انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  4021222089 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام

ایران نوشت: «صادق زیباکلام در تازه‌ترین اظهاراتش، مدعی شده که بسیاری از مردم ایران دعا می‌کنند دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بعدی امریکا انتخاب شود.

زیباکلام در گفت‌و‌گو با شبکه4 انگلیس، با طرح ادعایی بی‌اساس می‌گوید: بسیاری از ایرانی‌ها دعا می‌کنند ترامپ رئیس‌جمهور بعدی امریکا باشد و در پاسخ به تعجب خبرنگار شبکه انگلیسی می‌گوید: چون مردم ایران مطمئن هستند که اگر ترامپ به قدرت برسد، اقدامات بیشتری علیه رژیم اسلامی انجام می‌دهد.

نکته قابل توجه اظهارات اخیر زیباکلام این است که برخلاف ظاهرسازی‌های او و دیگر اصلاح‌طلبان، چنین ادعاهایی نه نقد به حاکمیت است و نه در چهارچوب نقد مطرح می‌شود. محتوای گفت‌و‌گوی این چهره اصلاح‌طلب نیز در رسانه‌های این جریان بایکوت شده و حتی مورد نقد قرار نگرفت.

این درحالی است که او علاقه و ایده‌آل خود را به عنوان خواست «بسیاری از مردم ایران» جا زده و به صراحت اعلام می‌کند که دونالد ترامپ در صورت انتخاب احتمالی، باید اقدامات امریکا علیه کشورمان را افزایش دهد.

زیباکلام پیش از این نیز در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که ترامپ و بایدن مشغول رقابت با یکدیگر بودند، از آرزوی قلبی خود برای پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات گفته بود. صادق زیباکلام پیش‌تر نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود که با باخت تیم‌های ورزشی ایران کیف می‌کند!

افزایش تحریم‌ها، خروج امریکا از برجام و مهم‌تر از همه ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خاطره‌های تلخی است که مردم ایران از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به یاد دارند و حداقل روی کار آمدن مجدد ترامپ در امریکا، نمی‌تواند آرزوی مردم ایران باشد، جز زیباکلام و امثال او که در جبهه «نادوستداران ایران» تعریف می‌شوند و احتمالاً منافع خود را در متضرر شدن بیش از پیش مردم ایران می‌بینند.»

***

پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

علی مطهری در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی تشکیل فراکسیون میانه‌روها در مجلس آینده گفت: قاعدتا نمایندگان میانه‌رو که در انتخابات اخیر از سوی مردم انتخاب شده‌اند برای آنکه بتوانند در تصمیم‌گیری‌های مجلس شورای اسلامی نقش‌آفرین باشند می‌باید یک فراکسیون تشکیل دهند تا رای و نظر آنها بر تصمیمات مجلس اثرگذار باشد.

او درباره‌ی فراکسیون‌های احتمالی در مجلس دوازدهم گفت: احتمالا علاوه بر فراکسیون میانه‌روها، دو فراکسیون دیگر که یکی از آنها منتسب به شورای ائتلاف و دیگری نزدیک به پایداری باشد نیز تشکیل خواهد شد.

مطهری در ادامه گفت: در شرایطی که این دو گروه با هم اختلافاتی دارند و این اختلافات در انتخابات اخیر هم دیده می‌شد، فراکسیون میانه‌روها این امکان را خواهد داشت که در چنین شرایطی در برخی تصمیمات تعیین‌کننده باشد.

نماینده‌ی مردم در مجلس دهم درباره‌ی الویت‌های نمایندگان میانه‌رو مجلس گفت: اولویت نخست فراکسیون میانه‌روها می‌باید مسائل اقتصادی و معیشتی باشد به دلیل آنکه مردم به شدت در این بخش تحت فشار هستند. همینطور لازم است که به بحث سیاست خارجی هم بپردازند تا بتوانند زمینه‌ی رفع تحریم‌ها و توازن میان رابطه با شرق و غرب را فراهم کنند.

مطهری با بیان اینکه «مجلس جای کار جمعی و فراکسیونی است و کارهای فردی کمتر به نتیجه می‌رسد»، گفت: بر همین اساس فراکسیون میانه‌روها در تصمیم‌گیری‌های مهم از جمله انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌توانند اثرگذار باشند. برای مثال با ائتلاف با یکی از دو فراکسیون دیگر می‌توانند برخی از افراد میانه‌رو هم وارد هیئت رئیسه مجلس آینده شوند.

