جزئیات دیدار دانشجویان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

گروه سیاسی الف،   3980410051

جمعی از نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کردند.

جزئیات دیدار دانشجویان با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش فارس، جمعی از نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت وگو کردند.

*درخواست برای مشارکت بیشتر دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

علی دهقان دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در این جلسه گفت: حدود دو سال است که اعضای دفتر تحکیم در حال بررسی فعالیت­های شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و به همین منظور در بررسی که روی برخی اسناد از جمله سند اسلامی شدن دانشگاه­ها در حوزه­های مختلف علمی و فرهنگی صورت گرفت، نواقصی از آن احصاء کرده ­ایم.

وی افزود: یکی از این نواقص عدم وجود شاخص و مؤلفه‌­های ملموس در تعیین این سؤال است که آیا دانشگاه­ها در حال حاضر به سوی اهداف اسلامی شدن پیش می­روند یا خیر؟

دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت دانشجویی گفت: مسئله دیگر درخواست برای مشارکت دادن بدنه دانشجویی در جلسات و مراحل تصویب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که امیدواریم با درگیر کردن بیشتر اساتید و دانشجویان با فضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئله تقویت شود.

* شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند

مژگان صلاحی عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در ادامه گفت: بایستی شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط نقش خود را محدود به ارائه مصوبات نکند و شایسته است در فضای اجرایی و عملیاتی ورود داشته باشد.

وی افزود: لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش ستادی خود را حفظ کرده نهاد‌های مربوطه را با هم مرتبط سازد ضمن آنکه به شبکه­سازی میان نهاد‌های جدید فعال در حوزه فعالیت­های شورا توجه داشته باشد.

عضو اتحادیه دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: مواردی، چون تذکر به رئیس جمهور و ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی از جمله مواردی است که در آئین ­نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته و انتظار می ­رود در روند فعالیت­ های شورای عالی انقلاب فرهنگی بیشتر دیده شود.

وی افزود: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به عنوان تنها نهاد سیاستگذار در حوزه زنان و خانواده هم اکنون در حال فعالیت است که بایستی مورد توجه کافی قرار گیرد و در زمینه­ هایی، چون تعیین بودجه کافی، استفاده از نیروی جوان و کارآمد و نیز پشتیبانی رسانه ­ای مورد حمایت قرار گیرد.

* یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان در بدنه شورا تشکیل شود

در ادامه محمدحسین صبوری، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: وقتی به وظایف و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه می­ کنیم، متأسفانه خروجی مطلوب و در شأن این رسالت­ ها را نمی ­بینیم.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نقش نظارتی و سیاستگذاری کلان در حوزه فرهنگ را داراست که باید در این زمینه از ظرفیت بدنه دانشجویی نیز استفاده کند.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: اگر به معنای عملیاتی و واقعی از بدنه دانشجویی انتظار همکاری است، باید یک شورای رسمی متشکل از دانشجویان به صورت منظم در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود.

وی گفت: نظارت بر اجرای مصوبات و عملکرد اعضای حقیقی و حقوقی شورا از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و جایگاه نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیش از پیش تقویت شود.

* بسیاری از کتب درسی دانشگاهی کماکان ترجمه­ای هستند

علی طلوعی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی و همچنین شورای اسلامی شدن دانشگاه­ ها از جمله نهاد‌های زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که در راستای عملیاتی ­سازی انتظارات مقام معظم رهبری چندان مفید عمل نکرده ­اند؛ چنان که هم ­اکنون بسیاری از کتب درسی دانشگاهی که در حال تدریس هستند، کماکان کتب ترجمه­ ای هستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بند‌های هفتگانه گام دوم انقلاب اسلامی از موضوع استقلال سخن به میان آورده­ اند که منشأ آن انقلاب دارای مختصات فرهنگی است، افزود: در مبحث سبک زندگی اسلامی نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورودی جدی داشته باشد و این در حالی است که متأسفانه فرهنگ غربی در تمامی حوزه­ های کشور در حال رسوخ و نفوذ بوده امیدواریم دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه اهتمام جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت­ های مردمی از مسائل قابل توجه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این زمینه استفاده از ظرفیت بسیج به عنوان نهادی مردمی می ­تواند مورد توجه قرار گیرد.

