استقبال فاطمی امین از استیضاح/ سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران در آستانه تصویب/ توضیحات جواد لاریجانی درباره مسئله رفراندوم

  4020206096 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

استقبال فاطمی امین از استیضاح

به گزارش فارس، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران تصریح کرد: سال گذشته به لحاظ رشد تولید و مهار تورم در بخش صنعت، اتفاقات خوبی رخ داد به طوری که مجموع تورم کالاها در حوزه وزارت صمت کمتر از تورم کل اقتصاد بود.

فاطمی امین همچنین تاکید کرد: در سال گذشته بیش از کل اقتصاد رشد در بخش صنعت داشتیم.

 وزیر صنعت درباره استیضاحش در مجلس گفت: استیضاح حق مجلس است و ما هم روز یکشنبه می رویم و پاسخ می دهیم و معتقدیم فرصت خوبی است برای عموم مردم و مجلس که ابهاماتی که هست برطرف شود.

فاطمی امین درباره اینکه یکی از نمایندگان گفته برای منتفی شدن استیضاح قبلی، شما به برخی نمایندگان خودرو داده‌اید، اظهار داشت: حتی اگر یک مورد بود، بگویید تا خودم پیگیری کنم چنین چیزی صحت ندارد.

ادعای نماینده تبریز درباره استیضاح  فاطمی‌امین

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره این‌که پس از سخنان رهبری در خطبه‌های نماز عید فطر درخصوص همدلی قوا عده‌ای، این سخنان را مبنای از دستور خارج کردن استیضاح وزیر صمت قرار داده و عده‌ای دیگر مطرح می‌کنند سخنان رهبری به معنای عدم ایفای نقش نظارتی و قانونی نمایندگان نیست، گفت: من خودم به شخصه معتقدم آن‌چه‌که رهبری فرمودند تعارضی با وظیفه نظارتی مجلس ندارد و بنا بر تعطیل شدن وظیفه نظارتی نخواهد بود.

وی یادآور شد: البته این سنت سیئه از گذشته در مجلس وجود داشته که هنگام مطرح شدن موضوع استیضاح، یک آدم‌هایی با بهانه‌های مختلف و وجه‌المصالحه قرار دادن وظیفه نظارتی مجلس به امتیازاتی دست پیدا می‌کنند و شأن نظارتی مجلس مورد خدشه قرار می‌گیرد. حتما ملت شریف ایران این موضوع را که مردم در این شرایط از کاستی‌هایی که در این وزارتخانه وجود دارد رنج می‌برند، مورد توجه قرار خواهند داد. 

علیرضابیگی مدعی شد: بنا ندارم از امتیازاتی که داده شده است صحبت کنم، اما خوب است هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی بیاید تکلیف آن خودروهایی که به نمایندگان داده شد را مشخص کند. مشخص کند چرا قریب به  ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختیار نمایندگان قرار گرفت و تکلیف و ارتباط آن را با موضوع استیضاح نمایندگان روشن کنند.

وی با طرح این ادعا که این خودروها در استیضاح گذشته داده شده است، ادامه داد: تکلیف آن ۷۰ خودرو شاسی بلندی که در اختیار مجلس قرار گرفت و ارتباطش با منتفی شدن استیضاح باید مشخص شود، انتظار این است که هیات رئیسه در این خصوص ورود پیدا کند و موضوع ۷۰ دستگاه را به صورت نقد مشخص کنند که چه بوده است؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد خودروهایی که عنوان شد، اسناد و مدارکی برای اثبات دارید، گفت: یک نماینده مجلس دارد این را به شما عنوان می‌کند که ۷۰ خوردو شاسی بلند به نمایندگان و تعدادی از کارکنان مجلس تحویل داده شده است. بیایند مشخص کنند که مبنایش چه بوده است. عاشق چشم و ابروی چه کسی بودند؟ به چه کسانی داده شده است؟

تکذیب ادعای یک نماینده درباره تحویل خودروی شاسی بلند به نمایندگان

وزارت صمت ادعای  یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه در جریان منتفی شدن استیضاح قبلی «فاطمی امین» ۷۰ تا ۷۵ خودروی شاسی بلند در اختیار مجلس قرار گرفته است را قویا تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت صمت تاکید کرد: این ادعا کاملا کذب است و این وزارتخانه پیگیری حقوقی این موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد.

