زنگ‌ هشدار به صدا در آمد/ برای خودمان هم که شده، گاز کم مصرف کنیم

گروه اقتصادی الف،   4021209028 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرمای شدید و رکورد مصرف گاز در کشور، زنگ‌ هشدارها به صدا درآورده و عدم مدیریت مصرف در این خصوص، موجب افت فشار در مناطقی خواهد شد که در حال حاضر از گاز پایدار برخوردار هستند.

 زنگ‌ هشدار به صدا در آمد/ برای خودمان هم که شده، گاز کم مصرف کنیم

به گزارش الف، ورود موج جدیدی از بارش‌های زمستانی و سرما به کشور موجب شده تا آمار مصرف گاز در کشور، رکورد جدیدی را ثبت کند و همین مسئله موجب بروز مشکلات بسیاری شده است. بنا بر اعلام شرکت ملی گاز ایران، میزان مصرف گاز در کشور به بیش از ۶۷۰ میلیون متر مکعب رسیده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود و چه‌بسا آمار تصاعدی مصرف موجب شود تا برخی از استان‌ها با خطر افت فشار و قطعی در این سرمای شدید مواجه شوند. 

خطر افت فشار در مناطق شمالی

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، امروز صبح در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشور اظهار داشت: «بیش از ۶۷۰ میلیون متر مکعب در روز، مصرف گاز کشور بوده که یک رکود در سال جدید به حساب می‌آید.»

وی در مورد وضعیت گازرسانی در شهرهای مختلف کشور، گفت: «فعلاً شبکه توزیع گاز پایدار است و با توجه به اینکه گاز را از جنوب کشور به شمال کشور انتقال می‌دهیم با افزایش مصرف امکان کاهش فشار در مناطق شمال و شمال‌شرقی کشور وجود دارد.»

قطع گاز پتروشیمی‌ها

مسئله افزایش مصرف گاز و لزوم تامین آن برای مصارف خانگی، موجب شده تا گاز پتروشیمی‌ها قطع گردد. احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در این باره اظهار داشت: «پتروشیمی‌ها کاملاً دچار محدودیت شدند و گاز اکثر پتروشیمی‌هایی که از گاز متان استفاده می‌کنند قطع هستند.»

وی با اشاره به ناترازی گاز در کشور اضافه داد: «فریادهایی که ما می زنیم برای سرمایه گذاری در میادین گازی، مصرف بهینه و صرفه‌جویی، به دلیل این است که لطمه‌ای به تولید وارد نشود، در حالی که باید سال‌های گذشته به آن فکر می‌کردیم.»

حرکت مدارس و ادارات به سمت صرفه‌جویی

اولویت تامین گاز خانه‌ها باعث شد تا مدارس برخی استان‌ها هم تعطیل و غیرحضوری شوند. مدارس مقاطع مختلف در برخی شهرستان‌های استان‌های قم، مرکزی، خراسان جنوبی،‌ مازندران، اصفهان، کردستان، همدان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، البرز و تهران به دلیل سرما،‌ برودت هوا و یخبندان برای امروز چهارشنبه تعطیل و کلاس درس دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. 

علاوه بر این، ادارات دولتی هم ملزم شده‌اند تا به مدیریت جدی مصرف روی آورند و در محیط‌های اداری و ستادی، وسایل گرمایشی خاموش و یا روی دمای رفاه تنظیم شده است. حتی برای الزام به این امر، شرکت ملی گاز بر اجرای دقیق دستورالعمل‌های خود نظارت مستقیم دارد.

برای خودمان هم که شده، کم مصرف کنیم

قطعاً گلایه‌های مطروحه در خصوص ناترازی گاز و بحرانی که سال‌های اخیر و در زمستان بر کشور سایه می‌افکند، قابل اعتناست و سوال مهم بخشی از مردم،‌ این است که چرا کشوری چون ایران که دارای دومین ذخایر گازی جهان است، با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود اما واقعیت آن است که در شرایط کنونی و نیاز مبرم هموطنان به گاز برای تامین گرمای منازل خود، باید همگی دست به دست هم داده تا از این مقطع عبور کرده و در سرمای آخر سال، گاز به همه مناطق کشور برسد.

باید توجه داشت که کوچک‌ترین اقدام ما هم می‌تواند برای گرم‌شدن منازل در دیگر نقاط کشور موثر واقع شود. خاموش‌کردن بخاری‌های اضافی و یا کم‌کردن میزان گرمای آن، کاهش یک یا دو درجه‌ای دمای سیستم‌های گرمایش مرکزی، استفاده از لباس گرم در محیط کار و منازل، نصب پرده‌های ضخیم و پوشش‌های پلاستیکی پشت پنجره‌ها و جلوگیری از تلفات گرمایی، نقشی تعیین‌کننده در تامین پایدار گاز برای هموطنانمان خواهد داشت. عدم توجه به کنترل مصرف گاز، چه‌بسا موجب شود که گاز منازل خودمان هم با افت مواجه شده و یا حتی قطع گردد بنابراین برای خودمان هم که شده، در این سرمای انتهای زمستان کم مصرف کنیم.