نظر منتشر شده
۴۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 221466
چ مثل چمرانِ حاتمی‌کیا
بخش تعاملی الف - آرشاک عابدان، 15 فروردین 93
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۷
\"\"

برای اولین بار که اسم فیلم "چ" را شنیدم و دانستم که حاتمی‌کیا در جدیدترین ساخته خود دکتر مصطفی چمران را روایت کرده است، ناخداگاه به ذهنم خطور کرد که حاتمی‌کیا با این نامگذاری قصد دارد چمران را با "چه گوارا" مقایسه کند. – با توجه به نام فیلم “Che” محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی استیون سودربرگ[۱] و هنرمندی بنیسیو دل تورو[۲] که درباره‌ی چریک آزادیخواه "ارنستو چه گوارا[۳]" ساخته شده است. – و حتی وقتی که در نوشته‌ها می خواندم این فیلم فقط دو روز از زندگی دکتر چمران را روایت می‌کند، خود را آماده کرده بودم که دو روز پایانی زندگی وی، همراه با یک پایان تراژیک را شاهد باشم. اما قصه فیلم "چ" متفاوت‌تر از این پیش‌فرض ها است.

این نوشتار قصد ندارد به نقد و بررسی شخصیت دکتر چمران بپردازد بلکه فقط چمرانی که حاتمی‌کیا در این فیلم روایت کرده است مورد کنکاش قرار می‌گیرد. خود " ابراهیم حاتمی‌کیا" نیز فقط از دو روز زندگی او، یک فیلم سینمایی در آورده است و نام آن را "چ" نهاده که این حرف، فقط بخش کوچکی از نام چمران است نه تمام جغرافیای عظیم شخصیت وی. از اینرو در این نوشته از عبارت "چمرانِ حاتمی‌کیا" استفاده ‌می‌شود تا تأکیدی بر این گفته باشد.

از نکات قابل تأمل در این فیلم قضاوت نکردن آن است. "چ" فقط راوی است و قضاوت را به بیننده واگذار می‌کند. در فیلم، طرف مقابل احمق، حقیر و یا دنیاپرست نیست. "دکتر عنایتی" اگر امروز برای رسیدن به آرمانش دشمن "چمرانِ حاتمی‌کیا" شده است، تحصیل کرده آمریکا است و روزی رفیق شفیق قهرمان فیلم بوده و با او در عبادتگاه سازمان ملل در اعتراض به حکومت شاه به تحصن نشسته و از پلیس نیویورک کتک خورده است.

\"\"

در فیلم "چ" دکتر عنایتی اهریمنی خونخوار معرفی نمی‌شود و حتی مورد قضاوت هم قرار نمی‌گیرد. بیننده به مدد بازی باورپذیر "دکتر مهدی سلطانی سروستانی" برای اراده و از جان گذشتگی او در راه هدف، احترام قائل است ولی با همه این احترام می‌داند که او حریفی نیست که تنه به تنه "چمرانِ حاتمی‌کیا" بزند بلکه بیننده فقط آرزو می‌کند کاش او به جای قرارگرفتن در روبروی "چمرانِ حاتمی‌کیا" در کنارش می‌ایستاد.

شخصیت دیگری که فیلم آن را روایت می‌کند "اصغر وصالی" است. پاسدار جوانی که فرمانده گروهی به نام دستمال سرخ‌ها است که برای کمک به نیرو‌های انقلاب به پاوه آمده اند. اگر قرار بود "چه گوارا" اسلام می‌آورد و در انقلاب ایران حضور می‌داشت، بی شباهت به "اصغر وصالی" نبود. اصغر وصالی فیلم "چ" اصلآً ابراهیم کیانی فیلم "زندگی خصوصی" نیست، بلکه جنس‌اش ناب ناب است. در واقع او تا حدودی دکتر عنایتی است که با تفکری درست‌تر، در جایی درست‌تر قرار گرفته است. او هم در راه آرمانش، جان شیرین را متای بی‌ارزشی می‌بیند. "بابک حمیدیان" انقلابی‌بودن و عمل‌گرایی این شخصیت را به خوبی درآورده است. به طوری که بیننده دلاوری و جسارت او را دوست می‌دارد.

