نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 215945
موضوع مغفول در بحث مشکلات پوشش خانوم ها
بخش تعاملی الف - امیرحسین نهبندانی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۳۹
وقتی به بررسی موضوعی معروف به «بد حجابی» می رسیم عموما از تاثیر« ماهواره » «غرب زدگی» «مدگرایی» و «مشتقات مفهومی» این واژه ها می گویند.

برخی این معضل را صرفا نتیجه «تهاجم فرهنگی» نمی دانند و «معضلات اقتصادی» را در ترویج پوشش های غیر سنتی دخیل می دانند.

البته دلایل مختلف دیگه ای را هم جدای از مباحث «فرهنگی» و «اقتصادی» می توان وارد بحث کرد اما یک دلیل ساده به شکل عجیبی مغفول مانده است و آن اثرات «عملکرد زنان چادری» است.

متاسفانه مرتب می گویند «محجبه ها فرشته اند» به این معنا که حتما و الزاما «خوب» هستند و طوری رفتار می شود که گویی هر کس مانتو یا به هر حال حجابی غیر از چادر انتخاب کرده است(ما پسریم و مجرد. چندان به انواع اقسام پوشش ها اشنا نیستیم !‌ ) در قعر جهنم از گیس هایش اویزان شده تا پوست سرش کنده شود و . . . خلاصه عاقبت سختی خواهد داشت.

خوشحال می شویم که بپذیریم «محجبه ها فرشته اند» اما نمی شود به همین راحتی این جمله را قبول کرد.

یک بانو که بخواهد فرشته باشد باید علاوه بر «پاکدامنی»، «حداقل تقیدات مذهبی» را داشته باشد و البته که اصل بسیار مهمی به نام «عقلانیت» !

در هر سه مورد ما می توانیم مصادیق خلاف آن چه فکر می کنیم پیدا کنیم. یعنی محجبه هایی که حداقل یکی از این سه معیار را نداشته باشند و یا حتی در حالت بسیار بدی هر سه را !

کاش متولیان اجتماعی ما به «رفتار شناسی محجبه ها و اثرات آن» بپردازند. موضوعی بسیار مهم که هر لحظه می تواند خانومی را با هر سن و سالی از «پوشش های عرف» دور کند یا بلعکس!

رفتار خانوم های چادری به این شکل اثر دارد که اگر خانومی دیده شود که با «حجاب کامل» متاسفانه به هر دلیلی «پاکدامن» نیست «نگرش فرد» را می تواند به کل جامعه خانم های چادری «منفی» می کند و کار را می تواند به جایی برساند که با دیدن یک چادری با خود بگوید که «زیر چادر چه پنهان شده است؟»

اگر خانومی محجبه باشد ولی به دیگر مسایل دینی خود توجه ندارد باعث ایجاد یک تردید می شود و ابهامی ایجاد می کند که «چگونه چادر دارد و (فرضا) نماز نمی خواند؟ این چادری ها همینطورین . . . »

اگر بانویی هم «پاکدامن» باشد و «تقدیات مذهبی» را نیز داشته باشد ولی متاسفانه اصل مهم «عقلانیت» در امور عادی زندگی را رعایت نکند اثر «منفی» دارد.

در بحث عقلانیت خاطره ای را مطرح می کنم تا بهتر متوجه شویم:

خانومی مانتویی با پوششی که زننده نبود و واقعا نمی شد ایرادی بر آن گرفت وارد یکی از وسایل حمل و نقل عمومی شد در حالی که فرزند خردسال ۲-۳ ساله نیز داشت. عرف است که وقتی فردی با فرزند کوچک وارد جایی می شود که باید بایستد، کسی برایش بلند می شود تا بابت فرزندش دچار مشکل نشود .

همین اتفاق افتاد. خانومی چادری بلند شد و جایش را به او داد. ناگهان صدای زنی آمد که گفت:

«چرا بلند شدی؟ مگه نمیبینی مانتوییه؟»

نگاهی به آن خانوم کردم . بهت زده شدم . هم از سن و سالی که جای مادر من را داشت و هم از چادری که «رویش را محکم گرفته بود».

