روایت برجامی «منبع مطلع» یا «جوجه های نفوذی»؟ ؛ در گرند هتل وین چه خبر است؟!

گروه سیاسی الف،   4000201049 ۹۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

اعلام خبری از سوی یک منبع آگاه به خبرنگار پرس تی وی در وین درباره دستور کار آمریکایی ها برای تعلیق تحریم ها و نه لغو یکباره تحریم ها -که خلاف سیاست اعلامی ایران است- خبرساز شد.

 به گزارش الف شب گذشته همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری که در آن وی مدعی شد این کشور هیچ امتیازی به ایران پیش از اطمینان یافتن از پایبندی کامل تهران به برجام نخواهد داد یک  منبع خبری به خبرنگار پرس تی وی  در وین گفت: دستورالعمل آمریکا صرفا تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها است. در صورت رفع برخی تحریم‌ها، آمریکا قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند.

 بر این اساس آمریکا قصد لغو یکباره تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند. 

 این منبع خبری پرس تی وی در وین اضافه کرده است: آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه مدت یک هفته ای برای راستی آزمایی موافقت کرده است که در آن بصورت نمادین چند تراکنش انجام شود. 

به گفته منبع خبری پرس تی وی در وین، آمریکا  تاکنون مدت زمان راستی آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است. 

منبع خبری شبکه پرس تی وی در وین تصریح کرده است: قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم ها و اکتفاء به رفع موقت برخی از تحریم ها صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند. 

به گفته منبع خبری پرس تی وی در وین در صورت پذیرش مکانیسم رفع مرحله ای تحریم ها و یا تمدید بی اثر شدن آنها در بازه های زمانی 120 روزه و 180 روزه علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم خواسته های دیگر خود موسوم به برجام 2 و 3 را به ایران تحمیل کند.

پرس تی وی در خبر تکمیل کننده دیگری به نقل از منبع آگاه خود در این باره از جدیت و  تلاش آمریکا برای وادار کردن ایران به پذیرش رفع مرحله ای تحریم ها نیز خبر داد. براین اساس با فشار آمریکا و کشورهای غربی کارگروه سومی برای مذاکرات بعدی ایجاد شده است که دستور کار آن اقدامات گام به گام ایران و آمریکا است.

 به گفته این منبع خبری، آمریکا تلاش می کند طرف ایرانی را وادار به پذیرش رفع مرحله‌ای  تحریم‌ها کند تا در مقابل، به صورت مرحله ای، امتیازاتی از ایران بگیرد. 

منبع خبری پرس تی وی گزارش داده است: با وجود آنکه قرار بوده است مذاکرات این هفته، آخرین دور گفت و گو های ایران با ۴+۱ باشد، هیئت آمریکایی با فشار بر ۴+۱ موفق شده است کارگروه سومی را برای مرحله‌ای کردن گام به گام رفع موقت تحریم‌ها ایجاد کند. 

تشکیل این کارگروه بدین معنا است که کدام تحریم‌های آمریکا چگونه و طی چه مراحلی به تدریج موقتا رفع خواهد شد. در مقابل ایران طی چه مراحلی و چگونه کدام اقدامات هسته‌ای خود را کاهش خواهد داد.

در صورت درست بودن اطلاعات اعلامی منبع خبری پرس تی وی این به معنای عدول ایران از سیاست اعلامی خود است. به همین دلیل نیز این خبر بلافاصله با واکنش سید عباس عراقچی مواجه شد . عراقچی سه شنبه شب در صفحه توییتر خود در واکنش به خبر منتشرشده از سوی پرس تی وی نوشت: «نمی‌دانم "منبع مطلع" پرس تی وی در وین کیست، اما هر که هست اصلا مطلع نیست.». او توضیح دیگری در این باره نداد. به همین دلیل پرس تی وی خواستار پاسخگویی بیشتر وی شد.

پرس تی وی خطاب به عراقچی نوشت:  بهتر بود آقای عراقچی بجای زیر سوال بردن اعتبار منبع شبکه خبری پرس تی وی با صراحت می‌گفتند کدامیک از اطلاعات منبع خبری پرس تی وی مخدوش است. منتظر پاسخ ایشان هستیم.

اما خبر پرس تی وی واکنش مشاور رییس جمهور را هم در پی داشت.

حسام‌الدین آشنا نیز در رشته توییتی نوشت:

اعتدال بی‌طرفی در نبرد میان حق و باطل نیست چرا که حق عین عدل است و  باطل چیزی جز افراط یا تفریط نسبت به حق نیست.

جوجه‌های نفوذی را آخر بازی می‌شمارند.

لطفا منبع‌مطلع را مطلع بفرمایید.

در نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام مقرر شد گفتگوها در هفته آینده ادامه یابد. در این نسست روسای هیات های مذاکره کننده کشورهای طرف برجام توافق کردند  یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در درباره ترتیبات عملی اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود، موضوعی که دلیل اصلی انجام این دور از مذاکرات ایران و غرب بر سر برجام است و به نظر نمی رسد علیرغم اعلام پالس های مثبت از هر دو طرف مسیر آسانی پیش رو باشد.