سخنان عجیب مطهری درباره طرح افزایش قیمت بنزین/ وقتی یک نهاد نظارتی به نمایندگان هدیه می‌دهد!/ قوچانی: نمی‌توان از کارنامه اصلاح‌طلبان دفاع کرد

گروه سیاسی الف،   3980911126 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

چرا دولت گزارشی درباره اعتراضات ارائه نمی‌کند؟

كامبيز نوروزي در شرق نوشت: «چرا دولت از وقايع آخرين هفته آبان هيچ گزارش رسمي مستند و دقيقی نمي‌دهد؟ ... رسانه‌هاي رسمي داخل کشور اطلاعات مستندي که ارزش حرفه‌اي و اقناعي داشته باشد، منتشر نمي‌کنند... در وضعيتي که رسانه‌هاي رسمي قادر به تأمين مؤثر اطلاعات و اخبار نيستند، مثل بقيه موارد فضاي مجازي منبع خبر شده است و باز مثل هميشه امکان تأیید و تکذیب بخش بزرگي از خبرهايي که در اين محيط منتشر مي‌شوند، وجود ندارد... در آخرين هفته آبان 98 چه گذشت؟ کساني کشته شدند. آنها که بودند؟ چندنفر بودند؟ خيلي‌ها مجروح شدند. اموال زيادي از مردم آسيب‌هاي فراوان ديد‌. بعضي شهرها در آشوب غوطه خوردند. ماجرا از کجا و چرا و چگونه شروع شد؟ و به کجا رفت و به کجا رسيد؟ دولت سکوت کرده است. هيچ نمي‌گويد... با پايان يافتن ماجراها، مسئوليت اصلي اطلاع‌رساني برعهده دولت است. دولت حسن روحاني، از سال 92 تاکنون بيشترين شعارها را درباره گردش اطلاعات و شفافيت داده اما کمترين اقدام عملي را در اين زمينه به کار بسته است. اينک نيز در بر همان پاشنه پنهان‌کاري مي‌چرخد... آيا براي کشته‌ها و مجروحان حقوقي قائل‌اند يا نه. اگر نه چرا؟ و اگر آري چگونه اين حقوق بايد استيفا شود؟ چه چيز باعث شد که يک تصميم اقتصادي، بجا يا نابجا، چنين آثار تلخ و پرهزينه‌اي برجاي گذارد؟»

***

قوچانی: نمی‌توان از کارنامه اصلاح‌طلبان دفاع کرد

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی نوشت: «واقعیت این است که با وجود باور به اصلاح‌طلبی نمی‌توان از کارنامه اصلاح‌طلبان چه در دولت، چه در مجلس، چه در شوراهای شهر و شهرداری‌ها دفاع کرد. حتی با فرض پذیرش نقش جناح مقابل در عدم همکاری با اصلاح‌طلبان و از آن فراتر برخی کارشکنی‌های جناحی و حزبی، کارنامه‌ی اصلاح‌طلبان در به‌خصوص دوره‌ی اخیر در نهادهای انتخابی کامیاب نیست و در یأس، ناامیدی و سرخوردگی مردم و شهروندانی که به آنان رای داده‌اند اثر مستقیم دارد.

متاسفانه فراتر از ناکارآمدی حتی مسائلی چون اتهام فساد و سوءاستفاده در همه سطوح کارگزاران سیاسی و حاکمیتی منتسب به جبهه اصلاحات به چشم می‌خورد که البته دربرگیرنده همه اصلاح‌طلبان نیست و می‌توان به موارد مشابه در اصولگرایان هم اشاره کرد اما ما اصلاح‌طلبان مسئول اعمال رقیبان خود نیستیم و حاسبوا قبل ان تحاسبوا.

اگر در دولت بتوان گناه کارنامه اصلاح‌طلبان را به گردن اعتدال‌گرایان انداخت و اگر در مجلس می‌توان ضعف اصلاح‌طلبان را به حساب ناهمراهی اصولگرایان معتدل گذاشت اما حداقل در شهرداری و شورای شهر تهران نمی‌توان از بار مسئولیت شانه خالی کرد و این واقعیتی دردناک است که ما اصلاح‌طلبان نتوانستیم انتظارات رای‌دهندگان را برآورده سازیم. حتی اگر موانع را طرح کنیم این توجیه از ما که از ساختار سیاسی و قانونی کشور اطلاع داشتیم پذیرفته نیست که ما با علم به این قانون و سیاست وارد انتخابات و حاکمیت شدیم...