این رفتار به شدت در من اثر منفی داشت. این که اثر این رفتار در « دختران جوان» و سایر مردمی که آن جا بودند را خدا می داند و بس! به قدری گیج شدم که نمی دانم کسی با آن خانوم مباحثه ای داشت یا نه. هیچ صدا و تصویر دیگه ای به یادم نمیاد. نمی دانم آن زن جوان در ذهن خود چه می گفت؟ ولی مطمئنم حداقلش این بود که بر «مانتویی بودنش» هر چند که نامتعارف نبود به «یقین» رسید.

گذشت . . . من هم گذشتم ولی شما نگذرید! این موضوع مغفول مانده است.

شاید خواننده عزیز بگوید این گونه هم نیست و «بیشتر زنان چادری» حداقل شرایط عادی را در هر سه معیار (که البته این سه نظر من هستند) دارند. بله متوجه حرف شما هستم ولی «این نوشتار دید منتقادانه دارد» .

نتیجه ای که شخصا گرفتم باید یک فرد چه مرد و چه زن، چه متعارف و چه نا متعارف را از همه جنبه ها دید و بررسی کرد و بعد به قضاوت نشست. در یک کلام:

«صرف محجبه بودن یک خانوم، نمی تواند ملاک دقیقی برای خوب بودن باشد و نوع رفتار خانم های چادری در جامعه بسیار مهم است.»

پی نوشت:

۱- جمله «محجبه ها فرشته اند» یکی از صدها جمله است که حقیر به عنوان مشهورترین جمله که در بحث چادر استفاده می شود به طور مصداقی استفاده کردم. شما خودتان تعمیم بدهید به سایر این گونه تبلیغات ها.

۲- معتقد نیستم که همه ما سطحی نگر هستیم و با بررسی یک جنبه قضاوت می کنیم ولی اکثریت ما یا منفی نگریم یا با اتفاقات کوچک نگرشمان زمین تا اسمان تغییر می کند.
 
کلمات کلیدی : امیرحسین نهبندانی
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۱:۵۹:۴۲
چادر شرط لازم هست ولی کافی نیست
البته منظور از کافی اینه که بهترین نوع حجاب چادر زدن درسته البته و صد البته عفاف شاید از حجاب با ارزش تر باشه عموما انحرافات از جانب عفافه (1976598) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۸:۱۱:۵۳
دوست عزیز حجاب شرط لازم است نه الزاما چادر (1979966) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۰۳:۱۰
به نظر من تا وقتی که حجاب از حالت قانونی به حالت ارزشی در نیاید وضع به همین منوال است .
وقتی یک خانم بر اساس یک باور وبا اختیار خود محجبه میگردد در زیر چادرش آن سه وجهی که ذکر کردید وجود دارد اما در ایران چون حجاب اجباری است در موارد زیادی وجود دارد که خانم ها اصلا" فلسفه حجاب را نمیدانند.و به ضعم خود نوعی حجاب را انتخاب میکنند که به اصطلاح قانون را رعایت کرده باشند.
به نظر من ارزش هر کار خوبی به اختیاری بودن ان است. (1976604) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۰۴:۲۷
نوشتتون اصلا جالب نبود کی گفته چادریا فرشتن ! چادری هااگه چادر رو انتخاب کردن مسلما حجاب برتر رو انتخاب کردن واین انتخاب عاقلانه ایه همین وبس این که انتظار داشته باشیم کسی که توی یه موضوع درست فکرکرده الزاما در تمام موضوعات بهترین موضع ورفتار روداشته باشه تعمیم دادن بی منطقه وباید اشاعه این طرز فکر در جامعه جلوگیری کردتاهمون انتخاب حجاب برترشون پررنگ و ترویج بشه (1976606) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۰۸:۱۵
بسیار جتلب بود ولی یک موضوع بسیار بسیار بسیار مهم دیگر وجود دارد که که مغفول مانده و ان بیهوده اذیت شدن است اگر پوشش کامل باشد جلب توجه نکند و معیارهای اسلامی را داشته باشد نیازی به استفاده از چادر نیست . به خاطر خدا گاهی از شعار دور شویم من خود چادری بوده ام پس نمیشود من را متهم به یکسری مسائل کرد !! بسیاری از خانمهای چادری که دچار دردهایی مثل درد دست درد پا و..... هستند به خاطر چادر سر کردن دچار مشکل میشوند و حرکاتشان بسیار محدود میشود سئوال من اینست که یک پوشش مناسب چه منافاتی با چادر دارد ؟! و چرا زنان ما باید از پوششی با این درجه ( واقعا دست و پاگیر ) استفاده کنند و در زحمت باشند ؟ امیدوارم بنده را شیطانی که نازل شده تا خانمهای چادری دچار وسوسه کند خطاب نکنید به خدا بنده خود قبلا دارای پوشش چادر بوده ام (1976612) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۱۰:۰۵
این همه آسمون ریسمون نمی خواست ببافی یکی از دلایل عمده عدم استفاده از چادر دست و پا گیر بودنشه خاله من آدم معتقدیه اما به خاطر همین مساله چادر رو گذاشته کنار یکی از علتاشم به خاطر لجبازیه و دلیل دیگرشن نگاه از بالا به پایین یه سری از این خانم های چادریه که شما بهش اشاره کردین (1976616) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۲۲:۲۸
هميشه حجاب و عفاف در كنار هم تبديل به يك موضوع قابل تحسين مي شود .

وقتي اسلام فقط گفته است كه بدن خود را بپوشانيد ، اين اصرار به چادر و رنگ مشكي و حتي مانتو اشتباه است .
شايد خانمي با پيراهن و شلوار باشد ولي آن پيراهن خيلي اسلامي تر از مانتوهاي چسبان باشد ،
درباره رنگ هم كه فقط شرمندگي دينداران در مقابل مخالفان را به وجود مي آورد كه مي پرسند چطور در اسلام شما ! سياه مكروه است اما بايد پوشش زن باشد ؟
يا آن مردي كه با سفيدي لباس خانم بخواهد به گناه افتد را بايد به روانشناس معرفي كرد .
يا اينكه وقتي در سال 1392 ، كشور ما هنوز توانايي توليد نخ مشكي ندارد چطور مدعي هستيد 1400 سال پيش زنان چادر مشكي سر مي كردند،آن هم وقتي كه اكثر مومنان فقير بودند ؟

اين سوالاتي است كه در پس اجبار براي حجاب ايجاد شده و باعث مقاومت نسل جوان در برابر اين حكم الهي مي شود (1976653) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۲:۲۷:۱۷
با سلام :
چند نکته در مطلب شما هست که باید به اون اشاره کنم و مورد نقد قرار بدم.
1- اینکه می فرمایید دختران چادری فرشته اند ،یا در جامعه چنین چیزی جا افتاده .دید همه جامع و حتی اکثریت جامعه این نیست و این برداشت نادرست برخی افراد جامعه هست که بنده هم مثل شما کاملاً با این دید مخالفم.
2- این درست نیست که با رخورد عصر حجری و نابجای یه مادر بزرگ یا خانوم مسن این برداشت رو داشته باشید که چادریها چنین دیدی رو نسبت به مانتویی ها دارند.
3- برعکس چنین موضوعاتی که شما نقل کردید هم در جامعه وجود داره و هستند افراد به نظر متمدن و غیر چادری که دیدی مانند این مادر بزرگ دارند و خودشون رو متفکر و متمدن می دونند. و اگه اینو بگیم که از اونا چنین انتظاری نمی ره که برخورد خوبی داشته باشند،باید عرض کنیم چه مسلمان متهجر باشند چه مانتویی متمدن چنین برخوردی غلطه و باید در جامعه اصلاح بشه.
4- نشر چنین وقایع و موضوعاتی نه تنها به حل این مشکل کمک نمی کنه که هیچ ،بلکه باعث ایجاد شکاف بیشتر بین این دو قشر(چادری و مانتویی) و بد بینی های بیشتر نسبت به هم میشه.
5- فاصله این دو قشر از همدیگه و برخوردهایی از روی دیدهای کوچیک و نادرست برخی از اینگونه افراده که باعث شده تا در جامعه دیدی به وجود بیاد که این دو قشر دشمن همدیگه هستند.در حالی که واقعیت امر این نیست. (1976660) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۰۲:۰۱
حجاب یک امر کاملا شخصی است. در ترکیه کسی رو نمی بینید که روسری سرش باشه و موهاش بیرون باشه یا کالا پوشیده است یا نه.
کسی هم به کسی توهین نمیکنه.
اول و آخر انسانیت است. بگذاریدخدا راجع به رفتارانسانها قضاوت کند. (1976704) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۰ ۱۲:۱۳:۰۹
