بهترین روش طراحی سایت حرفه‌ ای و بررسی اصول طراحی گرافیکی سایت

گزارش بازرگانی، 579061،   4040926042

طراحی سایت حرفه ‌ای، برخلاف تصور رایج، فقط به زیبا بودن یا پر زرق ‌و برق بودن صفحه‌ ها خلاصه نمی‌شود. یک وب‌ سایت زمانی خوب طراحی شده است که تجربه کارکردن با آن برای کاربر، طبیعی، روان و بدون فکر باشد. فرقی نمی ‌کند یک فروشگاه اینترنتی بسازید یا یک ‌سایت شرکتی؛ مهم این است که وب ‌سایت باید همان حس و کیفیتی را منتقل کند که برند شما در دنیای واقعی دارد.

 

در سال‌ های اخیر، کسب ‌و کارها با یک چالش جدی مواجه شده ‌اند، اینکه چطور وب‌سایتی بسازند که نه‌ تنها جذاب و خوش طرح باشد، بلکه مشتری را نگه دارد، اعتماد ایجاد کند و نرخ تبدیل بیشتری داشته باشد؟ پاسخ کوتاه است: با یک روش اصولی، مرحله ‌به‌ مرحله و بدون عجله زدگی.

در این مطلب، به شکل کامل بررسی می ‌کنیم که بهترین روش برای طراحی یک سایت حرفه‌ ای چیست و اصول طراحی گرافیکی وب ‌سایت چگونه می‌ تواند کیفیت و اثرگذاری آن را چند برابر کند.

از کجا باید شروع کرد؟

پیش از آن‌که حتی یک خط کد نوشته شود یا یک رنگ برای سایت انتخاب شود، باید تکلیف سه موضوع روشن شود: هدف سایت، نوع مخاطب سایت و هویت برند. این مرحله ‌ای است که بسیاری از طراحان آماتور نادیده می‌گیرند و همین باعث می ‌شود خروجی حتی اگر یک سایت زیبا باشد، بی ‌روح و بی‌اثر شود.

در آژانس طراحی و توسعه کسب و کار پیام آوا پردازش، خدمات مربوط به طراحی سایت طلا فروشی و جواهر + نمونه کار و مشاوره رایگان از جمله خدماتی است که تمامی مراحل فوق به دقت و با استراتژی خاصی ارائه می شوند.

برای اینکه یک وب سایت در ذهن مخاطب نفوذ کند، در ابتدا طراح باید از خود بپرسد وب سایتی که به او سپرده شده است قرار است برای چه کاری مورد استفاده قرار گیرد؟ فروش؟ جذب مشتری؟ معرفی خدمات؟ و بعد تصور کند که برای هر کدام از این ها، مخاطب هدف چه کسی است؟ سن، نیاز، رفتار و توقعات او چیست؟

در نهایت، برای برند مورد نظر، شخصیتی ترسیم کند که لحن و رنگ را متناسب با آن طراحی کند.

وقتی این سوالات پاسخ داده شوند، طراحی سایت دقیقاً شبیه ساختن خانه ‌ای می‌شود که متناسب با صاحبخانه و ساکنین آن است و از ابتدا نقشه‌ اش درست کشیده شده است.

طراحی تجربه کاربری (UX) : قلب سایت حرفه ‌ای

در یک سایت حرفه ‌ای، جدای از سریع، جذاب و لوکس بودن؛ "راحت" بودن آن مورد توجه قرار می گیرد. یعنی سایت به ناخوداگاه کاربر مسیر می دهد و او بدون لحظه ‌ای فکر کردن، می‌ تواند مسیرش را در سایت پیدا کند.

درنظر گرفتن موارد زیر در تجربه کاربری، می تواند اثر گذاری آن را در ذهن مخاطب تا حد زیادی افزایش دهد:

  1. سادگی ساختار
    منوها باید واضح باشند؛ نه پر از دسته ‌بندی ‌های گمراه‌ کننده. مسیر کاربر باید کوتاه و عاری از پیچ در پیچ بودن باشد.
  2. حذف شلوغی
    هر المان اضافی در صفحه، ممکن است چشم را خسته کند. سایت حرفه ‌ای به جای ازدحام، از فضای سفید و فاصله‌ گذاری درست استفاده می ‌کند و المان ها را طبق نیاز در طراحی می گنجاند.
  3. اولویت‌ بندی محتوا
    مهم‌ترین چیزها باید جلو چشم باشند، نه جایی که کاربر نیاز به جستجو داشته باشد تا آن را پیدا کند.
  4. استاندارد سازی رفتارها
    کاربر دوست دارد هر چیزی در سایت همان ‌طور که انتظار دارد کار کند. غافلگیری بصری در بعضی موارد می تواند ایده ای جذاب باشد، اما در نهایت، رفتار سایت باید قابل پیش ‌بینی باشد.

وقتی UX درست طراحی شود، نرخ خروج پایین می ‌آید، زمان وقت گذراندن کاربر در سایت افزایش پیدا می ‌کند و سایت به‌ صورت طبیعی حس "حرفه‌ ای بودن" را منتقل می‌کند.

