مصرف برق ۷۵ درصد مشترکین در کشور بر اساس الگوی مصرف است

گروه اقتصادی الف،   4010409054

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی وزارت نیرو گفت: بر اساس آمار هم اکنون بیش از ۷۵ درصد مشترکان صنعت برق در چارچوب الگو برق مصرف می‌کنند .

به گزارش مهر، فرح جمال‌زاده در نشست تخصصی جهادگران فعال عرصه انرژی که صبح پنجشنبه در سالن جلسات شهید حسن پور برگزار شد اطهار کرد: الگوی مصرف برق میزان منطقی و استاندارد شده‌ای است که یک خانوار ایرانی می‌تواند در چهارچوب آن کلیه نیازهای یک زندگی مناسب را تأمین کند.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی وزارت نیرو ادامه داد: برای ترسیم عادلانه الگوی مصرف، کشور به لحاظ جغرافیایی و شرایط آب و هوایی به ۵ منطقه تقسیم و برای هر منطقه الگویی متفاوت در نظر گرفته شده است به این معنا که علاوه بر مناطق عادی که بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور در آنها به سر می‌برند، ۴ منطقه گرمسیر پیش بینی شده است که بر اساس شدت گرما به ترتیب مناطق یک تا ۴ نامیده می‌شوند.

وی ابراز کرد: بر اساس آمار هم اکنون بیش از ۷۵ درصد مشترکان صنعت برق در چارچوب الگو برق مصرف می‌کنند و بهای برق مصرفی آنها نیز به قیمت یارانه‌ای دریافت می‌شود.

این مسئول با اشاره به استفاده نامناسب از انرژی برق در کشور گفت: نسبت به سایر کشورها مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالا است و در صنایعی مانند فولاد تنها ۹ درصد از هزینه تولید کننده را شامل می‌شود.

جمالزاده گفت: مصرف تولید کنندگان غیر مجاز رمز ارزها یکی از مصرف کنندگان جدی برق در کشور هستند و نیز بخش خانگی فشار زیادی به تولیدکننده برق در کشور تحمیل می‌کند.

وی بیان کرد: مصرف گلخانه‌ها از برق نیز در سال‌های اخیر نگرانی ایجاد کرده است و تابستان امسال ما پیش‌بینی می‌کنیم ۱۰۵۰۰ مگاوات نا ترازی در مصرف برق خواهیم داشت.

رئیس گروه بهره‌وری و مدیریت مصرف انرژی وزارت نیرو تبیین کرد: برنامه ریزی برای استفاده مؤثر از کلیه ظرفیت‌های همکاری در پاسخگویی بار، جلب مشارکت مشترکین در برنامه پاسخگویی بار، برنامه‌های تعرفه محور و تشویق محور، توسعه هوشمند سازی و کنترل پذیری، ذخیره مناسب آب و در نهایت افزایش ظرفیت تولید از جمله اقدامات مؤثر در تولید برق پایدار در زمان پیک مصرف انرژی است.


این مسئول با بیان این نکته که در صنایع دارویی و غذایی قطعی برق نداریم گفت: یکی از بخش‌هایی که مصرف برق در آن مورد توجه است مصرف برق چاه‌های کشاورزی است که قرار است روزانه ۵ ساعت قطع باشند ولی ۱۹ ساعت باقی مانده رایگان خواهد بود.