جزئیات تحریم‌های جدید آمریکا/اقدمات «عجیب و غریب» ترامپ برای شکستن مقاومت ایران

گروه سیاسی الف،   3980404078 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیروز فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی علیه ایران را امضا کرد. واشنگتن اعلام کرده تحریم‌های جدید در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران صورت می‌گیرد. ترامپ عنوان کرده این تحریم‌ها به مثابه اهرم فشاری برای بازگردندان ایران به میز مذاکره است.

ترامپ همچنین مدعی شد که هرگز اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح اتمی دست یابد.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با بیان اینکه تحریم‌های جدید آمریکا بر نهاد رهبری اعمال می‌شود، گفت: تعدادی از فرماندهان سپاه به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده‌اند. این فرماندهان علیرضا تنگسیری (فرمانده نیروی دریایی)، امیرعلی حاجی زاده (فرمانده هوا فضا) و محمد پاکپور (فرمانده نیروی زمینی) سپاه پاسداران هستند.

در لیست تحریم های جدید همچنین فرماندهان مناطق پنج‌گانه نیروی دریایی به نام سردار عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه، سردار یدالله بادین فرمانده منطقه سوم نیروی دریایی سپاه پاسداران، سردار رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه،سردار منصور روانکار فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه و سردار علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم دریایی سپاه قرار دارند.

فرماندهان پنج ناحیه نیروی دریایی سپاه که عبارتند از عباس غلامشاهی فرمانده منطقه یکم، رمضان زیراهی فرمانده منطقه دوم، یدالله بادین فرمانده منطقه سوم، منصور روانکار فرمانده منطقه چهارم و علی عظمایی فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی هم به این فهرست اضافه شده‌اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته ترامپ به وی دستور داده است محمدجواد ظریف نیز تحت تحریم قرار گیرد.منوچین هم چنین با تکرار گفته‌های دونالد ترامپ عنوان کرد تحریم‌های جدید در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره و امضای توافقی جامع است.

اقدام آمریکایی ها بدعتی جدید در روابط بین الملل است که با مناسبات و رویه های معمول بین المللی هیچ تناسبی ندارد. بدون شک سیاست فشار حداکثری آمریکا برخلاف تاکید همیشگی بر مذاکره و انجام گفت‌و‌گو است؛ البته در حال حاضر اقتصاد ایران به صورت کامل مورد تحریم قرار گرفته و تاکید بر اینکه دسترسی برخی افراد و شخصیت‌ها به سیستم مالی بین‌المللی قطع می‌شود بیشتر شعاری و جنگ روانی و تبلیغاتی است.

حسن روحانی، امروز درباره تحریم های جدید آمریکا گفت: اموال رهبری را می‌خواهید تصرف کنند؟ اموال رهبری یک حسینیه و یک خانه ساده است. رهبران ما که مثل رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب های خارجی شان میلیاردها پول داشته باشند که بخواهید آنها را تحریم و تصرف کنید.

وی گفت: یک آدمی بیاید یک کار وقیحانه و احمقانه انجام دهد؟ که چی؟ رهبری کشور را بگویید تا مثلا تحریم می‌کنم که نیاید آمریکا! خوش مزه است! ما آنها را راه نمی‌دهیم بعد می‌گویید شما نیاید؟!

روحانی خاطر نشان کرد: امروز در هیأت حاکمه آمریکا یک سرخوردگی عجیب و سردرگمی بزرگ بوجود آمده است؛ آنها سرخورده شده‌اند، چرا که هر اقدامی می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسد و تأثیری ندارد به گونه‌ای که آنها توقع داشتند کشور را در مدت 2 تا 3 ماه برهم بریزند اما می‌بینند که هر اقدامی می‌کنند، می‌بینند ملت ایران مستحکم‌تر، محکم‌تر، سرزنده‌تر و با روحیه بهتر در عرصه‌های مختلف حرکت می‌کند.

در این راستا سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتر نوشت: «تحریم بی‌حاصل رهبری ایران و نیز فرمانده دیپلماسی کشور یعنی بسته شدن همیشگی راه دیپلماسی با دولت مستاصل آمریکا. دولت ترامپ در حال نابودی همه سازوکارهای جا افتاده بین‌المللی برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.»

بیشتر بخوانید:

روحانی: کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده/ دست سپاه را می‌بوسیم

البته هنوز به صورت کامل جزئیات تحریم‌های جدید اعلام نشده است. در این باره روزنامه فرهیختگان نوشت: اتفاق عجیب روز گذشته این بود که آمریکا در عین حالی که ادعای تحریم میلیاردها دلار از پول‌های ایران را می‌کرد، با تمام توان از ابراز جزئیات این تحریم و اینکه دستور اجرایی جدید شامل کدام نهادها می‌شود، اجتناب کرد. تا زمانی که این متن نگاشته می‌شود هنوز نه ترامپ، نه وزیر خزانه‌داری و نه کاخ سفید جزئیات تحریم‌های اعمال‌شده را دقیقاً برخلاف روال گذشته اعلام نکرده و تنها به بیان کلیات و سرفصل‌هایی از آن اکتفا کرده‌اند. این اولین نشانه‌ای است که می‌گوید آمریکا چیز جدیدی در چنته ندارد و حتی منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور با اینکه سه خبرنگار از وی درمورد احتمال بالای بی‌اثر بودن این تحریم‌ها می‌پرسند جزئیات را نمی‌گوید و توضیحات بسیار محدودی را ارائه می‌کند.

به گزارش الف، پس از سرنگونی پهپاد ترایتون آمریکا در محدوده سرزمینی، دونالد ترامپ مدعی شده بود که حمله به ایران را چند دقیقه از انجام لغو کرده است. رئیس جمهور سقوط پهپاد را اشتباهی بزرگ از سوی ایران معرفی کرده بود.

رهبر انقلاب چند هفته قبل در دیدار شینزو آبه، عنوان کرده بود: من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد... ما این حرف را اصلاً باور نمی‌کنیم زیرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصی همچون ترامپ، صادر نمی‌شود. صداقت در میان مقامات آمریکایی بسیار کمیاب است.