نظر منتشر شده
۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 236291
تعطیلی پنجشنبه مدارس
بخش تعاملی الف - علی اکبر ارشادی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۷
در تابستان سال ۹۰ مصوبه ی شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر تعطیلی پنجشنبه مدارس، به ادارات آموزش و پرورش جهت اجرا در سال تحصیلی ۹۱-۹۰ ابلاغ شد. با اجرای این مصوبه که براساس تصمیم این شورا در گنجاندن برنامه درسی مدارس در ۵ روز اول هفته بود، تمامی مدارس یک نوبته پنجشنبه ها تعطیل شد و مدارس موظف شدند برنامه های درسی خود را در ۵ روز بگنجانند.

در مدارس ابتدایی که قبل از اجرای این مصوبه، دانش آموزان ۶ روز در هفته و روزی ۴ساعت و در مجموع ۲۴ ساعت در هفته سر کلاس بودند، در ۵روز و روزی ۵ ساعت در کلاس درس حاضر می شدند که البته یک ساعت اضافی هم باعث اعتراض آموزگاران این دوره شد. آموزش و پرورش با این توضیح که قبلا ساعت درسی ۵۰ دقیقه و ۱۰ دقیقه هم زنگ تفریح بود و در حال حاضر و با اجرای تعطیلی پنجشنبه ها، هر ساعت درسی ۴۵دقیقه و۱۵دقیقه هم زنگ تفریح می باشد، یک ساعت اضافی را به نحوی رفع و رجوع کرد. اما مسئله اصلی در دوره های متوسطه اول (راهنمایی) و متوسطه دوم است.

هنگام ابلاغ این مصوبه،در دوره راهنمایی پایه های اول، دوم و سوم به ترتیب ۳۳، ۳۴ و ۳۵ ساعت درس در برنامه هفتگی خود داشتند که در ۶روز هفته گنجانده می شد. با تعطیلی پنجشنبه ها، طرحی به نام دروس تجمیعی برای اجرا ابلاغ شد که باعث کاهش ساعت درسی حضوری دانش آموزان به میزان ۲ و ۳ ساعت برای پایه های اول، دوم و سوم گردید.

بقیه ساعات در ۵روز سازماندهی شدند که این امر باعث ایجاد زنگ هفتم و هشتم در مدارس گردید. زنگ هفتم و هشتم موجب افت شدید کارایی تدریس دبیران و یادگیری دانش آموزان واعتراض آنها و خانواده ها را در پی داشت. آنها معتقد بودند وقتی یک دانش آموز پایه اول راهنمایی از ساعت ۷:۳۰صبح تا ساعت ۲ بعد از ظهر به طور مستمر در کلاس باشد، خستگی و گرسنگی باعث افت سطح یادگیری و دلزدگی دانش آموزان از درس و مدرسه می شود. این مشکل برای دوره دوم متوسطه هم وجود دارد. با اجرای طرح تحول آموزش وپرورش و ورود دانش آموزان پایه ششم به دوره متوسطه اول، پایه هفتم با ۳۰ساعت درسی ایجاد شد. در این طرح دروسی مثل ریاضی، علوم تجربی و ادبیات فارسی وحرفه وفن (با نام کار وفناوری) هر کدام ۱ساعت کاهش و درس جدید تفکر و سبک زندگی، تشکیل گردید. با اجرای این طرح و تشکیل ۳۰ساعت درس در هفته برای دوره هفتم در سال گذشته و پایه هشتم در سال جدید و احتمالا پایه نهم در سال بعد، می توان در ۵روز هفته وروزی ۶ساعت بر نامه ریزی کرد تا مشکل زنگ هفتم وهشتم مدارس حل شود.

اما ساعات فوق برنامه مدارس یا باید به پنجشنبه ها منتقل گردد یا به زنگ های هفتم وهشتم. در واقع با تعطیلی پنجشنبه مدارس دردوره اول ودوم متوسطه، ساعات فوق برنامه مدارس از ساعات رسمی مدارس حذف شده اند. البته اجرای برخی بندها ی طرح تحول از جمله نظام ۳-۳-۶ باعث بروز مشکلات عدیده ای برای آموزش و پرورش گردید که می توان به کمبود فضا ی اموزشی در خیلی از مدارس، تشکیل کلاس در مکان های نامناسب، کمبود معلم در پایه ابتدایی و مازاد آن در دوره متوسطه اول در حال حاضر و متوسطه دوم در آینده، تنظیم برنامه مدارس در مناطق روستایی که غالب مدارس فقط دو کلاس دارند، سازماندهی دبیران مازاد دوره متوسطه اول در مناطق و شهرستان ها و...گردیده است که امید واریم با برنامه ریزی اصولی و نظر خواهی از متولیان امر آموزش که آموزگاران و دبیران و کارشناسان امر آموزش هستند، این مشکلات تعدیل و حل شوند.
۱۳۹۴/۰۲/۱۳ ۱۲:۰۷
 
۱۳۹۳/۱۱/۰۴ ۰۶:۵۹
 
۱۳۹۳/۱۰/۲۳ ۰۷:۲۵
 
۱۳۹۳/۰۸/۲۷ ۰۷:۱۲
 
۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ۱۴:۵۰
 
۱۳۹۳/۰۶/۲۰ ۱۴:۲۷
 
۱۳۹۳/۰۴/۱۷ ۱۰:۵۹
 
 
کلمات کلیدی : علی اکبر ارشادی
 
تبریزی
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۰۹:۱۹:۱۱
الف جان در پیام قبلی اشتباهی صورت گرفته بود لطفا این یکی رو به جای اون منتشر کنید:

امیدوارم این پیام رو آقای فانی ببینه:

آقای فانی در بخشنامه جدیدی اومدید دستور دادید که از این به بعد دوران تحصیل در نقل و انتقالات درون استانی محسوب نشه. لطف کنید بگید شما که این همه از رتبه بندی معلم ها حمایت می کردید پس چی شد؟ با اجرای این طرح معلمانی که با مدرک کاردانی یا مدارک پایین تر استخدام شده بودن مسلما تعداد سنوات خدمتشون بیشتر از کسایی هست که با مدارک لیسانس یا فوق لیسانس شروع به کار کردن چون زودتر شروع به کار کردن. این موضوع باعث می شه معلمان با مدارک پایین تر به مراکز شهرها انتقالی بگیرن و اونهایی که مدارک بالا دارن برای سال ها نتونن به مراکز استان ها بیان و محکوم بشن به خدمت در شهرها و دهات دوردست. هزینه رفت و امد سرسام اور به نقاط دوردست رو هم که نمی دید. آیا این تدبیر شما بود؟ حقوق رو با افزایش مدرک فقط سی هزار تومان افزایش می دید چیزی نگفتیم دیگه چرا نقل و انتقالات رو خراب کردید؟ پس کی قراره حاصل این همه زحت و سواد و شب هایی رو که بیداری کشیدیم تا مدارک بالا بگیریم رو ببینیم؟ کلا جایگاه سواد معلم در اموزش و پرورش چیه؟ من از ادامه تحصیل در مقطع دکترا هم دل کندم چون می بینم که ارزشی برای سواد معلم قائل نیستید. یعنی صرف نمی کنه میلیون ها تومان خرج گرفتن مدرک دکترایی کنم که ارزشی در این سازمان نداره و هیچ وقت هم مخارجی که کردیم برنمی گرده همونطور که مخارج دوره فوق لیسانس هیچ وقت برنگشت. (2281467) (alef-10)
 
تبریزی
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۰۹:۳۲:۰۸
در ضمن جناب آقای فانی در فرم های انتقالی درون استانی حتی به مدرک تحصیلی امتیازی داده نمی شه و فقط به تعداد سنوات خدمت امتیاز داده می شه که بحمدالله با تدبیر شما و به حساب نیاوردن دوران تحصیل افراد با مدراک پایین تر در انتقالی ها در الویت قرار می گیرن و اونهایی که مدارک بالاتر دارن باید سال ها در انتظار بمونن. چرا هیچ امتیازی به نوع مدرک داده نمی شه؟ حتی در سازماندهی درون منطقه ای هم فرق مدرک لیسانس و فوق لیسانس در امتیازدهی فقط 4 امتیاز است. 50 برای لیسانس و 54 برای فوق لیسانس. شما که خودتون دکترا گرفتید آیا واقعا زحمت گرفتن این دو مدرک رو در حد 4 امتیاز می بینید؟ که عملا یعنی تفاوتی بین اونها قائل نمی شید. حالا بماند که مدرک دوره دکترا که 5 سال طول می کشه فقط 68 است! نتیجه چی می شه؟ نتیجه این می شه که حتی در سازماندهی های درون منطقه ای هم معلمان دارای مدارک تحصیلی بالاتر بیشتر در دهات دوردست خدمت می کنن و اونهایی که مدارک پایین تر دارن در مرکز شهر! یک فکری به حال ارزش سواد در این سازمان بکنید لطفا. رتبه بندی رو نتونستید کاری در موردش بکنید. این رو که می تونید؟ (2281488) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۰۹:۵۴:۳۲
تعطیلی مدارس برای مقطع ابتدایی بسیار مناسب است چون معلمان ابتدایی جهت تهیه وساماندهی سوالات هدفمند وروش های تدریس متناسب با نظام توصیفی نیاز به تعطیلی پنج شنبه را دارند . شخصا از این تعطیلی برای رسیدگی به امور عقب مانده آموزشی در طی هفته بهره می برم اما این بدان معنی نیست که دانش آموزان هم مانند معلمان روزهای پنج شنبه تعطیل باشنداین روز می تواند در اختیار مربیان ومعاونان پرورشی وحتی تربیت بدنی قرار گیرد که در طی هفته دائما به دنبال فرصتی مناسب جهت کار کردن با دانش آموزان هستند . (2281521) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۰:۰۳:۵۴
الف تو رو به هر چی اعتقاد داری منتشر کن
من فرهنگی با 1میلیون و پنجاه هزار تومان دریافتی که فقط 130هزار تومانش دریافتیمه و الباقیش قسط کسر میشه به خدا به پیر پیغمبر ندارم
چرا پس اضافه کاریهای اردیبهشت به بعدمون و نمیدین،بدترین دوران مالی همکارا در این دوران اقای فانی داره پیش میره و اکثریت بالای 80 درصد همکارا حتی نصف حقوقشونم دستشون نمیاد از بس کسورات اقساط دارن که اونم نگیریم همیشه لنگیم
خواهش چاپ کنین حداقل ببینن چرا استان گلستان اینقدر بی بودجه هستش برا پرداختیهاش (2281535) (alef-10)
 
ali
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۰:۱۷:۳۲
با سلام

طرحی که این همه مشکل دارد چرا لغو نمیشود .معلم کلاس اول فرزند من
می گفت : من با34دانش آموز در زنگ پنجم که خسته شده اند هیچ کار آموزشی نمیتوانم بکنم و خودم هم توان کار کردن ندارم.در ضمن تعطیلی پنجشنبه ها برای خانمهای شاغل غیر معلم مشکل ساز و هزینه بر است

اویل دهه هفتاد در مقطع متوسطه طرح نظام ترمی ،واحدی اجرایی شد پس از چند سال این طرح لغو شد.در طرحی دیگر سال چهارم متوسطه حذف و پیش دانشگاهی
تاسیس شد آن طرح هم سالها بعد لغو شد. مطمین باشید طرح تعطیلی پنجشنبه ها هم به همین وضع دچار میشود که باید بشود .نظام 663 هم به حالت قبل باز خواهد گشت. (2281555) (alef-10)
 
کاوه
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۴:۲۴:۱۱
اقای ارشادی متوجه منظور شما نشدم. نظام 6-3-3 چه مشکلی به لحاظ فضا ایجاد می کند؟ شما اسم کلاس اول راهنمایی را بگذارید ششم، دوم راهنمایی را بگذارید هفتم و سوم راهنمایی را بگذارید هشتم. کسی هم که بخواهد در دانشگاه ادامه تحصیل بدهد ( که اکثرا می خواهند و همه دنبال یک کاغذ پاره بی ارزش به نام لیسانس می روند) باید دوازده سال درس بخواند.
تعطیلی دو روز در هفته در همه جای دنیا مرسوم است. ساعات درسی هفتگی دانش آموزان مخصوصا در مقطع ابتدایی در تمام کشورهای غربی دائما در حال کاهش است. کلاس های درسی هم با بهترین روشهای جالب و جذاب برای فراگیری دانش آموز طراحی شده. محصول چنین سیسنم هایی هم این است که 90% علم دنیا در چنین مدارسی برای تولید، برنامه ریزی می شود. پس مشکل ما چیز دیگری است که شما به انها عمدا یا سهوا اشاره نفرمودید( البته بنده هم ابا دارم مطرح کنم!!!!) (2282101) (alef-10)
 
فرهنگ
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۲:۳۴:۰۸
مشکلی که نظام 6-3-3ایجاد می کند تشکیل 6پایه ابتدایی در دبستانهایی است که اکثرا 5کلاسه ساخته شده اند (بیشتر مناطق روستایی)بنابر این برای جبران کمبود کلاس ،ازمایشگاهها ،کارگاههاونمازخانه های مدارس به کلاس درس تبدیل شده اند .فضای مدرسه ابتدایی وراهنمایی (متوسطه اول)جدا است واین گونه نیست که اسم کلاس اول را هنمایی را ششم و..بگذاریم .از طرفی در مدارس راهنمایی با کم شدن یک پایه تحصیلی فضای خالی ایجاد گردیدیه است که تا 3
سال این مسئله وجود دارد. (2283776) (alef-13)
 
شاهو
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۵:۳۰:۱۵
البته تعطیل کردن مدارس در روز پنچ شنبه نتایج زیادی داشت . که یکی دیگه از ثمرات این نوع مدیریت و این نوع نگرش این است که افکار عمومی جامعه ی ما نسبت به قشر فرهنگی بدبین تر و حسود تر شدند و مردم می گویند معلمان جزء بی کارترین کارمندان دولت هستند . کارمندان دیگه و بقیه ی مردم معتقدند که معلمان مدارس ، بیشترین تعطیلات را دارند و همین موضوع باعث حسادت و گاه نفرت از قشر فرهنگی جامعه شده است .
اینجانب( فرهنگی بیست سال سابقه ) از وزارت آموزش و پرورش خواهشمندم ساعات کاری مرا در هفته تا سقف 48 ساعت در هفته بالا ببرد و آمادگی خودم را برای اجرای این کار اعلام می دارم . (2282271) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۵:۵۲:۰۲
بدترین قانونی که دانش اموزان را از لحاظ درسی ضعیف کرده .....همین قانونه (2282331) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۵-۱۱ ۱۶:۵۸:۳۳
در دوران جناب آقای حاجی بابایی آموزش و پرورش این مملکت در هیاهوی تعطیلی پنجشنبه ها و 6-3-3 کردن نظام آموزشی ضربات مهلکی را متحمل شد که کسی نه به فکر جبران آن هست و نه کسی هم خبری دارد. اینجانب به عنوان کارشناس ارشد تعلیم و تربیت با داشتن 25سال سابقه خدمت به بررسی آن می پردازم و امید است شما بزرگواران پیگیر باشید.
1- تغیر نظام آموزشی در کشور ما تفاوت سنی دانش آموزان اول و ششم که غالبا در یک مقطع هستند را زیاد کرد تعامل یک دانش آموز اولی و ششمی در یک مدرسه مشکل ساز شده.
2- اکثر دبیران پایه ششم توانایی تدریس مطالب ششم را ندارند و از دوره راهنمایی منتقل شدند که به نوعی تنزل مقطع برای آنها می باشد و انگیزه ندارند.
3 - از ساعات دروس پایه مانند ادبیات زبان علوم تجربی کاسته شده و ساعات درس هنر(فرهنگ و هنر) و پرورشی(تفکر وسبک زندگی )اضافه شده در درس هنر در سطح کشور دبیر تخصصی این در قبلا کم بود حالا با افزایش ساعت این درس کمتر شده. در درس پرورشی اغلب دبیران تخصصی (پرورشی) این درس تمایلی به تدریس این درس ندارند چون مطالب و محتوایی نظامند برای این درس وجود ندارد و غالبا این درس به نوعی وقت تلف کردن می باشد بدون بازده
4- عملا با تعطیلی پنجشنبه ها و نظام 6-3-3 ساعات آموزشی دوره راهنمایی
سابق (متوسطه دوره اول کنونی ) ساعات آموزشی تا 5 ساعت در هفته کسر شده یعنی در این جا به نفع دولت از نظر صرفه جویی در هزینه شده و به ضرر دانش آموز و تمام ساعات کسر شده از دروس مهم و کاربردی مانند زبان،علوم تجربی،ادبیات،حرفه و فن و ریاضی می باشد.
5 - در کشوری که اینقدر تعطیلات زیاد دارد اعم از ملی ،مذهبی، فصلی ،آلودگی هوا،سرما و ... چه معنی دارد تعطیلات بیشتر.
6 - ادعا شده پنجشنبه روز خانواده می باشد وقتی پدر و مادر کارمند می باشند آیا تنها ماندن دانش آموز در منزل به صلاح می باشد.
6- قرار شده پنجشنبه ها کلاس فوق برنامه برگزار گردد.اگر این کلاسها فوق برنامه که غالبا دروسی مانند(زبان - ریاضی - علوم ) می باشد ضرورت دارد چرا ساعات اصلی آنها کسر گردیده و به هزینه اولیا این کلاسها برگزار می گردد.به نوعی تحمیل هزینه ها به خانواده و اکثر مدارس پولی را که می گیرند بابت این کلاسها می باشد.
7 - اکثر مداس هیات امنایی شده اند معنی و مفهوم آن در لپ کلام (پول گرفتن از اولیا در پوشش قانون ) ما که از زمان هیات امنایی شدن مدارس چیزی غیر از پول گرفتن با وجهه قانونی چیزی ندیدیم دولت هم که چند سالی هست سرانه ای به حساب مدارس واریز نمی کن و یا به حداقل ممکن رسانده و مدارس از این طریق گذران می کنندو از بهبود کیفیتی در این مدارس خبری نیست.
8- حقوق و مزایای معلمان کسر شده که اضافه نشده.
9 - در درس زبان آسیب اصلی را دانش آموزان بی بضاعت و روستایی و حاشیه نشین ها خورده اند ولا همه ایمان دارند با هفته ای دو ساعت آموزش زبان محال است آنهایی که توانایی دارند به آموزشگاهها می روند و آنهایی که ندارند هم که ضرر می کنند
ای کاش آقای حاجی بابایی یکبار به مردم پاسخ دهد در قبال تعطیلی پنجشنبه ها و نظام6-3-3 چه چیزی نصیب مردم شد هرچند صرفه جویی های کلان برای دولت شد و بار آموزشی زیادی گردن مرد افتاد.البته مشکلات آن هنوز وارد دبیرستانه نشده تا بیشتر خود را نشان دهد که قطعا از سال آینده دبیرستانها نیز در گیر خواهند شد
و من ا...توفیق (2282509) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۱:۳۹:۳۶
شما معلم زبان هستید؟ آیا؟ (2283676) (alef-13)
 
باسلام
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۱۲:۵۸:۵۷
باید عرض کنم خانم من با دوازده سال بسابقه در روستاهای دور استان چهارمحال و بختیاری من هنوز کور سویی امیدی برا انتقالش ندارم پارتی بازی فامیل بازی درست کردن پروندههای پزشکی جور کردن امتیازات بی دلیل و نبود یه مرجع رسیدگی یا بهتر بگم یه انسانی که براش اخرت ارجح باشه متاسفم برای سازمانی که داعیه تربیت و اموزشش گوش فلک رو پر کرده (2283841) (alef-13)
 
ر
۱۳۹۳-۰۵-۱۲ ۲۰:۳۷:۳۰
چه ایرادی داره مثل بقیه دنیا 2 روز اخره هفته تعطیل باشه وهمه یه اچند ساعتی با خانواده باشن تازه اگه منطق داشته باشین میبینین خوده مجلسیا 5 شنبه تعطیلن و بقیه از جمله بانکیای مظلوم باید 6 روزه هفته تو این اوزاع روحیه داغونه ایران برن سره کار (2284773) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۱۳ ۱۸:۲۰:۱۴
هشت سال گذشته تا می شده از زیر کار در رفتن یا در بردن همه رو
تعطیلی 5 شنبه ها رشبه ای به نظام آموزشی کشوره
استرس
دو دو
وقت کم آوردن از نمونه های اولیه شه
معلما سه ماه تابستون و 15 روز عید تعطیلن بسشونه
واقعن واسه چی اینهمه بچه های مردمو تحت استرس قرار می دین
من خودم یه معلمم واقعن از وقتی این نظام اجرا شده به قدری اعصاب معصاب همه خورده که خدا می دونه
مدیرا هم که ساعت کم میارن با معلما عین کارگر رفتار می کنن
معلمی کارگری نیست
و ساعات آموزشی ساعات بهره وری
یه توصیه دیگه هم دارم اینه که یک روز از روزهای هر مردسه ای اختصاص داده بشه به کار در مدرسه و البته هم تولیددر آمد واسه مدرسه بکنه هم اینهمه ادم بی کار و بی عار تحویل جامعه نشن! (2286645) (alef-13)