این ره که تو می روی به ارمنستان است!

گروه اجتماعی الف،   4000416111 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
این ره که تو می روی به ارمنستان است!

در شرایطی که موج پنجم کرونا با ویروس دلتا شروع‌شده، بسیاری از شهرها قرمز و نارنجی شده‌اند و محدودیت‌های جدیدی در کشور توسط ستاد ملی مقابله با کرونا عملیاتی شده، برخی از هموطنان به دلیل کندی روند واکسیناسیون در کشور  از طریق مرزهای زمینی یا هوایی خود را به ارمنستان می‌رسانند تا بتوانند در آن کشور واکسن بزنند. حال آنکه معلوم نیست این راه، روندگانش را به مقصدی که فکر می کنند برساند.

مسافرت شهروندان ایرانی به ارمنستان توسط احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری در روز یکشنبه 13 تیرماه تأیید شد. عامری دراین‌باره گفت: «پس‌ازاینکه ارمنستان اعلام کرد به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کند، تقاضای بلیت اتوبوس و اتوبوس دربستی به سمت شهر مرزی ارمنستان نوردوز افزایش یافت».

روز چهارشنبه 16 تیرماه نیز برخی مقامات وزارت بهداشت مانند کیانوش جهانپور، مسئول روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نسبت به پیامدها و تبعات چنین سفرهایی هشدار دادند.

اگرچه در شرایط کنونی شکست قرنطینه و راهی مسافرت خارجی شدن می‌تواند بالقوه ریسک بیماری کرونا را به‌شدت افزایش دهد اما پیامدهای طولانی شدن و ادامه اپیدمی ویروس کرونا، ترس از بیماری، خستگی از شرایط و محدودیت‌های پیش‌آمده، آسیب‌های اقتصادی و ... بخشی از دلایلی است که مردم تلاش دارند تا به‌زعم خود هر چه سریع‌تر خود را واکسینه کنند. از سوی دیگر یکی از دلایلی که برخی از مردم خطرات سهمگین چنین سفرهایی را متقبل می‌شوند مشخص نبودن زمان واکسیناسیون سراسری و تأخیرهای پیش‌آمده در این کار است.

البته خلف وعده و بدقولی برخی کشورهای خارجی در تحویل محموله‌های واکسن را نیز می‌باید به‌حساب آورد که موجب شد برخی از مردم که قبلاً دوز اول واکسن را تزریق کرده بودند نتوانند دوز دوم را بزنند. بعد از مدتی نیز که محموله‌ها به ایران رسید ایجاد صف‌های طولانی در مراکز واکسیناسیون، انتقادهایی را در پی داشت.

در چنین وضعیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در کشور تا روز 16 تیرماه اعلام کرد مجموعاً 4 میلیون و 507 هزار و 480 نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که تا امروز دو میلیون و 52 هزار و 170 نفر دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق‌شده در کشور به شمار 6 میلیون و 559 هزار و 650 مورد رسید. همچنین تا امروز به‌طور تقریبی معادل 5.6 درصد جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

محدودیت جدی در واکسیناسیون و انتشار خبر سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا در شبکه‌های اجتماعی موجب شد قیمت تورهای گردشگری که در شرایط عادی از چهار میلیون فراتر نمی‌رفت به‌یک‌باره سه تا پنج برابر شود. آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران نیز روز 15 تیرماه اعلام کرد مطابق رویه جدیدی که در ارمنستان از چند روز دیگر اجرایی می‌شود افراد خارجی صرفاً در صورتی می‌توانند واکسن کرونا را دریافت کنند که حداقل 10 روز در این کشور بمانند.

همچنین ازآنجاکه واکسن‌هایی که در ارمنستان تزریق می‌شوند دومرحله‌ای هستند نیاز است تا بعد از مدتی دوباره، سختی‌های سفر را به جان خرید و به آن کشور سفر کرد. البته اگر تا آن زمان اتفاق دیگری رخ ندهد و مثلاً دولت ارمنستان رویه‌های جدیدی برای گردشگران وضع نکند. درواقع هیچ تضمینی وجود ندارد که دولت ارمنستان دوز دوم واکسن را هم در اختیار متقاضیان قرار دهد.

درباره کیفیت واکسن ارمنستان نیز نا اطمینانی‌هایی وجود دارد. چنانچه دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا دراین‌باره عنوان می‌کند: «ما نمی‌دانیم چه واکسنی به این افراد تزریق می‌شود، آیا زنجیره سرد تأمین می‌شود، میزان تزریق به چه شکل است و... چون ما نظارتی بر این روند نداریم طبیعتاً نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تائید کنیم».

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد خطرات و هزینه‌های سفر به ارمنستان بسیار زیاد است و تضمینی وجود ندارد که از این طریق بتوان در مقابله با ویروس کرونا مصونیت زایی ایجاد کرد. البته اگر مشخص باشد چه زمانی در داخل واکسیناسیون سراسری دقیقاً آغاز می‌شود طبیعتاً چنین سفرهایی نیز بسیار کاهش خواهد یافت. چنین مسائلی موجب می‌شود که مسئولان امر حمیت و تلاش بیشتری در راستای واکسن سراسری مردم داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۰۸۳۳۴۰۱۶:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۴/۱۷
فعلا مدیران بهداشت بجای نجات جان مردم به فکر فتح قله های افتخار هستند کاشکی این مدیران بجای وزارت بهداشت در وزارت ورزش بکار گرفته میشدند
ناشناس۲۰۸۳۴۶۷۱۷:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۴/۱۷
تا گوساله پروار شود، دل صاحبش آب شود. تا برکت و پاستور و رازی، فایزر و مدرنا و آسترازنکا شوند، مردم باید خون دل بخورند.
تبریزی۲۰۸۳۴۷۱۱۸:۰۵:۱۱ ۱۴۰۰/۴/۱۷
آذری ها حواسشون باشه. ارمنی ها سر مناقشه قره باغ دل خوشی از آذری ها ندارن و شاید بعد از این جنگ اخیر بین آذری های آذربایجان با آذری های ایران فرق نذارن. پس اگه رفتین اونجا و بهتون ساندیس تزریق کردن ناراحت نشین.
ناشناس۲۰۸۴۲۵۱۱۰:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۸
بیشتر کسانیکه برای تزریق واکسن به ارمنستان و کشورهای دیگه میرن و با هزینه‌های هنگفت خودشونو واکسینه میکنن احتمالاً ضرر خواهند کرد پول زیادی و ولخرجی مصونیت ایجاد نمیکنه _____ واکسن ایرانی بهترین و بی‌نظریترین واکسن دنیاست و این حقیقت به زودی دنیا رو حیرت زده خواهد کرد حتی اگه کدخدای پوشالی و کدخدا پرست‌ها کور باشن و نبینن
ناشناس۲۰۸۳۳۵۳۱۶:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۴/۱۷
تک تک انسانهایی که بابت کرونا فوت می کنند مهم هستند و فوت هر کدام به چندین خانواده آسیب جدی میزند. ای کاش به هر طریق و قیمتی شده واکسیناسیون کامل آغاز شود و معطل تولیدات داخل نشویم. یادمه که کره جنوبی حاضر بود از پول بلوکه شده ایران بابت خرید واکسن ما بپردازد.
ناشناس۲۰۸۳۶۳۸۲۰:۴۱:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
آلبانی واکسن مجانی نمیزنن
ناشناس۲۰۸۳۳۵۷۱۶:۲۳:۱۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
