گوش سعودی ها این پند پدرانه را می شنود؟

گروه سیاسی الف،   4010126001 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود  توصیه‌های حکیمانه‌ای خطاب به رهبران سعودی ایراد کردند که این توصیه‌ها در بسیاری رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش الف، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با کارگزاران نظام در خصوص موضوعاتی مانند روند مذاکرات هسته‌ای، بدعهدی آمریکا و همچنین نصیحت به مقامات عربستان برای خروج از جنگ یمن صحبت کردند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جنگ بیهوده یمن به عربستان سعودی توصیه کردند که راهی برای خروج از جنگ یمن بیابند و به آن پایان دهند. ایشان فرمودند:  یک حرف نصیحت‌آمیزی به آقایان سعودی دارم؛ چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمی‌شوید ادامه میدهید؟

توصیه‌های رهبری در رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشت و کانون توجه آن‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که شبکه الجزیره در خصوص اظهارات ایشان اعلام کرد: رهبر عالی ایران تاکید کرد که عربستان می‌داند در جنگی که به راه انداخته پیروز نخواهد شد با این وجود به آن ادامه می‌دهد. این شبکه در ادامه نوشت: به گفته رهبری عالی جمهوری اسلامی آتش بس در یمن در صورتی می‌تواند ادامه یابد که طرف‌های مربوطه آن را به صورت واقعی اجرا کنند.

همچنین شبکه المنار لبنان  نوشت  که رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ یمن هم خطاب به مقامات سعودی توصیه کردند جنگی که در آن احتمال پیروزی وجود ندارد، چرا ادامه پیدا می‌کند؟ یک راهی پیدا کنید خودتان را خارج کنید.

لحن رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جنگ یمن نسبت به گفتمان‌های اخیری که در خصوص عربستان داشتند، متفاوت بود. گرچه مقام معظم رهبری همواره لحنی ملایم و دوستانه نسبت به کشورهای عربی و اسلامی همسایه ایران دارند، اما تحولات گوناگون سالهای اخیر بویژه بعد از حادثه منا در سال 1394 و وابستگی مطلق حاکمیت ناپخته سعودی به سیاست‌پردازی‌های آمریکایی در قبال منطقه باعث تشدید لحن ایشان نسبت به رهبران سعودی شده بود. با این وجود لحن ایشان در سخنرانی اخیر خطاب به عربستان ملایم‌تر از قبل به نظر می‌رسید. 

درماه‌های اخیرسعودی‌ها تقریبا متوجه شده اند که نمی توانند با برنامه‌ها و خواسته های آمریکا پیش بروند و منافع خود را قربانی دیکته های حداکثری مقامات کاخ سفید کنند. در همین راستا رابطه میان این دو کشور دچار تنش شده است به گونه ای که عربستان درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت را برای مهار افزایش قیمت سوخت رد کرد. همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیرا به نقل از یک مقام در وزارت امور خارجه عربستان سعودی نوشت : رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار استقبال با تشریفات بالا را داشته باشد.

همچنین عربستان بعد از پیشنهاد رئیس شورای عالی یمن مبنی بر آتش بس در این کشور اعلام‌کرد که بنابر درخواست رئیس شورای همکاری خلیج فارس آتش بس موقت دوماهه را پذیرفته است. هرچند که ائتلاف متجاوز عربی در طول هفته اول اجرای توافقنامه آتش‌بس انسانی و نظامی اعلام شده بیش از ۱۰۰۰ بار این توافقنامه را نقض کرده که در نتیجه آن تعدادی از شهروندان یمنی و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهادت رسیدند، اما به نظر می رسد این آتش‌بس می تواند مقدمه‌ای بر آتش‌بس طولانی مدت‌تر یا آتش بس دائمی برای پایان دادن به جنگ فرسایشی یمن باشد. 

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه حکیمانه ای است که بر اساس منطق و خرد بیان شده است؛ چرا که عربستان از آغاز جنگ علیه یمن در سال 2015  تصور می کرد که می تواند با فاصله بسیار کوتاه دو یا سه هفته‌ای قضایایی که بعد از بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ در یمن به اوج خود رسید را سرکوب کند و شرایط کشور را به شرایط قبلی برگرداند. ریاض اما در رسیدن به این اهداف شکست خورد و  یمنی‌ها تاکنون توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند که عربستان را مستاصل کنند. 

پرواضح است که طولانی شدن جنگ در یمن به نفع عربستان نیست؛ اسرائیلی‌ها اولین برنده این جنگ هستند و آمریکا و کشورهای اروپایی و کارتل‌های تسلیحاتی آنها برنده بعدی این جنگ خواهند بود. علاوه بر اینکه ادامه جنگ می‌تواند فضا را برای رشد تروریسم در منطقه مساعد کند.

 کشورهایی که عربستان را برای حمله به یمن  تشویق می‌کردند، از طریق  فروش سلاح و پیشبرد اهداف و برنامه هایشان در منطقه سود کلانی را به دست آوردند ؛ اما آمریکا بعد از حمله یمنی‌ها به آرامکو، عربستان  را تنها گذاشت و به این اظهار نظر بسنده کرد که حمله به آرامکو منافع ما را تهدید نکرده است.

اظهارات رهبر معظم اسلامی موضعی حکیمانه است؛ چراکه یمنی ها باید بر اساس درخواست‌های حقوق بشری و بر اساس اینکه ملت بی گناه یمن  که در بدترین بحران انسانی به سر می‌برند، باید به آرامش برسند و سعودی ها به هرنحو ممکن باید این جنگ را به پایان برساند و خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. تنها زمان مشخص می کند که مقامات سیاسی عربستان آیا به این پند پدرانه گوش می دهند یا اینکه همچنان گرفتار دام‌ها و توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه خواهند بود.