گلایه های نماینده ساوه از شیوه مدیریت در نظام سلامت در گفت گو با الف واجب نیست مدیران سلامت، پزشک باشند!

گروه اجتماعی الف،   4001222095 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: مشکل کمبود پزشک به عنوان یک معضل در همه جای کشور از جمله در ساوه و زرندیه که فاصله زیادی تا پایتخت ندارد دیده می شود. نبود و یا کمبود پزشک عمومی و متخصص در حوزه انتخابیه ساوه وزرندیه مساله ای است که به شدت مردم را سرگردان و کلافه کرده است.

 واجب نیست مدیران سلامت، پزشک باشند!

محمد سبزی، در گفت گو با الف بیان کرد: در مناطق محروم ساوه از جمله خرقان و نوبران این موضوع به شدت خودنمایی می کند و مردم به شدت از این مساله ناراحت بوده و نسبت به آن اعتراض دارند. پزشکانی که هم که در حال فعالیت هستند غالبا طرحی و پروازی هستند و اصولا دل به کار نمی دهند.

وی یادآور شد: من به عنوان منتخب مردم ساوه اعلام می کنم که در این حوزه انتخابیه متخصص در اغلب بخش ها نداریم. به عنوان مثال بیمارستان ما فاقد متخصص بیهوشی است و اگر بیماری نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشد به دلیل نبود متخصص بیهوشی معلوم نیست دچار چه مشکلی می شود!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه بیان کرد: ما در حوزه ساوه در حال آماده سازی و تجهیز دانشکده پرستاری در ساوه هستیم و در عین نیز دانشکده پزشکی مستقل داریم و می توانیم از جوانان مستعد و بومی پذیرش داشته باشیم که بعد از فارغ التحصیلی با توجه به توجهی که به زادگاه خود دارند در همین شهر ماندگار شده و به مردم شهرشان خدمت کنند اما متاسفانه ممانعت از جذب دانشجوی پزشکی این مساله را با چالش مواجه کرده است.

نماینده ساوه و زرندیه در خانه ملت اظهار داشت: باید دولت برای این مساله کمبود پزشک بدون در نظر گرفتن تعارض منافع برخی در نظام سلامت فکر اساسی بکند. پزشکانی طرحی و پروازی بعد از پایان طرحشان به شهر خود یا تهران باز می کردند و در زمان حضور نیز مشکل مردم با این تعداد برطرف نمی شود. باید پزشکان محترم قدری به مسائل انسانی نیز توجه کنند؛ وقتی یک پزشک در مطب خود بیماری را ویزیت می کند و با یک عمل جراحی 30 میلیونی انجام می دهد قطعا حاضر نیست در بیمارستان کار کند که البته باید انگیزه هم برای پزشکان در کنار نوع دوستی فراهم شود اما در کل باید برای این مساله فکر اساسی کرد.

سبزی تاکید کرد: بومی گزینی یکی از بهترین روش های ماندگاری و در عین حال جبران کمبود پزشک در کشور به خصوص در مناطق محروم و شهرستان هاست . اگر ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی که البته الان تصویب شده اجرا شود و ما بتوانیم در ساوه دانشچوی پزشکی جذب کنیم این افراد در این شهر برای خدمت به مردمشان ماندگار می شوند و بیمارستان شهر نیز با کمبود متخصص مواجه نخواهد بود.من یک مثال ساده بزنم، جایی مانند زابل در سیستان و بلوچستان بیشتر از ساوه هیات علمی دارد در حالی که ما امکان جذب دانشجو و  افزایش هیات علمی و حل مشکلات ریشه ای نظام سلامت در شهرمان را داریم.

این نماینده مجلس سپس تاکید کرد: مساله مهمتر و معضل اصلی، موضوع مدیریت در نظام سلامت است. ما وقتی می خواهیم برای دانشکده پزشکی شهرمان مدیری انتخاب کنیم وزارت بهداشت ورود کرده و اعلام می کند که باید حتما یک پزشک بالینی باشد. وقتی پزشکی ریاست یک بیمارستان یا دانشکده را بر عهده می گیرد اما توان برقراری ارتباط با پرسنل، بیمار و یا سایر بخش ها را ندارد یعنی توان مدیریت ندارد پزشک بودن وی به کار مردم نمی آید! بنابراین صرف پزشک بودن کافی نیست و یا اینکه وزیر محترم اصرار بر بالینی بودن وی هم دارد مزیت بر علت می شود! یک رییس دانشکده و یا بیمارستان و یا حتی خود وزیر باید مدیریت بداند، قرار نیست وزیر در وزارتخانه طبابت کند، باید مدیریت کند.

