آماری که لزوما جای افتخار ندارد!

سامان مهراد، گروه سیاسی الف،   4020517115 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نام‌نویسی بیش از ۳۰ هزار نفر در فرآیند پیش ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات مجلس شورای‌اسلامی، برخی را به وجد آورده ؛ از تعدادی رسانه‌ها که آن را درخشش مردم‌سالاری در گذر از غبار جنگ‌ترکیبی قلمداد کرده تا برخی از مسئولین که آن را دلیلی برای عبور نکردن مردم از کلیت نظام عنوان می‌کنند. اما واقعیت آن است که ریشه این استقبال لزوما به چنین تفاسیری باز نمی‌گردد!

واقعیت ناخوشایند کنونی از این حکایت دارد که برخی در رسیدن به منصب نمایندگی مجلس اهداف دیگری را دنبال می‌کنند به خصوص آنکه یک مدرک کارشناسی‌ارشد و برخورداری از شرایط سنی لازم شامل تعداد زیادی از شهروندان می شود و بدین ترتیب هر چهار سال یک‌بار تعداد زیادی از افراد را به‌سمت کاندیدا شدن و آزمودن اقبال خود سوق می دهد. 

مردم سالاری و امکان حضور در رقابت سیاسی قابل‌فهم است اما اینکه کرسی نمایندگی به مثابه یک هدف ابزاری برای رسیدن به اهدافی دیگر ( شهرت، درآمد یا حتی شغل که انگیزه ای محتمل تر به نظر می آید) ضربه‌ای اساسی به وجهه و جایگاه نمایندگی و وکالت ملت است. مجلسی که به تعبیر امام‌خمینی باید در راس امور باشد امروز از جایگاه حقیقی خود دورشده و به‌جای اینکه زبده‌ترین افراد، لباس وکالت مردم را به‌تن کنند، انتخاباتش محلی برای حضور بی‌نام‌ونشان‌ترین افراد و آزمودن شانسشان است. گویی که انتخابات مجلس محلی برای مصاحبه شغلی و گزینش افراد است و در صورت عبور موفق از این خوان، درب‌های موفقیت به‌روی افراد باز می‌شود.   

در بسط و تعمیق این تصور که به کرسی نمایندگی مجلس به چشم یک سکوی پرش نگریسته می‌شود، در وهله اول خود نمایندگان و پس از آن نواقص ساختاری مقصر قلمداد می‌شوند. موارد متعددی بوده که سوءاستفاده برخی افراد از جایگاه نمایندگی خود در دوره‌های مختلف و با گرایش‌های سیاسی متفاوت و برخورداری از رانت‌های مختلف دیده شده که البته با اهمال نهادهای نظارتی و قضایی یا کم تحرکی در واکنش به آن مواجه شده است و همین مسئله، شان نمایندگی مجلس و وکیل ملت را در حد یک کارمند عالی‌رتبه یک سازمان با مزایا تنزل داده است.

این چندین هزار هموطن ما که تاکنون برای کاندیداتوری ثبت‌نام کردند، اگر از حقایق جایگاه نمایندگی و ملزومات آن آگاه بودند، شاید هیچ‌گاه شاهد حضور مشتاقانه آنان نبودیم. به‌نظر می‌رسد ریشه اصلی استقبال اخیر به این موضوع بازمی‌گردد و دیگر تفاسیری که ارائه می‌شود، نسبت چندانی با واقعیت ندارد.