نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 281425
نابسامانی بازار غیر متشکل پولی و ضعف ضمانت اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار
علی یحیی زاده، 17 تیر 94
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۹
۱- مدتی است که موضوع نابسامانی بازار غیر متشکل پولی یعنی نهادهای مالی غیر مجاز از جمله صرافیها، لیزینگها و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز به معضل اقتصادی و امنیتی کشور تبدیل شده است.

۲- یکی از اصول اولیه فعالیت بانکها و موسسات مالی و اعتباری در همه کشورها رعایت خطوط قرمز در ارائه تسهیلات است. مثلا نباید به یک ذینفع واحد بیش از سقف معینی تسهیلات داده شود. نباید نسبت کل تسهیلات به سرمایه بانک، از حد مشخصی تجاوز کند. نباید سهم داراییهای ثابت (نقدشوندگی کم) از کل داراییها بیش از نسبت معینی باشد. گرچه رقم این نسبتها در کشورها نوسان اندکی دارد، اما به هر حال تخلف از این حدود منجر به ورشکستگی بانک یا موسسه مالی شده و به دلیل گسترده بودن ارتباطات مردمی این نهادها منجر به بحرانهای اجتماعی و امنیتی میشود. از این رو قوانین و ساختارهای به گونه ای تنظیم میشود که عبور از این خطوط قرمز برای خاطیان هزینه مند باشد.

۳- چندی قبل با تخلفات شرکت پدیده برخورد شد و به تبع آن تسهیلات چند صد میلیارد تومانی موسسه مالی میزان به پدیده مشکل نقدشنودگی پیدا کرد. چند بهانه دیگر هم دست به دست هم داد تا سپرده گذاران به خارج سازی سپرده های خود از میزان روی بیاورند و میزان را ورشکست سازند. علت این واقعه که هنوز تبعات آن در استانهای خراسان جمع نشده، عدم رعایت سقف مقرر در ارائه تسهیلات به یک ذینفع واحد بود. در موردی دیگر یکی از بانکهای نظامیون تسهیلات بسیار عظیمی به بنیاد تعاون خود داد و این بنیاد نیز این منابع را در داراییهای نقدنشونده یعنی ساخت مجتمعهای تجاری مصرف کرد. با رکود بازار ساخت و ساز و بروز تخلفات مالی در بنیاد، وضعیت مالی بانک مرتبط هم بحرانی شد. همین داستان برای برخی بانکها و موسسه مالی و اعتباری دیگر با کم و زیاد اتفاق افتاده است.

۴- معمولا با وقوع بحران مالی برای بانک ها و موسسات مالی چند نوع مقصر شناسائی میشود: اول بانک مرکزی و ضعف نظارتی آن به عنوان اولین متهم، دوم اوضاع بد بازار و رکود اقتصادی، سوم عدم تناسب نرخ بهره و تورم، چهارم فساد و تبانی مسئولان مرتبط، پنجم خواب بودن نهادهای امنیتی و نظارتی، ششم برخورد دیرهنگام دستگاه قضایی با متخلفان، هفتم رواج بی اعتمادی و فرهنگ اقتصادی غیر اسلامی و هشتم نقایص قانونی در حوزه مقررات پولی و بانکی.

۵- حتما همه عوامل فوق سهمی در نابسامانی بازار غیر متشکل پولی دارند. اما اگر بخواهیم مهمترین عامل را شناسائی کنیم، باید بر مورد آخر دست بگذاریم. مشکل اساسی نقایص قانونی در حوزه فعالیتهای نهادهای بازار غیر متشکل پولی است. نه اینکه دستور العمل و مصوبات قانونی نداریم. البته بعضا هم نداریم. اما در این مورد حداقل مصوبات لازم داریم[۱]. مثلا شورای پول و اعتبار سقف داراییهای ثابت موسسات مالی و اعتباری را ۳۳ درصد کل داراییهای آن تعیین کرده[۲]. نسبت کفایت سرمایه بانک را ۸ درصد تعیین کرده و یا سقف تسهیلات کلان به ذینفع واحد را ۲۰ درصد سرمایه تعیین کرده است[۳].

