سوریه، یار ایران در دفاع مقدس

گروه تعاملی الف،   4021202012 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
سوریه، یار ایران در دفاع مقدس

گروه تعاملی الف - حسین غزالی:

حافظ اسد رئیس جمهور فقید سوریه نه تنها درخواست صدام برای حمایت را رد کرد حتی درخواست بعدی او مبنی بر بی طرفی را هم قبول نکرد و از اول تا آخر جنگ از ابعاد مختلف به ایران کمک کرد:

1- سیاسی:
صدام تلاش داشت تا جنگ با ایران را جنگ عرب با فارس جلوه دهد و اعلام کرد که فارس‌ها (ایرانیان) با انقلاب خویش به دنبال بلعیدن جهان عرب و سرنگون کردن حکومت‌های عربی هستند. کشورهای محافظه‌کار و ارتجاعی عرب به رهبری عربستان و اردن قصد داشتند تا با برپایی کنفرانس عمان، حمایت اعراب در جنگ علیه ایران را جلب کرده و آنها را علیه ایران بسیج کنند اما موضع‌گیری‌های سوریه در کنفرانس کشور‌های عربی مانع از شکل‌گیری جبهه متحد کشورهای عرب علیه ایران شد. وقتی سوریه در کنار ایران ایستاد تبلیغات صدام تأثیر خود را تا حد زیادی از دست داد و مشخص شد که ایران هیچ نقشه‌ای برای بر هم زدن امنیت جهان عرب ندارد.

2- اقتصادی:
حافظ اسد که روحیه‌ای ضد آمریکائی و ضد صهیونیستی داشت و به آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران علاقمند بود در یک اقدام بسیار مهم، صادرات نفت عراق به اروپا که از طریق لوله‌های نفتی از خاک سوریه عبور می‌کرد را قطع نمود و مانع صادرات نفت عراق به اروپا شد. با اینکه طبق قرارداد بین عراق و سوریه، 30 درصد از این نفت صادراتی به عنوان حق ترانزیت و خط لوله به سوریه می‌رسید ولی حافظ اسد برای اینکه در زمان تجاوز صدام به ایران مانع درآمد صدام از صادرات نفت به اروپا شود، حاضر شد از درآمد ترانزیت نفت عراق به اروپا بگذرد.

3- نظامی:
در دوران دفاع مقدس که ایران تحریم تسلیحاتی سنگینی شده بود، اولین خرید تسلیحاتی ایران از بلوک شرق در زمان حافظ اسد و همراه با افسر‌ان سوری و به نام کشور سوریه صورت گرفت تا تحریم تسلیحاتی ایران دور زده شود طوری که بخشی از فرودگاه بین‌المللی دمشق به جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته بود.

همچنین به دلیل همین تحریم‌ها امکان خرید موشک و دستیابی به دانش آن امری محال به شمار می‌رفت. در چنین شرایطی سوریه تنها کشوری بود که به تهران چراغ سبز نشان داد. تیم ایرانی به دستور مستقیم حافظ اسد رئیس‌جمهور وقت سوریه در مهم‌ترین پادگان موشکی این کشور استقرار یافته بود و از هر فرصتی برای آموزش بهره می‌برد به نحوی که اعضاء بدون اینکه کسی مانع شود به زاغه‌های مهمات، انبارهای موشکی و ... سرکشی می‌کردند. با همین آموزش‌ها بود که جرقه دانش موشکی ایران زده شد و در طی جنگ نیز با موشک‌های اسکاد که در آن مقطع از لیبی خریداری شده بود، کشورمان توانست بغداد را مورد هدف قرار دهد و در جنگ شهرها بین دو کشور توازنی به وجود آورد.

با اینکه این اقدامات حافظ اسد به نفع ایران، باعث منزوی شدن سوریه در بین کشورهای اتحادیه عرب شد و کشورهایی که میلیاردها دلار به صدام کمک کرده بودند، سعی کردند سوریه را تنبیه کنند اما سوریه تا آخر جنگ پای ایران ایستاد و در چهار دهه گذشته هم همیشه یکی از ارکان محور مقاومت علیه صهیونیزم و آمریکا بوده است. با توجه به این مطلب بهتر می‌توان علت دشمنی آمریکا و بعضی کشورهای وابسته عربی با سوریه و توطئه مشترک آنها برای خشکاندن مقاومت سوریه را درک کرد.