وصالی معتقد است ننگ بر جنازه پاسداری که یک تیر در خشاب اسلحه او باقی مانده باشد. او بر عکس دکتر عنایتی به نتیجه فکر نمی‌کند. اما تصویر او از پیروزی در شرایط فعلی، شهید شدن با مردم در کوچه‌های شهر است نه جمع‌شدن و مقاومت‌کردن تا آخرین سنگر با هدف دادن کمترین تلفات ممکن، به طوری که تا آخرین قطره خون هم تسلیم دشمن نشده باشیم.

\"\"

اگر فیلم "چ" اصغر وصالی را در مقابل دکتر عنایتی روایت می‌کند "چمرانِ حاتمی‌کیا" را در نقطه‌ای مافوق این دو به تصویر می‌کشد. شخصیت وی تمام ویژگی‌های لازم برای یک ابر‌انسان شدن را دارد ولی او به شدت انسان است. در این شخصیت بارقه‌هایی از علی(ع) ای که دکتر شریعتی درباره‌اش صحبت می‌کند، دیده می‌شود. او قبل از اینکه نابغه‌ای دانشمند و یا چریکی آزادیخواه باشد، عارفی است که در سیر سلوک خود بسر می‌برد. او روح ناآرامی دارد. رفاه و موقعیت شغلی مناسب خود در بهترین مراکز تحقیقاتی دنیا را از دست می‌دهد تا دوره‌های چریکی را در مصر و لبنان بگذراند و آماده مبارزه در راه آرمانش شود. "چمرانِ حاتمی‌کیا" اگر امروز دست به اسلحه برده و چریک شده است، در مسیر عرفان خود به این نقطه رسیده است. او عشق "هانا" (با بازی مریلا زارعی) به "سیروان" (با بازی امیررضا دلاوری) را درک می‌کند و از آن لذت می‌برد. اما همسر امریکایی، تک دختر و سه پسرش را رها کرده تا برای فرزندان جنوب لبنان پدر باشد و مقابل ظلم قد علم کند. جنس نفرت "چمرانِ حاتمی‌کیا" از اسرائیل شبیه جنس نفرتی است که قرآن نسبت به برخی سران گمراه شده قوم یهود دارد و آنها را از پایه‌های ظلم می‌داند و معتقد است باید تمام قد، جلوی آنها ایستاد. به طوری که "چمرانِ حاتمی‌کیا" در جواب نخوت دکتر عنایتی که او را متهم می‌کند "اگر تو برای مذاکره آمده‌ای، چاره‌ای جز این نداشته‌ای ... و محل مذاکره قبرستان است. آیا این برای تو مفهومی دارد؟" می‌گوید بوی اسرائیل را می‌شنوم.

بیننده فیلم "چ" اگر چه برای دکتر عنایتی احترام قائل است و اصغر وصالی را دوست می‌دارد ولی به "چمرانِ حاتمی‌کیا" و بزرگی شخصیتش غبطه می‌خورد. و تشخیص می‌دهد که او گوهر نایابی است که فقط بندگی خدا را می‌کند. از عجایب این شخصیت آن است که او در راه مبارزه، آنجا که تشخیص دهد با نهایت شهامت و درایت به دنبال صلح است. "چمرانِ حاتمی‌کیا" به غایت انسان و رادمرد است. این را دکتر عنایتی خوب می‌داند. او نامرد نیست و از پشت نمی‌زند. اما شهامت و قدرت رفتن تا صندلی عقب ماشین فرمانده دشمن را نیز دارد تا بلکه بتواند برای صلح و نجات جان انسان‌های بیشتری با دشمن مذاکره کند و وقتی از مذاکره ناامید می‌شود، جلوی دشمن می‌ایستد و تا خواندن فاتحه خود، به مبارزه ادامه می‌دهد.

\"\"

بی انصافی است که درباره فیلم "چ" مطلب بنویسم و از بازی درخشان فریبرز عرب‌نیا در نقش "دکتر چمران"، مریلا زارعی در نقش "هانا"، سعید راد در نقش "تیمسار فلاحی – فرمانده ارتش" و همچنین از سکانس‌های قابل تحسین فیلم همچون سکانس سقوط هلیکوپتر یاد نکنم. شاید قبل از فیلم "چ" خیلی‌ها معتقد بودند شخصیت عرب‌نیا، خود هنوز درگیر نقش‌اش در سریال مختار است. اما در "چ" نه عرب‌نیایی وجود دارد و نه مختاری، بلکه به لطف گریم وچهره‌پردازی فوق‌العاده "مهرداد میرکیانی" و بازی هنرمندانه عرب‌نیا، این فقط "چمرانِ حاتمی‌کیا" است که دیده می‌شود.