دوست من خوداجتهادی نکن، اون خدا یک دینی داره و او دین یک اقتضائاتی که باید کاملا و از همه جهت- نه تک بعدی البته- رعایت شوند و راه حل مشکل پاک کردن صورت مساله با جملات نخ نمای دلت پاک باشه نیست! (2045467) (alef-11)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۰۳:۰۹
متاسفانه تعدادی از بانوان چادری، خود را متصل به درگاه الهی میدانند و بقیه را مانکن شیطان!! البته بعضی از اقایون هم این خصیصه بد را دارند. در اولین قدم بر همه ما واجب است که یادبگیریم به دیگرانی که با ما هم عقیده نیستند (من جمله در پوشش) احترام بگذاریم و برایشان حقوق مساوی با خود قایل شویم. و اگر ادعایی در حقانیت اعتقدات خود داریم، با اراسته کردن رفتار خود به مهربانی و بزرگمنشی، دیگران را به عقاید خود فرا بخوانیم و نه با اخم و انزجار. (1976707) (alef-13)
 
فری
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۲۷:۲۰
بله بسیاری از بانوان هستند که به خاطر مشکلات اقتصادی چادر میپوشند چون وضعیت مالی انها اجازه نمیدهد که مانتو و یا لباسهای شیک دیگر بپوشند و مجبور هستند با یک چادر تردد کنند و البته بسیاری هم هستند با اختیار و اعتقاد کامل چادر میپوشند (1976735) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۰۹:۴۰:۵۳
چه نطر مغرضانه ای !! شما قیمت چادر را نمی دانید که چنین دلیل مضحکی آورده اید!!!! قیمت یک چادر معمولی تقریبا دو برابر یک مانتوی معمولیه! (1978344) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۳۱:۳۲
می دونید چیه؟ کسانی که پوشش مناسب ندارند چون نمی تونند رفتارشونو توضیح بدن، سعی می کنند خودشونو توجیه کنند وگرنه گیرم همه ی باحجابها بی حیا، این دلیل می شه که من که مسلمان هستم بی حجاب بشم؟ این مساله حکم رو درباره ی من تغییر نمیده. من می تونم باحجابِ باحیا باشم. خلاصه این که قد تبین الرشد من الغی. خوب و بد معلوم شده و کسی که رعایت پوشش نمی کنه -حداقل در این دوره و زمونه- با علم به این که داره پا روی دستور صریح قرآن میذاره این کار رو انجام میده. بنابراین این مطالب هم فایده نداره و امر به معروف هم در مورد کسانی هست که می دونیم مطلع نیستند. (1976741) (alef-13)
 
سمیه
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۴۳:۵۲
حداقلش اینه که از لحاظ پوشش مشکلی نداره ودر حال کاملتر کردن خودش شما ناراحتی می خوای چادرش رو بر داره روسری نصفه سرش کنه تا فرشته بشه.دلیل نمی شه چون شما از یه چادری ناراحت شدی همرو مثل هم بدونی پس منم موردهای بد بیشتری از بی حجابها دیدم پس مثل شما قضاوت کنم که خیلی ببببببببببببببببببببببد می شه (1976753) (alef-13)
 