۶- مشکل از اینجاست که مصوبات مهم شورای پول و اعتبار از جمله «کفایت سرمایه»، «تسهیلات و تعهدات کلان» و «ذینفع واحد» ضمانت اجرای لازم ندارد. در موارد تخلف حداکثر این است که بانک مرکزی تذکر میدهد یا ادغام میکند و در موارد بسیار نادر به قوه قضائیه شکایت میکند تا بعد از یک فرآیند زمانبر (به دلیل تبعات امنیتی اجتماعی ورشکستگی بانکها) حکم انحلال بانک یا موسسه مالی صادر شود که آنهم به دلیل همان تبعات هیچ وقت صادر نمیشود. به عبارت دیگر قانون هیچ گزینه دیگری جز انحلال و بحران درست کردن ندارد. درحالیکه در درجه اول باید هیات مدیره بانک و موسسه مالی به عنوان مقصران اصلی مجازات کیفری و مالی شوند. اگر تنها همین یک مورد به عنوان ضمانت اجرای عدم تبعیت از مصوبات شورای پول و اعتبار لحاظ شود، بسیاری از نابسامانیها و تخلفات کاهش می یابد.

۷- نابسامانی اصلی اینجاست که مدیران بانک و موسسات مالی در یک سپر حفاظتی ناشی از خلا قانونی به سر میبرند. تخلف می کنند و بار خود را میبندند و قسر در میروند. دستگاههای نظارتی جرات انحلال موسسات مالی و بحران سازی ندارند. اگر نهایتا هم موسسه ای منحل شود، بانک مرکزی و دستگاههای امنیتی میمانند و مردم ناراضی! این فرآیندی است که ذاتا استمرار دارد. مگر اینکه آقای توکلی و نمایندگان مجلس باید این حفره بسیار مهم قانونی فکری کنند. البته تا دیر نشده و بحران ورشکستگی مالی بانکها از حد یک شهر و یک استان فراتر نرفته است!

[۱] . http://www.cbi.ir/simplelist/۴۴۲۵.aspx
[۲] . http://cbi.ir/showitem/۱۳۳۴۸.aspx
[۳] . http://www.cbi.ir/showitem/۹۶۵۲.aspx
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۲:۰۹:۰۸
همه بلاها سر موسسه میزان آمد و یک میلیون سپرده گذار ...در هوا هستند ؟هیچ مرجعی جوابگو نیست چون وابسته به ...است ؟خدایا حق ما را از ظالمان در این روز عزیز بستان ؟دیدار روز قیامت؟اگر ............. (3023752) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۰۲:۲۶
اشتباهی مثبت دادم
مقاله خوبی بود (3024305) (alef-11)
 
