ضرورت ارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی،   3990212001 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

نقش معلم ومربی در جامعه ما نقش تراز اول است.مقام معظم رهبری
 
آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد پویا ومولد سرمایه های اجتماعی زمینه ساز توسعه اقتصادی ، فرهنگی،سیاسی واقتصادی است، وتعالی و امنیت جوامع به جایگاه تعلیم وتربیت آن جامعه وابسته است.

دراین نوع نگرش آموزش وپرورش باید جایگاهی فراتر از همه دستگاهها داشته باشد ومعلم به عنوان مهم ترین رکن آن، به والاترین پایگاه اجتماعی دست یازد و هزینه کردن برای معلم سرمایه گذاری انگاشته شود،اگر معلم را بفهمیم و بفهمند، آن روز است که، زندگی معلم گلستان می شود و حاصل این گلستان زیبا و پویا، نیروی انسانی خود باور، توانمند، با بصیرت، آگاه و معطر به شمیم تعهد وتخصص خواهدبود،که درسایه این منابع عظیم وارزشمند، امنیت و استقلال و اعتلای کشور تضمین می گردد،دراین نوع نگرش معلمان نه زیاد هستند ونه زیادی زیرا به همان نسبت در تولید سرمایه وسلامت اجتماعی ایفای نقش دارند.

با بزرگداشت مقام شهید مطهری و تبریک فرارسیدن روز و هفته بزرگداشت مقام معلم،به فرهنگیان و پیشکسوتان و بازنشستگان، فرصت را مغتنم شمرده، از معلمان و فرهنگیان  عزیز که با وجود بحران جهانی شیوع بیماری کرونا،گرچه با تعطیلی مدارس وقفه ای طولانی در حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس ایجاد شد، بازهم با دغدغه های مقدس معلمان، آموزش و پرورش دانش آموزان کشور را تعطیل نکردند، تا آنجا که مقدور بود، نوای جانبخش دانایی را با کمترین و ساده ترین امکانات موجود، به صورت آموزش های مجازی و دیجیتالی بربال امواج در گوش دانش آموزان زمزمه کردند و آنجا که محدودیت های تجهیزات و زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری وجود داشت، معلمان، سوار بر بال تعهد و عشق و ایثار با تحمل سختی ها و پذیرش خطرات به کار تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان محروم پرداختند.

تجربه حاصل در بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، حامل نکات قابل تاملی است، در این ایام همانگونه که جایگاه کادر سلامت در جامعه ارتقاء یافت، جایگاه فرهنگیان نیز در جامعه والاتر شد،که جهاد معلم ستودن نادانسته ها و سپردن دانسته ها و ایجادالگوی عشق و ایثار و تعهد برای دانش آموزان است.

اما فرصت حاضر علیرغم همه زیبایی ها سختی هایی نیز به همراه داشت، با وجود همه تلاشهای معلمان به لحاظ آماده نبودن زیرساختها، بسیاری از دانش آموزان و معلمان و والدین برای آموزش های مجازی و دیجیتالی به سختی افتادند و تعدادی نیز از این فرصت محروم بودند.

جای سئوال از دولت محترم دارد، چرا با وجود، تاکید و تصریح سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، قانون مستحکم برنامه ششم در ایجاد زیرساختهای آموزش های الکترونیک تعلل شده است؟ برای اجرایی شدن ماده ۶۹، قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی برایجاد زیرساختهای آموزش های الکترونیک در شهرهای زیر جمعیت ۲۰ هزارنفر، روستاها، حاشیه های شهرهای بزرگ که زمانبندی اجرای کامل آن پایان سال دوم برنامه ششم بوده است،چه اقدامی صورت گرفته و چند درصد از این قانون اجرایی شده است؟دولت برای اجرایی نمودن این قانون چه اقداماتی در وزارت آموزش وپرورش و وزارت فناوری و ارتباطات انجام داده است؟چند درصد از مشارکت های بخش غیردولتی در این حوزه جلب شده است؟ نکند بخش غیر دولتی، در  برنامه های دولت محترم فقط خصوصی سازی مدارس تلقی و از کنار قوانین مصوب به راحت گذر شده باشد؟.

به طور کلی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه در آموزش وپرورش،به ویژه اجرایی نمودن سند تحول بینادین،با تدوین همه برنامه ها براساس این سند،اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان که سند و قانون ششم درآن تاکید و تصریح دارد، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول چه اقداماتی صورت گرفته است؟.

جا دارد مجلس و دولت با بررسی دقیق  میزان تحقق اهداف برنامه های مبتنی براسناد فرادستی در آموزش وپرورش،به ویژه سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه کشور و عنایت به فرارسیدن سالهای پایانی برنامه و آسیب شناسی،تمهیدات لازم برای اولویت بخشی، پیش بینی اعتبارات و مجوزهای قانونی و جلب مشارکت سایر دستگاههای اجرایی با وزارتخانه آموزش وپرورش داشته باشند،تابتوانیم شاهد تحقق منویات و انتظارات مقام معظم رهبری وارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران که درسند تحول بنیادین،نقشه جامع علمی کشور،پیش بینی شده است دست یابیم و آموزش وپرورش را به عنوان مهم ترین اولویت کشور در ایجاد زیرساختهای توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران یاری کنیم.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، سعادت وسلامت و سربلندی برای فرهنگیان عزیز شاغل وپیشکسوت وبازنشستگان،اساتید دانشگاه و بزرگداشت مقام معلمان شهید، ازتعهد ودغدغه مندی و همت معلمان برای تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان در اقصی نقاط کشور تقدیر وتشکر می کنم و ازخداوند سبحان مسالت می نمایم،همه مارا درمسیر اعتلای نظام تعلیم وتربیت،درتراز جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش یاری نماید. 

*رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی