نظر شما در مورد افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان چیست؟/ پراید 29 میلیونی خواهد شد؟

گروه اقتصادی الف،   3970614106 ۱۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت مسوول قیمت گذاری خودرو نیست و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند؛ با این حال یک عضو کمیسیون صنایع مجلس از موافقت و تصویب افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودروهای زیر ۴۵میلیون تومان خبر داد.

به گزارش الف، نزدیک به یک ماه است که بازار خودرو دچار تلاطم شده و اختلاف قیمتی بیش از  ۲۰ تومان بین قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار ایجاد شده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما با توجه به شواهد به نظر می‌رسد نقش خودروسازان در این افزایش قیمت با توجه به احتکار وعدم عرضه خودرو به صورت قطره چکانی دلیل این موضوع بوده است، هر چند هجوم نقدینگی سرگردان هم مزید بر علت بود.
 
اما وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته (سه‌شنبه) در خبری که روی خروجی ایسنا قرار گرفت، اعلام کرد: فعلا افزایش قیمت خودرو نداریم و شورای رقابت از این پس می‌تواند قیمت کالاها از جمله خودرو را پیشنهاد دهد، اما ستاد تنظیم بازار تعیین‌کننده قیمت است.

این وزارتخانه با اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو فعلا در دستور کار نیست و برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند؛ این در حالی است که پیش از این شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودروها زیر ۴۵میلیون تومان را انجام می‌داد.

براساس این گزارش، امروز نیز داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس که با میزان گفتگو می‌کرد، گفت: طی جلسه‌ای که عصر روز گذشته با خودروسازان برگزار شد مقرر شد حدود ۷۰هزار خودرویی که در پارکینگ‌ها وجود دارد و نقص قطعه دارد، قطعات تکمیلی آن‌ها تهیه شود و طی ۱۰روز تا دو هفته آینده وارد بازار شود.

وی با اعلام اینکه در این جلسه مقرر شد پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های سایپا و ایران خودرو صورت بگیرد افزود: شرکت سایپا از امروز این کار را صورت خواهد داد، همچنین برنامه ریزی به گونه‌ای خواهد بود که دیگر کسری قطعه نداشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره تصمیم‌گیری برای قیمت خودرو گفت: با تصمیمی که گرفته شده خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت و این افزایش قیمت از امروز و در خودرو‌های پیش فروش شرکت سایپا نیز اعمال خواهد شد.

اسماعیلی با بان اینکه درباره خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان در حال حاضر تصمیم گیری نشده است، گفت: در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.

صنعت خودرو، یکی از صنایع راهبردی کشور است، اما افزایش قیمت خودرو د حالی رخ داد که مردم نسبت به کیفیت خودروهای تولید شده و تناسب قیمت آن انتقاد جدی دارند و با بررسی روند تولید این خودروها کیفیت آن‌ها تغییری نکرده است جز تغییر ظاهری؛ در حالی که همچنان کیفیت نامناسب؛ نبود خدمات پس از فروش منطقی و همچنین از رده خارج بودن اغلب خودروهای وطنی جزو مطالبات اصلی مصرف‌کنندگان و کارشناسان صنعت خودروی کشورمان است.

براساس تصمیمات جدید اگر قیمت پراید در درب کارخانه را 22 میلیون و 500هزار تومان درنظر بگیریم؛ با افزایش ۲۵ درصدی قیمت به بیش از 28 میلیون تومان خواهد رسید یا خودرویی مانند رانا که حدود 33 میلیون تومان است به بالای 41 میلیون تومان خواهد رسید.

با توجه به موارد بالا نظر شما در مورد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خودرو چیست؟