* شاهد تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی نبوده­ ایم

در ادامه سید ابوالفضل میررضی، معاون فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله­ ای است که مورد سؤال است و این مسئله زمانی جدی­تر می­ شود که بدانیم باوجود مصوبات بسیار خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، متأسفانه نتیجه لازم به دست نیامده است.

وی ادامه داد: خروجی عملکرد شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی صرفاً یکسری تغییرات صوری بوده است و ما تغییر محسوسی در فضای علوم انسانی شاهد نبوده ­ایم.

* مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود

محمد امین مهدی پور، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اصلی‌ترین مشکل شورا را مصوبات فراوان این شورا و از طرفی بلاتکلیفی این مصوبات می‌دانیم که در این زمینه لازم است تا شورا تعدادی از جلسات خود را به موضوع اجرایی شدن مصوبات شورا و ایجاد ساختارنظارتی بر مصوبات شورا شورا اختصاص دهد.

وی ادامه داد: انتظار این است که مذاکرات جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت علنی منتشر شود و فرآیند تصویب مصوبات آن بصورت جامع و کامل و شفاف دراختیار نخبگان قرار گیرد.

مهدی ­پور ادامه داد: بی­ علاقگی بدنه دانشجویی به ادامه تحصیل از بحران­ های پیش رو است که شایسته است شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه ­های خود را در این زمینه ارائه کند.

وی با انتقاد از به سرانجام نرسیدن برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله سند آمایش آموزش عالی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مشکل اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عدم امکان اجرایی شدن آن است.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به تنهایی بیش از ۹۰ درصد بودجه اعلامی خود را صرف حقوق و دستمزد کارمندان می­ کند و این نشان از آن دارد که عملاً این سند اجرایی نخواهد شد.

* عملکرد شورا به دانشگاهیان ارائه شود

پیام مرادی، دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن­ های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: به نظر می ­رسد که خروجی شورا تطبیقی با اهداف اعلامی آن ندارد و هیچ اصطحکاکی میان بدنه دانشجویی و دانشگاهی با شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نمی ­شود.

وی ادامه داد: شایسته است دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت دوره­ ای به ارائه گزارش عملکرد شورا برای دانشگاهیان بپردازد.

مرادی ادامه داد: گاهی سیاست­ های شورای عالی انقلاب فرهنگی در تعارض با سیاست‌های اجرایی دولت قرار می ­گیرد که باید این تعارض به صورت شفاف اطلاع ­رسانی شود. تشکیل و تقویت پژوهشکده­ های غیردانشگاهی و مستقل و اعلام مراکز پژوهشی ارائه دهنده گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.

مرادی افزود: منشور حقوق و مسئولیت ­های دانشجویی که در حال حاضر در کمیسیون دانشجویی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال پیگیری است، از مواردی است که باید با توجه به نگاه­ های مقام معظم رهبری و با اجماع آرای دانشگاهیان تدوین و اصلاح شود.

* رویکرد‌های نادرست کشور در حوزه زنان و خانواده

زینب سخایی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: رویکرد‌های نادرست کشور در حوزه زنان و خانواده باعث شده که در حال حاضر با معضلاتی، چون سیگار کشیدن دانشجویان، عدم تفکیک جنسیتی، بی­ حجابی و... در فضای دانشگاه ­ها مواجه باشیم.

* مشارکت مردمی در تمامی حوزه­های کشور مورد توجه قرار گیرد

محمدرضا محمدی از اعضای انجمن اسلامی مستقل گفت: متأسفانه نقش مساجد در کشور چندان مشخص نیست؛ ضمن آنکه نقش مردم و مشارکت مردمی باید در تمامی حوزه ­های کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سندنویسی در کشور تبدیل به یک مُد شده و خروجی آن‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در این بین باید اقدام به وزن دهی آمار‌های موجود کرد تا میزان عملکرد فعلی قابل سنجش شود.

* دانشجو می ­تواند به عنوان یک بدنه رسانه ­ای کمک به سزایی به شورا داشته باشد

امین پویان راد عضو دفتر تحکیم وحدت در ادامه خاطرنشان کرد: ترکیب جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرآیند تصویب اسناد در شورا باید به اطلاع عمومی برسد.
وی ادامه داد: دانشجو می ­تواند یک بدنه رسانه ای محسوب شود که کمک به سزایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

      11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین