نظر علی مطهری درباره مقابله با بی‌حجابی/ روایت نوبخت از فعالیت روحانی در انتخابات

  4020927057 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

اختلال در سامانه بنزین

به‌ گزارش ایسنا، طبق اعلام، ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت کشور صبح امروز از مدار خارج شدند که با بسیج تیم‌های عملیاتی، تاکنون تعدادی از جایگاه‌ها وارد مدار شده‌اند و افراد می‌توانند بنزین آزاد را به‌صورت آفلاین دریافت کنند.

آنطور که اسدالله قلی‌زاده - رئیس صنف جایگاه‌داران کشور در ساعات اولیه به ایسنا خبر داد،  ۳۵ درصد جایگاه‌ها در کل کشور بدون مشکل در حال فعالیت هستند  و جایگاه‌هایی که دچار اختلال شده‌اند نیز به تدریج به‌صورت دستی فعال می‌شوند و هیچ افزایش قیمتی در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این باره توجه نکنند.

به گفته وی، هیچ‌گونه کمبودی در حوزه بنزین و گازوئیل وجود ندارد و اختلال ایجاد شده در ساعات آینده برطرف خواهد شد و در حال حاضر بنزین به صورت آفلاین و با قیمت آزاد عرضه می‌شود.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم در پی این مشکل اعلام کرد که "اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد.

طبق این اطلاعیه سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از حل مشکل قابل استفاده خواهد بود".

روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در اطلاعیه ای در خصوص اختلال در سامانه سوخت آورده است: "در خصوص دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینه های محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمی توان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد.

با توجه به رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیرعامل، در تمامی سکوهای سوخت رسانی امکان سوخت رسانی به صورت دستی و خارج از شبکه وجود دارد و مشکل سوخت رسانی در برخی سکوها تا پایان امروز برطرف می شود و اختلال سامانه هوشمند سوخت نیز ظرف روزهای آینده برطرف می گردد".

حمله سایبری، علت اختلال در سامانه بنزین

وزیر نفت علت بروز اختلال در سامانه هوشمند سوخت را حمله سایبری اعلام کرد و گفت: دشمنان خواستند با این توطئه مردم را دچار زحمت کنند، اما بلافاصله با قطع سامانه، فعال شدن دستی جایگاه‌های عرضه سوخت آغاز شد.

آغاز عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در برخی جایگاه‌ها

معاون وزیر نفت اعلام کرد :

تا این لحظه ۱۸۰۰ جایگاه عرضه سوخت از مجموع ۴۳۰۰ جایگاه، به‌مدار بهره برداری وارد شده‌اند و تا ۲ ساعت آینده تمامی جایگاه‌ها به صورت آفلاین وارد مدار خواهند شد.

 عرضه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در برخی جایگاه‌ها آغاز شده و مردم با کارت‌های سوخت خود در این جایگاه‌ها در حال دریافت بنزین ۱۵۰۰ تومانی هستند.

بازگشت سامانه هوشمند سوخت به مدار در دستور کار قرار گرفته و با توجه به ضرورت دقت نظر در این زمینه، ممکن است به تدریج و طی چند روز، سامانه هوشمند به وضعیت سابق بازگردد.

واکنش یک نماینده به اختلال در سامانه بنزین

مالک شریعتی، نمیانده تهران و عضو کمیسیون انرژی در واکنش به اختلال در سامانه بنزین در توییتی نوشت: « خباثت دشمن که قطعی است و ان شاءالله بزودی با کار جهادی فرزندان ایران، مشکل پمپ بنزین ها حل می شود. اما دو سال قبل که شبیه این دشمنی اتفاق افتاد، کمیسیون انرژی با حضور مدیران ذیربط جلسه گذاشت و اقداماتی را برای ممانعت از تکرار، جمع بندی کرد. بررسی و برخورد با خاطیان دنبال خواهد شد.»

***

نظر علی مطهری درباره مقابله با بی‌حجابی

علی مطهری، نمیانده سابق مجلس درباره مقابله با بی‌حجابی به سازندگی گفت: «نمی‌شود موضوع حجاب بدون نظارت باشد. چون تجربه نشان داده عده‌ای هستند که پرده‌دری می‌کنند. ابتدا که این شعارها مطرح شد، اینها مثلاً می‌گفتند، حجاب اجباری است و روسری سخت است. خب! نظام هم تقریباً با آنها راه آمد؛ خیلی به آنها کاری نداشت که حالا یک شخصی در خیابان روسری دارد یا ندارد.

