سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با الف:  غربی ها باید گواهی امضاء بیاورند/ می‌خواهیم قانون راهبردی لغو تحریم‌ها کامل اجرا شود

محمد فیروزی، گروه سیاسی الف،   4000921072 ۹۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه نمایندگان این کمیسیون با وزیر امور خارجه گفت:‌ از امیر عبداللهیان خواستیم قانون راهبردی لغو تحریم‌ها به‌طور کامل اجرا شود چرا که این قانون برگ برنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین است. 

به گزارش الف، روز سه شنبه این هفته وزارت امور خارجه جلسه مهمی را برگزار کرد که در آن حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور و جمعی از معاونان این وزارت‌‌خانه گزارش عملکردشان را به اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دادند. 

 محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار الف درباره محورهای اصلی نکات مطرح شده در این جلسه توضیحاتی داد. 

تجارب ارزشمندی از گفت‌وگو با غربی‌ها داریم

وی در ابتدا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تجربه یک دور گفت‌وگو با کشورهای 1+5 را دارد و با اشاره به بد عهدی‌های کشورهای طرف مذاکره گفت: از دولت قبل تعدادی از افراد که در تیم مذاکرات هسته‌ای حاضر بودند هم‌اکنون در تیم مذاکره‌کنندگان ایرانی حضور دارند. ما در مورد غربی‌ها و نحوه رفتارشان تجربیات ارزشمندی داریم و توافقی که پیشتر با آنها انجام دادیم و چگونگی رفتارشان را به چشم یک تجربه می‌نگریم. 

وی افزود: در آن زمان که مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 جریان داشت من یک روزنامه‌نگار بودم. همان وقت هم به موافقان برجام همچون صادق زیباکلام در مناظره‌ای گفتم که توافق با غربی‌ها نیازمند یک ضمانت اجرایی است و غربی‌ها توافق‌نامه‌ای امضا کردند که تعهد اجرایی ندارد. در نهایت هم دیدیم که آنها سوء استفاده کردند. 

اصرار بر اجرای یک قانون توسط نمایندگان

عباس‌زاده در ادامه با اشاره به مباحث جلسه مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با معاونان و وزیر امور خارجه گفت: اصرار اعضای کمیسیون بر این بود که قانون راهبردی لغو تحریم‌ها در حال‌حاضر به طور کامل اجرا شود. 

وی تاکید کرد: نظر آقایان در وزارت امور خارجه هم این است که این قانون به طور کامل اجرا شود و آن را یک برگ برنده در دوران کنونی مذاکرات وین می‌دانند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها منجر به دستاوردهای مهمی در صنعت هسته‌ای کشور شده است اظهار داشت: اینکه می‌گویند ایران در مذاکرات هسته‌ای دست برتر ندارد صحبت درستی نیست. غنی‌سازی هسته‌ای و راه‌افتادن چرخ صنعت هسته‌ای در کشور برای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ایجاد یک برتری کرده است. این افزایش ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای که این روزها شاهد آن هستیم با اجرای قانون فوق به دست آمد. اینها برگ برنده طرف ایرانی در مذاکرات امسال در وین است که نسبت به سال 93 ایران را در موقعیت برتری قرار داده است.

سوال محوری نمایندگان از امیر عبداللهیان

وی خاطر نشان کرد: چون از گذشته تجربه گفت‌وگو با کشورهای غربی را داریم سوال اصلی‌مان از وزیر امور خارجه این بود که اگر توافق صورت گرفت و آنها بدعهدی کردند، آن وقت چه می‌شود. با توجه به همین نکته هم بر اخذ ضمانت اجرایی تاکید کردیم. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ خواسته اعضای کمیسیون این بود که طرف‌های غربی اول به امضای قبلی خود عمل کنند، سپس زمینه گفت‌وگوهای جدید به‌وجود آید. چرا که بر این اعتقادیم باید تکلیف امضاهای قبلی کشورهای متعهد در برجام مشخص شود. 

وی با بیان اینکه امروز ما از طرف غربی و آمریکایی‌ها یک «چک برگشتی» داریم تاکید کرد: بر این نظر هستیم که طرف اروپایی در مذاکرات اخیر در وین در یک حالتی از ترس نسبت به آمریکایی‌ها و رودربایستی با آنها قرار گرفته است. همچنین تحت فشار ملت‌های اروپایی قرار دارند. بر این نظر هستیم که آنها بین فشار آمریکایی‌ها و منطق ایرانی که مورد پذیرش افکار عمومی ملت‌های اروپایی است گیر کرده‌اند. 

درباره همه موضوعات حساس می‌توانیم گفت‌وگو کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران می‌تواند در موضوعات حساسیت برانگیز دیگری غیر از هسته‌ای (درباره ایران) گفت‌وگو کند، این‌طور پاسخ داد:‌ در همه موضوعات می‌توانیم گفت‌وگو کنیم، اما لازم است اگر توافقی صورت گرفت طرف‌های دیگر به پیمان و عهد خود عمل کنند. مشکل ما با طرف‌های غربی در این است که توافق صورت می‌گیرد اما آنها به توافق عمل نمی‌کنند. 

وی تاکید کرد: تکلیف ضمانت اجرایی در توافق برای ما مهم است. اینکه گفتند «امضای کری تضمین است» برای ما مهم است که چطور تضمینی بود. ؟!!  به‌ویژه که امروز جان کری هم نیست و افراد دیگری بعد از او سر کار آمدند. البته معتقدیم «همه آنها سر و ته یک کرباس هستند.»

غربی‌ها گواهی امضا بیاورند!

عباس‌زاده با بیان مثالی درباره معاملات خرد که در آنها علاوه بر امضای مدارک لازم است از دفاتر اسناد رسمی گواهی امضا هم تهیه شود، گفت:‌ می‌خواهیم کشورهای 1+4 هم گواهی امضا بیاورند و از زیربار تعهدات خود شانه خالی نکنند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خواسته‌های طرف ایرانی در مذاکرات منطقی است، گفت:‌ بعضی گزاره‌ها انقدر بدیهی هستند که به محض شکل‌گیری در ذهن همه آن را می‌پذیرند. خواسته ما در مذاکرات هم به همین شکل است. 

وی با اشاره به گزارش‌ وزیر امور خارجه در جلسه با نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی گفت:‌ امیر عبداللهیان در آن جلسه گفت طرف ایرانی 2 پیشنهاد کتبی به طرف‌های غربی داده است. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات فقط سوال می‌پرسد. اینکه چرا براساس تعهدات برجامی تحریم‌ها برداشته نشد و همچنین خواهان این هستیم که طرف‌های غربی به تعهدات خود عمل کنند و اگر عمل نمی‌کنند سوال مذاکره‌کنندگان ایرانی این است که چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد.