفت:

* طرفداران FATF همان طرفداران برجام هستند؛ برجامی که امروز بر همه دنیا معلوم شده است که قراردادی یکطرفه، بدون تامل، تعمق و تانی کافی و بایسته بود که از سوی دیپلمات‌های ما امضا شد و حتی از داخل همان تیم مذاکره‌کننده جاسوس پیدا شد. دهه‌های آینده، دهه محاکمه عاملان امضای FATF و برجام است.

* این قرائن در بهترین حالت نشانه خوش‌باوری اما به نظر من در حقیقت یک خیانت آشکار به کشور است.

در همین زمینه و در واکنش به ادعاهای ظریف، جمعی از کارشناسان مالی کشورمان خطاب به رییس دستگاه دیپلماسی نوشتند:

* همکاران شما در وزارت خارجه، در مورد اظهاراتی بسیار سطح پایینتر از فرمایش شما آن هم در سطح کارشناسی، مخالفان را به بی ملاحظگی متهم می کنند و از دستاویز قرار گرفتن احتمالی این اظهارات توسط نمایندگان آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس یا آرژانتین در پلنری بعدی FATF اظهار نگرانی می کنند. چگونه تایید وجود پولشویی آن هم توسط وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آن هم بدون اشاره به اقدامات بسیار مثبت بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی دستکم در همین چند ماه اخیر مورد سو استفاده نمایندگان دول فوق الذکر در پلنری بعدی قرار نخواهد گرفت؟

* حضرتعالی بیش از هر کسی از ضربه و ضرر اظهار نظرهای غیر کارشناسی در موافقت یا مخالفت با اکشن پلن FATF مطلعید. پس چرا با دست خودتان راه نقد و دفاع فنی را می بندید و موضوع را به سطوحی نازل و غیر قابل اثبات سوق می دهید؟

* کدام یک از مفاد اکشن پلن که مورد اعتراض مخالفان است، اساسا ربط فنی به تقویت مبارزه با پولشویی دارد؟ کدام یک از مواد CFT که مورد اعتراض مخالفان است ربطی به پولشویی پیدا می کند؟ ماده ۶ ربطی به مبارزه با پولشویی دارد؟ در عمل هیچ یک از موارد مورد اعتراض مخالفان ربطی به تقویت مبارزه با پولشویی ندارد که حالا پولشوها! بنا باشد اعتراض آنها را تامین مالی کند.

* جناب وزیر خارجه، امید است که در اظهارات رسانه ای بعدی نسبت به اصلاح فرمایشات منتشره از خود محبت لازم را مبذول فرمایید.

فعالان فضای مجازی نیز به ادعاهای بی اساس و بدون سند وزیر خارجه واکنش نشان دادند که برخی از آنها را می‌بینید.