در ايام دفاع مقدس و جنگ تحميلى ٨ ساله رژيم بعثى عراق و ۴۰ كشور حامى آن عليه ايران عزيز با هدف ايجاد قرارگاه و مقر فرماندهى، برنامه ريزى، سياست گذارى، هماهنگى و جلوگيرى از موازى كارى ها در حوزه تبليغات، اطلاع رسانى، مديريت صدا و تصوير "ستاد تبليغات جنگ" تشكيل گرديد.
نهادها و دستگاه هاى مرتبط در اين ستاد حضور داشتند و رياست ستاد با مدير عامل خبرگزارى ايرنا بود. جمعى از فرماندهان جنگ و صاحب نظران مجموعه اى را تشكيل داده بود كه "امر اطلاع رسانى، تبليغات، انتشارات" را سازماندهى مى كرد و در مجموع مدل موفقى بود.
حالا زمانه عوض شده است .جنگ ها تركيبى، سايبرى، هوش مصنوعى، ريز پرندهاى رادار گريز، نفوذ و بكارگيرى مزدوران و جاسوسان و بخدمت گرفتن رسانه هاى نوين (مجازى) و …با عمليات روانى و استفاده گسترده از رسانه ها شكل نوينى از جنگ و نبرد را در قرن بيست و يكم رقم زده است.
در جنگ تجاوز كارانه اسراييل - آمريكا و ناتو عليه ايران عزيز معلوم شد كه نقش آفرين اصلى ميدان "رسانه ها" بودند كه قبل، حين و بعد از عمليات با برنامه مشخص عليه افكار عمومى ملت ايران و ايجاد هراس و نا امنى همپاى نيروهاى نظامى عمل مى كردند.
با تجربه آموزى از دفاع مقدس و لزوم ايجاد قرارگاه مركزى فرماندهى تبليغات جنگ تشكيل ستاد تبليغات جنگ بيش از هر زمان ضرورى است.
با قدردانى از تلاش ها و خدمات ايثارگرانه همه نهادهاى مسئول در اين حوزه اما بايد باور كنيم كه "عدم وجود مركزى براى راهبرى تبليغات و اطلاع رسانى جنگ "خلاء هاى زيادى را شاهد بوديم. اين ستاد با پيشنهاد رييس جمهور محترم و موافقت فرماندهى معظم كل قوا تشكيل شود.
