گوش سعودی ها این پند پدرانه را می شنود؟

گروه سیاسی الف،   4010126001 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان اخیر خود  توصیه‌های حکیمانه‌ای خطاب به رهبران سعودی ایراد کردند که این توصیه‌ها در بسیاری رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

  گوش سعودی ها این پند پدرانه را می شنود؟

به گزارش الف، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با کارگزاران نظام در خصوص موضوعاتی مانند روند مذاکرات هسته‌ای، بدعهدی آمریکا و همچنین نصیحت به مقامات عربستان برای خروج از جنگ یمن صحبت کردند. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جنگ بیهوده یمن به عربستان سعودی توصیه کردند که راهی برای خروج از جنگ یمن بیابند و به آن پایان دهند. ایشان فرمودند:  یک حرف نصیحت‌آمیزی به آقایان سعودی دارم؛ چرا جنگی را که یقین دارید در آن پیروز نمی‌شوید ادامه میدهید؟

توصیه‌های رهبری در رسانه‌های عربی بازتاب گسترده‌ای داشت و کانون توجه آن‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که شبکه الجزیره در خصوص اظهارات ایشان اعلام کرد: رهبر عالی ایران تاکید کرد که عربستان می‌داند در جنگی که به راه انداخته پیروز نخواهد شد با این وجود به آن ادامه می‌دهد. این شبکه در ادامه نوشت: به گفته رهبری عالی جمهوری اسلامی آتش بس در یمن در صورتی می‌تواند ادامه یابد که طرف‌های مربوطه آن را به صورت واقعی اجرا کنند.

همچنین شبکه المنار لبنان  نوشت  که رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ یمن هم خطاب به مقامات سعودی توصیه کردند جنگی که در آن احتمال پیروزی وجود ندارد، چرا ادامه پیدا می‌کند؟ یک راهی پیدا کنید خودتان را خارج کنید.

لحن رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جنگ یمن نسبت به گفتمان‌های اخیری که در خصوص عربستان داشتند، متفاوت بود. گرچه مقام معظم رهبری همواره لحنی ملایم و دوستانه نسبت به کشورهای عربی و اسلامی همسایه ایران دارند، اما تحولات گوناگون سالهای اخیر بویژه بعد از حادثه منا در سال 1394 و وابستگی مطلق حاکمیت ناپخته سعودی به سیاست‌پردازی‌های آمریکایی در قبال منطقه باعث تشدید لحن ایشان نسبت به رهبران سعودی شده بود. با این وجود لحن ایشان در سخنرانی اخیر خطاب به عربستان ملایم‌تر از قبل به نظر می‌رسید. 

درماه‌های اخیرسعودی‌ها تقریبا متوجه شده اند که نمی توانند با برنامه‌ها و خواسته های آمریکا پیش بروند و منافع خود را قربانی دیکته های حداکثری مقامات کاخ سفید کنند. در همین راستا رابطه میان این دو کشور دچار تنش شده است به گونه ای که عربستان درخواست واشنگتن برای افزایش تولید نفت را برای مهار افزایش قیمت سوخت رد کرد. همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال اخیرا به نقل از یک مقام در وزارت امور خارجه عربستان سعودی نوشت : رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار استقبال با تشریفات بالا را داشته باشد.

همچنین عربستان بعد از پیشنهاد رئیس شورای عالی یمن مبنی بر آتش بس در این کشور اعلام‌کرد که بنابر درخواست رئیس شورای همکاری خلیج فارس آتش بس موقت دوماهه را پذیرفته است. هرچند که ائتلاف متجاوز عربی در طول هفته اول اجرای توافقنامه آتش‌بس انسانی و نظامی اعلام شده بیش از ۱۰۰۰ بار این توافقنامه را نقض کرده که در نتیجه آن تعدادی از شهروندان یمنی و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شهادت رسیدند، اما به نظر می رسد این آتش‌بس می تواند مقدمه‌ای بر آتش‌بس طولانی مدت‌تر یا آتش بس دائمی برای پایان دادن به جنگ فرسایشی یمن باشد. 

توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی توصیه حکیمانه ای است که بر اساس منطق و خرد بیان شده است؛ چرا که عربستان از آغاز جنگ علیه یمن در سال 2015  تصور می کرد که می تواند با فاصله بسیار کوتاه دو یا سه هفته‌ای قضایایی که بعد از بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱ در یمن به اوج خود رسید را سرکوب کند و شرایط کشور را به شرایط قبلی برگرداند. ریاض اما در رسیدن به این اهداف شکست خورد و  یمنی‌ها تاکنون توانسته‌اند شرایطی را فراهم کنند که عربستان را مستاصل کنند. 

پرواضح است که طولانی شدن جنگ در یمن به نفع عربستان نیست؛ اسرائیلی‌ها اولین برنده این جنگ هستند و آمریکا و کشورهای اروپایی و کارتل‌های تسلیحاتی آنها برنده بعدی این جنگ خواهند بود. علاوه بر اینکه ادامه جنگ می‌تواند فضا را برای رشد تروریسم در منطقه مساعد کند.

 کشورهایی که عربستان را برای حمله به یمن  تشویق می‌کردند، از طریق  فروش سلاح و پیشبرد اهداف و برنامه هایشان در منطقه سود کلانی را به دست آوردند ؛ اما آمریکا بعد از حمله یمنی‌ها به آرامکو، عربستان  را تنها گذاشت و به این اظهار نظر بسنده کرد که حمله به آرامکو منافع ما را تهدید نکرده است.

اظهارات رهبر معظم اسلامی موضعی حکیمانه است؛ چراکه یمنی ها باید بر اساس درخواست‌های حقوق بشری و بر اساس اینکه ملت بی گناه یمن  که در بدترین بحران انسانی به سر می‌برند، باید به آرامش برسند و سعودی ها به هرنحو ممکن باید این جنگ را به پایان برساند و خود را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. تنها زمان مشخص می کند که مقامات سیاسی عربستان آیا به این پند پدرانه گوش می دهند یا اینکه همچنان گرفتار دام‌ها و توطئه‌های آمریکایی-صهیونیستی در منطقه خواهند بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۶۰۳۲۰۱:۳۳:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۲۶
آل یهود
ناشناس۲۴۶۶۰۹۳۰۵:۴۳:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۶
توبه گرگ مرگ است اینها به نوکری شیطان بزرگ افتخار می کنندوعزت وشرافتی برای ملت عربستان قائل نیستند
راه۲۴۶۶۱۰۶۰۶:۱۴:۳۲ ۱۴۰۱/۱/۲۶
ماهیت و ساختار حکومتی عربستان بر پایه‌ی قتل و غارت و تجاوز و مسلمان کُشی و جنایت بنا شده _______ وهابی‌ها در هیچ مقطعی از تاریخ بدون خونریزی و آدمکشی زندگی نکرده‌اند سرنوشت وهابی‌ها با صهیونیست‌ها گره خورده و سقوطشان به چاه وِیل حتمی و نزدیک است ...
جواد۲۴۶۶۱۵۷۰۹:۱۷:۲۰ ۱۴۰۱/۱/۲۶
جنگ جز کشتار مردم مظلوم و بی دفاع و تخریب و آوارگی هیچ چیز ندار
محمود۲۴۶۶۱۶۰۰۹:۱۹:۵۱ ۱۴۰۱/۱/۲۶
وحدت یمن .تشکیل دولت موقت .انتخاب نمایندگان براساس تنها براساس رای مردم می‌تواند مردم را نجات دهد
ناشناس۲۴۶۶۱۶۱۰۹:۲۱:۱۹ ۱۴۰۱/۱/۲۶
انشالله که این جنگ به نابودی سلسله نامبارک سعودی ختم بشود۰ومقدمات ظهور منجی عالم بشریت فراهم شود۰ انشاالله۰ اللهم عجل لولیک الفرج تمام
ناشناس۲۴۶۶۱۶۲۰۹:۲۳:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۶
منظورتان بلاد حجاز است؟
ناشناس۲۴۶۶۱۶۳۰۹:۲۳:۳۹ ۱۴۰۱/۱/۲۶
چون‌رهبران عربستان نصیحت نمیپذیرند بهتر اینست سپاه قدس و‌فاطمیون در یمن وارد عمل شوند
ناشناس۲۴۶۷۹۹۹۱۵:۴۲:۱۴ ۱۴۰۱/۱/۲۷
عجب
ناشناس۲۴۶۶۱۹۵۱۰:۰۰:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۶
سعودیها میدانند که بایدن در اتنخابات بعدی امریکا شکست خواهد خورد و امثال ترامپ جمهوری خواه به قدرت خواهند رسید به این دلیل بدنبال کمک به جریان حذف دمکراتها از عرصه قدرت در امریکا هستند افسوس که ما قدر این فرصت را ندانسته ودر حال از دست دادن زمان هستیم چهره واقعی سعودی را با به قدرت رسیدن رییس جمهور جمهوری خواه بعدی خواهید دید
ناشناس۲۴۶۶۲۶۶۱۱:۳۶:۳۵ ۱۴۰۱/۱/۲۶
بدبخت تو فرصت را نوکری یه مشت حیوان وحشی انسان نمای امریکایی میدونی؟
ناشناس۲۴۶۶۲۷۶۱۱:۴۲:۱۰ ۱۴۰۱/۱/۲۶
سگ زرد برادر شغاله درک این واقعیت و حقیقت که یانکی‌ها همه‌شون از یک شیطان و اهریمن و ابلیس تبعیت میکنن اصلاً سخت نیست _____ فقط کافیه تاریخ ۲۰۰ و اندی ساله‌ی یانکی‌ها رو تا امروز مطالعه یا مرور کنی ( اگه اهل مطالعه باشی ) تا به وحشتناک‌ترین سیستم حکومتی دنیا پی ببری و اعتراف کنی فقط کافیه تاریخ وهابیت و نحوه‌ و فلسفه و شکل و دلیل پیدایش این قبیله‌‌ رو مرور و مطالعه کنی فقط کافیه و البته باید تعصبات ناروا و عناد رو کنار گذاشت
ناشناس۲۴۶۶۳۹۳۱۴:۰۸:۳۸ ۱۴۰۱/۱/۲۶
چه فرصتی ، انگار همیشه ما باید کوتاه بیاییم ، تا فرصت ها از بین نرود .
حسین۲۴۶۶۷۱۶۲۰:۰۰:۴۷ ۱۴۰۱/۱/۲۶
دولت روحانی هم دوره اوباما دمکرات رو فرصت طلایی برای توافق فرض کرد که بعد از دوره بوش جنگ طلب بود! و کشور رو به دام برجام نافرجام انداخت چرا دوره بایدن فرصت عالی میدونید در حالی که یه بار ضربه خوردید آمریکا شیطان بزرگ چه دمکرات چه جمهوری خواه فرقی نمیکنه.
محمد سبزواری۲۴۶۶۱۹۹۱۰:۰۶:۵۶ ۱۴۰۱/۱/۲۶
گرچه خیلی بعید است کسیکه دستش بخون آلوده و حتی برای ترامپ که خودش یک ترویست است ، بهرحال بعید بنظر میرسد که نگران حال آینده خودش نباشد . اما بهر حال اگر کمی عقل داشته باشد ممکن است بتواند به نصایح توجه کند .
حمید۲۴۶۶۲۲۷۱۰:۴۷:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۲۶
از پیام پخته و بسیار عاقلانه مقام رهبری به ال سعود بی تجربه و ساده لو که فکر میکرد چند هفته جنگ تمام میشود تا طولانی شدن و امکان برد سعودی به زیر صفر رسیده بهتر که نصیحت مسولا نه رهبری را شنیده و از خواب خام و بچه گانه بیدار شود تا شاید مردم فهیم منطقه متوجه بشوند که سعودی یک کار عاقلانه انجام داد
ناشناس۲۴۶۶۲۳۷۱۰:۵۸:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۲۶
جانم فدای رهبر ولی بعید به نظر می‌رسد که این‌ها چیزی بارشان باشد مگر اینکه چوب بالای سر شان باشد.
ناشناس۲۴۶۶۲۵۴۱۱:۱۹:۵۰ ۱۴۰۱/۱/۲۶
لعنت خدا بر کسانی که جیب دشمنان اسلام رو پر میکنند و مستضعفین مسلمان رو ضعیف و ضعیف تر می‌کنند مرگ بر آل سقوط
سعید۲۴۶۶۳۵۵۱۳:۱۸:۳۷ ۱۴۰۱/۱/۲۶
مگه سعودی هم عقل داره که به این نصیحت ها گوش بده؟!
ناشناس۲۴۶۶۳۶۵۱۳:۳۲:۳۶ ۱۴۰۱/۱/۲۶
اینها از جنس مافیای آمریکا هستند ، کار روی اینها مثل آب در هاون کوبیدن است.
ناشناس۲۴۶۶۳۶۷۱۳:۳۳:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۶
فعلا سعودی های قاتل که عامل کشتار حاجیان ما ومردم یمن هستند دارند با شورایی که خودشون درست کردند یمنی ها را فریب بدهند واین سلمان خیلی پلید تر از این حرفهاست
زهرا۲۴۶۶۳۷۴۱۳:۴۲:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۲۶
خدا لعنت ال سعود کنه
ناشناس۲۴۶۶۳۷۵۱۳:۴۴:۱۵ ۱۴۰۱/۱/۲۶
خوب باید همه گروههای یمن جمع شوند و انتخابات آزاد برگزار کنند و یمن متحد تشکیل گردد و همچنین سایر گروههای مسلح خلع سلاح شوند.
حدیثه۲۴۶۶۴۰۸۱۴:۱۹:۵۷ ۱۴۰۱/۱/۲۶
خداوکیلی مردم مظلوم یمن دیگه زدن داشتند که عربستان افتاد به جون شون
مهران فر۲۴۶۶۴۲۶۱۴:۴۳:۱۳ ۱۴۰۱/۱/۲۶
لعنت خدا بر آل یهود
ناشناس۲۴۶۶۴۲۸۱۴:۴۶:۰۵ ۱۴۰۱/۱/۲۶
مرگ برآل سعود
سعید۲۴۶۶۵۴۰۱۶:۳۹:۳۳ ۱۴۰۱/۱/۲۶
عربستان در باتلاقی گیر کرده است که راهی جز عمل به رهنمود رهبری ایران ندارد
سجاد۲۴۶۶۵۵۲۱۶:۴۴:۵۸ ۱۴۰۱/۱/۲۶
غرب زده ها چرا هیچ حمایتی از یمن نمیکنن؟
کوثر۲۴۶۶۵۹۰۱۷:۱۹:۵۰ ۱۴۰۱/۱/۲۶
با سلام و تحیت امیدوارم نصایح پدرانه و حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی ایران در گوش حکام آل سعود اثر کند و به جنگ وکشتار مظلومان یمنی پایان دهند. آمین ولله الحمد
حسین۲۴۶۶۶۷۶۱۹:۰۶:۱۷ ۱۴۰۱/۱/۲۶
آخه این جنگ فرسایشی که مسلمان برسرمسلمان می‌آورد اگربر سراسراییل میآورد اسرائیل تاحالا ازبین رفته بود حالا قضاوت باشما آیاآل سعود بدتر است یا یهود‌؟
ناشناس۲۴۶۶۷۲۴۲۰:۰۶:۱۶ ۱۴۰۱/۱/۲۶
صلاح مملکت خویش خسروان دانند.
ناشناس۲۴۶۶۸۸۶۲۳:۲۸:۰۸ ۱۴۰۱/۱/۲۶
اگر عربستان و سایر کشورهای عربی و اسلامی با ایران یکی شوند، آنروز روز شکست رژیم صهیونیستی و آمریکا و سایر جنایتکاران جهانی بر ضد بشریت است.
ناشناس۲۴۶۶۹۵۴۰۱:۰۵:۴۸ ۱۴۰۱/۱/۲۷
صدها چراغ داردوبیراه میرودهنوز بگذارتاکه افتدوبیندسزای خویش
ناشناس۲۴۶۸۹۲۵۱۵:۴۰:۰۲ ۱۴۰۱/۱/۲۸
ویرانه شود شهر تل آویو بزودی///والله نمانداثراز آل سعودی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  10. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  11. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  15. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین