شبکه‌های استانی صدا و سیما و اولویت های آن

علی دارابی *،   3980419176

 از ۱۵۰ شبکه رادیو- تلویزیونی سهم استان ها ۸۰ شبکه رادیویی – تلویزیونی است که در هر استان در خدمت فرهنگ، هنر، توسعه پایدار و مردم آن سرزمین است.

صدا و سیمای استان ها وظیفه دارند که اولویت های ده گانه زیر را سرلوحه برنامه های خود قرار دهند؛

1-  پیوست های فرهنگی- هنری مبتنی بر حوزه رسانه ای توسعه پایدار هر استان را با کمک مسئولان امر تدوین و اجرا نمایند.


2- زبان مردم باشند و پرسشگر، ناظر و چشم و گوش مردم در برابر مسئولان باشند.


3-  حامی و همراه مسئولان باشند در انعکاس خدمات و عملکرد آن ها، مشاوری امین برای مسئولان در نقد مشفقانه و ناصحانه برای برطرف کردن نواقص کارها باشد.


4-  در معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان تلاش کنند و در جذب توریسم، گردشگر، جلب سرمایه گذاری و مشارکت آنان در امر توسعه و پیشرفت استان کمک بایسته ای داشته باشند.


5- زبان، لهجه، گویش، نژاد، مذهب، آداب و رسوم، پاره فرهنگ های هر استان را در خدمت اتحاد و وحدت ملی بخدمت بگیرند و در پویایی و مانایی فرهنگ کهن و با سابقه این سرزمین تلاش نمایند.


6- فرصتی برای شناسایی و کشف استعدادهای جوان در عرصه فرهنگی- هنری فراهم سازند. رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی برای تولیدات فاخر ایجاد کنند.


7-  در عدالت رسانه ای پیشگام شوند و خدمات خود را در اختیار مخاطبان استانی قرار دهند . بی تردید استان های کم تر برخوردار و مرزی درصدر این عدالت رسانه ای قرار دارند.


8-  در شادی ها، غم ها، بحران ها و حوادث در کنار مردم، همراه آنان و در خط مقدم جنگ نرم باشند.

9- میزان مخاطب و رضایتمندی آنان از برنامه های صدا و سیمای استان ها برای ما اهمیت ویژه ای دارد. چرا که "مخاطب و رضایتمندی آنان" اصلی ترین سرمایه رسانه برای برنامه سازی ، تولید، پویایی و ماندگاری است.


10-  صدا و سیمای مراکز آئینه تمام نمای ایران اسلامی است و ما و همکاران تلاش داریم که بتوانیم صدای راستین ملت بزرگ ایران در سراسر کشور باشیم.

 اولویت های صدا و سیمای مراکز در حوزه پویانمایی (انیمیشن) و برنامه های عروسکی

 پویانمایی و برنامه های عروسکی دو حوزه از هنر و صنعت هستند که هم بازار گسترده ای برای اشتغال زایی و درآمدزایی دارند و هم عرصه ای بزرگ برای کارهای فرهنگی، تعلیم و تربیت محسوب می شوند.

 جامعه هدف آن همه هستند؛ از بزرگسالان تا خردسالان اگرچه خردسالان، کودکان و نوجوانان و جوانان را باید مخاطبان اصلی آن برشمرد.

 از گونه ها و نوع و ساختار برنامه ریزی جذاب، تاثیرگذار ، جریان ساز تلقی می شوند که بخش عمده حافظه تاریخی و فرهنگی جوامع را در بر می گیرد.

 بخش خصوصی و غیر دولتی کارها و خدماتی در خور تقدیر در این حوزه انجام داده است. صدا و سیما هم گام های بزرگی در حوزه پویانمایی و عروسکی داشته است اما همه اینها با آن قله و هدفی که باید برسیم فاصله بس زیاد و معناداری دارد.

 جشنواره تلاش دارد که کارگاهی بزرگ برای آموزش و انتقال تجربه میان هنرمندان و برنامه سازان باشد. بازارهای جدید را معرفی کند و از هم افزایی ظرفیت ها بتواند بازار بزرگی را در منطقه و جهان در آینده بدست آورد.

 تحقق این همه کار را برای مسئولان ذیربط و از جمله صدا و سیما سخت و خطیر می کند اما با نگاه به آینده باید همه در این مسیر کار و تلاش کنیم.

 آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی تلویزیونی ایران  روز گذشته ۱۸ تیرماه در سالن انتظار استان کرمانشاه برگزار گردید.