گلایه های نماینده ساوه از شیوه مدیریت در نظام سلامت در گفت گو با الف واجب نیست مدیران سلامت، پزشک باشند!

گروه اجتماعی الف،   4001222095 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: مشکل کمبود پزشک به عنوان یک معضل در همه جای کشور از جمله در ساوه و زرندیه که فاصله زیادی تا پایتخت ندارد دیده می شود. نبود و یا کمبود پزشک عمومی و متخصص در حوزه انتخابیه ساوه وزرندیه مساله ای است که به شدت مردم را سرگردان و کلافه کرده است.

محمد سبزی، در گفت گو با الف بیان کرد: در مناطق محروم ساوه از جمله خرقان و نوبران این موضوع به شدت خودنمایی می کند و مردم به شدت از این مساله ناراحت بوده و نسبت به آن اعتراض دارند. پزشکانی که هم که در حال فعالیت هستند غالبا طرحی و پروازی هستند و اصولا دل به کار نمی دهند.

وی یادآور شد: من به عنوان منتخب مردم ساوه اعلام می کنم که در این حوزه انتخابیه متخصص در اغلب بخش ها نداریم. به عنوان مثال بیمارستان ما فاقد متخصص بیهوشی است و اگر بیماری نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد به دلیل نبود متخصص بیهوشی معلوم نیست دچار چه مشکلی می شود!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: ما در حوزه ساوه در حال آماده سازی و تجهیز دانشکده پرستاری در ساوه هستیم و در عین نیز دانشکده پزشکی مستقل داریم و می توانیم از جوانان مستعد و بومی پذیرش داشته باشیم که بعد از فارغ التحصیلی با توجه به توجهی که به زادگاه خود دارند در همین شهر ماندگار شده و به مردم شهرشان خدمت کنند اما متاسفانه ممانعت از جذب دانشجوی پزشکی این مساله را با چالش مواجه کرده است.

نماینده ساوه و زرندیه در خانه ملت اظهار داشت: باید دولت برای این مساله کمبود پزشک بدون در نظر گرفتن تعارض منافع برخی در نظام سلامت فکر اساسی بکند. پزشکانی طرحی و پروازی بعد از پایان طرحشان به شهر خود یا تهران باز می کردند و در زمان حضور نیز مشکل مردم با این تعداد برطرف نمی شود. باید پزشکان محترم قدری به مسائل انسانی نیز توجه کنند؛ وقتی یک پزشک در مطب خود بیماری را ویزیت می کند و با یک عمل جراحی 30 میلیونی انجام می دهد قطعا حاضر نیست در بیمارستان کار کند که البته باید انگیزه هم برای پزشکان در کنار نوع دوستی فراهم شود اما در کل باید برای این مساله فکر اساسی کرد.

سبزی تاکید کرد: بومی گزینی یکی از بهترین روش های ماندگاری و در عین حال جبران کمبود پزشک در کشور به خصوص در مناطق محروم و شهرستان هاست . اگر ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی که البته الان تصویب شده اجرا شود و ما بتوانیم در ساوه دانشچوی پزشکی جذب کنیم این افراد در این شهر برای خدمت به مردمشان ماندگار می شوند و بیمارستان شهر نیز با کمبود متخصص مواجه نخواهد بود.من یک مثال ساده بزنم، جایی مانند زابل در سیستان و بلوچستان بیشتر از ساوه هیات علمی دارد در حالی که ما امکان جذب دانشجو و  افزایش هیات علمی و حل مشکلات ریشه ای نظام سلامت در شهرمان را داریم.

این نماینده مجلس سپس تاکید کرد: مساله مهمتر و معضل اصلی، موضوع مدیریت در نظام سلامت است. ما وقتی می خواهیم برای دانشکده پزشکی شهرمان مدیری انتخاب کنیم وزارت بهداشت ورود کرده و اعلام می کند که باید حتما یک پزشک بالینی باشد. وقتی پزشکی ریاست یک بیمارستان یا دانشکده را بر عهده می گیرد اما توان برقراری ارتباط با پرسنل، بیمار و یا سایر بخش ها را ندارد یعنی توان مدیریت ندارد پزشک بودن وی به کار مردم نمی آید! بنابراین صرف پزشک بودن کافی نیست و یا اینکه وزیر محترم اصرار بر بالینی بودن وی هم دارد مزیت بر علت می شود! یک رییس دانشکده و یا بیمارستان و یا حتی خود وزیر باید مدیریت بداند، قرار نیست وزیر در وزارتخانه طبابت کند، باید مدیریت کند.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه پزشک باشد اما مدیریت نداند به چه کار مردم می آید؟ واجب نیست نه وزیر نه رییس بیمارستان و نه رییس دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پزشکی حتما پزشک باشند.باید مدیریت بلد باشند تا مشکلات نظام سلامت برطرف شود.