در انتظار جنگنده سوخو ۳۵

  4021102009 ۱۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی:

جنگنده‌های سوخوی-35، بالگردهای تهاجمی Mi-28 و هواپیماهای آموزشی یاک-130 به یگان‌های رزمی نیروهای مسلح ایران خواهند پیوست؛ این را مطلب را سردار سرتیپ مهدی فراهی می‌گوید، اتفاقی که عرصه ممنوعیت عرضه فناوری‌های دفاعی و تسلیحات مدرن به ایران را می‌شکند.

نیروی هوایی کشورمان که از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند بیشترین آسیب را از تحریم‌ها متحمل شده، از این رو ایران فعالانه به دنبال تأمین کنندگان خارجی تجهیزات هواپیما است. ایران دریافت هواپیماهای آموزشی یاک 130 را در پایگاه هشتم تاکتیکی هوایی شهر اصفهان آغاز کرد تا خلبانان ایرانی آمادگی پرواز با جنگنده‌های مدرن ساخت روسیه را داشته باشند و این اولویتی است که ایران پس از پایان تحریم تسلیحاتی اعمال شده از سوی سازمان ملل بر اساس قطعنامه 2231 از آن رنج می‌برد.

ایران در دوره تحریم‌ها توانست صنایع دفاعی خود را ایجاد کند که این امکان را فراهم می‌کرد تا نیازهای کشور به تسلیحات و تجهیزات نظامی را تأمین کند. اما کمبود جنگنده‌ها و هلیکوپترهای تهاجمی مدرن همچنان مشکل اصلی نیروهای مسلح است. اساس هوانوردی جنگنده ایران همچنان شامل جنگنده‌های F-4، F-5، F-14  است که در دهه 1970 خریداری شدند و تعداد نه چندان زیاد MiG-29 و F-7 کپی چینی MiG-2 این نقیصه را کمی تکمیل کرد. در یک تئوری، ایران می‌تواند خرید مقادیر زیادی تجهیزات نظامی را نیز در نظر بگیرد. اکنون تهران در حال خرید تسلیحات مورد نیاز خود است. به گفته کارشناسان، خرید بالگردهای Mi-17/171 و هواپیماهای ترابری نظامی Il-76MD-90A به روز شده نیز در آینده محتمل است.

با این حال، باید در نظر داشت که نیروهای روسی خود به تجهیزات مدرن نیاز دارند، بنابراین، نباید در آینده نزدیک انتظار تدارکات گسترده در خارج از کشور را داشته باشیم. مسئله پرداخت برای تأمین تجهیزات نظامی نیز مطرح می‌شود. ایران همچنان تحت تحریم‌های سختگیرانه آمریکا قرار دارد که به شدت بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد. با این حال، ممکن است همکاری بین مسکو و تهران در حوزه نظامی بر اساس اصل مبادله تجاری توسعه یابد. علاوه بر این، ایران چیزی برای ارائه به سایر کشورها دارد. خبر ورود سوخو 35 و بالگردهای تهاجمی روسی موجب شد تا اسرائیل به خود بلرزد چراکه بر اساس اطلاعات اسراییلی‌ها، روس ها ۲۴ فروند جنگنده سوخوی ۳۵ را که پیش از این برای مصر در نظر گرفته شده بود، در اختیار نیروی هوایی ایران قرار خواهند داد.

ایران با ایدئولوژی نظامی "اگر فردا جنگ شود"، هم برای دفاع و هم برای حمله آماده می‌شود تا ناظرانی که پیش از این ایران را مجبور به استفاده از جنگنده‌های قدیمی می‌دانستند از پایان زمان آسیب پذیری حریم هوایی کشور و کاهش امکان حمله به اهداف ایران آگاه کند.

البته ظهور بالگردهای تهاجمی Mi-28NE در ایران عاملی اضافی برای تقویت موضع مذاکره با کشورهای همسایه‌ای خواهد بود که روابط دشواری با آنها وجود دارد. افغانستان و آذربایجان دو مرز پر تنش بوده‌اند حال بالگردهای جدید روسی نه تنها برای مناطق پرتنش بلکه برای تأسیسات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه بزرگ نیز یک تهدید بالقوه است.