طرفدار حیا
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۴۹:۵۲
مادر و خواهر من چادری هستند (مادرم از زمان شاه چادری بود) با این وجود وقتی که تلویزیون ما زنان زندانی مرتکب قتل و فحشا و نیز زنان گروهک منافقین را با چادر (ان هم از نوع خیلی محکمش!!) نشان می دهد و از اینکه در پایتخت جمهوری اسلامی گداهای مونث با چادر سیاه به شنیع ترین شکل گدایی می کنند واقعا نسبت به چادر حسم بد می شود. (1976759) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۳:۵۹:۰۵
شما را به مقدسات قسم بیایید دست از این پوشش زنان بردارید هزاران مشکل
گریبان این مردم فراگرفته و فکر و ذکر عده ای شده پوشش زنان و کراوات
فلان آقا که چون همسو با دولت است سخنگوی دولت را وادار به پاسخگویی
میکنند .از این بی خردی به کجا پناه ببریم؟ سوژه طنز است یا ذکر مصیبت ؟ (1976767) (alef-13)
 
سیدمهدی ناظمیان
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۴:۰۶:۰۸
مطلب بسیار جالبی بود که جاش مدتها خالی بود . از نویسنده محترم کمال تشکر را دارم . (1976781) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۴:۱۲:۳۰
مخصوصا" اگر تابستان باشد واونها تو اتوبوس با دست از میله اتوبوس آویزان باشند (1976790) (alef-13)
 
مهسا
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۰۰:۱۲
خیلی واضحه کسی که میگه محجبه ها فرشته اند (البته اولین باره که این جمله رو میشنوم) منظورش تمام چادری ها که نیست منظورش اینه که در مقایسه با هر حجابی چادر بهتره والا همه میدونن هم چادری بد داریم هم مانتویی بد. من که تا حالا ندیدم کسانی که میگن چادر حجاب برتره بگن همه ی چادری ها فرشته اند. متن بالا برا همه واضحه دلیل انتشارشو نمیدونم. (1976858) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۰۳:۱۶
قدیم - ندیم ها ، همیشه از 2 سویۀ توامان حُجب - و- حیا با هم ، می گفتند ، ولی ظاهرا با به صحنه آمدن نسل سوم ، دیگر فرایند حیا ، مجالی برای عرض اندام نمی بیند و جای خود را به گونه ای نیم -بند و کمی تا قسمتی !!! حجاب واگذار کرده :
وسط !!! سری ، جای روسری را گرفته و مانتو های دگمه - پرون!!! هم جای آن الگو های اولیه مانتو های بسیار ساده را گرفته است ؛
گفته های یک خانم پژوهشگر مسلمان مالزیائی به یک دختر خانم دانشجوی ایرانی ، بسیار رساست و حق مطلب را به خوبی ادا می کند ؛ وی گفته بود در پی سفر های همیشگی خود به همه کشور های مسلمان ، دریافته است : ابران تنها کشور مسلمانی است که با پدیده و مشگل بد حجابی !!! روبروست و در تمامی کشور های دیگر ، زنان یا با حجابند و یا بی حجاب !!!!
اما در مجموع "چادر" به سر کردن ، مدیریت خاص خود را ( به ویژه در هنگام پائین آمدن از پله ها ) می طلبد (1976867) (alef-10)
 
مهران
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۶:۵۰:۳۵
اصلا اینطور نیست. خوبه که این خانم مالزیایی یه سر به کشورهای عربی بره و ببینه که چقدر خانم بد حجاب در این کشورها هست که شال رو فرق سرشون می بندند و یه من ارایش می کنند. تازه زن های محجبشون به راحتی با مردها دست هم میدن!
توی خود مالزی هم خیلی از با حجاب ها وحشتناک لباس می پوشند. یعنی فقط روسری سرشونه، و بقیه لباس ها شون خیلی چسبنده و بده. حتی مایو اسلامی هم دارند که باهاش میرن استخر مختلط! محض رضای خدا از دیگران تقلید نکنیم.
در ضمن با نویسنده تا حدی موافقم. در بسیاری از مواقع دیدم که خانم های چادری اصلا به حقوق دیگران احترام نمی گذارند، در صف به راحنی جلو میزنند، موقع رانندگی قوانین را رعایت نمی کنند، و.... خیلی از بد حجاب ها هم بسیار بسیار قانون شکن هستند. خصوصا در رعایت حقوق دیگران افتضاح عمل می کنند. در عین حال در هر دو گروه افراد مبادی اداب نیز وجود داره.
بنابراین بهتره که برای تقسیم بندی آدم ها به ظاهرشون بسنده نکنیم. (1979735) (alef-13)
 
س س
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۰۹:۰۵
بسیار عالی بود.موارد مشابه زیادی در جامعه هست .ممنون که به آن اشاره کردید (1976881) (alef-10)
 
آرمان
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۲۷:۰۵
واقعا برای من سؤال است که ملاک انتخاب و درج مطالب در سایت شما چیست؟! حقیقتاً مطلب فوق، از ضعف محتوایی و ساختاری زیادی برخوردار است و به هیچ عنوان نکتۀ خاص و جدیدی هم در آن به چشم نمیخورد! ضمن اینکه دغدغه نویسنده محترم جای تقدیر دارد. لطفا بیشتر دقت بفرمایید.
موفق باشید. (1976908) (alef-13)
 
