قیمت بلیت پروازهای داخلی سر به فلک کشید/ سفر با هواپیما هم رؤیا می شود؟

گروه اقتصادی الف،   3990719144 ۱۰۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مطابق نرخ نامه جدید انجمن شرکت هواپیمایی ایران، قیمت بلیت پروازهای داخلی از آبان ماه با در نظر گرفتن دو عامل دلار آزاد و کرونا افزایش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. هر چند وزیر راه این افزایش قیمت را منتفی اعلام کرد اما به سیاق روند سابق افزایش قیمتها در بخش های مختلف دور از انتظار نیست که این افزایش قیمت نیز بالاخره اجرایی شود !

به گزارش الف، روز جمعه انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را تغییر داد تا قیمت‌های جدید از ابتدای آبان ماه اجرایی شود. این اتفاق در حالی رخ‌داده که در خردادماه نیز نرخ بلیت هواپیما افزایش‌یافته بود و در حال حاضر نیز دوباره از قیمت‌های سرسام‌آور جدید رونمایی شده است؛ به‌گونه‌ای که باید اذعان داشت در این صورت اجرایی شدن چنین نرخ نامه‌ای مسافرت هوایی نه‌تنها برای بسیاری از خانواده‌های ایران به رؤیا تبدیل خواهد شد بلکه اثرات خود را در حوزه‌های دیگر نیز برجا خواهد گذاشت{نرخ نامه آبان ماه قیمت بلیت هواپیما}.

در خردادماه کمترین و بیشترین قیمت بلیت پروازهای داخلی به ترتیب 272 هزار و 600 تومان و یک‌میلیون و 49 هزار و 600 تومان (مشهد-ماهشهر) بود اما در نرخ نامه جدید حداقل قیمت بلیت 491 هزار و 700 و حداکثر 2 میلیون و 674 هزار و 200 تومان (تبریز-بندر عباس) است. بر این اساس باید گفت حداکثر قیمت حدود 155 درصد و حداقل قیمت بلیت پروازهای داخلی حدود 81 درصد افزایش‌یافته است.

نکته مهم این است مطابق قیمت‌های اعلامی جدید، تعداد پروازهای بالای یک‌میلیون به‌شدت افزایش‌یافته است. به عبارتی در بسیاری از مسیرها حداکثر قیمت بلیت بیشتر از یک‌میلیون تومان اعلام‌شده است. گران‌ترین قیمت مربوط به بلیت تبریز- بندرعباس است که دو میلیون و 674 هزار و 200 تومان است. قیمت بلیت تهران-کیش نیز به یک‌میلیون و 751 هزار و 900 تومان و در حداقل قیمت 700 هزار و 200 تومان تعیین‌شده است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه 16/7/1399 درباره تأثیر کرونا بر شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: در خصوص این طرح تعدادی از شرکت‌ها از ۱۰ روز پیش شروع به پذیرش مسافر در هواپیماها به‌صورت یک‌درمیان کردند تا در ادامه هر چه به اول آبان ماه نزدیک‌تر می‌شویم بقیه شرکت‌ها نیز این فاصله را رعایت کنند. در تفاهمی که ازلحاظ پروتکلی با وزارت بهداشت و کمیته بهداشتی انجام گرفت، چون هواپیما هر سه دقیقه یک‌بار هوای داخل آن تخلیه می‌شود نگرانی از بابت ماندگاری یک‌هوای آلوده وجود ندارد.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک‌درمیان در هواپیماها الزامی‌شود. طبیعی است که این مسئله روی هزینه بلیت تأثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیرازاین نداریم.

البته روز شنبه تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه در واکنش به افزایش قیمت بلیت هواپیما از اول آبان ماه امسال، اظهار کرد: نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری هیچ دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز گفت: بلیت هواپیما از ابتدای آبان 80 درصد گران می‌شود که 40 درصد آن سهم ارز 27 هزارتومانی است که همین امروز 30 هزار تومان شده است و 40 درصد آن سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سقف نرخ قبلی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای داخلی تعیین‌شده بود، بر اساس دلار 11 هزار تومان محاسبه‌شده بود، درحالی‌که قیمت‌های دلار 27 و 28 هزار تومان است، بانک مرکزی هم از سال گذشته دلار نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی نداده است و شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعات هواپیما، ارز را از بازار آزاد تهیه می‌کند.

البته مشخص نیست چند درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی به قیمت دلار ارتباط دارد. درواقع به نظر می‌رسد بسیاری از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نباید به قیمت دلار ارتباطی داشته باشد. همچنین تعیین کف قیمت بلیت‌های هواپیمایی حتماً به ضرر مصرف‌کننده، به نفع شرکت‌های هواپیمایی و خلاف منطق اقتصادی و سازوکار عرضه و تقاضا است. درواقع به نظر می‌رسد نوعی تبانی به نفع شرکت‌های هواپیمایی و به ضرر مصرف‌کننده برای کنترل قیمت‌ها شکل‌گرفته است که حتماً مخالف اصل رقابت است.

افزایش قیمت بلیت هواپیما اجرایی می‌شود؟

بعد از اعلام قیمت‌های جدید بلیت هواپیمایی انتقادات بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌ای صورت گرفت. دراین‌بین برخی از نمایندگان مجلس شورای نیز عنوان داشتند که حتماً این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به افزایش 155 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: قطعاً این اقدام به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست، زیرا مردم توان پرداخت چنین هزینه‌هایی برای خرید بلیت هواپیما را ندارند.

شاکری بابیان اینکه نرخ نامه جدید حمل‌ونقل هوایی متناسب با هزینه‌های مصرفی ایرلاین‌ها نیست، عنوان کرد: من‌بعد از اعلام نرخ نامه جدید، دلایل افزایش قیمت‌ها و تناسب این مسائل با میزان هزینه‌ها را بررسی کردم، حتی با چندین کارشناس و مسئول مرتبط نیز در این رابطه صحبت کردم، ازاین‌رو به نظر می‌رسد که نرخ‌های اعلامی به‌هیچ‌وجه واقعی نیست.

رحمت‌الله فیروزی پوربادی،عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما از آبان‌ماه بیان کرد: قطعا کمیسیون عمران هفته آینده با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی افزایش قیمت بلیت هواپیما را بررسی خواهند کرد.

نماینده مردم نطنز در مجلس در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت هیچ خدماتی در شرایط کنونی قابل قبول نیست، اظهار کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادعا می‌کنند که افزایش نرخ دلار دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیماست، چرا که عمدتا قطعات هواپیما و هزینه‌های نگهداری آن به دلار می‌باشد و دولت نیز تسهیلات لازم را اتخاذ نداده و آنها چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.

در حال حاضر باید منتظر ماند و مشاهده کرد که شرکت‌های هواپیمایی در ابتدای آبان ماه چند درصد به قیمت بلیت‌های پروازی خود که در خردادماه نیز افزایش داشته اضافه خواهند کرد. بدون شک اگر قیمت‌های پیشنهادی جدید عملیاتی شوند برای بسیاری از مردم مسافرت هوایی غیرممکن خواهد شد.

روز گذشته نیز محمد اسلامی وزیر راه  افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی را معتبر ندانست و لغو آن را اعلام کرد اما باید منتظر ماند و دید که آیا چنین مقاومتی به اندازه کافی دوام میاورد یا خیر !