درگیری مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

  4020327082 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به تحرکات مرزی و تیراندازی به مواضع نیروهای خود در مرز بین ۲ کشور متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت‌های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر همدیگر را به آتش پراکنی و تحرکات غیر قانونی در خطوط مرزی متهم کردند.

به گزارش وبگاه «وزارت دفاع جمهوری آذربایجان» روز شنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۴:۵۵ به وقت محلی یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان با استفاده از سلاح‌های مختلف بار دیگر مواضع ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در منطقه «کلبجار» و «لاچین» را مورد آتش‌ شدید قرار دادند. به دنبال این اقدام، یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان اقدامات متقابل و کافی انجام دادند.

تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در هفته‌های اخیر در بحبوحه اتهامات پی‌درپی درباره نقض آتش‌بس مرزی  تشدید شده است. ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون ۲ بار باهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است.

این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است.در جنگ دوم قره باغ، ارمنستان شمار کشته شدگان خود را چهار هزار نفر اعلام کرد. باکو نیز کشته شدگان خود را نزدیک سه هزار نفر اعلام کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی تحرکات نیروهای مسلح در خاک خود و محل استقرار نیروهای حافظ صلح روس شد. باکو مدعی شده که نیروهای ارمنستان قصد ایجاد استحکاماتی را داشتند که با اقدامات سریع یگان‌های ارتش جمهوری آذربایجان، نیروهای طرف مقابل از منطقه خارج شدند.  

وزارت دفاع ارمنستان نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه یگان‌های نیروه‌های مسلح ارمنستان در بعد از ظهر شنبه اقدام به تیراندازی به سمت مواضع جمهوری آذربایجان در بخش‌های شرقی و جنوب شرقی مرز 2 کشور کرده‌اند با واقعیت مطابقت ندارد و کاملا دروغ است.

این دو کشور همسایه با وجود چند دور مذاکره هنوز به توافقی پایدار دست نیافته اند.  در عرصه نظامی نیز جمهوری آذربایجان در حال تقویت  بنیه دفاعی و تهاجمی خود  است به طوریکه  وبگاه «دیفنس نیوز» گزارش کرده که جمهوری آذربایجان برای خرید هواپیمای «سی-۲۷ جی» ویژه عملیات جنگال قراردادی با شرکت ایتالیایی «لئوناردو» امضا کرده است