واکسن آسترازنکا اگر خوب بود خود مردم ارمنستان از تزریق آن اجتناب نمی کردند و به ایرانیان مجانی تزریق نمی شد.
ناشناس۲۰۸۳۴۰۹۱۷:۲۲:۰۷ ۱۴۰۰/۴/۱۷
بدتر از این نیست که روزانه اینهمه خانواده داغدار میشوند.
ناشناس۲۰۸۳۴۱۷۱۷:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۴/۱۷
مردم ارمنستان چون اپیدمی در کشورشان گسترده نشد احساس خطر جدی نکرده اند در ضمن سه واکسن روسی چینی و اینگلیسی مورد تائید سازمان جهانی بهداشت تزریق میشود .
ناشناس۲۰۸۳۷۷۹۲۳:۰۳:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
شما نزن
ناشناس۲۰۸۳۷۹۷۲۳:۲۰:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۷
ارمنستان نسبت به جمعیتش یک سوم ایران واکسن زده!
ناشناس۲۰۸۳۸۹۹۰۱:۰۹:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۸
همه اروپا زدن و‌مشکلشون‌حل شده شما برو‌چینی بزن اکه پیدا کردی
رحمان۲۰۸۳۹۶۲۰۳:۲۶:۱۷ ۱۴۰۰/۴/۱۸
محض اطلاع. در ایران به افراد دارای بیماری خاص و مادران شیرده (شاغل در بیمارستان ها) آسترازنکا تزریق میکنند. سینوفارم و اسپوتنیک تزریق نمیشود. در تبریز که به این صورت می باشد.
اول تحقیق بعد نظر۲۰۸۴۱۹۸۱۰:۲۳:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۱۸
استرازینکا را متخصص باید رد یا تایید کند نه مردم. فایزر با توجه به اساس mRNA در ده یا بیست سال آینده معلوم میشود. الان هم اعلام شده که تزریق سوم توصیه میشود.
ناشناس۲۰۸۴۷۲۹۱۸:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۴/۱۸
آسترازنکا مشکل خاصی نداره. تبلیغات علیه این واکسن در مقایسه با فایزر بود که کمی بهتره. مثل مقایسه ب ام و سری 5 و سری 3. ما هنوز مزدا 2 هم نمی تونیم به مردم بدیم، اونوقت میگیم ب ام و سری 3 بده.
ناشناس۲۰۸۵۲۰۹۰۹:۱۵:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۹
حداقل مردم ارمنستان آزادی و حق انتخاب دارن که چه واکسنی رو بزنند
ناشناس۲۰۸۳۳۶۲۱۶:۲۹:۴۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
مردم برای زنده ماندن دست و پا میزنند. سر حاجی سلامت.
بیگی29۲۰۸۳۳۹۳۱۷:۰۹:۲۰ ۱۴۰۰/۴/۱۷
ضرب المثلی میگوید،مادر که نیست به زن بابا باید رضایت داد.
ناشناس۲۰۸۳۴۸۲۱۸:۱۴:۳۶ ۱۴۰۰/۴/۱۷
همه اشتباه فکر می کنند و دولت ارمنستان هم نمی دونه واکسن چیه و بلد هم نیست نگهداری کند، مردم هم که نمی فهمند (البته دور از جونوشون) فقط مسئولین ما می فهمند و بلدند
ناشناس۲۰۸۳۵۱۶۱۸:۵۹:۴۳ ۱۴۰۰/۴/۱۷
فوت هر اعضاي خانواده إيراني در اثر كرونا نتيجه ناتواني مديران ذيربط است
محمد۲۰۸۳۵۷۲۱۹:۳۰:۵۳ ۱۴۰۰/۴/۱۷
وقتی اعتماد مردم خدشه دار شود چاره ای ندارند که به بیگانگان اعتماد کنند. این موضوعی هست که مسئولان هنوز نفهمیده اند.
سینا۲۰۸۳۵۹۸۱۹:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۴/۱۷
شرم آور است که ما برویم ارمنستان واکسن بزنیم !
ناشناس۲۰۸۳۶۰۰۱۹:۵۵:۲۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
