نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم از عملکرد روحانی در زمان ریاست جمهوری راضی نیستند/ مشارکت پایین باعث کاهش کیفیت منتخبین خواهد شد

  4021106009 ۶۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبان «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم از عملکرد روحانی در زمان ریاست جمهوری راضی نیستند/ مشارکت پایین باعث کاهش کیفیت منتخبین خواهد شد

مطلبی با عنوان «درباره دشمنی همه مردم با جمهوری اسلامی!» با نظرات متعدد کاربران همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*اصل مترقی 59 قانون اساسی برای برون رفت از بن بست طراحی شده است. چرا عده ای فکر می کنند رفراندوم یعنی همه پرسی برای ماندن یا رفتن جمهوری اسلامی ؟ رفراندوم برای مسائل مهم طراحی شده است. برای زمانی طراحی شده که عده زیادی ناراضی از وضع موجود وجود دارند . البته که هیچ حکومتی برای رفتن خود رفراندوم برگزار نمی کند. اما ایا برای نجات خود هم اقدامی نمی کند؟ من معتقدم که الان شرایط به گونه ای است که عده ای که قدرت دارند تصور می کنند که در اکثریت هستند و نظرشان صحیح است .در صورتیکه عده کثیری که فاقد قدرت (از هر نوعش ) هستند نظر قدرتمندان را اشتباه می دانند اما به هیچ طریقی نمی توانند نظر خود را اعمال کنند . اگر در انتخابات شرکت کنند می گویند چون در انتخابات شرکت کرده اید پس این روش را قبول دارید . اگر هم در انتخابات شرکت نکنند می گویند شما حق اظهار نظر ندارید چون در انتخابات شرکت نکرده اید. مردم باید بدانند که نظراتشان برای حاکمیت ارزش دارد وگرنه بازهم میزان مشارکت کمتر خواهد شد. من معتقد به برگزاری رفراندوم ذیل قانون اساسی هستم.

*این طبقه بندی برای هر جامعه‌ای بدیهی است اما معلوم نیست این درصد بندی‌ها از کدام منبع و روشی انجام شده است. نمیشود بی حساب همینطور درصد بیرون بدهیم و بر اساس آن نتیجه بگیریم.

*سیاست‌ خارجی کشور متناسب با ظرفیتهای واقعی کشور نیست. ضرب‌المثلی داریم که میگوید حتی یک دشمن هم زیاد است .

*(پاسخ به کامنت بالا)بله یک دشمن هم زیاد است ولی وقتی بعضی ها می خواهند زورگویی کنند نمی شود بله قربان گو باشیم تا دشمن نداشته باشیم

*حتی بدون رفراندوم هم با نظرسنجی های تخصصی که خیلی نهادها برگزار میکنند شرایط معلوم است. بهترین حالت این است که خیرخواهان و عقلا از درون حکومت خودشان دست به اصلاح ساختاری از مسیر گذار دموکراتیک بزنند. دموکراسی در نهایت برای همه بهتر و کم هزینه تر است.

*دستشان اینقدر خالی هست که دلقک ها را با تبلیغات رسانه ای را می‌خواهند خیرخواه مردم جا بزنند

*من از تنش و درگیری و به هم ریختگی اجتماع و تقابل مردم با یکدیگر بیزارم فشار معیشت و بیکاری و بخصوص اوضاع جوانان بیکار و مجرد و تحصیل کرده بالاست کاش می شد بدون تنش این اوضاع را سامان داد

*نارضایتی مردم ناشی از ناکارآمدی بعضی مسئولان است که باعث معضلاتی مانند گرانی و یا عدم افزایش حقوقها به میزان تورم است.

*همه پرسی برگزار کنند که چی بشود مثلا؟ که کی طرفدار جمهوری اسلامی هست و کی طرفدار دلقک ها؟ اولا برای این چیزها همه پرسی برگزار نمی کنند دوم هم بارها دیدی چگونه تو دهنی از مردم خوردن این دلقک ها که خودشان را به در و دیوار زدن ولی نیم درصد هم همراهی نکردن

*برخی مردم از گرانی و بیکاری جوانان ناراضی هستند.

***

مخاطبین الف درباره مطلب «بیانیه حسن روحانی درباره انتخابات خبرگان» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می‌خوانید:

*من آن اندازه که از کارهای روحانی بدم میاید ازکار هیچ کسی دیگر بدم نمیاد و 45ساله در راه امام و آیت‌الله خامنه‌ای هستم ویکبار هم به او و هم باندیهایش رای ندادم. اما کار شورای نگهبان درتایید نکردن روحانی کار خوبی نبود بنظرم. چی شد که پس از دوسال از رییس جمهوری او شایستگی نمایندگی خبرگان را ندارد چه چیزی در این دوسال رخ داده که روحانی برای این کار مناسب نیست چگونه او چندین دوره تاییدیه نمایندگی دو دوره تایید رییس جمهوری و چندین سال نمایندگی رهبری درشورای امنیت ملی را داشت یک مرتبه همه اینها دراین دوسال فراموش شد! !!!! روحانی یک شبه و یکی دوساله که بد نشده . ایشان را نباید از همان ابتدا برای نمایندگی مجلس تایید می کردند نه اینکه پس از45سال دادن مسولیت های مهم اکنون بدون دادن هیچ توضیحی برای مردم اورا رد کنند که باید گفت در این 2 سال که او هیچ مسولیتی نداشته تا کار ناشایست ضدانقلابی ویژه ای از او سر بزند تاهمه ان تاییدیه های با دست خود شورای نگهبان پرسش برانگیزشود!!!! اگر شورای نگهبان می گذاشت روحانی بیاید خیلی میخواست رای بیاره به 100 هزارتا در تهران نمی رسید و با دست مردم به تاریخ می رفت و دیگر نمی توانست پز 24میلیون رایش را به رخ مخالفین بکشد !!!! به دید بنده اکنون ازخوشحالی قند تو دل روحانی آب میشود همچنین تو دل آمریکا و انگلیس و اسراییل که آنها نیز از نیامدن مردم تو رای گیری خوشحال میشوند.

*واقعا چرا رد صلاحیت شد اصلا معیار شورای نگهبان چیست این رد صلاحیت پاس گلی است به حامیان تحریم انتخابات

*وقتی بابت کم کاری ها محاکمه نشود نتیجه اش میشود این بیانیه.

*موافقان این اتفاق ، دلایلی می آورند که در جای خود قابل تامل است . اما مشکل اصلی ، زیرسوال رفتن منطق برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای عمومی است .

*شورای نگهبان نباید به جای مردم تصمیم بگیرد. ما حق داریم در مورد سرنوشتمان خودمان تصمیم بگیریم . این کار شورای نگهبان تضییع حق خدادادی مردم است بنظرم

*مملکتو ویران کرده طلبکار هم هست!!!

*با این که روحانی رئیس جمهور موفقی نبود ولی این نکاتی که گفته حق است

*جناب‌ روحانی‌ شما خودت‌ را خادم‌ می‌دانی‌‌ ولی‌ نباید‌ از کسانی‌‌ بر حسب‌ مسوولیتی‌ که‌ دارند‌ تشخیص‌ آن‌ها‌ در مورد‌ صلاحیت‌ خادم‌بودن‌ شما را زیر‌ سوال‌ ببرید‌

*برخی افراد به انتخابات به معنی حق "انتخاب" مردم اعتقادی ندارند و با استفاده از ابزار حکومتی که امانتی از سوی مردم است برای مردم "تعیین تکلیف" میکنند. ما هم به روش آنها و طرز فکر آنها گرچه افراد درستکار و فرهیخته ای باشند، اعتقادی نداریم، مساله این است که در سالهای آتی آیا آنها به ما نیاز خواهند داشت یا ما به آنها. انتظار هیچ حمایتی در هیچ شرایطی از ما نداشته باشند. 

*پیشنهاد میکنم شورای محترم نگهبان دلیل رد صلاحیت داوطلبانی که خواستار علنی شدن علت عدم تایید صلاحیت خود هستند رو اعلام کنند.‌ معتقدم رد صلاحیت افرادی مثل آقای روحانی با یک عمر مناصب بالا ، بدون داشتن دلایل متقن، باعث شادی دشمنان خواهد بود.

*از این بیانیه ها قبلا احمدی نژاد و لاریجانی و....منتشر کرده اند چیزی نیست آقای روحانی مردم ما فراموشکار هستند همونطور که فجايع دولت شما را برخی فراموش کرده اند!

*واقعا من کاری به اقای روحانی و حزب و‌گروه ندارم اما یک سوال چرا تمام روسای جمهور سابق رد صلاحیت میشن اما قبلش همشون مورد تایید بودن ،واقعا یعنی چی؟

***

مطلب «مشارکت پایین انتخاباتی را تئوریزه نکنیم!» با نظرات متعدد کاربران الف همراه شد که تعدادی از آنها را می خوانید:

*به جای اینکه به فکر اصلاح فرایند انتخابات باشید تا مردم حس کنند در یک انتخابات آزاد شرکت میکنند، دارید مشارکت پایین رو توجیه میکنید.

*مجلس انقلابی که وکیل مردمه کارش دفاع از حقوق مردمه حریف خودرو سازها نمیشه هر سازی دولت و خودرو ساز بزنن مجلس میرقصه

*واقعا مجلس چكاره است ؟ آيا در روابط خارجي حق دارد ؟ آيا اقتصاد را مي تواند كنترل كند ؟ آيا در خصوص اين اوضاع نابسامان سئوال می کند ؟

*اتفاقا هر جا مشارکت مردم در انتخابات کم بود یعنی مردم اعتراض دارند. به طور مثال سال ۹۸ که مردم در گرانی بنزین اعتراض شدید کردند مشارکت مردم فقط ۴۲ ٪ شد

*نگهداشتن لچک بر سر زنها به هر قیمت ممکن از اموری است که مجلس فعلی به آن توجه دارند و بس باید افرادی را انتخاب کنیم که صرفا به معیشت مردم و تورم و فساد و بیکاری و ازدواج جوانان بپردازند

*وقتی مجلس و دولت در سال مهار تورم بدون توجه کار خودشان را می کنند و هیچ توجهی به مردم ندارند و هنوز هم حاضر به رفع مشکلات معیشتی کارمندان و کارگران نیستند چه انتظاری دارید؟!!

*در کشورهای دموکراتیک اگر هم مشارکت پایین باشد با توجه به اینکه روشهای مسالمت آمیز اعتراض وجود دارد میتوان گفت که در صورتی که مردم به نظام سیاسی خود اعتراض داشته باشند آن را عنوان خواهند کرد.

*همان هایی که علیه انتخابات حرف می زنند همان هایی هستند که نمی خواهند مشکلات حل شود.

*نمیدانم چرا مدام معیار مقایسه برای برخی تحلیلگرها دموکراسی های غربی است؟ آقا ما اصلا نمونه ی غربی نمیخواهیم. به خدا من به دموکراسیِ شرقی و مسلمان مانند مالزی و ترکیه هم راضی هستم. لااقل دو تا حزب واقعی وجود داشته باشد که «انتخابات» به معنی واقعی «انتخاب» بین دو راه حل دو طرز فکر دو نوع نگرش وجود داشته باشد. لا اقل اگر با یک لایحه یا قانون مخالف هستیم بدانیم کدام حزب آن قانون را لغو خواهد کرد که به آن حزب رای بدهیم. الان کسی میتواند توضیح بدهد ما در انتخابات اسفند بین کدام «گزینه» ها میتوانیم انتخاب کنیم؟ الان اگر اکثریت مردم مثلا لایحه ی فلان و بهمان را نخواهند باید به کدام حزب رای بدهند؟

*آدم میره رای میده که رایش در سرنوشتش اثر داشته باشه.

*در انتخابات گذشته بدلیل شیوع کرونا و آنفولانزا مردم در انتخابات شرکت گسترده نکردند.

*مشارکت پائین باعث کاهش کیفیت منتخبین خواهد شد.

*مشروعیت در نظام اسلامی ناشی از قرآن و سنت و اوامر امام معصوم است .

*(پاسخ به کامنت بالا)آیا مشروعیت همان مقبولیت هم هست؟ اگر چیزی مشروع باشه اما مقبول ملت نباشه تکلیف چیست؟