جرقه جنگ بزرگ برای نابودی اسرائیل زده شد؟

گروه جهان الف،   4020715109 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با آغاز عملیات بی‌سابقه و تاریخی فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی که محافل این رژیم را در بهت و شوک فرو برده، شاید بتوان گفت جرقه جنگ بزرگ منطقه‌ای که هدف آن نابودی اسرائیل است، از امروز زده شد.

به گزارش الف، در شرایطی که اعراب درحال گسترش توافق‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و تجاوزات راست‌افراطی‌های اسرائیلی علیه فلسطینیان و به ویژه مسجدالاقصی به بهانه ایام عید یهودیان، بیش از پیش افزایش یافته است، ساکنان اراضی اشغالی صبح امروز با شوک بزرگی از خواب بیدار شدند.

صبح امروز منابع خبری از ورود نیروهای مقاومت به یکی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه خبر دادند؛ عملیاتی که کمتر کسی پیش بینی می کرد و با نام «طوفان الاقصی» انجام شد و طی آن تعداد زیادی صهیونیست‌ کشته و زخمی و ده‌ها تن به اسارت گرفته شدند.

«محمد الضیف» فرمانده گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس در سخنانی از آغاز این عملیات بزرگ خبر داده و با اعلام اینکه در اولین گام از عملیات طوفان الاقصی، بیش از 5 هزار راکت به سمت مواضع و فرودگاه‌ها و تاسیسات حساس رژیم صهیونیستی شلیک شده است تاکید کرد که اشغالگران باید بدانند دوره بزن در رو تمام شده و مقاومت فلسطین تصمیم دارد به همه جنایات دشمن پاسخ دهد.

این عملیات کاملا غافلگیرکننده بود و شوک بزرگی به محافل صهیونیستی وارد کرد؛ کارشناسان و رسانه‌های عبری عملکرد ضعیف موسسه نظامی اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و اعلام کردند، در شرایطی که اسرائیلی‌ها در غزه سلاخی می‌شوند مشخص نیست ارتش و نیروهای امنیتی و کابینه اسرائیل کجا هستند؟

انجام چنین عملیاتی که رسانه‌های عبری آن را بی‌سابقه‌ترین حمله فلسطینی‌ها از زمان اشغالگری اسرائیل در اراضی اشغالی می‌دانند، از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

-نکته اول درباره این عملیات آن است که چنین عملیاتی درست در زمانی انجام شد که صهیونیست‌ها در ایام اعیاد یهودی خود به سر می‌برند و تجاوزات خود به مسجدالاقصی را بیشتر از هر زمانی کرده‌اند. همچنین طی چند هفته گذشته مذاکرات عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به اوج خود رسیده و برخی منابع از سازش قریب‌الوقوع دو طرف خبر می‌دهند. این عملیات در وهله نخست ترجمه عملی تهدیدات گروه‌های مقاومت در خصوص پاسخ به تجاوزات اشغالگران به مسجدالاقصی بوده و و در وهله دوم پیامی برای سازشکاران است مبنی بر اینکه ملت فلسطین به آنها اعتماد ندارند و حتی اگر همه کشورهای عربی با صهیونیست‌ها سازش کنند، مردم فلسطین تنها گزینه مقاومت را مقابل اشغالگران می‌شناسند.

-نکته دوم مربوط به ضعف نهاد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است که نتوانسته چنین عملیات سنگینی را پیش‌بینی کند. روزناامه عبری هاآرتص در این زمینه اعلام کرد،  اقدام غافلگیرانه حماس علیه اسرائیل، تمام سرویس‌های اسرائیلی را در بهت و حیرت فرو برده است. بسیاری از کارشناسان صهیونیست این عملیات را با جنگ اکتبر که چند روز قبل پنجاهمین سالگرد آن بود مقایسه و اعلام کردند که اسرائیلی‌ها همانند جنگ اکتبر غافلگیر شدند.

-نکته بعدی مربوط به اتحاد بی‌سابقه گروه‌های فلسطینی بوده و شواهد نشان می‌دهد که عملیات طوفان الاقصی با هماهنگی کامل همه گروه‌های مقاومت انجام شده است. بعد از آغاز عملیات بزرگ «طوفان الاقصی» همه گروه‌های مقاومت فلسطین اعلام کردند که بخشی از این عملیات هستند و دوشادوش برادران خود در جنبش حماس برای مقابله با رژیم اشغالگر ایستاده‌اند.

«ابوحمزه» سخنگوی سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در واکنش به عملیات طوفان الاقصی اعلام کرد که سرایا القدس بخشی از این عملیات بود و رزمندگان آن شانه به شانه برادرانشان در حماس تا رسیدن به پیروزی ایستاده‌اند.

گروه مقاومتی «عرین الاسود» که تبدیل به نماد مقاومت در کرانه باختری شده نیز به نوبه خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه بخشی از عملیات طوفان الاقصی است.

عرین الاسود خواستار انجام یک عملیات نظامی گسترده علیه شهرک‌ها و مواضع رژیم اشغالگر در نوار غزه شده و اعلام کرد که رزمندگان ما باید فورا و قبل از هرچیزی صفوف خود را ببندند و برای حمله به اشغالگران با کمین‌ها و گلوله‌ها و بمب‌های انفجاری وارد میدان شوند.

گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی شاخه نظامی جنبش خلق برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ای از اعلام آماده باش کامل در میان مبارزان خود خبر داده و تاکید کرد: ما به صورت میدانی در چندین محور در کنار برادران مبارز خود وارد عمل شده‌ایم. سایر گردان‌های وابسته به مقاومت در کرانه باختری نیز تاکید کردند که دوشادوش رزمندگان حماس و جهاد اسلامی در مقابله با رژیم اشغالگر تا رسیدن به پیروزی کامل ایستاده‌اند.

-اما نکته چهارم مربوط به عملکرد عالی رسانه‌ای مقاومت فلسطین است که نشان می‌دهد گروه‌های مقاومت به شکل دقیق برای این عملیات برنامه‌ریزی و سرویس رسانه‌ای خود را آماده کرده بودند؛ برخلاف جنگ‌های قبلی که معمولا رسانه‌های وابسته به مقاومت فلسطین در مخابره تصاویر عملیات‌های خود عملکرد چندان مناسبی نداشتند. بنابراین می‌توان گفت هم‌زمان با عملیات بزرگ نظامی، یک جنگ روانی گسترده توسط فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیست به راه افتاد که همه محافل و به ویژه شهرک‌نشینان اسرائیلی را وحشت‌زده می‌کند.

همانطور که اشاره شد، حتی بزرگترین کارشناسان و ناظران امور منطقه نیز پیش‌بینی چنین عملیات غافلگیرکننده‌ای از سوی مقاومت فلسطین را در برهه زمانی کنونی نمی‌کردند. آنگونه که منابع خبری گزارش می‌دهند تعداد اسرا و کشته شدگان اسرائیلی در این عملیات کاملا بی‌سابقه و فراتر از حد تصور است. روشن است که گروه‌های فلسطینی بدون هماهنگی و حمایت مقاومت در خارج از فلسطین دست به انجام این عملیات تاریخی نمی‌زنند و بنابراین شاید بتوان گفت جرقه جنگ بزرگ منطقه‌ای که اشغالگران از آن وحشت دارند و هدف آن نابودی اسرائیل است، امروز زده شد.