hamidreza
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۴۴:۱۳
واقعا برای این نگاهتون متاسفم . امیدوارم فردای قیامت پاسخگوی زهرای اطهر باشید . (1976933) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۵:۴۴:۳۳
به نظر می رسد دوستان کلا از یک نکته صرف نظر کرده اند، آنهم بحث گروه های اجتماعی است، گروه های مختلفی در جامعه هستند، اگر آنچه شما عنوان می کنید با آنچه مردم روزانه زندگی می کنند متفاوت باشد، با دید مثبت نتیجه گیری خواهد شد که شما جامعه شناس نیستید بلکه شاعرید که مرز خیال و حقیقت را در هم آمیخته.
من شخصا در خانواده حتی یک فرد چادری ندارم، در کل سالهای تحصیل تا پایان لیسانس تنها یک دوست داشتم که چادر داشت که البته در حال حاضر مقیم آمریکا و بدون چادر اما محجبه است. (البته یک سالی در دبیرستان چادر اجبار بود که همین واقعیت عرض شده آشکار می کند ما مجریان چادر در آن سال چه تبلیغ های گسترده ای کردیم!)، در محیط کارم و همسایگی نیز زیر 5 در صد پوشش چادر دیده ام. خوب این محیط اجتماعی من است، انسانهای بسیار فرهیخته ای می شناسم، دوستان بسیار خوبی دارم و کلا در آن جامعه آماری که من زندگی می کنم، چادر داشتن یا نداشتن ملاک قضاوت در خصوص هیچ خصیصه ای نیست و احترام و اعتبار انسان ها به رفتار و گفتار و دانششان می باشد. اگر شما مایل هستید تا چادر را در چنین جوامعی وارد نمایید باید بپذیرید توضیح فرای متانت، نجابت، امنیت، اخلاق و ... نیاز دارید چون همه آنهایی که من می شناسم نیز این از این صفات بهره مند هستند و نمی توان گفت فردی با پوشش چادر نجیب تر است، زیرا ترجمان این حرف این است که فرد بدون چادر کمتر نجیب است و این طریق از تفکر نقطه پایان گفتگو است. (1976934) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۶:۱۹:۱۹
پس چرا میگید چادر حجاب برتر است (1976996) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۶:۳۹:۳۲
اصولا سوال اصلی این است که چرا ما باید در مورد دیگران قضاوت کنیم؟ اصلا چه نفع شخصی و یا عمومی از قضاوت دیگران حاصل می شود؟
به ما چه مربوط است که کنجکاو باشیم که چرا فلان خانم با هر نوع پوشش رفتار مورد دلخواه ما را نداشته باشد؟
فکر می کنم که با دید مثبت به دیگران وارد حریم شخصی آن ها نشویم تا حرمت خود و جامعه را رعایت کرده باشیم.
تنها انتظاری که در جامعه از همه ما می رود آن است که به حقوق مادی و معنوی جامعه احترام بگذاریم. (1977032) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۱۱-۲۷ ۱۷:۱۳:۴۵
متاسفانه افزایش ریاکاری باعث شده که ارزش های اخلاقی زیر ماسک پوشش به ظاهر اسلامی کمرنگ بشود. باید یاد بگیریم که انسان ها رو فارغ از ظاهرشون بر اساس ارزش های اخلاقی شون قضاوت کرد. (1977099) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۰۹:۴۶:۱۱
آقای محترم ، هرچیزی در جای خودش! حجاب ریاکاری نیست، توصیه خداست!!! (1978353) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۵:۰۹:۴۶
خداوند دانا که به هر زمان و هر مکان و همه ی آفریدگان آگاه است در حکم حجاب در قرآن کریم فقط (((زنان))) مؤمنان را موضوع این حکم قرار داده و فقط جایگاه های نیازمند به پوشش از بدن این زنان را بدون تعیین شکل این پوشش مشخص ساخته است ؛ بنا بر این شایسته نیست احکام جدیدی اضافه بر آنچه که در قرآن آمده است به این مسئله اضافه شود و موجب بروز همه نوع گرفتاری و بدبینی نسبت به دین گردد . (1979356) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۸ ۱۸:۲۱:۱۰
حالا الان توی این همه بدبختی و گرانی و فساد مالی و...این بحثها چه دردی رو دوا میکنه؟
چند تا سوال از نویسنده دارم:
1-شما سرکاری یا بیکاری؟
2-ازدواج کردی یا نه؟
3-خونه داری یا نه؟
4-میدونی روغن از پارسال تا الان چقددر گرون شده؟میدونی لوبیا چقدر گرون شده؟
و...؟
راه حل شما برای حل این مشکلات چیست؟ایا اینقدر که در مورد حجاب تیز بین هستید این مسائل و مشکلات را هم میبینید؟منتظریم ما را با رهنمودهایتان به فیض برسانید (1979988) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۲۹ ۲۲:۰۳:۱۳
من یک چادری مسن هستم این جمله محجبه ها فرشته اند را تا بحال نشنیدم حالا شما این جمله را از کجا اورده اید نمیدانم .در ضمن همه ما چادریها دوستانی با پوشش مانتو یا حتی بیحجاب داریم شما طوری مطلب نوشتید که ادم فکر میکند چادریها در یک جزیره ومانتویها در جزیره دیگری زندگی میکنند همه ما انسانیم ودارای خصوصیات خوب وبد .من به دوستم یاداوری میکنم به همه خوبیهایش حجاب را هم اضافه کند واوهم صفات بد منرا یاداوری میکند. (1982333) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۱۲-۰۶ ۲۲:۱۹:۱۱
سلام بر همه دوستان من خودم جوانی چادری هستم و با تمام تلاش هایی که در عرصه تحصیل و علم کرده ام اگر تا این لحظه از من بپرسند که مهمترین کاری که تابحال در این دنیا انجام دادی چه بود من می گویم رعایت حجابم چون از زمانی که چادر سرم کردم متاسفانه با چالش های فراوانی در جامعه ام مواجه شدم در جامعه ای که حجاب نه تنها یک اصل است بلکه یک قانون نیز به شمار می آید اما خوشبختانه بدلیل ارزشمند بودن حجاب در خانواده من توانستم بر تمام آن چاش ها غلبه کنم هرجند هنوز از برخی رفتارها غمگین می شوم اما از اینکه باحجاب اعتماد به نفس دارم خوشحالم (1995412) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.