***

جزئیات بازداشت عوامل ارسال فیلم ماجرای درمانگاه قم به شبکه تروریستی اینترنشنال

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب دادستان عمومی و انقلاب قم از شناسایی و دستگیری 4 نفر از عوامل اصلی تهیه و ارسال فیلم درگیری در درمانگاه قم به شبکه‌های معاند با صدور دستورات قضایی و تلاش ضابطین محترم استان در کمتر از دو روز خبر داد.

وی با بیان اینکه در پی ماجرای رخ داده در یکی از درمانگاه‌های قم و انتشار فیلم آن در یکی از شبکه‌های معاند بلافاصله دستورات قضایی جهت بررسی دقیق موضوع و شناسایی فرد یا افرادی که بر خلاف مصالح ملی و بدون رضایت طرفین، اقدام به ارسال فیلم به شبکه‌های معاند کرده بودند صادر شد، افزود: با اقدامات فنی و تحقیقی مامورین امنیتی استان قم چهار نفر از عوامل اصلی این اقدام مجرمانه شناسایی و بازداشت شدند و پس از تفهیم اتهام توسط قاضی محترم پرونده، سه نفر از آنان با صدور قرار تامین قانونی روانه زندان شدند.

حجت الاسلام غریب با اعلام اینکه با بررسی اولیه توسط نهاد‌های انتظامی و امنیتی مشخص شد این افراد قصد سوء استفاده از این اتفاق و ایجاد تفرقه و تنش در سطح جامعه را با ارسال فیلم به شبکه‌های معاند داشته اند، گفت: تنش و درگیری ایجاد شده در درمانگاه بدون انعکاس به دستگا‌های قضایی وانتظامی با مصالحه و رضایت طرفین در همان زمان خاتمه یافته بود، اما با فاصله چند روز از وقوع این اتفاق، فیلم تقطیع شده توسط این افراد استخراج و به شبکه معاند اینترنشنال ارسال می‌شود و این شبکه معلوم الحال نیز شروع به نفرت پراکنی می‌نماید.

***

انتقاد فرهیختگان از موضع‌گیری غلط برخی مسئولین درباره درمانگاه قم

فرهیختگان نوشت: «اگر نگاه و تحلیل درستی از شرایط فعلی جامعه چه پیش از انتخابات و چه پس از آن داشته باشیم، مشخص است  تنها چیزی که جامعه به آن نیاز دارد، ترمیم شکاف‌های اجتماعی و دوری از ایجاد دعواهای سیاسی بی‌حاصل میان افراد و سلایق سیاسی در جامعه است.

در چنین شرایطی برخی از افراد حاضر در دولت، موضعی درست در تقابل با آنچه جامعه به آن نیاز دارد، می‌گیرند. در حالی که دستیار رئیس جمهور اعلام کرد که هردوطرف را در این ماجرا مقصر می‌داند و نسبت به فیلم‌گرفتن طلبه روحانی نیز انتقاداتی مطرح کرد اما میثم نیلی، مشاور وزیرارشاد در این ماجرا مشخصا از طلبه روحانی جانبداری کرد و گفت: «اگر آن طلبه صبور، از آن فرد متوهم و هتاک عکس هم گرفته، خطا نکرده است.»

این اظهار نظر را می‌توان یکی از مصادیق تکمیل‌کننده پازل رسانه‌های فارسی‌زبان برای تعمیق شکاف‌های به وجود آمده در جامعه دانست. اگرچه ماجرای درمانگاه قم تنها موضوعی نیست که اظهارنظر وی پیرامون آن به نارضایتی‌ها و احساسات مردم جامعه دامن می‌زند.

موضعی که اخیرا پیرامون صحبت‌های حمیدرسایی ‌از جانب رسانه‌ای که به مدیر مسئولی مشاور وزیر ارشاد اتخاذ شده‌ نیز به دیگر اظهارات در این رابطه اضافه می‌شود. حمیدرسایی نیز خود یکی از افرادی بود که علی‌رغم تذکر رهبر انقلاب برای جلوگیری از اظهاراتی که کام مردم را تلخ می‌کند، در رسانه ملی همچنان به این اختلافات و دعواها دامن زد و رسانه‌ای که مدیر مسئول آن مشاور وزیر ارشاد دولت سیزدهم است نیز به حمایت از وی و اظهاراتش پرداخت.

دعواهایی که نه‌تنها دردی از نارضایتی‌های موجود در جامعه دوا نمی‌کند و منجر به ایجاد حس امیدواری نمی‌شود، بلکه آسیب دوچندانی نیز به این شکاف ایجاد‌شده وارد می‌کند. حمایت این رسانه ‌‌که توسط فردی درون دولت اداره می‌شود‌ از رسایی، که در لیست امنا -که گفته می‌شد‌ مورد حمایت دولت است - قرار دارد شائبه حمایت دولت از او را تقویت می‌کند.

به واقع این موضع‌گیری‌ها هزینه زیادی را متوجه دولت می‌کند و باتوجه به این انتصاب با «سین» و «صاد» وی به دولت، این ماجرا و حواشی پیش‌آمده، متوجه دولت می‌شود.»

***

چرا یک باشگاه زیان‌ده بابت بدهی دولت به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

هم‌میهن درباره واگذاری باشگاه پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی در برابر بدهی دولت به این صندوق‌ها نوشت: «سازمان تامین اجتماعی مطلقاً بخش خصوصی نیست که یک تیم ورزشی زیان‌ده را به آنان بتوان واگذار کرد.

این تیم با موارد مشابه آن همچنان تحت نظر مراجع معینی از ساختار است و فقط هزینه‌های آن به این سازمان یا صندوق‌های بازنشستگی منتقل شده است؛ سازمانی که از پول کارگران شکل گرفته و باید مدافع حقوق آنان باشد، نمی‌تواند تیم‌داری کند و نمی‌تواند هزاران میلیارد بدهی دولت را بابت یک تیم سراسر زیان‌ده بپردازد.

اتفاقاً اگر ساختار سیاسی قصد واگذاری تیم پرسپولیس را دارد، نیازی به دریافت چنین ارقام کلانی برای تیم زیان‌ده ندارد، می‌تواند آن را به بخش خصوصی واقعی که با پول خود به میدان بیاید بفروشد آن هم در یک مزایده و نه به صورت دستوری.

تاکنون بارها و بارها گفته شده است که دو تیم استقلال و پرسپولیس را می‌خواهند واگذار کنند ولی ساختار سیاسی ایران به‌گونه‌ای است که تن به چنین واگذاری‌ای نمی‌دهد، زیرا آن را واجد مضامین فرهنگی و سیاسی می‌داند و حاضر نیست آن را از دست خود خارج کند و همیشه هم پیش‌بینی می‌شد که این کار انجام نشود اما این بار با یک تیر دو نشان زده‌اند. از یک سو می‌خواهند بگویند واگذار شده و ازسوی دیگر رقم کلانی را بابت قیمت این تیم از سازمان تامین اجتماعی بگیرند و هزینه‌هایش از جیب کارگران برداشته می‌شود درحالی‌که بخش خصوصی واقعی می‌تواند این تیم را بخرد و به سوددهی هم برساند، همچنان که در برنامه موزه کارآفرینان نمونه‌های موفق این بخش خصوصی را شاهد بوده‌ایم.

این واگذاری را برگردانید و به بخش خصوصی بدهید تا مردم هزینه این انتقال‌های زیان‌بار را ندهند. این واگذاری نبود. این نوعی دست‌گردان است که در شرع و قانون معنای روشنی دارد و باید ابطال شود.»

***

دفاع پزشکیان از قالیباف

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت : باتوجه به فضایی که در روز‌های گذشته به وجود آمده، بنظر می‌رسد که باید با آقای قالیباف در رابطه موضوع ریاست مجلس دوازدهم صحبت کرد

وی افزود : برای تصمیم گیری در رابطه با ریاست مجلس دوازدهم، باید از همه نظرات و دیدگاه‌ها استفاده کرد و نمی‌شود یکجانبه به مسئله نگاه کنیم

پزشکیان اظهار داشت : اگر قرار باشد افرادی که در روز‌های کذشته، اظهارات خیراخلاقی و غیرمنطقی مطرح کردند در قامت ریاست مجلس قرار بگیرند، قطعا ریاست آقای قالیباف منطقی‌تر بنظر می‌رسد

وی تاکید کرد : اینکه بیایم هنوز از راه نرسیده و کار نکرده، فردی را نقد کنیم که کار‌های زیادی انجام داده است، منطقی نیست؛ افرادی که به قالیباف نقد می‌کنند، کجای مملکت را توانسته‌اند درست کنند؟

***

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به لو رفتن سوالات آزمون وکالت

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه زمزمه‌هایی  از لو رفتن سوالات آزمون وکالت اسفند ماه 1402 مرکز وکلای قوه قضاییه مطرح شده، آیا سوالات لو رفته است؟ گفت: زمزمه است و باید ادعایی که صورت می‌گیرد به اثبات برسد.  در حدی که گفتید زمزمه است.  میگویم اولا این آزمون مربوط به مرکز وکلای قوه قضاییه است. مرکز مورد بحث «کارفرما» است و مجری «سازمان سنجش کشور» است.در ارتباط با این موضوعات باید دستگاه متولی روشن نظرش را مطرح کند و دستگاه های امنیتی هم در حال بررسی موضوع هستند. در جلسه روز گذشته رییس قوه قضاییه تاکید کرد که مرکز حفاظت قوه قضاییه و دادستانی تهران و مرکز وکلای قوه قضاییه موظف به پیگیری موضوع  و اعلام نتیجه به عموم مردم  هستند. اگر متخلف و مقصرین احتمالی باشند مورد تعقیب واقع می‌شوند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیش از این گفته بودید هادی رضوی با رد اعاده دادرسی باید حبس مقرر براساس دادنامه صادره را تحمل کند و طبق آخرین اطلاع به تشخیص سازمان پزشکی قانونی به دلیل جراحی بیرون از زندان است و به محض بهبودی به ندامتگاه خواهد رفت" آیا هادی رضوی به زندان برگشت یا خیر؟ گفت: ما مرتبا پرونده‌های مهم را رصد می‌کنیم. آخرین گزارشی که از مرجع قانونی ذی ربط داشتیم این است که  بر اساس تشخیص مقام مسئول ایشان در حال معالجه هستند و به محض بهبودی به زندان بر می‌گردند و الان در شرایط بیماری است.

***

برنامه بانک مرکزی برای سوءاستفاده کنندگان از ارز مسافرتی

به گزارش تسنیم، افزایش سهمیه ارز مسافرتی موجب شد منتقدان این سیاست را ابزاری برای توزیع رانت و حراج منابع ارزی اعلام کنند درحالی که بانک مرکزی، هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی را مطابق قانون، مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال آن هم در بستر مبادلات رسمی ارز کشور اعلام و تأکید دارد: پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به‌عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف‌شده در مقررات ارزی کشور، بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری بوده و مسبوق به سابقه است.

در عین حال برخی مدعی شدند که افزایش سهمیه ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو موجب شده است برخی با خرید بلیط ارزان‌قیمت از گیت فرودگاه عبور کنند و سهمیه ارز مسافرتی را دریافت کنند ولی سوار هواپیما نشوند و با عودت بلیط و پرداخت هزینه کنسلی سود 20میلیونی مابه‌التفاوت ارز مسافرتی و آزاد را به جیب بزنند.

اما اطلاعات دریافتی خبرنگار تسنیم بیانگر آن است که بانک مرکزی به‌منظور پیشگیری از سوءاستفاده برخی از افراد از ارز مسافرتی، طی مکاتبه‌ای با فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، اسامی مسافرانی را که ارز مسافرتی دریافت کرده‌اند اما بلیط پرواز خود را لغو کرده‌اند، درخواست نموده است. بانک مرکزی در نظر دارد در صورت عدم عودت ارز توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آنها اعمال نماید.

***

ماجرای عدم بازگشت برخی خبرنگاران صدا و سیما به ایران چیست؟

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما، در پاسخ به پرسش تابناک، مبنی بر اینکه «آیا شایعات اخیر پیرامون عدم بازگشت برخی کارمندان مامور صدا وسیما به ایران پس از اتمام ماموریت صحت دارد یا خیر؟» پاسخ داد: بازگشت خبرنگاران صدا وسیما پس از پایان ماموریتشان قطعی و اقدامات لازم برای جایگزینی آن‌ها انجام شده است.
 
وی ادامه داد: اما از آن‌جایی که مراحل دریافت ویزا و انجام کارهای اداری برای برخی از خبرنگارانی که ساکن اروپا یا مامور در سازمان ملل مامور هستند طولانی شده است، شایعات اخیر پیرامون عدم بازگشت آن‌ها شکل گرفته است. در حالی که بازگشت آن‌ها قطعی و طبق روال پیش می‌رود.