طراحی رابط کاربری (UI) : شخصیت ظاهری برند شما

مرحله بعد، ساختن یک ظاهر جذاب از تجربیات کاربری مخاطب است. دو اصل که در طراحی رابط کاربری باید مورد توجه قرار بگیرد، ماهیت برند و سادگی بصری است. در طراحی رابط کاربری، موارد زیر می بایست مورد توجه قرار بگیرد:

1- انتخاب پالت رنگی هدفمند
رنگ ‌ها در کنار معیارهای زیبایی، باید هدف داشته باشند. برای مثال، سایت حرفه ‌ای از ۲ تا ۳ رنگ اصلی استفاده می ‌کند و رنگ ‌های مکمل را محدود می کند تا ریتم بصری از دست نرود.

2- تایپوگرافی خوانا و یکپارچه
۴ نوع فونت مختلف یک فاجعه کامل است و موجب زیبایی سایت نمی شود. طراحی حرفه ‌ای معمولاً فقط از دو فونت استفاده می‌ کند: یک فونت برای تیترها و یک فونت برای متن. همچنین می بایست از فونت‌ های نامناسب و ریز استفاده نشود.

3- هماهنگی تصاویر
تصاویر باید از نظر رنگ، نور، زاویه و داستان بصری یکپارچه باشند. وب‌ سایت حرفه‌ ای با تصاویر بی کیفیت، تصادفی و نامرتبط ساخته نمی‌شود.

4-رعایت ریتم و هارمونی
فاصله ‌گذاری، اندازه، هم ‌ترازی و تقارن باعث می‌شوند چشم کاربر بدون خستگی در میان صفحات حرکت کند. هر جا چشم مجبور به مکث اضافی شود، کاربر به خروج نزدیک می‌ شود.

در کنار رعایت این موارد، می بایست از اشتباهات رایجی مانند شلوغی صفحه‌ ها و نداشتن نقطه کانونی، استفاده از انیمیشن‌ ها و افکت‌ های اضافی و نبود CTA های واضح پرهیز شود. این‌ها مواردی هستند که حتی زیباترین طراحی ‌ها را تخریب می ‌کنند.

طراحی گرافیکی سایت: جایی که زیبایی و کاربرد هم‌ زمان شکل می‌ گیرند

طراحی گرافیکی سایت، فقط انتخاب رنگ و فونت نیست. در واقع یک مجموعه از اصول دقیق است که می بایست به صورت اصولی اجرا شوند تا کاربرد سایت به درستی شکل بگیرد، در عین اینکه زیبا و متناسب با هدف سایت باشند.

رنگ و فونت سایت باید با هم در هماهنگی قابل قبولی باشند تا یک خط دید طبیعی برای هدایت چشم کاربر شکل بگیرد و توجه مخاطب به نکات مهم جلب شود. همچنین، از آیکون های باکیفیت و یکپارچه استفاده شود و از فضای خالی برای تاکید بر بخش های اصلی بهره گرفته شود. در نهایت، می توان از انیمیشن های سبک برای ایجاد حس سرزندگی استفاده نمود.

گرافیک خوب، احساسات برند را به زبان تصویر منتقل می‌ کند؛ بدون این‌ که لازم باشد توضیح بدهید که برند چه خصوصیاتی دارد.

روش حرفه ‌ای برای طراحی سایت

طراحی حرفه ‌ای سایت یک استاندارد مشخص دارد که معمولا شرکت‌ های متخصص از آن استفاده می‌کنند. این مسیر باعث می ‌شود ریسک و اشتباهات کمتر و نتیجه کار قابل پیش ‌بینی ‌تر باشد.

در اولین قدم، هدف از ایجاد سایت می بایست تحلیل شود تا برنامه ریزی بر اساس آن صورت بگیرد. رقبای برند و نیاز کاربران نیز می بایست شناسایی شوند.

در مرحله ی طراحی وایرفریم، هنوز وارد گرافیک نشده ایم و فقط اسکلت سایت بر اساس تحلیل های توافق شده با برند طراحی می ‌شود: موقعیت بخش ‌ها، منوها، CTAها. سپس بر اساس این طراحی اولیه، وارد طراحی اصلی می شویم و ظاهر صفحات به طور کامل ساخته می شود. رنگ، فونت، تصاویر، آیکون‌ ها، هویت برند و…

در مرحله ی پیاده سازی فنی، طرح آماده شده به وب ‌سایتHTML، CSS، JS یا CMS های حرفه‌ ای مثل وردپرس تبدیل می شود. در انتها، سایت ابتدا از دیدگاه تجربه کاربری تست می شود تا سرعت، ریسپانسیو، خطاها و جریان حرکت کاربر در میان صفحات مورد بررسی قرار گیرد و سپس سایت از نظر افزایش سرعت، کاهش حجم تصاویر و بهبود سئو تکنیکال بهینه سازی شده و به مشتری تحویل داده می شود.

کاربر در کمتر از ۲ ثانیه تصمیم می‌گیرد سایت شما ارزش وقت گذاشتن دارد یا خیر. این تصمیم ‌گیری کوتاه نیز بر اساس گرافیک سایت انجام می‌ شود؛ نه سرعت، نه محتوا و گاهی نه حتی قیمت محصول! به همین دلیل طراحی گرافیکی سایت، سرمایه‌گذاری است؛ نه هزینه.

در گرافیک حرفه ‌ای، هر رنگ، هر خط، هر فاصله و هر تصویر باید فلسفه داشته باشد. گرافیک درست، سایت را صرفا زیبا نمی ‌کند؛ بلکه برند را معتبرتر نشان می ‌دهد، مسیر تصمیم‌ گیری کاربر را کوتاه‌ تر می‌کند و محصول و خدمات را بهتر نمایش می ‌دهد.