ولی یک عده‌ای این‌طور نیستند که به همین راضی باشند؛ روسری را که برمی‌دارد، بعد می‌بینید که ساق پا هم بیرون است و گاهی دیده شده اصلاً قسمت شکم طرف بیرون است! خب نظام همین جوری سکوت نمی‌کند و نمی‌گوید هیچ اجباری در کار نیست و هر طور دوست دارید، بیرون بیایید! اقدام می‌کند.

به نظرم خانم‌ها باید با سیاست عمل می‌کردند. حالا من طرفدار این نیستم که روسری نباشد ولی می‌گویم این خانم‌هایی که می‌گویند ما از روسری ناراضی هستیم و اجباری نباشد، اگر در همین حد توقف می‌کردند و پوشیده بودن بقیه‌ بدن را رعایت می‌کردند، آن وقت مشكل زیادی با نظام نداشتند. ..

 الان وضع خوبی نیست. اینکه یک خانمی یک ساپورت می‌پوشد كه بدن معلوم است و یک بلوز هم تا کمر پوشیده! این حجاب نیست. اگر دعوا سر روسری بود که نظام تقریباً رها کرد، یعنی کاری به این نداشت که حالا در خیابان کسی روسری دارد یا ندارد.

حالا آن مربوط به ادارات و دانشگاه‌ها و مانند اینهاست که باید رعایت شود، آن لباس فرم است و باید باشد. ولی نظام واقعاً خیابان را رها کرده بود و کاری نداشت اما خب یک عده‌‌ای می‌خواهند همین‌طور جلو بروند؛ یعنی می‌گویند این هیچی حالا می‌خواهیم رکابی هم بپوشیم و می‌خواهیم مثلاً دامن بالای زانو هم بپوشیم و می‌خواهیم آزاد باشیم.

نظام اسلامی نمی‌تواند این اجازه را بدهد. بنابراین به نظر من اگر رفتار خانم‌ها بعد از آن قضایا حساب ‌شده بود، اتفاقاً می‌توانستند از نظر خودشان یک پیروزی به دست بیاورند که بگویند ما راجع به روسری پیروز شدیم؛ هرچند من می‌گویم بالاخره آن حجاب شرعی باید رعایت شود، گرچه در خیابان نباید سخت‌گیری شود.»

***

روایت نوبخت از فعالیت روحانی در انتخابات خبرگان

محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه و رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه درباره فعالیت روحانی در انتخابات به فارس گفت: «اینکه ایشان آیا در مجلس خبرگان شرکت بکنند یا نکنند، افرادی که در بیرون هستند که ممکن است بر اساس ذهنیت‌هایی که دارند داوری‌هایی بکنند منتها خب ایشان خودشان معتقد هستند بالاخره یک شخصیت درون این نظام هستند و هر جایی که وجودشان مؤثر برای خدمت است باید حضور داشته باشند؛ الان هم احساس کردند که با توجه به سوابق قبلی خدمتی‌شان می‌توانند در مجلس خبرگان حضور پیدا بکنند و به همین جهت خیلی توجهی به اینکه ممکن است عده‌ای مثبت یا منفی بگویند ندارند.

نوع گرایششان این است که نظام در این مرحله نباید تنها باشد و ایشان باید در این عرصه حضور پیدا بکنند. آن جلسه‌ای هم که حضرتعالی اشاره فرمودید خود من هم حضور داشتم به عنوان یک عضو از دولت سابق و ایشان استدلال کرد که چرا من خودم را الان برای این کار مطرح کردم. خودشان می‌گفتند که قطعاً باید خودم را مطرح بکنم و بیایم و همان کار قبلی خودم را حداقل اگر در حوزه سیاسی نیست در حوزه مجلس خبرگان ادامه بدهم.

چند دوره بودند به همین جهت ثبت نام کردند در آنجا هم عمده محور بحث همین بود. لیستی هم که ایشان گفتند لیست خبرگان است. خوب ایشان الان از تهران آمدند و تهران هم اگر اشتباه نکنم حدود 16 نفر است و ایشان هم در تلاش هستند که 16نفر را آماده کنند و یک لیستی بدهند.

[در پاسخ به این پرسش که رایزنی با افراد  را شروع کرده اند]بی‌اطلاع هستم و اصلاً الان من هنوز نمی‌دانم که در تهران چه کسانی برای مجلس خبرگان ثبت نام کردند البته یکی دو تا از افراد معمم و روحانیون با سابقه مانند حضرت آیت الله امامی کاشانی و بعضی از این عزیزان آمدند. در این حد مطلع هستم.