 راهبرد ما حتی قبل از دعوت دوباره مردم به صندوق رای (که در شرایط کنونی ضروری است اما ما قدرت اقناع و نیز شرم و حیای عذرخواهی از مردم و انتقاد از خود را نداریم) اصلاح اصلاح‌طلبی است. اصلاح «ساختار» و ایضاح «گفتمان» و احیای «تبار» اصلاح‌طلبی. ساختار اصلاح‌طلبی به شدت الیگارشیک، اندک‌سالار، پدرسالار و سلسله‌مراتبی است.

ساختاری که در آن احزاب اصلاح‌طلب وزن جدی ندارند و تابع اشخاص هستند. کافی است فارغ از محتوای بیانیه به نفس بیانیه ۷۷ نفره توجه کنیم که بدون توجه به ضرورت شکل‌یابی و سامان‌دهی سیاسی اصلاح‌طلبان بر اصلاح‌طلبان منفرد استوار بود. کافی است به مواضع رجال اصلاح‌طلبی توجه کنیم که با وجود برخورداری از احزاب حامی خود یک نفره تحلیل می‌کنند. افرادی که خود را فراتر از احزاب می‌دانند و حزبی شدن را کسر شأن خویش می‌دانند. نتیجه این ایراد ساختاری تولید متون و ادبیاتی می‌شود که با محتوای اصلاح‌طلبی فاصله‌ای جدی دارد.»

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند قوچانی از عملکرد اصلاح‌طلبان

***

وقتی یک نهاد نظارتی به نمایندگان هدیه می‌دهد!

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: مدتی قبل اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نشستی را در دیوان محاسبات با مقامات این دیوان برگزار کردند که پس از اتمام جلسه بسته‌ای به هر یک از نمایندگان هدیه داده شد که در آن 3 میلیون تومان بن خرید بود.

وی افزود: نیت دیوان این بود که این بن را نمایندگان یا خودشان استفاده کنند یا اینکه در حوزه‌های انتخابیه خود به افراد بدهند؛ البته این بن به همراه تعدادی کتاب در یک کیف به نمایندگان داده می‌شد.

بیشتر بخوانید:

هدیه ۳ میلیون تومانی دیوان محاسبات به برخی نمایندگان مجلس!

در این زمینه باید پرسید چرا یک نهاد نظارتی باید به نمایندگان هدیه دهد؟ آیا این هدیه‌ها فسادآمیز نیست؟ دیوان محاسبات از نهادهای نظارتی کشور است. وقتی یک نهاد نظارتی دست به اعمال فسادانگیز می‌زند آیا وقوع اختلاس‌های چندهزار میلیاردی عجیب است؟

***

عارف: نهادهای مسئول درباره اغتشاشات شفاف‌سازی کنند

محمدرضا عارف در نشست اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان با اشاره به تغییر نرخ بنزین و اعتراضات مردمی به این تصمیم، گفت: ۲ روز قبل از اعلام تغییر نرخ بنزین براساس اخبار جسته و گریخته ای که به گوش ما رسید در جلسه ماهیانه وزرای دولت اصلاحات از طریق یکی از اعضای کابینه  به آقای روحانی پیغام دادم و بر لزوم هم اندیشی با مجلس و تاخیر در اجرای این طرح نکاتی را مطرح کردم بعد از اعلام رسمی تغییر نرخ بنزین هم در نامه ای به رئیس مجلس خواسته هایی را مطرح کردم، از جمله لغو تعطیلی مجلس در هفته بعد از حوادث، دعوت از سران قوا در مجلس و نیز دعوت از مقامات امنیتی و اقتصادی برای حضور در مجلس.

وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز حق طبیعی شهروندان طبق قانون اساسی است، بر ضرورت تامین امنیت شهروندان معترض از سوی نهادهای ذی ربط تاکید کرد و گفت: حفظ جان و مال شهروندان برای ما بسیار مهم و حیاتی است از نهادهای مسئول تقاضا دارم درباره اغتشاشات اخیر و کشته شدن تعدادی از هموطنانمان با شفافیت اطلاع رسانی کنند و ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد برای مردم که باید آنها را محرم بدانیم روشن شود و در مجلس نیز از طریق کمیسیون اصل ۹۰ و نیز کمیته ای که درهمین خصوص در فراکسیون امید تشکیل شده است به وظیفه نظارتی خود عمل خواهیم کرد و به مردم گزارش خواهیم داد.

***

سخنان عجیب مطهری درباره طرح افزایش قیمت بنزین

به گزارش فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان پیرامون افزایش قیمت بنزین گفت: یکی دو سالی هست که این مسئله به عنوان یک امر ضروری در کشور مطرح شده است؛ مجلس این اختیار را به دولت داده بود دولت هم انجام می داد با این که ضرورت کار را می دانست هر دفعه بهانه‌ای می آورد و از این اقدام سرباز می زد. مجلس هم چند بار خیز برداشت ولی هیچ پیشنهاد رای نیاورد و دولت و مجلس توپ را در زمین هم می انداختند و زیر بار نمی رفتند؛ اینجا رهبری وارد شدند و فشار آوردند که چرا هیچ کاری نمی کنید به دولت چند بار گفته بودند مسئله بنزین چه شد و چرا اقدامی نمی کنید با این که دولت و مجلس مخالف بودند ولی این کار را انجام دادند.

مطهری افزود: در این که بسیار بد عمل شد (طرح بنزینی اخیر) تردیدی نیست. اقدام عجیب و بسیار تندی داشتند و مردم را اصلا توجیه نکردند. اینکه به صورت ناگهانی این کار را انجام دادند بی احترامی به مردم بود برای همین ما به دنبال استیضاح وزیر کشور هستیم؛ حتی اگر در شرایط عادی بودیم در حد استیضاح رئیس جمهور هم پیش می رفت خسارتی که بعد از این اتفاق وارد شد قابل گذشت نیست ولی اکنون استیضاح رئیس جمهور به صلاح نیست.

مطهری تاکید کرد: مجلس از جزئیات و زمان اجرای طرح سهمیه بندی خبر نداشت. اصلا بعد از این جریان نمایندگان می خواستند تصمیم را برگرداند ولی بعد که پیام رهبری آمد این کار انجام نشد؛ آقای لاریجانی هم اشتباه کرد که گفت مجلس خبر داشته است. درباره مسئله بنزین آقای روحانی هم چون می‌خواست بگوید مخالف بودم و به من تحمیل شد گفت که من از زمان اجرا خبر نداشتم وقتی هم دولت اصرار رهبری را دید طرح را آورد. البته من نمی‌گویم رهبری از جزئیات طرح خبر داشته یا نه.

بیشتر بخوانید:

مطهری: استیضاح روحانی به صلاح نیست/ شفافیت آرا فعلا مضر است/ بیانیه اخیر موسوی را نپسندیدم

سخنان علی مطهری روایت جدیدی از ماجرای تصمیم بنزینی در کشور است. تا امروز همگان می‌گفتند دولت اصرار به اجرای این طرح داشته است اما مطهری مدعی شده است رهبری به دولت اصرار کرده که این طرح را اجرا کنند. سخنی که احتمال دارد اشتباه باشد؛ هرچند ممکن است خبرنگار حاضر در جلسه به اشتباه نقل کرده باشد.

همه این اتفاقات به علت شفاف نبودن فرایند تصمیم‌گیری در این زمینه رخ می‌دهد. تا امروز هرکسی تلاش دارد دامن خود را از این تصمیم پاک کند و از بار مسئولیت شانه خالی کند. شاید بهترین راه‌حل برای پایان حرف و حدیث‌ها انتشار مشروح مذاکرات سران قوا درباره این مصوبه و همچنین مسندات کارشناسی این طرح است. جمعی از اقتصاددانان هم در نامه‌ای به روحانی خواستار انتشار گزارش کارشناسی این طرح شدند.

بیشتر بخوانید:

اقتصاددانان خطاب به رئیس‌جمهور: اسامی کارشناسان موافق و اسناد کارشناسی طرح افزایش قیمت بنزین را منتشر کنید

***