تعطیلی پنجشنبه مدارس

بخش تعاملی الف - علی اکبر ارشادی

11 مرداد 1393 ساعت 7:47

اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.


در تابستان سال ۹۰ مصوبه ی شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی پنجشنبه مدارس، به ادارات آموزش و پرورش جهت اجرا در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ ابلاغ شد. با اجرای این مصوبه که براساس تصمیم این شورا در گنجاندن برنامه درسی مدارس در ۵ روز اول هفته بود، تمامی مدارس یک نوبته پنجشنبه ها تعطیل شد و مدارس موظف شدند برنامه های درسی خود را در ۵ روز بگنجانند.

در مدارس ابتدایی که قبل از اجرای این مصوبه، دانش آموزان ۶ روز در هفته و روزی ۴ساعت و در مجموع ۲۴ ساعت در هفته سر کلاس بودند، در ۵روز و روزی ۵ ساعت در کلاس درس حاضر می شدند که البته یک ساعت اضافی هم باعث اعتراض آموزگاران این دوره شد. آموزش و پرورش با این توضیح که قبلا ساعت درسی ۵۰ دقیقه و ۱۰ دقیقه هم زنگ تفریح بود و در حال حاضر و با اجرای تعطیلی پنجشنبه ها، هر ساعت درسی ۴۵دقیقه و۱۵دقیقه هم زنگ تفریح می باشد، یک ساعت اضافی را به نحوی رفع و رجوع کرد. اما مسئله اصلی در دوره های متوسطه اول (راهنمایی) و متوسطه دوم است.

هنگام ابلاغ این مصوبه،در دوره راهنمایی پایه های اول، دوم و سوم به ترتیب ۳۳، ۳۴ و ۳۵ ساعت درس در برنامه هفتگی خود داشتند که در ۶روز هفته گنجانده می شد. با تعطیلی پنجشنبه ها، طرحی به نام دروس تجمیعی برای اجرا ابلاغ شد که باعث کاهش ساعت درسی حضوری دانش آموزان به میزان ۲ و ۳ ساعت برای پایه های اول، دوم و سوم گردید.

بقیه ساعات در ۵روز سازماندهی شدند که این امر باعث ایجاد زنگ هفتم و هشتم در مدارس گردید. زنگ هفتم و هشتم موجب افت شدید کارایی تدریس دبیران و یادگیری دانش آموزان واعتراض آنها و خانواده ها را در پی داشت. آنها معتقد بودند وقتی یک دانش آموز پایه اول راهنمایی از ساعت ۷:۳۰صبح تا ساعت ۲ بعد از ظهر به طور مستمر در کلاس باشد، خستگی و گرسنگی باعث افت سطح یادگیری و دلزدگی دانش آموزان از درس و مدرسه می شود. این مشکل برای دوره دوم متوسطه هم وجود دارد. با اجرای طرح تحول آموزش وپرورش و ورود دانش آموزان پایه ششم به دوره متوسطه اول، پایه هفتم با ۳۰ساعت درسی ایجاد شد. در این طرح دروسی مثل ریاضی، علوم تجربی و ادبیات فارسی وحرفه وفن (با نام کار وفناوری) هر کدام ۱ساعت کاهش و درس جدید تفکر و سبک زندگی، تشکیل گردید. با اجرای این طرح و تشکیل ۳۰ساعت درس در هفته برای دوره هفتم در سال گذشته و پایه هشتم در سال جدید و احتمالا پایه نهم در سال بعد، می توان در ۵روز هفته وروزی ۶ساعت بر نامه ریزی کرد تا مشکل زنگ هفتم وهشتم مدارس حل شود.

اما ساعات فوق برنامه مدارس یا باید به پنجشنبه ها منتقل گردد یا به زنگ های هفتم وهشتم. در واقع با تعطیلی پنجشنبه مدارس دردوره اول ودوم متوسطه، ساعات فوق برنامه مدارس از ساعات رسمی مدارس حذف شده اند. البته اجرای برخی بندها ی طرح تحول از جمله نظام ۳-۳-۶ باعث بروز مشکلات عدیده ای برای آموزش و پرورش گردید که می توان به کمبود فضا ی اموزشی در خیلی از مدارس، تشکیل کلاس در مکان های نامناسب، کمبود معلم در پایه ابتدایی و مازاد آن در دوره متوسطه اول در حال حاضر و متوسطه دوم در آینده، تنظیم برنامه مدارس در مناطق روستایی که غالب مدارس فقط دو کلاس دارند، سازماندهی دبیران مازاد دوره متوسطه اول در مناطق و شهرستان ها و...گردیده است که امید واریم با برنامه ریزی اصولی و نظر خواهی از متولیان امر آموزش که آموزگاران و دبیران و کارشناسان امر آموزش هستند، این مشکلات تعدیل و حل شوند.


کد مطلب: 236291

آدرس مطلب: http://alef.ir/vdcaoinu649neu1.k5k4.html?236291

الف
  http://alef.ir