لیست مجلس را که حزب اعتدال و توسعه باید بدهد، اینکه با ایشان مشورتی بشود و نظری بدهند درست است ولی این که ایشان الان به دنبال این باشد که یک لیست برای مجلس بدهد اصلاً اینگونه نیست، حداقل آنطور که من مطلع هستم، کما اینکه بحث لیست‌های خودمان را من می‌دانم که ما روی چه کسانی داریم فکر می‌کنیم و اصلاً ایشان شاید در ذهنش افراد مد نظر ما نباشد. اینکه مثلاً یک لیستی هم برای مجلس در کنار لیست خبرگان باشد در این حد است و این را از من به عنوان مطلع بدانید که ایشان دنبال این نیست که یک لیستی برای مجلس ارائه بکند.»

***

واکنش میرسلیم به ادعای خالص‌سازی

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در گفت‌گو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی‌اش از انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پیش بینی می‌کنم که انتخابات پیش رو انتخابات خیلی پرشور و موفقی خواهد بود و مشارکت قطعاً بیشتر از ۶۰ درصد خواهد بود؛ این پیش بینی بر این اساس است که مردم ایران مردمی بیدار هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه «آیا شاهد تنوع گرایشات سیاسی در انتخابات خواهیم بود؟»، عنوان کرد: حتماً که شاهد این تنوع خواهیم بود؛ در بین اصولگرایان اختلاف و تنوع سلیقه‌هایی وجود دارد. من با اصلاح طلبان کاری ندارم چراکه بخت اینکه آنها بخواهند رای بیاورند نسبتاً ضعیف است؛ گرچه ممکن است تعداد کمی از آنها در مجلس بعد حضور داشته باشند؛ البته همین الان نیز تعداد کمی از آنها در مجلس هستند که این تعداد به ۱۰ درصد نمایندگان مجلس هم نمی‌رسد.

میرسلیم درباره طرح ادعاهایی مبنی بر فعال شدن یک جریان خالص ساز در کشور و حذف جریانات رقیب توسط این جریان، با تاکید بر اینکه این موضوع یک ادعاست و اصلاً چیزی به عنوان خالص سازی وجود ندارد، گفت: باید کار طبق روال درستی انجام شود و شورای نگهبان باید وظایف خود را در احراز صلاحیت‌ها به درستی انجام دهد؛ احراز صلاحیت‌ها نیز به شایستگی‌های فردی و اعتقادی و همچنین قبول مبانی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد؛ شورای نگهبان باید به این مسائل رسیدگی کند تا کار را به درستی انجام دهد؛ در غیر این صورت یک مجلس متشتتی خواهیم داشت که در هیچ کاری اعم از قانون‌گذاری، نظارت و انتخاب وزرا نمی‌تواند موفق عمل کند.

***

نامزدهای مجلس مراقب کمک های مالی باشند

به گزارش ایسنا، هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در نشست دوره‌ای دبیران و اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره «شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات» اظهار داشت: قانون شفافیت منابع مالی فقط برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این قانون در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ و چند روز پیش از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم به تصویب رسید و فرصت اجرا پیدا نکرد؛ لذا انتخابات مجلس دوازدهم، اولین انتخاباتی خواهد بود که این قانون در آن اجرایی خواهد شد.

وی سپس درباره جزئیات این قانون انتخاباتی اظهار داشت: این قانون موضوعات مختلفی را پیش‌بینی کرده و در ثبت‌نام اخیر نمایندگان هم مبنای عمل بود. به طور مثال داوطلبان باید شماره‌حسابی به‌عنوان حساب انتخاباتی به سامانه اعلام می‌کردند؛ در واقع تمام هزینه‌کردهای انتخاباتی از طریق این حساب انجام خواهد شد. 

وی در خصوص کمک‌هایی هم که داوطلبان انتخابات مجلس می‌توانند از افراد مختلف دریافت کنند، بیان داشت: در این قانون آمده که از چه کسی می‌توان کمک دریافت کرد و از چه کسی نمی‌توان کمک دریافت کرد. از محکومان اقتصادی و شخصیت‌های حقوقی (هلدینگ، کارخانه، شرکت و...) نمی‌توان کمک دریافت کرد. تنها از اشخاص حقیقی می‌توان پول دریافت کرد که آن اشخاص هم باید حتماً ایرانی باشند.

سخنگوی شورای نگهبان این نکته را هم بیان کرد که دریافت کمک مالی از افراد نیز سقف دارد. یک فرد تنها می‌تواند ۲۰ درصد هزینه‌های یک کاندیداها را تأمین کند و نمی‌تواند تمامی هزینه‌های کاندیداها را تأمین کند.

طحان‌نظیف اعلام کرد که این قانون ضمانت‌های اجرایی هم پیش‌بینی کرده است. به طور مثال اگر داوطلبی این موارد را مراعات نکند و از اجرای قانون تخلف کند، قانون به‌جز مجازات، یک تا دو دوره محرومیت از داوطلبی در انتخابات را برای او پیش‌بینی کرده است. ضمن اینکه قانون برای افراد غیرداوطلب که مرتکب تخلف بشوند هم مجازات‌هایی در نظر گرفته است.

***

استعفای رئیس سازمان سنجش در پی احکام بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب

به گزارش ایسنا پس از اعلام خبر بازگشت به تحصیل ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به انتشار خبر بازگشت ۳۵ داوطلبان شبهه‌دار کنکور سراسری به دانشگاه‌ها با رای دیوان عدالت اداری استعفاء کرد. در متن استعفانامه پورعباس آمده است:

«حدود دو سال از خدمت در سازمان سنجش آموزش کشور با پدیده بازگشت متخلفین کنکور سال‌های ۱۴۰۰ و ماقبل از آن مواجه بودیم که با تصویب استفساریه ماده ۱۱ قانون تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به طور کامل با عمل به قانون استفساریه پدیده تقلب مدیریت شد.

ولی نظریه عطف به ماسبق نشدن استفساریه در موارد مختومه، با برداشت‌های متفاوت روبرو شد و اعتقاد دیوان عدالت اداری به برگشت همه مشکوکین به تقلب است که قبلا در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر مستقر در سازمان و شعبات بدوی و تجدیدنظر دیوان به طور قطعی محکوم شده‌اند، که در مصاحبه مطبوعاتی رئیس محترم دیوان بر این موضوع تاکید شد، هم اکنون تعداد زیادی دستور موقت مبنی بر برگشت به تحصیل این افراد صادر شده است. از آنجا که عمل به احکام دیوان لازم و ضروری است و از سوی دیگر سازمان سنجش عملاً توانایی اجراء این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد، تصمیم به کناره‌گیری از ریاست سازمان گرفته تا شرایط برای فرد دیگر جهت اجرای احکام صادر شده، فراهم شود.»

***

برگزاری 52 همایش دولتی در 9ماهه امسال

فرهیختگان نوشت: «در روزهای گذشته خبر هزینه چهار میلیارد تومانی برگزاری یک همایش سازمان مالیاتی در شهر شیراز حسابی سر و صدا به پا کرده است.

در این خبر آمده بود که این رویداد در قالب یک همایش یک‌ونیم روزه برای حدود 70 نفر از مدیران مالیاتی کشور برگزار شده است. از اعداد و ارقام عجیب این همایش می‌توان به هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی برای تهیه سوغاتی صنایع‌دستی، صرف غذا در لاکچری‌ترین رستوران‌های شیراز، 33 میلیون هزینه برای خرید آجیل، 12 میلیون تومان برای خرید گل، 23 میلیون تومان برای اینترنت، دو میلیون برای اجاره میز پینگ‌پنگ و داور و سایر هزینه‌ها برای خرید لباس، ساک ورزشی، داور فوتبال و بازی دارت اشاره کرد.

در میان هزینه‌های عجیب‌و‌غریب این همایش می‌توان به هزینه 700 میلیون تومان تعویض صندلی‌ها در شأن مدیران دولتی اشاره کرد. همچنین طبق این خبر حدود 60 میلیون تومان به ازای هر نفر برای 1.5 روز شیرازگردی این 70 مدیر هزینه شده است. البته تمام اعداد و ارقام مطرح‌شده بدون در نظر گرفتن هزینه بلیت سفر بوده است...

بررسی‌ها تنها از اخبار برگزاری همایش‌های دستگاه‌های دولتی در سال جاری تا پایان آذر نشان می‌دهد در طی این مدت بالغ بر 52 همایش دولتی در کشور برگزار شده است.

برخی از این همایش‌ها عملا همچون همایش پرسروصدای اخیر در شیراز، دورهمی مدیران دستگاه‌های دولتی بوده است. مدیران مدارس سراسر کشور، همایش معاونان بهداشت و درمان، چهارمین همایش مدیران تراز بنیاد شهید، همایش مدیران مبارزه با پولشویی، ششمین همایش آموزشی مجریان انتخابات، نخستین همایش ملی آموزش مدیران و کارشناسان حقوقی دستگاه­‌های اجرایی، دومین همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه، همایش شهرداران و دبیران ستادهای بازآفرینی شهری استان اصفهان، همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه، همایش کادر بهداشتی- درمانی حج ۱۴۰۲، مدیران سازمان‌های حراست وزارت جهاد کشاورزی در مشهد، همایش مدیران دولت مردمی، نخستین گردهمایی سراسری مدیران وزارت امور اقتصاد و موارد اینچنینی از این دورهمی‌ها هستند.»