دبیر کمیسیون برند وزارت صمت: بساط «برند و تندیس فروشی» جمع می‌شود

  4021205061

دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این کمیسیون اقدام به ایجاد شرکتهای تخصصی خدمات ارزش گذاری برند کرده که در مرحله دریافت مجوز با همکاری سازمان ثبت اسناد قرار دارد، این موضوع بساط برندفروشی و تندیس فروشی را در بازار آزاد جمع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، امیرحسین اسدی عصر شنبه در نشست خبری کمیسیون برند با خبرنگاران در محل ساختمان ساپکو مشهد افزود: هم اکنون برخی شرکتها برند را ثبت می کنند و این برند را در بازار آزاد از ۱۰۰ میلیون تا چندین میلیارد تومان به فروش می رسانند.

وی به دیگر برنامه های کمیسیون برند اشاره وبیان کرد: قرار است زمانی که برند برتر ملی انتخاب می شود، مشوق هایی برای صاحبان این برندها در نظر گرفته شود که از جمله آنها مشوق هایی در میزان و زمان تخصصی ارز، زمان بازگشت ارز از مقصد، دیدار صاحبان برندهای برتر با مقامات کشور از جمله رهبر معظم انقلاب، برخورداری از خدمات ویژه پرواز، تسهیلات بانکی، تبلیغ در صدا و سیما و حضور صاحبان برندهای برتر در تصمیمات کلان کشور در اتاق بازرگانی یا برخی دستگاه های اجرایی است.

به گفته وی، برخی از این مشوق ها  به تصویب کمیسیون برند رسیده و برخی دیگر هنوز در دستور کار است، این مشوق ها به بالا رفتن ارزشهای اجتماعی برندها کمک می کنند.

دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برندها در اجتماعی سازی یا بین المللی کردن کالاهای داخلی نقش زیادی دارند اما صاحبان تولید در ایران کمتر از این موضوع برای توسعه بازار کالاهای خود بهره گرفته اند.

وی ادامه داد: در این راستا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایزه ملی برای تبلیغات بین المللی برندها را در نظر گرفته ایم تا به کسب و کارهایی که در فضای بین المللی اقدام به تبلیغ برندهای خود می کنند، جایزه دهیم که در این بخش به کمک رسانه بسیار محتاجیم.

اسدی با بیان اینکه برندسازی در کشور ایران علم بسیار نوپایی است، گفت: برند ایرانی شناخته شده ای در سطح جهان وجود ندارد و این نتیجه عملکرد ضعیف کشورمان در حوزه برندینگ است، در واقع جایگاه خوبی در حوزه های برندسازی، برندینگ، بازارسازی در عرصه بین المللی نداریم، برنامه ریزیها را آغاز کردیم و برای پیشرفت در این بخش دست نیاز خود را به سوی رسانه ها دراز می کنیم و از آنها در مردمی سازی برندها کمک می طلبیم.

 هزینه تبلیغات و برندسازی در بهای تمام شده کالا

دبیر کمیسیون ملی برند وزارت صنعت، معدن و تجارت عدم محاسبه هزینه تبلیغات و برندسازی در بهای تمام شده کالا را به عنوان یک مشکل مطرح کرد و گفت: در برخی صنایع مردم محور، برندینگ و تبلیغات ۷۰ درصد از بهای تمام شده کالا را به خود اختصاص می دهند، متاسفانه در محاسبه بهای تمام شده کالا فعلا دستورالعملی در ارزش گذاری برند و شاخص های برند وجود ندارد.

وی ادامه داد: به تازگی کمیسیون ملی برند مصوبه ای داده که براساس آن کارگروهی شکل گرفته است که مسئولیت بررسی شاخص های ارزشیابی برند و شیوه لحاظ کردن برند در بهای تمام شده کالا را برعهده دارد، در این راستا کارگروه مزبور نشستهای متوالی با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برگزار کرده است، یک گروه اقتصادی – علمی توسط سازمان مزبور تشکیل شده تا بتوان هزینه های برندسازی و تبلیغات و بازارسازی را در بهای تمام شده کالا لحاظ کرد.

اسدی مجوز «تولید بدون کارخانه» که مصوبه آن در سال جاری از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت به کل استانها ابلاغ شد را شیوه بسیار خوبی برای توسعه برندهای کالایی برشمرد و گفت: این موضوع یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارد؛ جنبه منفی اش این است که نزدیک به ۵۷ هزار واحد صنعتی در شهرکهای صنعتی کشور کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت اسمی خود تولید کالا دارند، نزدیک به ۱۰ هزار واحد صنعتی خارج از شهرکهای صنعتی نیز در کشور یا غیرفعال هستند یا ظرفیت تولیدشان کمتر از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی شان است.

وی اضافه کرد: جنبه مثبت مجوز تولید بدون کارخانه آن است که فرد دیگر لزومی به ایجاد کارخانه و هزینه کردن در این بخش ندارد، می تواند با کسب پروانه تولید بدون کارخانه از ظرفیت خالی واحدهای صنعتی غیرفعال یا نیمه فعال استفاده کند و تمام تمرکز و هزینه اش را روی فروش و بازاریابی برای محصولش بگذارد، در صورت توسعه مجوزهای تولید بدون کارخانه شاهد جهشی در احیای کارخانه و توسعه برندها خواهیم بود.

دبیر کمیسیون ملی برند داوری مربوط به برندها را از دیگر اقدامات این کمیسیون برشمرد و گفت: قرار است نهاد داوری برند تشکیل شود، هم اینک جریمه ای که برای سوء استفاده کنندگان از برندهای دیگران در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است، در این راستا با مجلس شورای اسلامی وارد گفتگو شدیم تا با تشکیل نهاد داوری برند، در صورتی که از برندی سوء استفاده شود به نحوی که اشتغال آن را به خطر بیاندازد، معادل ریالی میزان خطر واقعی که صاحب آن برند در بازار از این موضوع متحمل شده است به عنوان جریمه در نظر گرفته شود.

اسدی به مصوبه هیات وزیران در سال گذشته پیرامون استفاده از برندها به عنوان وثیقه هایی برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره و بیان کرد: در این راستا در تلاش هستیم برندها برای صاحبان آنها در بانکها به عنوان وثیقه در ازای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شود.