مسعود مهابادی
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۵:۰۴:۵۱
با سلام
با قسمتهایی از مطلب موافقم ولی باید توجه داشت که این مشکل مطلب ساده ای نیست که به سادگی بتوان از ان عبور کرد.ما اموخته ایم که معلول را ببینیم وبسته به اهمیت ویا بازتاب ان در اجتماع واثرگذاری ان برای حاکمیت سازمان ها ونهاد ها وقوه قضاییه دخالت نموده وبگونه ای خودتشخیصی مساله را به خیال خود جمع وجور میکنند،در حالیکه اینگونه نیست و واقعیت مشکل نادیده گرفته شده وفقط خود را قانع کرده ایم که این مشکل با لطف خدا حل شد .اما مدتی بعد مشکلی چدید مشابه با ظاهری متفاوت از مشکل قبلی متجلی میگردد واین دور تسلسل همچون سریالهای تلوزیونی ادامه مییابد.یکی از اساسی ترین مسله اینستکه توجه نماییم که اگرچه موسسات پولی یادشده در این مطلب با هم شباهتهایی دارند اما عملکرد های کاری ومالی متفاوتی دارند ونمیتوان همه انانرا با یک دید نگاه کرد. (3024152) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۵:۵۹:۲۵
به مردم گفته شود در صورتی که پول تان به موسسات غیرقانونی بدهید و بعداً به مشکل خورید مسئولیت کار خودتان ،به خودتان مربوط هست, شاید با این کار مردم دور بر این موسسات نروند (3024294) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۴۸:۳۲
موسسه قرض الحسنه بسیجیان از سال 84 تا سال 90 در عرض این مدت کوتاه به سرعت تبدیل به موسسه مالی و اعتباری مهر و بعد هم بانک مهر اقتصاد شد اما همین چند ماه پیش بود که یکی از مسوولان ارشد بانک مرکزی گفتند این بانک هنوز مجوز ندارد و در حال طی مراحل دریافت مجوز است!! خواستم بگویم مگر همچین چیزی ممکن است؟ بانکی با این همه شعبه در سراسر کشور و سپرده گذار و داراییهای مالی و ... چطور بدون مجوز بوده است؟ ضمنا هزاران موسسه قرض الحسنه در کشور بعد از انقلاب و جنگ ایجاد شدند اغلب یا هنوز در همان حد موسسه قرض الحسنه باقی مانده اند یا منحل شده اند. چطور این موسسه ظرف مدت تنها چند سال تبدیل به بانک شده است؟ آیا همه اش با سپرده مردم بوده است؟! (3024447) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۴۹:۲۴
در اقتصادی که حدود 20 درصد نقدینگی اش در اختیار موسسات غیرمجازی خارج از دولت است پیش بردن رویه اقتصادی و جهت اقتصادی دولت. مشکل است. (3024448) (alef-11)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۵۱:۵۹
تصویب طرح گرفتن مالیات از نهادهایی مثل قرارگاه خاتم و بنیاد و آستان قدس .. برگ زرینی در کارنامه مجلس نهم محسوب می شود . امیدوارم دولت بتواند طبق قانون. این مالیات را بگیرد. (3024457) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۵۲:۵۲
طبق آمارها حدود 40 هزار موسسه خیریه در کشور وجود دارد. خواستم بپرسم ایا نظارتی بر کار و فعالیتهای مالی و نحوه هزینه کرد کمکهای مردمی این موسسات وجود دارد یا خیر. (3024460) (alef-11)
 
شهروند قمی
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۵۳:۵۶
از یک خیابان فرعی در قم رد می شدم یک ساختمان آجرنمای شیک چندطبقه توجهم را جلب کردم. نگاهم را که به تابلوی ساختمان انداختم نوشته بود کمیته امداد امام خمینی ره قم ! (3024466) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۴-۱۷ ۱۶:۵۷:۱۷
اکنون در بهترین و گرانترین نقاط و خیابانهای شهرها ساختمانهای شبک بانکها و موسسات مجاز و غیرمجاز سر بر آورده است. واقعا باید افسوس خورد و تاسف خورد که چرا کارخانه ما و صنعتگر ما هزاران مشکل دارد و اکثر سرمایه گذاران قید سرمایه گذاری در صنعت کشور و ایجاد کارخانه را می زنند و سرمایه هایشان را به بخش دلالی مسکن و ارز و خودرو و حتی ایجاد بانک و موسسات مالی می آورند. آیا غیر از این است که سرمایه گذاری در صنعت دارای ریسکهای فراوان و دردسرهای فراوان است؟ در حالیکه دلالی بدون زحمت و بسیار سودآور است؟ صنعنتگر باید همواره دغدغه نیروی انسانی و کارگر و افزایش قیمت آب و برق و سوخت و فروش یا عدم فروش محصول و عدم حمایت دولت و... باشد آنگاه موسسات مالی مثل قارچ رشد می کنند! (3024475) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.