ابراهیم حاتمی‌کیا در فیلم "چ" به کمک بازیگران توانمند خود به خوبی توانسته احساسات بیننده را تحت تأثیر قرار دهد و پیام خود را منتقل کند. این فیلم شاید بهترین ساخته حاتمی‌کیا نباشد اما قطعاً یکی از بهترین کارهای او بشمار می‌آید. توجه به زمان ساخت فیلم و شرایط اجتماعی – سیاسی جامعه ایران در آن زمان نیز به اهمیت فیلم می‌افزاید.

[۱] Steven Soderbergh
[۲] Binicio del Toro
[۳] Ernesto Che Guevara
کلمات کلیدی : آرشاک عابدان
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۱۵:۵۳
فيلمهاي ساخته شده توسط حاتمي كيا معركه هستند.واقعا دست مريزاد حاج ابراهيم. (2052441) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۷:۴۲:۵۳
من امیدورام بزرگمردی پیدا شود و فیلم های زندگانی چمران و همت و برادران باکری دوران یاسینی حرازی صیاد شیرازی فکوری حتی محسن رضایی و سایر یادگاران و هم چنین سربازان گمنام جنگ را بدرستی و نه بدرشتی بسازد
شاهنامه و لیلی و مجنون و خسرو شیرین را بسازد
موضوع برای فیلم سازی کم نیست نویسنده خوب نیست بسیاری از نویسندگان اصلا خودشان به چنین چیزهایی اعتقاد ندارند و محو در هالیوود هستند.
اما بسیاری از جوانان تشنه افتخارات سرزمین مادری خویشند...... (2053135) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۷:۰۸:۱۲
نویسنده خوب داریم هیچ هم به سینمای ما نمی خوره هالیودی باشه موضوع اینه که تا اسم اشخاصی میاد همه عقب می کشند باید اسمت حاتمی کیا یا مجیدی باشه تا بگذارند کار کنی. (2054056) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۸:۰۳:۱۰
تحلیلتون از فیلم کاملا درست بود.
من این فیلم رو دیدم.متفاوت ترین صحنه های جنگ برای این فیلم بود .نه معراجی ها.
انصافا فیلم جنگ حاتمی کیا با هیچ فرد دیگری تو ایران قابل قیاس نیست. (2054082) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۱:۲۸:۳۱
تو این فیلم خبری از جنگ بین ایران و عراق نبود!
بلکه کشتار مردم کردستان رو به تصویر کشیده بود که شهید چمران برای نجات این مردم داشت تلاش میکرد.
شما دقیقا تو این فیلم چند صحنه مرتبط با جنگ دیدین؟ (2054340) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۰:۳۶:۲۷
كاش براي بازي در نقش چمران از مختار استفاده نميكردند يا حتي الامكان از صداي كس ديگري استفاده ميكردند (2054258) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۲۳:۵۰:۰۸
جالب اینجاست که از نظر تاریخی بزرگترین تحریف تاریخ هست این فیلم . یه نکته بارزش اینکه مثلا تو جنگ ایران و عراق اسرائیل بزرگترین و جز اندک حامی های ایران بود . اون وقت این آقا میگه بوی اسرائیل میاد .(اونم بخاطر منافع خودش حمایت میکرده نه بخاطر من و شما . ولی واقعیته تاریخی هستش) (2059426) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۱ ۱۱:۴۵:۱۴
ببخشید این واقعیت تاریخی رو از کجا آوردید؟ (2070358) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۱۹:۱۴
زیبا بود. تشکر (2052446) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۷:۰۱:۳۰
فیلم زیبا بود ولی انتظار بنده را به عنوان مخاطب عام، در نشان دادن شخصیت چمران برآورد نکرد. (2053068) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۳۶:۲۵
با سپاس ولی در عبارت:
"جان شیرین را متای بی‌ارزشی می‌بیند"
«مطاعی بی ارزش» درست است، مطاع به معنی کالا است (2052464) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۳:۵۹:۰۶
متاع به معنای کالا صحیح است. مطاع به معنای اطاعت شده است. (2052706) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۵:۲۷:۵۲
با سپاس مجدد از شما
كلاس پنجم ابتدايي،شعر اشك يتيم، پروين اعتصامي
...پرسيد زان ميانه يكي كودكي يتيم
كاين تابناك چيست كه بر تاج آن پادشاست
آن يك جواب داد چه دانيم ما كه چيست
دانيم آنقدر كه متاعي گرانبهاست
متاع به معناي كالا (2052876) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۹:۰۷:۳۱
حالا يكي از روي كم سوادي گفته مطاع درسته
اين همه لايكي كه زيرش خورده يعني چي آخه؟!
بعد ميان نمره رو از دبستان ها حذف ميكنن خوب متوسط و عالي ميدن!
خب اينايي كه لايك كردن همشون از نسل مشق شب هستن! واي به حال نسل جديد! (2053330) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۷:۰۹:۲۲
۲۳ تا هم شد این همه؟ شما هم ریاضیت مشکل داره (2054057) (alef-10)
 
