چرا دانشگاه نفت هدف قرار گرفته است؟

*رضا نجفی،   3960928036 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا دانشگاه نفت هدف قرار گرفته است؟

چند سالی که از حضور مجدد وزیر محترم نفت در وزارت نفت می گذرد گاه و بیگاه وزیر محترم نفت دانشگاه صنعت نفت را مورد تاخت و تاز قرار می دهد هر روزبخشی از وزارت فخیمه ی نفت، محدودیتی جدید را علیه دانشجویان و فارغ التحصیلان اعلان میکند، بارها و بارها وزیر نفت عنوان کرده که بقیه دانشگاهها نیروهای صنعت نفت را تامین می کنند چرا وزارت نفت باید دانشگاه داری کند؟ و بدین سان عزم جمع کردن سفره ی بورسیه را کرده است.

این نگاه تکنوکرات مابانه شاید در نگاه اول مثبت به نظر برسد یعنی نشان دهد که وزیر محترم خواهان اجرای مساوات ( نه عدالت) بین فارغ التحصیلان دانشگاه نفت و بقیه دانشگاهها باشد این ایده در ذهنهایی تولید می شود که توزیع امکانات در کشور را مانند امکانات محله ی قیطریه و زعفرانیه و کامرانیه می دانند.

جناب زنگنه پذیرش دانشجویان بورسیه و تامین شغل برای آنها گامی برای جامه عمل پوشیدن به عدالت آموزشی است آیا نمی دانید که روستاییان و شهرستانیهای مستعد زیادی هستند که توان مالی برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی و اقامت در یک شهر بزرگ را ندارند آیا نمیدانید که طی چند دهه از حکومت مبارک جمهوری اسلامی این عده با تامین غذا، خوابگاه، کتاب و کمک هزینه ی تحصیلی، عده ی زیادی موفق به گذراندن تحصیلات دانشگاهی شدند صاحب این قلم یکی از همین دسته است و در فضای دانشگاه انبوه دانشجویانی که چنین شرایطی را داشتند به خوبی می شناسد این گروه پس از اتمام تحصیلات، حتی توان مالی برای اقامت در یک شهر بزرگ برای جستجوی کار را نداشته و ندارند با این تصمیمات شما عملا برای همیشه این جوانان مستعد باید عطای تحصیلات را به لقای آن ببخشند شما چگونه به خود اجازه می دهید این سایبانی که خانه ی امید فقرا برای تحصیلات عالیه و اشتغال بود را تخریب کنید. هیچگاه از خاطرم نمی رود که در کارنامه فارغ التحصیلی ام دانشگاههای شریف، امیرکبیر، تهران اصفهان و شیراز و ... را قبول شده بودم اما اولویت اول را به دانشگاه نفت اختصاص دادم که هم بتوانم درس بخوانم و هم موضوع اشتغالم تضمین شده باشد.

آیا فکر می کنید فقط دانشگاه نفت تعهد تامین هزینه و تعهد اشتغال را داشته است؟ تربیت معلم ها و تربیت دبیرها و دانشسراهای آموزش و پرورش، دانشگاههای ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و صدا و سیما، وزارت خارجه حتی دانشکده شهید عباسپور و .... سالهای سال رسالت پرورش نیروها را با تامین هزینه و تعهد اشتغال در وزارتخانه ها و نهادهای مختلف بر عهده داشته و دارند چرا شما فکر می کنید وزارت نفت باید تافته ی جدابافته ای باشد و از ارایه یک خدمت به محرومین چشم پوشی کند؟
بگذارید که مثالهایی از دنیای لیبرال سرمایه داری بزنیم انبوه اعطای بورسیه های تحصیلی با تعهد اشتغال، انبوه آموشگاهها و کالج های کمپانیهای معظم نفتی از قبیل شل، توتال، بی پی و ... به چه دلیل در دنیا راه اندازی شده و به فعالیت خود ادامه می دهند ؟ آیا در اروپا و امریکا امکان تربیت نیروهای متخصص در سایر دانشکده ها و دانشگاههایشان نیست ؟

جناب زنگنه ! می بینید که دلایل دیگری نیز در این بین تعیین کننده است که شما از آنها غفلت کرده یا تغافل می کنید ؟ شمادر دوره ی قبلی وزارتتان، انبوه دانشجویان را راهی انگلیس و کانادا و فرانسه کردید که اغلب آنها پس از بازگشت به اپراتورها یا کارشناسان ساده ای تبدیل شدند انها نیز از نفت هجرت کردند و یا کاملا راهی دیار غرب شدند، شما چگونه آن استراتژی که میلیونها دلار برای پرورش آنهمه دانشجو صرف شد را کم بهره ( اگر نگوییم تقریبا بدون بهره) رها کردید؟ یک بار دیگر دانشگاه نفت را نه از منظر بالا نشینان و مرفهان بی درد (که مرددند راهی تورنتو و هامبورگ شوند یا پاریس و منچستر) بلکه از منظر پابرهنگان و کوخ نشینان ببینید که حیف است استعدادهایشان در تنگناهای دالان فقر به زوال رود.


*کارشناس نفت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۴۱۷۰۸:۴۹:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۲۸
هیچ استدلال محکمی در مقاله وجود نداشت. مامن فقرا و محرومان بنا نیست دانشگاه وزارت نفت باشد. برای آنها باید مستقل فکر کرد و کمک کرد تا تحصیلات درخور استعدادشان داشته باشند. اما این ربطی به وزارت نفت و دانشگاه آن ندارد.
ناشناس۱۷۲۵۰۵۰۰:۰۴:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۹
اشتباه فهمیده اید! دانشگاه صنعت نفت در یک منطقه محروم فعالیت می کند نه اینکه برای فقراست! دانشگاه صنعت نفت جائیکه مرکز تولید بیش از 80 درصد نفت ایرانه و قراره بیشتر فارغ التحصیلان در آن مناطق بد آب و هوا کار کنند دانشجو می گیرد. کسی که حاضر نیست 4 سال تحصیل در آن نواحی داشت باشه چطور میتونه 30 سال آنجا کار کنه؟ اگر دانشگاه صنعت نفت در یک منطقه محروم و بد آب و هوا بخواهد دانشجو بگیرد چطور میتواند با دانشگاه های موجود در هران تهران که بهترین امکانات زندگی دارد رقابت کند مگر اینکه بگوئید دانشگاههای مناطق محروم تعطیل شوند و مناطق محروم که ثروت کشور را تامین می کنند محرومتر شوند؟ یکنفر از وزارت نفت بگوید چن نفر از کارشناسانی که صنعت نفت را در مناطق عملیاتی اداره می کنند از دانشگاه شریف هستند
ناشناس۱۷۱۴۶۹۰۹:۳۴:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۸
چه ربطی داره!! الان کسی که میاد دانشگاه شریف و تهران خوابگاه اقامت داره و هزینه خوراک نیز در همه کشور یکسان است پس اینطور نگاه کردن بنظرم توهین به دانشجویان دانشکده نفت هم هست. به عبارتی گویا بخاطر فقر مطلق رفته اند دانشکده نفت که اصلا چنین موضوعی مطرح نیست. یک بحث ساده مطرح شده که تا سال 94 دانشجوهای دانشکده نفت امکان استخدام بدون آزمون (با حفظ بقیه شرایط ) داشته باشن ولی بعد از آن کاملا رقابتی است.
ناشناس۱۷۱۴۷۱۰۹:۳۶:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۲۸
دوست عزیز دانشگاه عباسپور هم حذف شد. دیگر با این همه دانشجو بهترین راهکار رقابته.
ناشناس۱۷۱۵۷۲۱۱:۰۴:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۲۸
شما هم میتونستید موقع انتخاب رشته کنکور سراسری این دانشگاه را انتخاب میکردید. کسی نگفته دانشجوی دانشگاه های دیگه رو استخدام نکنن حرف این دانشجویان این است موقعی که وزارت نفت تعهد داده که اولویت استخدام با این دانشجویان است و این دانشجویان بر اساس این اولویت این دانشگاه را انتخاب کرده اند.
ناشناس۱۷۱۹۸۴۱۵:۳۶:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۸
چرا از شکم سیری حرف می زنید? اولا موضوع تبعیض نیست. حق انتخاب است! دانشجوئی که می تواند به دانشگاه صنعت نفت برود ولی نمی رود یعنی کار پیدا کردن اولویت او نیست! ثانیا رقابت در شرایط مساوی معنی دارد. آیا شرایط دانشگاهی، اساتید، آموزشگاهها ،زندگی، کار و رفاه اجتماعی در تهران و کوت عبداله اهواز یکی است? چرا باید شرایط برای کسی که کار اولویت اوست و می پذیرد در بدترین شرایط آب و هوائی در اوج ریزگردها در منطقه محروم علیرغم داشتن رتبه برتر کنکور با کمترین امکانات درس بخواند با بقیه یکسان باشد? دانشگاهی مثل دانشگاه صنعت نفت در یک منطقه محروم چگونه می تواند رتبه های برتر کنکور را جذب کند اگر امتیاز خاصی نداشته باشد? اگر شما ادعای رقابت دارید بروید در این منطقه درس بخوانید و رقابت کنید! البته با اینهمه تبعیض بازهم دانشگاه صنعت نفت هماره یکی از سه دانشگاه برتر کشور در بالادستی نفت بوده است! ضمنا تمام امکاناتی که در دانشگاههای دیگر ایجاد شده توسط آقای زنگنه بوده در همین زمان آقای زنگنه در دانشگاه صنعت نفت یک آجر روی آجر نگذاشته است! دانشگاه صنعت نفت حداثل 40 سال قبل از دانشگاههای دیگر در رشته های بالادستی مهندس نفت تربیت کرده، ایا این گنجینه ملی باید از هم بپاشد? بجای دفاع از عملکرد مشکوک آقای زنگنه از منافع ملی دفاع کنید.
ناشناس۱۷۲۵۰۰۲۳:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۸
بفرمائید نتیجه حذف دانشگاه عباسپور موفقیت آمیز بود؟ اگر از متخصصین و مدیران وزارت نیرو بپرسید می فهمید چه فاجعه ای در آنچا رخ داد
ناشناس۱۷۲۵۰۸۰۰:۰۸:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۲۹
حذف دانشگاه عباس پور هم کار اشتباهی بود که به نظر من باید از اون تجربه اشتباه درس گرفت و در حفظ این دانشگاه های قدیمی و معتبر تلاش کرد نه در تخریبشون.این دانشگاه ها باید رتبه های خوب کنکور رو جذب کنند و به طور مستقیم استخدامشون رو فراهم کنند این حق دانشجویان و دانش اموزان زرنگه که استخدام بشن کثرت دانشجو دلیلی بر ضایع کردن حقوق بچه درس خونا نمی شها
ناشناس۱۷۱۴۹۲۰۹:۵۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۲۸
شاید در دولت فخیمه تدبیر و امید بهترین تدبیر این است که کوخ نشینان با خاک یکسان شوند
ناشناس۱۷۱۵۰۸۱۰:۰۳:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۸
نویسنده جوری مطلب رو بیان کرده که انگار همه کسانی که رشته های مرتبط با نفت را در دانشگاه‌های دیگر خوانده اند قشر مرفه و با بی دغدغه شغل هستند برای اثبات خودمان، توانایی هایمان را نشان دهیم، مظلوم نمایی نکنیم! خوب است نویسنده بگوید نوع آموزشی که در دانشگاه نفت داده می شود چه تفاوتی با سایر دانشگاه های کشور دارد و فارغ التحصیلان آن چه ویژگی مهارتی فنی بالاتر از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها دارند که در اولویت استخدام باشند
ناشناس۱۷۲۵۱۴۰۰:۱۳:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۹
اولا دانشگاه صنعت نفت حداقل 40 سال قبل از بقیه دانشگاههای ایران مهندس نفت تربیت کرده و یک برند مشهور کشور است. مطمئنم شما از آنهائی هستید که وقتی کارخانه ارج واگذار شد تاسف خوردید چرا در مورد این برند بین المللی که علیرغم همه دشمنی های زنگنه اقتدار علمی خود را حفظ کرده اینطور دشمنانه حرف میزنید؟ ضمنا برخلاف آنچه به شما گفته اند تنها گروه الف دانشگاه که بر اساس ضوابطی که خود رنگنه تعیین کرده امتیاز بندی می شوند و بر اساس همین ظوابط در بدو تحصیل تعهد استخدامی می دهند از آزمون معاف هستند و بر اساس مصاحبه فنی پذیرش می شوند و فارغ التحصیلان گروه ب باید در آزمون شرکت کنند. وزارت نفت قصد دارد زیر تعهد خودش بزند. شما چرا برایتیان مهم نیست یک سازمان دولتی زندگی جمعی از نخبگان را به بازی بگیرد و بخاطر منافع شخصی و بانید خود از یک ظلم آشکار به جوانان کشور دفاع می کند. ت
ناشناس۱۷۲۶۱۷۰۷:۲۹:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۲۹
تفاوت اموزش در دانشگاه صنعت نفت با سایر دانشگاه 1-اموزش بر پایه زبان انگلیسی با کلیه کتابهای زبان انگلیسی 2-اموزش صنعت محور بر اساس نیازهای امروز صنعت نفت/هرچند این دانشگاه به دلیل ضعف مدیریت از جانب وزارت نفت و دوستان دست نشانده انها در دانشگاه روز به روز از دو هدف فوق دور شده است.
ناشناس۱۷۱۵۱۱۱۰:۰۸:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۲۸
این مقاله متاسفانه خیلی از واقعیتهای امروز جامعه وحتی دنیا فاصله داره.
ناشناس۱۷۱۸۳۷۱۴:۱۷:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۲۸
باسلام چند درصد از دانشجویان این دانشگاه از قشر محروم هستند اگر ضابطه ای برای اینکه فقط محرومین از این امکانات استفاده کنند حرف شما درست بود حال که فقط هزینه های این دانشگاه باید توسط وزارت نفت تامین شود و عملا مقداری از هزینه وزارت علوم را متقبل شده چرا نتواند از خدمات دیگر فارغ التحصیلانی که ممکن است استعداد بیشتری داشته باشند استفاده نماید.ضمنا مگر آنهائی که بعد از فراغت از تحصیل و یا حتی بعضی ها که پس از آموزش و کار و توانمندی در صنعت نفت به خارج میروند از همین دانشگاه نفت نیستند?میتواند وزارت نفت مثل آن شرکتهای خارجی که اسم بردید از دانشجویان مستعد هر دانشگاهی استفاده کند که آنهم با توجه به حجم زیاد فارغ التحصیلان مستعد دیگر نیازی نیست.در شرایط کنونی بهتر است اگر وزارت نفت امکاناتی دارد که ندارد در سایر موارد به محرومین خدمت کند. من که معتقدم وزارت نفت بودجه هنگفتی لازم دارد تا بداد افت فشار چاههای نفت و فرسودگی صنایع و خطوط قدیمی برسد.
امین۱۷۱۸۴۸۱۴:۲۶:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۸
جالبه که تمام رسانه های اصولگرا، صرفا به خاطر کوبیدن دولت دارن از یک انحصار بی مورد دفاع میکنن. چرا باید نفرات برتر دانشگاه های شریف، تهران امیرکبیر و ... پشت در بسته صنعت نفت بمونن? اگر دوستان در دانشگاه نفت آموزش تخصصی می بینند و هموطور که زیر این مقاله هم ذکر شده، خودشون رو کارشناس نفتی میدونن!!! پس دیگه چرا این حضرات کارشناسان و متخصصان نفتی از رقابت با دیگران میترسند? اگر بنا به شایسته سالاری باشد هم وزارت نفت در مسیر درستی قرار دارد. سایت الف هم مثل بقیه سایت ها داره به موضوع یک طرفه نگاه میکنه.
