اشتباه شده، کمبود پزشک نداریم، کمبود بیمار داریم‌!

  4021030045 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت در حالی از تصمیم این وزارتخانه برای نایده‌گرفتن قانون افزایش ظرفیت پزشکی در سال آینده به دلیل کمبود بیمار خبر داده است که آمارهای اعلام شده از سوی خود وزیر چیز دیگری می گویند!

به گزارش الف بهرام عین‌اللهی  در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به قانون افزایش ظرفیت پزشکی گفت: «ما باید با توجه به زیرساخت‌هایی که داریم، این مصوبه را اجرا کنیم. در حال حاضر نیز ظرفیت ما پر شده و بیش از این امکان افزایش ظرفیت نیست. چرا که این دانشجویان نیاز به کلاس آموزشی دارند، باید به اندازه‌ی کافی بیمار ببینند و…». وی در پاسخ به این‌که وزارت بهداشت چه تصمیمی در این زمینه دارد، خاطرنشان کرد: «ما تصمیم داریم تا در پیشنهادی به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اجرای این مصوبه را در سال آینده متوقف کنیم.» وزیر بهداشت در مورد علت این اقدام نیز گفت:«علاوه بر کمبود زیرساخت، بیمار هم لازم است. دانشجوهای پزشکی برای کسب تجربه نیازمند بیمار دیدن هستند.» 

این در حالی است که براساس سرانه پزشک عمومی ومتخصص، ایران نسبت به خیلی از کشورهای توسعه یافته از رتبه پایین‌تری برخوردار است. در همین راستا برای تامین نیروهای درمانی مورد نیاز در سالهای آینده و بخصوص برای توان مقابله با بحران سالمندی، قانون افزایش ظرفیت پزشکی دو سال پیش از این در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده بود. ریاست این شورا بر عهده سید ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهور کشور، است.

توسعه‌ی زیرساخت‌ بهداشتی-درمانی؛ کارنامه دو ساله دولت

در قسمتی از همین گفتگوی تلویزیونی، وزیر بهداشت به تعدادی از دستاوردهای دولت سیزدهم اشاره کرد. عین اللهی روند افتتاح پروژه‌های درمانی را افزایشی دانست و گفت:«در سه سال قبل از دولت مردمی ۱۳۴ پروژه تکمیل شده بود. اما طی دو سال اخیر ما توانستیم ۴۹۴ پروژه را به بهره‌برداری برسانیم».  این استاد دانشگاه از رشد ۱۰۰ درصدی تعداد بیمارستان‌های تجهیز شده نیز خبر داد و افزود: «در عمر دوسال و پنج ماهه دولت سیزدهم، ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به مجموع‌ تخت‌های کشور افزوده شده است». چندی پیش نیز بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، در جریان بازدید از بیمارستان غدیر ضمن اشاره به اقدامات مناسبی که در زمینه بیمارستان سازی در سطح کشور انجام شده است، گفته بود: «در حال حاضر ۵۱ هزار تخت بیمارستانی و بیش از ۴ هزار پروژه بهداشتی در سراسر کشور در حال ساخت است که این موضوع از لحاظ شاخص‌های جمعیتی و جغرافیایی در بین کشورهای منطقه سرآمد است».

چرا بیمارستان می‌سازید؟

وزیر در همین گفتگو به کمبود زیرساخت و نبود بیمار اشاره کرده بود و از تصمیم برای عدم اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال آینده خبر داده بود.حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه وزیر بهداشت از جهتی به افزایش تعداد بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی در این دوسال اشاره می‌کند و از آنها به عنوان دستاورد در دولت عنوان می‌کند، از طرف دیگر از نبود بیمار سخن به میان می‌آورد؟! 

وزیر محترم بهداشت پیشتر نیز بر کافی بودن میزان پزشک تاکید کرده است . به این ترتیب باید گفت ظاهرا مشکل اصلی کشور در کمبود بیمار است نه پزشک !