کریما
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۹:۱۳:۵۱
یک نکته دیگه هم هست که باید اصلاح بشه:
چمران حاتمی کیا در لحظات آخر، فاتحه خودش رو نخوند، داشت نماز صبح رو اقامه می کرد! (2054148) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۵:۳۹
ما حاتمی کیا رو دوست داریم به َشرطی که با فیلم هایش حرف سیاسی بزند نه رو در ورو بعد تند و تند تایید و تاکذیب کند
ممنونم چ و ممنونم از حاتمی کیا که برای ما قهرمان می سازد نه از نوع امریکایی اش راکی و فرانکی بلکه از نوع ایرانی اش ... (2052477) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۴۷:۱۳
سینمای (مضمون) آنچیزیست که حتی سینمای مدرن جهان نیز بدنبال آن است. آمیختن تکنیک و هنر به فیلم موجب دلپذیری آن می شود اما مضمون، جوهره است و می تواند موجب غنای فیلم شود.

همانچه در فیلمهای فاخر سینمای ایران از علی حاتمی، داریوش مهرجویی، تقوایی، حاتمی کیا، کیمیایی، بنی اعتماد، فرهادی و ... شاهد آن بوده ایم و موجب درخشش سینمای ایران در جهان شده اند.

متاسفانه در جشنواره 32 فیلم فجر، سخنگوی هیئت انتخاب (آقای علی معلم مدیر مسئول مجله دنیای تصویر) چنان بیرحمانه و غیر حرفه ای به کارگردان فیلم چ تاخت، گویی جشنواره فجر برای زدودن مضمون گرایی در سینمای ایران برپا شده است.
اما جرم آقای حاتمی کیا، فقط حمایت از فیلم گرانسنگ شیار143 بود. فیلمی که میزان بالای اثرگزاری و ارزشمندی آنرا شاهد بودیم.

امیدوارم فارغ از باند و گروه گرایی، در سالی که قرار است جهاد فرهنگی و اقتصادی صورت گیرد، افراد بادمجان دور قاب چین و فرصت طلب از دایره ی سازمان های ملی و عمومی طرد شوند تا حرکتی رو به جلو را در همه زمینه ها شاهد باشیم.
از نویسنده برای پرداخت به این موضوع تشکر میکنم (2052485) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۱:۵۸:۱۱
البته در اینکه فیلم خوبی است شکی نیست , ولی متاسفانه به بهانه پرداختن به شهید چمران , تاریخ جنگ آن موقع را تا حدی تحریف کرده و نقش شهیدان مختلفی همچون شهید امیر سرلشگر والی الله فلاحی , شهید کشوری و ... را در فیلم به شدت نازل نشان داده است در صورتی که اگر تصمیم گیریهای تیمسار فلاحی و رشادتهای خلبانان هوانیروز (همانند شهید کشوری ) در شب قبل و صبح روز عملیات نبود امکان آزادسازی پاوه هم شاید نبود! (2052502) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۰۳:۵۸
ساختار فیلم خوب بود ولی زیاد به عمق شخصیت چمران نفوذ نکرده بود بلکه چمران بیشتر ناظر اتفاقات پاوه بود. اوج فیلم در سوال وصالی از چمران بود که "من شما را بیشتر چمران بازرگان دیدم تا..." که با پاسخی نه چندان مربوط مواجه می شود و پاسخ را به بیننده وا می گذارد. ولی در مجموع اینکه سراغ شخصیت های پیچیده داخلی رفتن و زنده کردن یاد بزرگان کشور و نزدیک شدن به واقعیات آن زمان قابل تقدیر است. (2052512) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۱۱:۱۴
از همه خوبی ها و زیبایی های فیلم چ که بگذریم- خصوصا صحنه سقوط هواپیما- حقیقتا باید بگوییم چمران حاتمی کیا یک چمران تاثیر پذیر بود، نه یک چمران تاثیر گذار. (2052522) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۲۸:۱۶
همین‌قدر می‌توانم بگویم که فیلم تفاوت‌هایی با واقعیتی دارد که در پاوه اتفاق افتاده است درحالیکه هنوز حدود 30 سال از آن واقعه گذشته است.

