دریافت گواهی عدم بدهی از سازمان تامین اجتماعی چه زمانی الزامی است؟

گروه اجتماعی الف،   3970322272

براساس قانون تامین اجتماعی، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع موسسات و کارگاه‌های مشمول این قانون اعم از اینکه انتقال به صورت قطعی، شرطی، رهنی، صلح حقوق یا اجاره باشد و اعم از اینکه انتقال به طور رسمی یا غیررسمی انجام بگیرد، انتقال گیرنده مکلف است گواهی سازمان تامین اجتماعی را مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و متفرعات آن از انتقال دهنده مطالبه کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، در ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی تصریح شده است، دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موقع تنظیم سند از سازمان تامین اجتماعی راجع به بدهی واگذارکننده استعلام کنند و در صورتی که سازمان ظرف ۱۵ روز از تاریخ ورود برگ استعلام به دفتر سازمان پاسخی به دفترخانه ندهد، دفترخانه معامله را بدون مفاصاحساب ثبت خواهد کرد.

درصورت انجام معامله بدون ارائه گواهی مذکور انتقال دهنده و گیرنده برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی دارای مسئولیت تضامنی خواهند بود.

لذا مالکین کارگاه‌ها که اقدام به واگذاری و یا اجاره ملک خود می‌کنند مکلفند در هنگام تسویه حساب با مستاجر قبلی و یا تمدید قرارداد با وی، نسبت به اخذ مفاصا حساب بیمه‌ای از اجاره‌دار بابت مدت اجاره اقدام کنند در غیر این صورت با توجه به قسمت پایانی ماده قانونی یاد شده در مقابل بدهی کارگاه دارای مسئولیت تضامنی خواهند بود.