ناشناس۱۷۲۶۲۱۰۷:۳۴:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۲۹
دانشجویان دانشگاه های تهران شریف.... اگه علاقه به کار در صنعت نفت داشتند چرا دانشگاه صنعت نفت را انتخاب نکردند؟؟؟
امین۱۷۲۶۲۸۰۷:۴۲:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۲۹
همچین میگید نفرات برتر دانشگاه شریف و تهران هرکس ندونه خیال میکنه دانشجویان دانشگاه نفت خنگ ترین دانشجوهای ایران هستند، اولا که در بدترین شرایط دانشجویان دانشگاه نفت و شریف و تهران همه جز 5% نفرات برتر کنکور سراسری هستن و همه اشون جز نفرات باهوش و بااستعداد این مملکت هستند، دوما رتبه های کنکور ارشد دانشگاه نفتی هارو یه بررسی کنید میبینید هیچ چیزی از شریف و تهرانی ها کم ندارن
سید رضوی۱۷۱۸۹۰۱۴:۴۲:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۸
سلام من مهندس مخابراتم و فوق دیپلم از دانشگاه شیراز گرفتم اومدم مخابرات ودر مخابرات ادامه دادم فارغ التحصیل دانشکده مخابرات شدم قسم میخورم کسانی که ازابتدا وارد مخابرات شدند و دوره های فوق دیپلم و لیسانس تو مخابرات گذروندن از ما قوی تر بودن و هستن که از دانشگاههای بیرون اومدیم . اون کسی که بنای پرورش نیرو در کنار سازمانهای فنی گذاشت خیلی دانایی بیشتری داشت تا اینها که ادعا میکنند استادی که در دانشکده مخابرات دروس فنی میدهد خودش از کنار دستگاه اومده و نیاز سیستم رو میدونه شما در مورد شبکه کابل مخابرات در کدوم دانشگاه درس میدید یا رادیو ماکس یا فیبر نوری . اما در دوره هایی که توسط مخابرات قبلا وجود داشت ابتدا دانش اموزو هنر جو استعداد یابی میکردن و وارد دوره های آموزشی مناسب رادیو ماس تا شبکه تا ... میشد اون هم به اون روش اون چیزی که در دانشگاه درس میدن همونه که دکتر عارف مثلا کتاب مخابرات 1 و 2 تدوین کرده اما آیا باصرف کتاب و دانشگاه مشکل حل میشه. برادر عزیز در دانشکده نفت ورودی ها نفتی تربیت میشن شما یک تکنسین ابزار دقیق نفتی بیار یکی هم از بیرون بیار ببین فاصله چقدر هست
ناشناس۱۷۲۴۳۸۲۲:۵۳:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۲۸
من اگر کاره ای بودم می گفتم دانشکده های فنی دولتی هم زیر بال و پر وزارتخانه های مربوطه بروند و در صورت یافتن نخبه ای او را بورسیه و جذب دولت می کردم.چون این حق مردم است که بهترینها را به خدمت بگیرند و هم آموزش کاربردی باشد. ما برای تخصص هر چه سرمایه گذاری کنیم حتی اگر فرار مغزی کند اشکالی ندارد. بیایید آموزش را سرمایه گذاری بدانیم نه هزینه ولی به شرط اینکه میانبر برای بی استعدادها به بهانه توسعه و ارتقا شغلی و ... ایجاد نکنیم.
علیرضا۱۷۲۵۷۶۰۲:۴۴:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۹
دانشجویان و دانش اموختگان دانشگاه صنعت نفت بورسیه هستند. تعهد محضری و دفترچه سازمان سنجش حق قانونی را به انها می دهد. متاسفانه عده ای از جانب وزارت نفت اجیر شده اند که با معرفی خود به عنوان دانشجویان دیگر دانشگاه ها ب مخالفت با دانشگاه صنعت نفت می پردازند.
محمد۱۷۲۸۳۸۱۱:۱۷:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۹
اگر قولی به این بچه ها داده شده باید عمل شود چطور وقتی بحث برجام پیش میاد امریکا باید برجام را همیطور که بوده وهست اجرا کنه ، حالا وقتی توی مملکت خودمون همچین قانون و قولی بوده هر وزیر یا شخص جدیدی اومد میخاد هر جور دوست داره اجرا کنه
امیر۱۷۳۷۶۷۱۴:۴۴:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۳۰
دانشجوها دانشگاه نفت بسیار قوی هستند و اگر ملاک علمی رو مقاله ISI بذارید من یک فارغ التحصیل ارشد این دانشگاه میشناسم که تا الان بیشتر از 70 تا مقاله داره و در صف استخدامی وزارت نفت هست کماکان
ناشناس۱۷۴۲۲۵۱۴:۲۷:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱
اینکه دانشگاهداری به وزارت علوم واگذار شود حرف درستی است. دستگاههای اجرایی نباید دانشگاه داری کنند. وزارت نفت می تواند بورس هایی را در اختیار دانشگاهها ی برتر قرار دهد تا دانشجویان نیاز مند برای آن رقابت کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین