جزئیات دیدار دانشجویان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه سیاسی الف،   3980410051

جمعی از نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کردند.

به گزارش فارس، جمعی از نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت وگو کردند.

*درخواست برای مشارکت بیشتر دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این جلسه گفت: حدود دو سال است که اعضای دفتر تحکیم در حال بررسی فعالیت­های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و به همین منظور در بررسی که روی برخی اسناد از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه­ها در حوزه­های مختلف علمی و فرهنگی صورت گرفت، نواقصی از آن احصاء کرده ­ایم.

وی افزود: یکی از این نواقص عدم وجود شاخص و مؤلفه‌­های ملموس در تعیین این سؤال است که آیا دانشگاه­ها در حال حاضر به سوی اهداف اسلامی شدن پیش می­روند یا خیر؟

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویی گفت: مسئله دیگر درخواست برای مشارکت دادن بدنه دانشجویی در جلسات و مراحل تصویب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امیدواریم با درگیر کردن بیشتر اساتید و دانشجویان با فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله تقویت شود.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند

مژگان صلاحی عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در ادامه گفت: بایستی شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند و شایسته است در فضای اجرایی و عملیاتی ورود داشته باشد.

وی افزود: لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش ستادی خود را حفظ کرده نهاد‌های مربوطه را با هم مرتبط سازد ضمن آنکه به شبکه­سازی میان نهاد‌های جدید فعال در حوزه فعالیت­های شورا توجه داشته باشد.

عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: مواردی، چون تذکر به رئیس جمهور و ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که در آئین ­نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و انتظار می ­رود در روند فعالیت­ های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر دیده شود.

وی افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به عنوان تنها نهاد سیاستگذار در حوزه زنان و خانواده هم اکنون در حال فعالیت است که بایستی مورد توجه کافی قرار گیرد و در زمینه­ هایی، چون تعیین بودجه کافی، استفاده از نیروی جوان و کارآمد و نیز پشتیبانی رسانه ­ای مورد حمایت قرار گیرد.

* یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان در بدنه شورا تشکیل شود

در ادامه محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وقتی به وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه می­ کنیم، متأسفانه خروجی مطلوب و در شأن این رسالت­ ها را نمی ­بینیم.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را داراست که باید در این زمینه از ظرفیت بدنه دانشجویی نیز استفاده کند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اگر به معنای عملیاتی و واقعی از بدنه دانشجویی انتظار همکاری است، باید یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان به صورت منظم در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.

وی گفت: نظارت بر اجرای مصوبات و عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی شورا از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و جایگاه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش تقویت شود.

* بسیاری از کتب درسی دانشگاهی کماکان ترجمه­ای هستند

علی طلوعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه­ ها از جمله نهاد‌های زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در راستای عملیاتی ­سازی انتظارات مقام معظم رهبری چندان مفید عمل نکرده ­اند؛ چنان که هم ­اکنون بسیاری از کتب درسی دانشگاهی که در حال تدریس هستند، کماکان کتب ترجمه­ ای هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بند‌های هفتگانه گام دوم انقلاب اسلامی از موضوع استقلال سخن به میان آورده­ اند که منشأ آن انقلاب دارای مختصات فرهنگی است، افزود: در مبحث سبک زندگی اسلامی نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورودی جدی داشته باشد و این در حالی است که متأسفانه فرهنگ غربی در تمامی حوزه­ های کشور در حال رسوخ و نفوذ بوده امیدواریم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت­ های مردمی از مسائل قابل توجه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این زمینه استفاده از ظرفیت بسیج به عنوان نهادی مردمی می ­تواند مورد توجه قرار گیرد.

* شاهد تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی نبوده­ ایم

در ادامه سید ابوالفضل میررضی، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله­ ای است که مورد سؤال است و این مسئله زمانی جدی­تر می­ شود که بدانیم باوجود مصوبات بسیار خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، متأسفانه نتیجه لازم به دست نیامده است.

وی ادامه داد: خروجی عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی صرفاً یکسری تغییرات صوری بوده است و ما تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی شاهد نبوده ­ایم.

* مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود

محمد امین مهدی پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اصلی‌ترین مشکل شورا را مصوبات فراوان این شورا و از طرفی بلاتکلیفی این مصوبات می‌دانیم که در این زمینه لازم است تا شورا تعدادی از جلسات خود را به موضوع اجرایی شدن مصوبات شورا و ایجاد ساختارنظارتی بر مصوبات شورا شورا اختصاص دهد.

وی ادامه داد: انتظار این است که مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود و فرآیند تصویب مصوبات آن بصورت جامع و کامل و شفاف دراختیار نخبگان قرار گیرد.

مهدی ­پور ادامه داد: بی­ علاقگی بدنه دانشجویی به ادامه تحصیل از بحران­ های پیش رو است که شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ­های خود را در این زمینه ارائه کند.

وی با انتقاد از به سرانجام نرسیدن برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند آمایش آموزش عالی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مشکل اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عدم امکان اجرایی شدن آن است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهایی بیش از ۹۰ درصد بودجه اعلامی خود را صرف حقوق و دستمزد کارمندان می­ کند و این نشان از آن دارد که عملاً این سند اجرایی نخواهد شد.

* عملکرد شورا به دانشگاهیان ارائه شود

پیام مرادی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن­ های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به نظر می ­رسد که خروجی شورا تطبیقی با اهداف اعلامی آن ندارد و هیچ اصطحکاکی میان بدنه دانشجویی و دانشگاهی با شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نمی ­شود.

وی ادامه داد: شایسته است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دوره­ ای به ارائه گزارش عملکرد شورا برای دانشگاهیان بپردازد.

مرادی ادامه داد: گاهی سیاست­ های شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعارض با سیاست‌های اجرایی دولت قرار می ­گیرد که باید این تعارض به صورت شفاف اطلاع ­رسانی شود. تشکیل و تقویت پژوهشکده­ های غیردانشگاهی و مستقل و اعلام مراکز پژوهشی ارائه دهنده گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

مرادی افزود: منشور حقوق و مسئولیت ­های دانشجویی که در حال حاضر در کمیسیون دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است، از مواردی است که باید با توجه به نگاه­ های مقام معظم رهبری و با اجماع آرای دانشگاهیان تدوین و اصلاح شود.

* رویکرد‌های نادرست کشور در حوزه زنان و خانواده

زینب سخایی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رویکرد‌های نادرست کشور در حوزه زنان و خانواده باعث شده که در حال حاضر با معضلاتی، چون سیگار کشیدن دانشجویان، عدم تفکیک جنسیتی، بی­ حجابی و... در فضای دانشگاه ­ها مواجه باشیم.

* مشارکت مردمی در تمامی حوزه­های کشور مورد توجه قرار گیرد

محمدرضا محمدی از اعضای انجمن اسلامی مستقل گفت: متأسفانه نقش مساجد در کشور چندان مشخص نیست؛ ضمن آنکه نقش مردم و مشارکت مردمی باید در تمامی حوزه ­های کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سندنویسی در کشور تبدیل به یک مُد شده و خروجی آن‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در این بین باید اقدام به وزن دهی آمار‌های موجود کرد تا میزان عملکرد فعلی قابل سنجش شود.

* دانشجو می ­تواند به عنوان یک بدنه رسانه ­ای کمک به سزایی به شورا داشته باشد

امین پویان راد عضو دفتر تحکیم وحدت در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیب جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرآیند تصویب اسناد در شورا باید به اطلاع عمومی برسد.
وی ادامه داد: دانشجو می ­تواند یک بدنه رسانه ای محسوب شود که کمک به سزایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد.