این ره که تو می روی به ارمنستان است!

گروه اجتماعی الف،   4000416111 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در شرایطی که موج پنجم کرونا با ویروس دلتا شروع‌شده، بسیاری از شهرها قرمز و نارنجی شده‌اند و محدودیت‌های جدیدی در کشور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا عملیاتی شده، برخی از هموطنان به دلیل کندی روند واکسیناسیون در کشور  از طریق مرزهای زمینی یا هوایی خود را به ارمنستان می‌رسانند تا بتوانند در آن کشور واکسن بزنند. حال آنکه معلوم نیست این راه، روندگانش را به مقصدی که فکر می کنند برساند.

مسافرت شهروندان ایرانی به ارمنستان توسط احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری در روز یکشنبه 13 تیرماه تأیید شد. عامری دراین‌باره گفت: «پس‌ازاینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان نوردوز افزایش یافت».

روز چهارشنبه 16 تیرماه نیز برخی مقامات وزارت بهداشت مانند کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نسبت به پیامدها و تبعات چنین سفرهایی هشدار دادند.

اگرچه در شرایط کنونی شکست قرنطینه و راهی مسافرت خارجی شدن می‌تواند بالقوه ریسک بیماری کرونا را به‌شدت افزایش دهد اما پیامدهای طولانی شدن و ادامه اپیدمی ویروس کرونا، ترس از بیماری، خستگی از شرایط و محدودیت‌های پیش‌آمده، آسیب‌های اقتصادی و ... بخشی از دلایلی است که مردم تلاش دارند تا به‌زعم خود هر چه سریع‌تر خود را واکسینه کنند. از سوی دیگر یکی از دلایلی که برخی از مردم خطرات سهمگین چنین سفرهایی را متقبل می‌شوند مشخص نبودن زمان واکسیناسیون سراسری و تأخیرهای پیش‌آمده در این کار است.

البته خلف وعده و بدقولی برخی کشورهای خارجی در تحویل محموله‌های واکسن را نیز می‌باید به‌حساب آورد که موجب شد برخی از مردم که قبلاً دوز اول واکسن را تزریق کرده بودند نتوانند دوز دوم را بزنند. بعد از مدتی نیز که محموله‌ها به ایران رسید ایجاد صف‌های طولانی در مراکز واکسیناسیون، انتقادهایی را در پی داشت.

در چنین وضعیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور تا روز 16 تیرماه اعلام کرد مجموعاً 4 میلیون و 507 هزار و 480 نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که تا امروز دو میلیون و 52 هزار و 170 نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق‌شده در کشور به شمار 6 میلیون و 559 هزار و 650 مورد رسید. همچنین تا امروز به‌طور تقریبی معادل 5.6 درصد جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

محدودیت جدی در واکسیناسیون و انتشار خبر سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا در شبکه‌های اجتماعی موجب شد قیمت تورهای گردشگری که در شرایط عادی از چهار میلیون فراتر نمی‌رفت به‌یک‌باره سه تا پنج برابر شود. آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران نیز روز 15 تیرماه اعلام کرد مطابق رویه جدیدی که در ارمنستان از چند روز دیگر اجرایی می‌شود افراد خارجی صرفاً در صورتی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند که حداقل 10 روز در این کشور بمانند.

همچنین ازآنجاکه واکسن‌هایی که در ارمنستان تزریق می‌شوند دومرحله‌ای هستند نیاز است تا بعد از مدتی دوباره، سختی‌های سفر را به جان خرید و به آن کشور سفر کرد. البته اگر تا آن زمان اتفاق دیگری رخ ندهد و مثلاً دولت ارمنستان رویه‌های جدیدی برای گردشگران وضع نکند. درواقع هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت ارمنستان دوز دوم واکسن را هم در اختیار متقاضیان قرار دهد.

درباره کیفیت واکسن ارمنستان نیز نا اطمینانی‌هایی وجود دارد. چنانچه دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره عنوان می‌کند: «ما نمی‌دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می‌شود، آیا زنجیره سرد تأمین می‌شود، میزان تزریق به چه شکل است و... چون ما نظارتی بر این روند نداریم طبیعتاً نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تائید کنیم».

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد خطرات و هزینه‌های سفر به ارمنستان بسیار زیاد است و تضمینی وجود ندارد که از این طریق بتوان در مقابله با ویروس کرونا مصونیت زایی ایجاد کرد. البته اگر مشخص باشد چه زمانی در داخل واکسیناسیون سراسری دقیقاً آغاز می‌شود طبیعتاً چنین سفرهایی نیز بسیار کاهش خواهد یافت. چنین مسائلی موجب می‌شود که مسئولان امر حمیت و تلاش بیشتری در راستای واکسن سراسری مردم داشته باشند.