وی در پایان تاکید کرد: اینکه پزشک باشد اما مدیریت نداند به چه کار مردم می آید؟ واجب نیست نه وزیر نه رییس بیمارستان و نه رییس دانشگاه های علوم پزشکی و دانشکده های پزشکی حتما پزشک باشند.باید مدیریت بلد باشند تا مشکلات نظام سلامت برطرف شود.

دیدگاه کاربران

داور۲۴۴۴۱۸۱۰۶:۲۲:۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
شما که متخصص ندارین دانشگاه چطوری دارین؟
ناشناس۲۴۴۴۱۹۵۰۷:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
وزیر قبلی پزشک نبود ، چند نفر رو سر کرونا و ...به کشتن داد؟
SMAH1۲۴۴۴۲۸۸۰۹:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
دکتر دارو ساز بود که زیر مجموعه پزشکی است! همه وزرای بهداشت در جمهوری اسلامی، زیر مجموعه‌ی پزشکی بودند.
ناشناس۲۴۴۴۳۰۰۰۹:۴۵:۴۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
وزراي خيلي از کشورها پزشک نبودند و نيستند و از قضا انها هم خيلي کشته دادند بابت کرونا. مساله واکسن در اين کشور مساله وزارت بهداشت يا مساله شخص وزير نبود و نيست
سید۲۴۴۴۱۹۸۰۷:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
دقیقا و صد البته چرا که اگر کمی دقت نماییم درمانگاه های خیریه در حال حاضر بهترین عملکرد را در بخش پزشکی بخود اختصاص داده اند.
ناشناس۲۴۴۴۲۰۸۰۷:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
اینکه در مجموعه پزشکی مدیریت قرار نیست حتما به دست یک پزشک باشد و یک غیر پزشک هم می تواند، پیشنهاد و روش عاقلانه ای است ولی باید در فضای نظامی نیز چنین امری حاکم شود. در هر بخشی وقتی افراد بتوانند در حوزه دیگری وارد شوند، رابطه عکس آن هم باید وجود داشته باشد
ناشناس۲۴۴۴۲۰۹۰۷:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
بومی گزینی یک تبعیض دیگر.مشکل جای دیگری است.
ناشناس۲۴۴۴۵۳۶۱۳:۳۰:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
عاقبت طرح موضوع بومي و غير بومي ميشود قبايل مختلف در افغانستان كه هيچگاه بر سر مسائل ملي نميتوانند به توافق دست پيدا كنند. طرح موضوع بومي و غير بومي، عاقبت و اينده وحشتناكي را براي ايران رقم خواهد زد.
ناشناس۲۴۴۴۲۱۸۰۷:۵۲:۱۰ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
چطور است ریاست دانشگاه پزشکی و وزارت بهداشت یک هنرمند باشد. راهسازی هم بدهیم دست پرستاران
ناشناس۲۴۴۴۲۱۹۰۷:۵۳:۲۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
مافياي پزشكي ضروري ميدانند كه براي حفظ سلطه بي بديلشان حتما مانند تمام سالهاي گذشته تمام نمايندگان كميسيون بهداشت وتمام وزراي بهداشت ومديران وزارت بهداشت پزشك باشند تا تضميني براي ادامه وضع موجودباشد. قرارداشتن دانشگاههاي پزشكي درزيرنظر وزارت بهداشت براي حفظ انحصار ظرفيت پزشكي نيزكه جاي خوددارد.
ناشناس۲۴۴۴۲۲۷۰۸:۰۰:۱۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
نه تنها واجب نیست بلکه مستحب هم نیست
مصطفی۲۴۴۴۲۳۸۰۸:۱۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
کاملا درست میگن نماینده محترم.متاسفانه این وزارت خانه تبدیل به وزارت پزشکان شده است .علیرغم اینکه تنها 20 درصد پرسنل وزارت بهداشت پزشکان هستند اما 80 درصد پستهای مدیریتی در سطوح مختلف را اشغال کرده اند که این کار باعث محروم شدن جامعه از تخصص پزشکی این افراد شده است که برای این تخصص ایشان هزینه های زیادی شده است علاوه بر آن بدلیل تعارض منافع در سیاست گذاری حوزه بهداشت و درمان باعث ایجاد رانتهای زیاد و نگاههای صنفی شده است.با نگاهی به شیوه اداره این وزارتخانه در سایر کشورها در میابیم که از پزشکان در حوزه تخصصی ایشان یعنی درمان استفاده شده و مدیریت این وزارتخانه را مدیرانی توانمند و غیر پزشک اداره میکنند.
ناشناس۲۴۴۴۲۴۹۰۸:۲۸:۳۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
اولا ایشون فکر کرده پزشک نماینده مجلس هست که بتونه در بیمارستان اونهم دولتی با یک عمل ۳۰ میلیون بگیره دوم که ایشون مثل اینکه همه پزشک ها رو جراح میبینه و بقیه رشته ها رو بحساب نمیاره سوم که کیفیت مدیریت غیر پزشک رو هم دیدیم و خواهیم دید
۱۲۴۴۴۲۵۷۰۸:۴۰:۵۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
این وضعیت نه تنها سلامت مردم را تهدید خواهد کرد بلکه امنیت ملی و اقتصادی ... را تهدید خواهد کرد ، جامعه ای بیمار و درگیر امراض مختلف در هیچ عرصه ای پیشرفت نخواهد کرد . درآمد پزشکان مشکل پزشکان با دولت است به مردم هیچ ربطی ندارد...
ناشناس۲۴۴۴۲۶۳۰۸:۴۷:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
تعارض منافع در حوزه پزشکی بیداد می کند انان مدیریت را در دست گرفته و با نفوذ در اصل به فکر منافع صنفشان هستند و حتی خانواده های مرفه که حاضرند چند برابر بپردازند تا فرزندشان پزشک شود به خارج از کشور هدایت می کنند بعد مدارک انها را قبول نمی کنند تا در کارشان دست زیاد نشود
ناشناس۲۴۴۴۲۷۲۰۸:۵۸:۲۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
وقتی ویزیت یک پزشک یک‌دهم یک آرایشگاه زنونه است همینه
ناشناس۲۴۴۴۵۲۹۱۳:۲۳:۳۷ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
مقایسه جالبی بود پزشکان رو بجای مقایسه با مهندسان و استادان دانشگاه و پژوهشگران و استادکاران معمولا با دلالان و آرایشگران زنانه و موادفروشها مقایسه میکنند
اسدی۲۴۴۴۲۷۵۰۹:۰۲:۲۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
ایشان حرف کاملا صحیحی زده اند.
علی۲۴۴۴۲۹۰۰۹:۲۹:۲۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
هدف آقای نماینده هم حل مشکل نیست می خواهد دوستانش را مدیر کند
ناشناس۲۴۴۴۳۰۹۰۹:۵۴:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
بومی گزینی در مناطق محروم ضروریه ،سال هاست عده ای از مناطق و استان های محروم به عنوان پله پرتاب و ترقی خود استفاده می کنند.
ناشناس۲۴۴۴۳۵۶۱۰:۴۱:۳۸ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان وزرا پزشک نیستند اما تحصیلات مدیریتی بالا و تجربه فراوانی در این زمینه دارند
ناشناس۲۴۴۴۴۰۹۱۱:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
تمام مشکل نظام سلامت ایران از قبیل کمبود پزشک در مناطق، پدیده کثیف زیر میزی گرفتن، قصور و تلفات زیاد پزشکی، و غیره، ناشی از مدیر بودن پزشکان بر مجموعه و زیر مجموعه های وزارت بهداشت است.
ناشناس۲۴۴۴۴۸۹۱۲:۵۰:۳۳ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
کلا تو وزارت پزشکان به کسی حق رشد و ارتقا داده نمیشه یه پزشک عمومی صفر کیلومتر بی تجربه ارجح هست به دکترای پرستاری و سایر رشته ها با سالها تجربه مافیای پزشکی انحصار گرا هست
ناشناس۲۴۴۴۴۹۱۱۲:۵۱:۵۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
مافیای پزشکان از خود راضی . سو مدیریت ونتیجه :سرانه پزشک در ایران ته منطقه . پایان بدید بدین وضع . حرف بس است
سلام۲۴۴۴۶۱۸۱۵:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
مشکل این است که حتی اگر روش اشتباه بومی گزینی هم انجام شود، همان افراد بومی هم وقتی مدرک را گرفتند تمام تلاش و هدفشان این است که از منطقه خود به سمت شهرهای بزرگ، مراکز استان یا پایتخت بروند و این چرخه ی نیاز مناطق محروم و برطرف نشدن این نیاز و راه حل های اشتباه تکراری ادامه پیدا می کند...
ناشناس۲۴۴۴۶۴۴۱۵:۵۱:۴۹ ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
انسانیت و وجدان بیشتر نیاز است که نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

آخرین عناوین