چرا دانشگاه نفت هدف قرار گرفته است؟

*رضا نجفی،   3960928036 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند سالی که از حضور مجدد وزیر محترم نفت در وزارت نفت می گذرد گاه و بیگاه وزیر محترم نفت دانشگاه صنعت نفت را مورد تاخت و تاز قرار می دهد هر روزبخشی از وزارت فخیمه ی نفت، محدودیتی جدید را علیه دانشجویان و فارغ التحصیلان اعلان میکند، بارها و بارها وزیر نفت عنوان کرده که بقیه دانشگاهها نیروهای صنعت نفت را تامین می کنند چرا وزارت نفت باید دانشگاه داری کند؟ و بدین سان عزم جمع کردن سفره ی بورسیه را کرده است.

این نگاه تکنوکرات مابانه شاید در نگاه اول مثبت به نظر برسد یعنی نشان دهد که وزیر محترم خواهان اجرای مساوات ( نه عدالت) بین فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و بقیه دانشگاهها باشد این ایده در ذهنهایی تولید می شود که توزیع امکانات در کشور را مانند امکانات محله ی قیطریه و زعفرانیه و کامرانیه می دانند.

جناب زنگنه پذیرش دانشجویان بورسیه و تامین شغل برای آنها گامی برای جامه عمل پوشیدن به عدالت آموزشی است آیا نمی دانید که روستاییان و شهرستانیهای مستعد زیادی هستند که توان مالی برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی و اقامت در یک شهر بزرگ را ندارند آیا نمیدانید که طی چند دهه از حکومت مبارک جمهوری اسلامی این عده با تامین غذا، خوابگاه، کتاب و کمک هزینه ی تحصیلی، عده ی زیادی موفق به گذراندن تحصیلات دانشگاهی شدند صاحب این قلم یکی از همین دسته است و در فضای دانشگاه انبوه دانشجویانی که چنین شرایطی را داشتند به خوبی می شناسد این گروه پس از اتمام تحصیلات، حتی توان مالی برای اقامت در یک شهر بزرگ برای جستجوی کار را نداشته و ندارند با این تصمیمات شما عملا برای همیشه این جوانان مستعد باید عطای تحصیلات را به لقای آن ببخشند شما چگونه به خود اجازه می دهید این سایبانی که خانه ی امید فقرا برای تحصیلات عالیه و اشتغال بود را تخریب کنید. هیچگاه از خاطرم نمی رود که در کارنامه فارغ التحصیلی ام دانشگاههای شریف، امیرکبیر، تهران اصفهان و شیراز و ... را قبول شده بودم اما اولویت اول را به دانشگاه نفت اختصاص دادم که هم بتوانم درس بخوانم و هم موضوع اشتغالم تضمین شده باشد.

آیا فکر می کنید فقط دانشگاه نفت تعهد تامین هزینه و تعهد اشتغال را داشته است؟ تربیت معلم ها و تربیت دبیرها و دانشسراهای آموزش و پرورش، دانشگاههای ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و صدا و سیما، وزارت خارجه حتی دانشکده شهید عباسپور و .... سالهای سال رسالت پرورش نیروها را با تامین هزینه و تعهد اشتغال در وزارتخانه ها و نهادهای مختلف بر عهده داشته و دارند چرا شما فکر می کنید وزارت نفت باید تافته ی جدابافته ای باشد و از ارایه یک خدمت به محرومین چشم پوشی کند؟
بگذارید که مثالهایی از دنیای لیبرال سرمایه داری بزنیم انبوه اعطای بورسیه های تحصیلی با تعهد اشتغال، انبوه آموشگاهها و کالج های کمپانیهای معظم نفتی از قبیل شل، توتال، بی پی و ... به چه دلیل در دنیا راه اندازی شده و به فعالیت خود ادامه می دهند ؟ آیا در اروپا و امریکا امکان تربیت نیروهای متخصص در سایر دانشکده ها و دانشگاههایشان نیست ؟

جناب زنگنه ! می بینید که دلایل دیگری نیز در این بین تعیین کننده است که شما از آنها غفلت کرده یا تغافل می کنید ؟ شمادر دوره ی قبلی وزارتتان، انبوه دانشجویان را راهی انگلیس و کانادا و فرانسه کردید که اغلب آنها پس از بازگشت به اپراتورها یا کارشناسان ساده ای تبدیل شدند انها نیز از نفت هجرت کردند و یا کاملا راهی دیار غرب شدند، شما چگونه آن استراتژی که میلیونها دلار برای پرورش آنهمه دانشجو صرف شد را کم بهره ( اگر نگوییم تقریبا بدون بهره) رها کردید؟ یک بار دیگر دانشگاه نفت را نه از منظر بالا نشینان و مرفهان بی درد (که مرددند راهی تورنتو و هامبورگ شوند یا پاریس و منچستر) بلکه از منظر پابرهنگان و کوخ نشینان ببینید که حیف است استعدادهایشان در تنگناهای دالان فقر به زوال رود.


*کارشناس نفت