حکم دادگاه لاهه زمینه ساز بازداشت نتانیاهو

  4021110040 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

  کارشناسان بین المللی اعلام کردند که اقدامات پیشگیرانه دادگاه لاهه در موضوع قتل عام ساکنان غزه، می تواند شرایط را برای محاکمه و بازداشت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و فرماندهان ارتش این رژیم فراهم کند.

حکم دادگاه لاهه زمینه ساز بازداشت نتانیاهو

به گزارش امروز (سه شنبه) ایرنا از شبکه الجزیره، «حسن اسلام شاد» وکیل پاکستانی در این باره گفت: شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی لاهه بسیار با اهمیت و قابل پیگیری است.

وی افزود: این گام نخست برای مجازات رژیم اسرائیل به خاطر بخشی از قتل عام ها و کشتارهایی است که در فلسطین انجام داده است.

نخستین وکیل مسلمان در دادگاه لاهه اضافه کرد: حکم دادگاه لاهه، مسئولیت جنایت ها در نوار غزه را به صورت قانونی متوجه رژیم صهیونیستی کرد و یک پیروزی بزرگ سیاسی برای فلسطینیان در این زمینه بود.

به گفته اسلام شاد، وجود یک سیستم قضایی جهانی که همه کشورها را به هم مرتبط می کند مهم است و باید گام های لازم برای مجازات عاملان جنایت های جنگی و ضدبشری و کتشار جمعی بر اساس قوانین داخلی کشورها برداشته شود.

وی افزود: بسیار محتمل است که در آینده بسیار نزدیک خبرهایی را از صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» و یا فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی و افراد شرکت کننده در این تجاوز نظامی بشنویم و در صورت عملی شدن این موضوع، آن روز اسرائیل به خاطر همه جنایت هایش در غزه پشیمان خواهد شد.

اسلام شاد تصریح کرد: فشارها بر اسرائیل که در طول زمان تاسیس خود به هیچ یک از قوانین بین المللی پیابند نبوده، روز به روز افزایش می یابد و پس از حکم دادگاه لاهه، فشارهای سیاسی داخلی نیز بر نتانیاهو افزایش خواهد یافت.

سردبیر مجله «وقائع فلسطین» نیز گفت: حکم دادگاه لاهه بسیار مهم و تاریخی است و اسرائیل به خوبی می داند که این یک سابقه تاریخی برایش خواهد شد.

«رمزی بارود» افزود: این حکم به مقاومت مشروعیت می دهد، زیرا اکنون به طور رسمی با قتل عام مقابله می کند.

وی با بیان این که دادگاه در حکم اخیر خود به هیچ یک از گروه های مقاومت فلسطین و اتهام آن ها به تروریستی بودن اشاره ای نکرده، بلکه با عنوان گروه های فلسطینی از آن ها نام برده، تصریح کرد: اسرائیل می داند که به خاطر این اقدامات در حال از دست دادن اعتبار خود می باشد و به عنوان رژیمی که به قوانین بین المللی پایبند نیست، شناخته می شود.

وی اظهار داشت: واکنش نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی به حکم دادگاه لاهه، نشانه جدی بودن نگرانی آن ها است.

بارود گفت: اظهارات نتانیاهو پس از صدور این حکم پر از تناقض و خارج از منطق بود و دیوان بین المللی را به صدور احکام نا امید کننده متهم و بر ادامه جنگ تاکید کرد.

وی اضافه کرد: ورشکستگی سیاسی کابینه نتانیاهو پس از حکم دیوان بین المللی ادامه می یابد و به انزوای بیشتر اسرائیل و تقویت موضع فلسطینی ها منجر خواهد شد.

قضات دیوان بین‌المللی دادگستری طبق درخواست آفریقای جنوبی، روز جمعه (۶ اسفند) احکامی موقت را علیه رژیم صهیونیستی صادر کردند. به طور خلاصه این دادگاه از رژیم اسراییل خواست تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه انجام دهد.

این دادگاه همچنین به رژیم اسرائیل دستور داد ظرف یک ماه تمام اقداماتی را که برای جلوگیری از نسل‌کشی انجام داده، به دیوان لاهه گزارش دهد.

قاضی این دادگاه گفت حکم یاد شده تعهدات بین‌المللی برای اسرائیل ایجاد می‌کند.