این وضع را متاسفانه خود مجموعه داخل بوجود اورده اند اگر واکسن وارد میشد این وضع نبود خیلی برای جامعه ما زشت است این وضع فعلی
ناشناس۲۰۸۳۶۳۴۲۰:۳۷:۲۷ ۱۴۰۰/۴/۱۷
امریکا. سه واکسن روسیه. دو چین. دو انگلیس. یک هند. یک المان یک. ناموفق ایران. هفت عدد یعنی یک تنه در مقابل و معادل کل دنیا اگر این توهم نیست چیست ؟
ناشناس۲۰۸۳۷۸۲۲۳:۰۷:۵۲ ۱۴۰۰/۴/۱۷
خسته شدیم از اینهمه تحقیر
ناشناس۲۰۸۳۷۸۸۲۳:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۴/۱۷
هرچه را كه نياز است بدانيد از سفارت ايران بخواهيد با وزارت بهداشت ارمنستان مكاتبه و سوال كنند. اينقدر نگوييد نميدانيم نميدانيم
ناشناس۲۰۸۳۸۲۰۲۳:۴۶:۲۳ ۱۴۰۰/۴/۱۷
واکسیناسیون با برکت به زودی شروع میشود و روی دشمنان و رسانه‌های بیگانه سیاه خواهد شد. به امید آنروز
ناشناس۲۰۸۳۹۵۰۰۳:۰۶:۱۶ ۱۴۰۰/۴/۱۸
تا پایان روز 17 تیر جاری در ارمنستان کمتر از 75 هزار نفر به مردم خودش واکسن تزریق کردند حال این بازی چیه ؟ به نظر یا کاسبی آژانس هاست ، یا سیاست جلب توریست ارمنستان و یا یک ...
ناشناس۲۰۸۴۰۵۷۰۸:۲۵:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۸
شما همين واكسن خرابهاي ارمنستان را عرضه داري بيار ما بزنيم
ناشناس۲۰۸۴۰۸۵۰۸:۵۶:۴۴ ۱۴۰۰/۴/۱۸
الف جان به جای ملامت مردم برای رفتن به ارمنستان و تزریق واکسن یکبار با انصاف ببین با این مردم چه کردین که همه مشکلات رو بجان میخرن تا زنده بمونن فقط زنده بمونن
ناشناس۲۰۸۴۱۰۹۰۹:۱۸:۴۲ ۱۴۰۰/۴/۱۸
به هر حال براي مسوولان وزارت بهداشت وستادمقابله كرونا به جهت اينكه مردم ايران با سختي خودرا به ارمنستان مي رسانند براي تزريق واكسن بايد موجب خجالت ومايه شرم ساري فراوان باشد البته اگر يك جو غيرتي مانده باشد
ناشناس۲۰۸۴۳۵۶۱۲:۱۸:۳۲ ۱۴۰۰/۴/۱۸
به نظرم همینی که وزارت بهداشت این واکسیناسیون در ارمنستان رو تایید نمی کنه، یک نقطه مثبت هست، اگر تایید می کردن جای تامل بود
ناشناس۲۰۸۴۴۳۵۱۳:۲۸:۲۱ ۱۴۰۰/۴/۱۸
ؤرود واکسن های معتبر اروپایی و آمریکایی ممنوع ولی واکسن‌های ایرانی که هیچکدام نتایج آزمایش های بالینی رو منتشر نکردند آزاد است
حسن۲۰۸۴۴۸۵۱۴:۲۸:۲۹ ۱۴۰۰/۴/۱۸
یعنی ایران به اندازه ارمنستان هم نیست ؟ که بتواند نسبت به تا مین واکسن مورد نیاز هموطنان اقدام کند ؟
ناشناس۲۰۸۴۶۴۰۱۷:۰۷:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۸
وزارت بهداشت و برخی از اعضای ستاد کرونا دلیل تعلل در واردات واکسن و عدم تولید داخل را توضیح دهند و تبلیغات توخالی نکنند.
شمشیری۲۰۸۴۶۶۳۱۷:۲۳:۳۹ ۱۴۰۰/۴/۱۸
خون درگذشتگان کرونایی همگی به گردن دولت بی کفایت و نا لایق دولت روحانی است
ناشناس۲۰۸۴۶۹۰۱۷:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۴/۱۸
فکر کنم اب تزریق میشه کی به کبه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین