معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی برای تقویت رسانه‌های تخصصی است/ اکنون در جنگ افکار عمومی به سر می‌بریم

گروه فرهنگی الف،   3980702125

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نمایشگاه برگزاری نمایشگاه تخصصی دارویی (ایران فارما) اظهار داشت: این نمایشگاه های تخصصی باید موجب تقویت رسانه ها و کارکرد تخصصی آنها باشد.

به گزارش الف، «محمد خدادی» روز سه شنبه در آیین افتتاحیه چهارمین نمایشگاه کتاب های پزشکی، دارویی و دانشگاهی و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور کشور که امروز در مصلای تهران افتتاح شد، گفت: فرآیند بهداشت، درمان و دارو بخشی از زندگی مردم است و امروزه دیگر پزشکان نیستند که درباره پزشکی اطلاعات دارند و داروسازان نیستند که در خصوص دارو اطلاعات دارند بلکه هر کسی که قدرت جستجو در اطلاعات و انتخاب آن را دارند در زمینه های تخصصی نیز اطلاعات دارد.

وی افزود: آنچه امروز نیاز اصلی هر بخشی از جامعه و به ویژه جامعه پزشکی است این است که به موضوع اطلاعات توجه ویژه‌ای داشته باشید.

خدادی، اغتشاش اطلاعات و اختلال اطلاعات را دو بحران جدی اطلاعات در جامعه کنونی دانست و گفت: اغتشاش اطلاعات ریشه در تکثیر منابع دارد؛ منابعی که بعضاً هویت ندارند و منابعی که هویت آنها شناخته شده نیستند .

معاون وزیر ادامه داد: مرجع سازی، منبع سازی، مستند سازی آن و ریاضی کردن اطلاعات در جامعه امروز یک ضرورت است.

وی باور پذیر کردن اطلاعات را ضروری دانست و گفت: امروز ما باید بین منبع و مرجع خبر و مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کنیم .

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران فارما اظهار داشت: ظرفیتی که در این نمایشگاه فراهم شده است توجه جدی به عنصر اطلاعات در بستر رسانه هاست؛ لذا انتظار این است که به جای تبلیغ دنبال تبیین باشیم و به جای هواداری و حمایت به دنبال شریک سازی باشیم.

خدادی با تاکید بر اینکه به خط برگشت اطلاعات باید توجه شود و یک ارتباط دو سویه ایجاد گردد، اظهار داشت: تضارب اطلاعات بین گیرنده و فرستنده اطلاعات که همان خوانندگان و گویندگان هستند باید مورد توجه قرار گیرد .

به گفته وی در جامعه کنونی بیش از آنکه حرف بزنیم باید بشنویم و بیش از آن که سوال کنیم باید به سوالات پاسخ دهیم و پاسخ ما به سوالات همان نیاز مخاطبان ما باشد .

وی ادامه داد: امروز رسانه‌ها باید به بعد از خبر توجه کنند چون خبر در دست آنها نیست و شبکه‌های اجتماعی خبر را مدیریت می‌کنند.

خدادی افزود: بعد از خبر یعنی تخصصی شدن خبر، یعنی اینکه رسانه های ما باید وارد فضای مشخص شوند و جای خود را در زندگی مردم و در مرجع سازی اطلاعات باز کنند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این نمایشگاه باید فرصتی باشد برای تقویت رسانه‌ها و تقویت کارکرد تخصصی رسانه‌ها .

وی با بیان اینکه کارکرد تخصصی رسانه ها باید متناسب با نیاز زندگی مردم باشد تاکید کرد: امروزه نمی توانیم فرایند تولیدی انجام دهیم و مخاطبان آن تولید را نادیده بگیریم و یا برای آنها برنامه نداشته باشیم، بلکه باید متناسب با خواست مخاطب برای مخاطبان برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دنیای جدید رسانه ها دنیای فرصت‌ها است، اظهار داشت: در این میان شبکه‌های اجتماعی نه تنها تهدید نیستند بلکه فرصتی هستند برای افرادی که در رشته های مختلف از جمله دارو، بهداشت و درمان تلاش می کنند.

وی گفت: می توان از این فضا با ایجاد ارتباط دو سویه در بستر اطلاعات امکان پیشرفت، اثر گذاری و موفقیت را بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه باید از فرصت ها برای آسیب شناسی کارکرد تولید اطلاعات بهره گرفت، اظهار داشت : توجه کردن به نقش رسانه به عنوان بخش اصلی فرایند فعالیت‌هایی که در حوزه بهداشت و درمان در جامعه انجام می شود ، ضروری است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته دفاع مقدس عنوان کرد: امروز جنگ اصلی که به کشور تحمیل شده جنگ تحمیلی اقتصادی و جنگ افکار عمومی است.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند این جنگ، جنگی است که اراده های ما را باخبر تضعیف می کند.

خدادی گفت: طبیعتاً جریان رسانه ما قدرت هم‌افزایی، همدلی، همبستگی، همکاری و اقناع را در خود دارد و آن را روز به روز تقویت می کند .

وی ادامه داد: باید از همه شهدای انقلاب اسلامی، افرادی که با خون خود سند خلوص و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را امضا کردند یادی کرد .

وی گفت: ما از نسل آن شهدا هستیم و با مقاومت حداکثری در برابر زیاده گویی ها ایستادگی خواهیم کرد.

*** گفتنی است که چهارمین نمایشگاه کتاب های پزشکی، دارویی و دانشگاهی و سومین نمایشگاه رسانه های سلامت محور کشور از ۲ - ۴ مهر ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بر پاست.

این نمایشگاه در روزهای یاد شده از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ پذیرای علاقه مندان است و ورود برای عموم علاقه مندان آزاد است .