فیلمی از صحبت‌های خود دکتر چمران درباره‌ی آن روز و شب در اینترنت یافته می‌شود و فیلم با صحبت‌های ایشان تفاوت دارد.

از طرف دیگر چهره‌ی شهید وصالی در فیلم، خودشان در فیلم کمتر شباهت دارد.

این نظر من بود. (2052544) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۳۸:۴۳
من فکر میکنم نویسنده این نقد بیشتر به تعاریف خود حاتمیکیا از فیلمش توجه کرده تا خود فیلم . اگر فیلم رو به عنوان شخصی که چمران نمیشناسد نگاه کنیم مردی را میبینیم سردرگم که با لحنی کشدار سخنرانیهای نچسب و کلیشه ای انجام میده و کندی حرکات و عکس العمل هاش اعصاب آدمو به هم میریزه . بازی افتضاح بازیگر البته در این قضیه بی تاثیر نبوده اما تلاش ناموفق کارگردان برای صلح دوست نشان شخصیت اول صرفا با اسلحه دست نگرفتن باعث شده عملا چمران حاتمیکیا شخصیتی منفعل از آب دربیاد که علت رجوع افراد و مردم بهش مشخص نیست چون هیچ نشانی از مدیریت اوضاع توش دیده نمیشه .
گیریم به فرض محال قرائت سیاسی حاتمیکیا از چمران صحیح باشد . چمران زیربار سرباز خمینی بودن نرفت !! اما اینکه شخصیتی خیلی به نظرمان بزرگ واسطوره ای است دلیل نمیشود دودرصد شخصیتش را نشان بدهیم و بگوییم این همان است و بعد هم در پاسخ اعتراضات بگوییم من فقط چ چمران را نشان دادم .
البته این روش تازه ای نیست که از خوب ها فقط انعطافشان را نشان بدهیم . از علی ع هم فقط نان و خرما بردن برای یتیمان را نشانمان دادند و نگفتند آن بچه ها را علی ع در نهروان یتیم کرده بود. (2052559) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۴:۳۸:۳۲
یعنی چه ? تاختن به علی (ع) چه ربطی به نقد چ دارد ? (2052777) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۱:۱۳:۲۳
من قصد تاختن به مولایم را نداشتم . منظورم این بود که مردم باید بدانند که علی ع هم در زندگیش هم اقتدار داشت هم انعطاف . هم خشمگین میشد هم بسیار مهربان بود. باید علی ع را به عنوان جمع اضداد بشناسند و بپذیرند . باید بدانند علی ع چرا عصبانی میشد و چرا مهربانی میکرد .چرا میکشت و چرا یتیم نوازی میکرد. هردو اینها به جای خود زیباست . اما کارگردانان ما از نشان دادن خشم اسطوره ها فرار میکنند و فکر میکنند مردم دلزده میشوند. در صورتی که این حرف درست نیست. (2053560) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۶:۵۹:۴۲
نقد شما را به جز جمله آخر قبول دارم. رندانه مطلبی را مطرح نمودی که با منطق توضیحات خودت در جملات قبل همخوانی ندارد. امیدوارم تعمدی نبوده باشد. (2053061) (alef-13)
 
منتقد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۱:۳۸:۲۹
خوارج راهزنی کردند و شکم زن باردار را دریدند، به این بهانه که کافر شده است.
گناه حماقت و جنایتشان با علی(ع) است؟؟!!!!!! (2053614) (alef-10)
 
احمد نیرومند
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۵۴:۱۳
سلام
نویسنده در تلاش برای نوشتن مطلب بوده و نه نوشتن با تلاش یک مطلب. (2052584) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۲:۵۴:۱۸
تفسیر شما را از دکتر عنایتی و نحوه ی مقایسه تان اصلا قبول ندارم ! ... رفتار دکتر عنایتی عاقلانه و حسینی وار بود ..

انگار که فراموش کرده اید که امام حسین برای به شهادت نرسیدن یارانش تقاضا کرد که اجازه ی بازگشت دهند ولی به او و کاروانش اجازه ندادند ! ...
آنگاه بود که امام و یارانش اشهدشان را خواندند و گفتند سر به دار میدهیم و تن به ذلت نمیدهیم ! ...

با این تفسیری که شما کردید و نحوه ی نگارشتان به راحتی این رفتار امام حسین را نادیده میگیرید ! ... (2052585) (alef-13)
 
سیدمهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۵:۱۸:۴۲
حیف این فیلم که در سایه فیلم معراجی ها قرار گرفت !ساختن این فیلم بسیار سخت بوده هم از لحاظ جلوه های ویژه هم از لحاظ رعایت کردن مسایل قومی که طوری بیان بشه که با دیدن این فیلم از قومی متنفر نشیم سعی شده بود که اشخاص به درستی روایت بشن دوستان روایت چمران دقیقا برای همین دوروز بوده وبعد از رسیدن نیروهای کمکی که بعد از این دو روز میشه اتفاقا چمران هم دست به اسلحه برده وتا پاکسازی کامل محل اونجارو ترک نمیکنه یعنی اون استیصالی که بعضی از دوستان میگن بخاطر این بوده که چمران به عنوان نماینده دولت برا مذاکره اومده بوده نه برای جنگ تن به تن وبعد از پیام امام که همه روبه پاوه فرامیخونن ایشون هم تو منطقه با کمک بقیه از جمله ارتش ونیروی هوایی منطقه رو پاکسازی میکنن (2052855) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۴:۱۵:۱۱
همین الان از دیدن این فیلم برگشتم.نمیتونم بگم این فیلم بهترین فیلم حاتمی کیا بود ولی چمران و فلاحی و اصغر وصالی این فیلم خیلی باورکردنی بودند.دست حاتمی کیا درد نکنه.خسته نباشی ابراهیم جان! (2052738) (alef-13)
 
رضا از مشهد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۶:۳۷:۲۹
مثل همه کارهای قبلی حاتمی کیا -البته بجز دعوت- عالی بود...
درود خدا بر روان پاک و خدایی شهید چمران و همه شهدا (2053007) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۶:۴۵:۴۱
مشكل اين است كه تاريخ را فاتحان مي نويسند (2053020) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۸:۳۰:۴۵
حالا مشكل تو چيه؟! (2054102) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۸:۲۲:۱۲
ببخشید شما کرد مرد ایرانی نیستید چرا ناراحتید پس (2055356) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۷:۴۴:۳۳
باسلام
پاوه تنها شهری از مناطق کردنشین بود که احزاب کرد پایگاه اجتماعی به واسطه مذهبی بودن مردم این شهر به شکل گسترده نداشتند و این اشتباه استراتژی کومله بود در صورتی که در شهرهای دیگر همراهی اکثریت مردم با این احزاب وجود داشت، در کتاب بالاتر از خورشید زندگی نامه شهید جعفری به تلاشهای ایشان برای قانع کردن امام و فرماندهان ارتش برای توجه به مسئله پاوه اشاره شده و فرستادن هلیکوپتر و مهمات برای ادامه مقاوت به خاطر تلاش های شهید جعفری بود
اما واقعا هیچگاه احزاب کرد با احساسات مردم بازی نکردن و در هر مقطعی از مبارزه خواهان مذاکره هم بودند
ولی در مورد خود فیلم شهید چمران نقش خیلی منفعلی داره و گویا آن پاسدار جوان انقلابی نقش فراتری از دکتر چمران ایفا میکند روایت فیلم هم خیلی کسل کندده است . (2053143) (alef-13)
 
بعضیا
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۷:۵۶:۵۳
سکانس هلیکوپترش هم بی خود بود هم زیادی، کلا باید مبرید مینداخت کناراون قسمت رو... ولی از این نظر که خاطره شهید چمران رو مو به مو در اون سکانس پیاده کرده بود بدک نبود! (2053169) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۸:۲۴:۳۵
واقعا واقعیت تلخ است . گوشه کنایه حاتمی کیا به تاریخ جنگ ، وما ان را درک می کنیم . واقعا تعداد قابل توجهی از جوانان و نوجوانان عاطفی و احساساتی بودند و فقط و فقط یرای شهید شدن به جبهه می رفتند . (2053250) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۱۸:۴۰:۰۶
آقای حاتمی کیا منتظر ماند تا یک کارگردان خارجی فیلمی درباره چگوارا بسازد بعد ایده ساخت این فیلم به سر ایشان زد. متاسفانه حتی سعی نکرد یک اسم با معنی هم انتخاب کند. در فیلمسازی خیلی تقلید می کند و یک هنرمند اصیل باید قوه ی خلاقیت داشته باشد تا ماندگار شود. (2053281) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۹ ۱۶:۳۳:۵۵
آژانس شیشه ای و بعد از ظهر سگی را ببینید.بازگشتگان از جنگ معترضین بوضع شهر گروگانگیری.... (2064931) (alef-13)
 
من
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۰:۴۳:۰۱
مقاله خوبی بود
در مقابل تمام کم و کاستی هایی که در تصویر سازی حاتمی کیا احساس میشد
لاقل با این نوشته میشد کمی این نقصان رو نادیده گرفت (2053505) (alef-10)
 
سید محمدرضا کردستانی
۱۳۹۳-۰۱-۱۵ ۲۲:۴۱:۱۲
وارد سالن سینما آزادی که شدم برای تهیه ی بلیط یک جمله نظرم را جلب کرد :
"آخرین حرف ابراهیم حاتمی کیا"
من به عنوان یک دهه شصتی که موج مرده ی حاتمی کیا را حرفی بزرگ برای فهم و درک نسل خود در آن دوران کزایی میشناختم وارد سالن شدم...

اما چ را شاید بی صدا ترین حرف حاتمی کیا دیدم ...او در فیلم نه تنها چمران را فردی بسیار محافظه کار نمایش داد بلکه او را وابسطه به گذشته و نا امید از آینده نمایش داد !

شاید اگر فیلمی تخیلی بود مانند آژانس شیشه ای میشد باور کرد ، اما در این فیلم تاریخ را چکنیم !

آقای حاتمی کیا ! شاید نارحت شوید اما گاهی چشم پوشی از برخی حقایق برای بزرگ جلوه دادن و دست نیافتنی کردن شخصیت های معاصر کاملا برداشتی معکوس در ذهن مخاطب ایجاد میکند.

واقعا چمرانی که دنیا و ما فیها را سه طلاقه میکند [۱] تا برای هدفی بزرگ ایستادگی کند را چگونه نشان دادید؟

شخصیتی منفعل حتی در لحظه ای که همرزمان برهم تاختند و درگیری را ، نزاعی قومی خواندند او ساکت در گوشه ای ایستاد و نظاره کرد کسی که در جایگاه
فرماندهی و آموزش دهنده چریک ها ست اینقدر بی هدف به تماشا مینشیند!

حتی او را ساده انگار نشان دادید کسی که با شقی ترین انسان های روی زمین جنگیده وتمام استراتژی های جنگ های نا منظم را میداند نمیفهمد که آنها به بیمارستان هم رحم نمیکنند و این نکته را هم باید وصالی به او یادآوری کند!

میدانم که میخواستید چمران را چمرانی آزاد و عقلانی نمایش دهید اما شما او را ساده انگار و شخصیتی عرفانی نمایش دادید که در زمان درگیری یاران وصالی او به مسجد میرود و قران سر میگیرد!!!!

از حق نباید گذشت که در برخی از سکانس های فیلم دیالوگ هایی تامل برانگیز انسان را به فکر فرو میبرد..
مانند صحبت های تیمسار فلاحی و شهید وصالی ،
یا ان سوال شهید چمران از شهید وصالی که:
-اسیر بشن بهتره یا کشته !
-منظورتون شهید دکتر؟
-اون مقام که دست خداست!!

درکل این فیلم واقعا فیلم قوی از حاتمی کیا ی آوینی نبود ...

.....
[۱]
بخشی از وصیتنامه شهید مصطفی چمران:

برای مرگ آماده شده ام و این امری است طبیعی، که مدتهاست با آن آشنام. ولی برای اولین بار وصیت می کنم. خوشحالم که در چنین راهی به شهادت می رسم. خوشحالم که از عالم و ما فیها بریده ام. همه چیز را ترک گفته ام. علائق را زیر پا گذاشته ام. قید و بندها را پاره کرده ام. دنیا و ما فیها را سه طلاقه گفته ام و با آغوش باز به استقبال شهادت می روم … (2053745) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۰۸:۵۴:۲۸
ای کاش فیلم معراجی ها رو نگاه میکردین واقعا متاسفم برای سینمای ایران برای مخاطب های این فیلم برای ورود کارگردان هایی که حتی نمیتونن یک صحنه جنگ رو دربیارن ، آقای ده نمکی حتی نتونسته یه دیالگ درست تو این فیلم بسازه ،شهادت به سخره گرفته شده و...

((چ)) این فیلم رو تو جشنواره دیدم جای نشستن نبود ایستاده بودم از اونجایی که کف پام صاف است خیلی نگران بودم که زود خسته بشم چراغ ها خاموش شد و فیلم شروع شد اونقدر این فیلم جالب و دیدنی بود که لحضه ای خسته نشدم و اصلا نفهمیدم کی تموم شد دیالگ های ماندگار صحنه های جالب بازی بسیار قشنگ مریلا زارعی و فریبرز عرب نیا و بابک حمیدیان و البته بابک حمیدیان خیلی خوب بود چون قبل از این فیلم تو فیلم دخترها فریاد نمیزنن نقش منفی بود همه خوب بودن ،اگر این فیلم رو ندیدین توصیه میکنم برین حتما توی سینما ببینید هرگز هرگز پشیمان نمیشوید. (2054129) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۱:۴۰:۵۹
بازی درخشان فریبرز عرب‌نیا در نقش "دکتر چمران"! به نظر من که بازیش خیلی هم ضعیف و غیرواقعی و دور از شخصیت دکتر چمران بود. (2054377) (alef-10)
 
ابوذر
۱۳۹۳-۰۱-۱۶ ۱۳:۵۲:۱۷
در حین تماشای فیلم همش منتظر بودم شخصیت چمران منو میخکوب کنه، همش دنبال این بودم که هوش و ذکاوت کسی رو که تو مرکز تحقیقات ناسا کار میکنه ببینم، دنبال این بودم که عرفان و زهد چمران منو بگیره، ولی ندیدم..حس نکردم....لمس نکردم....مطمئنم چمران این شکلی نبوده (2054653) (alef-13)
 
سیدهاشم میرعلی
۱۳۹۳-۰۱-۱۷ ۱۱:۲۶:۴۳
با عرض سلام به همه خوانندگان و سلام ویژه به آقای حاتمی کیا و همچنین ده نمکی
بنده هر دو فیلم معراجی ها و چ را دیده ام . واقعا تفاوت بین دو فیلم مثل تفاوت ماشین سمند ایران خودرو و بنز یا بی ام و میباشد . فیلم معراجی ها واقعا فیلمی بی مفهوم و بی داستان است که فقط بی هدف بخشی از دلاورمردیهای رزمندگان را در دفاع مقدس به تصویر میکشد ولی حرفی برای گفتن ندارد و فیلمی کاملا کوچه بازاری و عوامانه است . ولی فیلم چ واقعا نمای زیبایی از فیلمبرداری بسیار زیبا و همچنین صدابرداری فوق العاده به خصوص صحنه های جنگی و بالاتر از همه دیالوگهای بسیار زیبای حاتمی کیاست و بازگو کننده بخشی واقعی و تاریخی از دفاع جانانه مردمان پاوه در مقابل احزاب کومله و دموکرات کردستان میباشد . فیلم بسیار زیبا شروع میشود و زیبا خاتمه مییابد و مرحوم چمران را به زیبائی یک انسان آزاده و آزاد اندیش و عارف به تصویر میکشد .
متاسفم که فیلمهای عوامانه آقای ده نمکی همیشه بالاترین فروش را دارند . البته دلیل آن این است که مردم بهانه ای میخواهمند برای خندیدن !!!! (2056814) (alef-13)
 
سادات
۱۳۹۳-۰۱-۲۲ ۱۵:۱۱:۰۳
سلام، فيلم ستودني چ البته جنگ ايران وعراق را روايت نمي كند. چه اين جنگ ماه ها بعد در شهريور ٥٩ اغاز شد ، و يكي از علل تحميل ان همين بود كه جنگ كردستان را ايران به دشمن واگذار ننمود (2072455) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.