فاطمی امین یکی از مخالفان جدی واردات خودروهای کارکرده بود

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفت‌وگو با ایلنا درباره استیضاح فاطمی امین گفت: البته من نمی‌گویم زمستان ۱۴۰۰ و سه ماه بعد از آغاز به کار دولت، ولی اگر همان استیضاحی که ۶ ماه قبل به صحن آمد و ما استدلال می‌کردیم که آقای فاطمی امین توانایی مدیریت مجموعه‌‌اش را ندارد و این وعده‌هایی که بیان می‌کند، موضوعاتی است که نمی‌تواند به آن عمل کند را دوستان از ما می‌پذیرفتند و آن زمان استیضاح انجام می‌شد به نظر من شاید شاهد اتفاقات دیگری بودیم.

وی ادامه داد: من در جلسات مختلف شرکت می‌کردم و اطلاع دارم که یکی از مخالفان جدی واردات خودروهای کارکرده آقای فاطمی امین بود اما امروز می‌بینیم که در آستانه استیضاح ایشان نظرش تغییرکرده و صحبت از تلاش برای صدور مجوز واردات خودرهای کارکرده مطرح می‌کند.

نماینده موافق استیضاح وزیر صمت همچنین تصریح کرد: اگر ما صحبت از استیضاح و مسائل این‌چنینی می‌کنیم، علت آن لجبازی با دولت نیست، بلکه برعکس می‌خواهیم به دولت کمک کنیم و رضایتمندی مردم را به دست بیاوریم. من فکر می‌کنم اگر فاطمی هم برود و هرکسی بیاید که بخواهد با همین دست‌فرمان فاطمی امین پیش برود بازهم تغییری در کار اتفاق رخ نخواهد داد؛ لذا به همین خاطر یک طرح دوفوریتی را آماده کردیم که بحث واردات خودروهای کارکرده را به دولت تکلیف کنیم.

***

سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران در آستانه تصویب

به گزارش ایسنا، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران رابطه با سیم کارت‌های بدون فیلتر برای گردشگران تصریح کرد: ما هم‌چنان معتقدیم که باید سیم کارت مناسب برای رفع نیاز گردشگران تامین شود  و این کار استدلال دارد نه تنها برای آنها (گردشگران خارجی) بلکه برای مجموعه های اصلی در کشور که خدمات مسافری می دهند باید این ظرفیت برای آنها فراهم شود. بعد از پیشنهادی که من دادم در کمیته‌های مربوطه که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند مساله بررسی شده و تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته و امیدوارم در چند روز آینده که نتیجه اعلام می شود بتوانیم این امکان را برای گردشگران فراهم کنیم.

ضرغامی گفت: ما می توانیم پیام رسان‌های داخلی را برای ایرانیانی که خارج از کشور می روند و یا برای گردشگران خارجی توجیه و توصیه کنیم. ولی تا زمانی که این برناهم‌ها تعمیم پیدا کند و عادت شود نیاز به زمان داریم و اینها حداقل خدمات اولیه است که باید در اختیار گردشگر خارجی قرار گیرد و اگر فراهم نشود نمی‌توانیم انتظار رونق گردشگری را داشته باشیم.

***

سوءقصد به جان نماینده مجلس خبرگان در بابلسر

روح‌الله سلگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در گفت‌وگو با فارس از سوء قصد به جان آیت الله سلیمانی عضو مجلس خبرگان رهبری در بابلسر خبر داد.

وی تصریح کرد: ضارب دستگیر شده است.

بنا بر گفته معاون سیاسی امنیتی استاندار متأسفانه آیت الله عباسعلی سلیمانی در اثر این حادثه جان باخته است.

نماینده ادوار چهارم و پنجم مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، مسؤول امور اهل سنت استان‏ سیستان و بلوچستان، نماینده ولی فقیه در شهرستان کاشان، امامت جمعه و عضو شوراى ائمه جمعه استان مازندران از ۱۳۵۹تا ۱۳۸۰، نماینده ولی ‏فقیه در دانشگاه ‏هاى ملى استان‏ هاى مازندران و گلستان، عضو هیئت امنای دانشگاه زاهدان و علوم دریایی چابهار و امامت جمعه‏ بابلسر از مهم ترین مسؤولیت های سیاسی، اجتماعی و علمی آیت الله سلیمانی است.

***

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

به گزارش ایسنا، محمد حسینی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر اظهار کرد: ما بر این باور بودیم که چون طرح وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوفوریتی سازمان بازرگانی ارائه شده شاید نیازی نباشد، اما وقتی هیئت رئیسه و شخص رئیس مجلس این موضوع را مطرح کردند، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد.

وی یادآور شد: در اولین فرصت آن را تقدیم مجلس می‌کنیم تا بار وزارت صمت و وزارت کشاورزی کاهش می‌یابد و به مسئولیت‌های اصلی خود که تولید است بیشتر خواهند پرداخت و همزمان باعث همگامی و همکاری بیشتر دولت و مجلس می‌شود.

***

تکذیب افزایش قیمت بنزین توسط وزیر نفت

به گزارش ایسنا، جواد اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیات دولت گفت: خیال همه مردم را راحت کنم هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد.

وی‌افزود: در بودجه ۱۴۰۲ به ما تکلیف کرده است که سوختگیری خودرو ها با کارت سوخت انجام بشود. ما یک ماهه کارت سوخت را تحویل می دهیم. از مردم می خواهیم زمان مراجعه به جایگاه ها حتما با کارت شخصی خودشان مراجعه کنند.

وی گفت: کارت‌های سوخت جایگاه ها جمع آوری نشده بلکه تعدادشان کم شده است تا کنترل کنیم. مردم طبق قانونی که مجلس گذاشته باید از کارت سوخت خود استفاده کنند و این کارت ها برای زمانی است که اگر کسی کارتش را گم کرد مشکلی نداشته باشد و از کارت سوخت اضطراری جایگاه استفاده کند. اگر جایگاهی می گوید کارت سوخت ندارد تخلف است.

***

توضیحات جواد لاریجانی درباره مسئله رفراندوم

دکتر محمدجواد لاریجانی، فعال سیاسی درباره جایگاه رأی مردم و ابعاد مسئله رفراندوم گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری داشته که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

«-قدرت تحلیل مردم، مسئله تکنیکی است. مثلا شما ببینید میزان مالیاتی که باید از درآمدهای مختلف گرفت یک مسئله تکنیکی است دیگر. این مسئله تکنیکی باید طراحی بشود و ببینیم که واقعا ابعاد آن چیست؟

  -آیا همه مردم باید به اندازه نمایندگان مجلس یا وزرای دولت یا کارشناسان بخش مالی وقت بگذارند که این مسئله را بررسی کنند؟ طبیعتا نه! حرف آقا خیلی روشن است.

 - در قانون اساسی ما یک بند درباره همه‌پرسی هست و طبق آن همیشه میشود همه‌پرسی کرد

-  در فصول اولیه قانون اساسی، اصولی است که پایه‌های قانون اساسی است و بقیه فروع است. درباره فروع می‌شود همه‌پرسی کرد مثلا اینکه آیا کشور نخست‌وزیر داشته باشد یا نه؟ این‌ها در چارچوب قانون است.

-  در جمهوری اسلامی نمی‌شود اصل دموکراسی را همه‌پرسی کنیم. قانون اساسی ما از ب بسم الله تا تای تمت مبتنی بر مردمسالاری است و همه ارکان نظام براساس رای مردم است.

-  درباره اسلام هم نمیتوانیم همه‌پرسی کنیم. مثلا یک گروهی بگوید رفراندوم کنیم برخی از احکام اسلام اجرا بشود یا نشود؛ این خلاف قانون اساسی است و نمی‌تواند موضوع رفراندوم باشد.

- درباره استقلال کشور هم نمی‌توانیم همه‌پرسی کنیم. در قانون اساسی استقلال یکی از پایه‌هاست.»

***

افرادی که کشف حجاب کنند، اجازه حضور در برنامه‌های هنری را ندارند

به‌گزارش مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، درباره اقدام وزارت ارشاد برای مقابله با کشف حجاب، گفت: اعلام کردیم که در این زمینه قانون محور برنامه‌های ما خواهد بود و کسی که خارج از قانون برخورد کند، بنا بر مقررات با او برخورد می‌شود. از لحاظ قانونی نمی‌توانیم به کسانی که کشف حجاب کرده‌اند، اجازه حضور در برنامه‌های هنری را دهیم.

***

چرا نام محکومان پرونده هواپیمای اوکراینی اعلام نشد؟

به گزارش مهر، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره جزئیات صدور کیفرخواست برای ترک فعل‌های صورت گرفته در قانون هوای پاک گفت: محدودیت‌هایی در حوزه اعلام اسامی در رسیدگی مقدماتی و در مرحله محاکماتی وجود دارد و باید مقید به رعایت موازین باشیم پرونده قانون هوای پاک در شعبه ۳ دادسرای کارکنان دولت رسیدگی شد و برای ۵ نفر از مسئولان دولت سابق قرار جلب به دادرسی صادر شده است و کیفرخواست صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: معاونت برق و انرژی یکی از وزارتخانه معاون وقت نظارتی یکی از سازمان‌ها، معاونت وقت تدوین و ترویج یکی از سازمان‌ها، مقاوم وقت وزیر در یک شرکت خدمت رسان، معاون یک سازمان خدمت رسان اتهام داشته‌اند و اکنون در مرحله ارجاع به محکمه هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احکام اولیه حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و اینکه چرا حکم اعدام صادر نشده و اسامی متهمان رسانه‌ای نشده است گفت: رأی قانونی لازم در این زمینه صادر و در ایام فروردین ماه فرایند ابلاغ رأی صادره صورت گرفت و آنها در حد کفایت بوده است.

ستایشی گفت: در ارتباط با اسامی محدودیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان به آنها بی توجه بود و عدم اعلام اسامی نیز به دلیل همین موازین دست و اگر قطعی شود اطلاع رسانی دقیق صورت خواهد گرفت.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تمامی عنوان محکومیت بصورت شفاف اطلاع رسانی شده است و جای هیچ شبهه و ابهامی نیست قضات رسیدگی به پرونده نیز به لحاظ اینکه قتل شبه عمد و لغو دستور را احراز کردند باید مطابق موازین قانونی مجازات جرم را صادر می‌کردند و نمی‌توانستند خلاف شرع حکمی صادر کنند.

وی اظهار کرد: احراز قتل شبه عمد و لغو دستور از ناحیه متهم ردیف اول احراز شد و حداکثر مجازاتی که قانون گذار برای وی در نظر گرفته ۳ سال برای اتهام قتل شبه عمد و ۱۰ سال برای لغو دستور است همچنین مجازات تکمیلی نیز برای متهم در نظر گرفته شده و بر خلاف ادعای مطروحه اساساً عنوان محاربه نمی‌توانست برای متهمان صادر شود.

ستایشی درباره جزئیات طرح مقابله با کشف حجاب و اقدامات دستگاه قضائی و با اشاره به پلمب مراکز تجاری با بیان اینکه آخرین ایستگاه برای برخورد با هنجار شکنان دستگاه قضائی است گفت: دستگاه‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند درباره حجاب مقررات کمی وجود ندارد مواد ۱۹،۶۳۸، ۲۱۵،۲۳ قانون مجازات اسلامی دقیقاً مسائل مربوط به هنجارشکنان اعلام شده است.

وی گفت: مقررات در رابطه با اماکن نیز در دستگاه‌های ذی مدخل وجود دارد و نظر قوه قضائیه درباره حجاب مکرراً اعلام شده که حجاب اولاً فرهنگی است قوه قضائیه ۵ تکلیف برعهده دارد که تمامی آنها را انجام داده است.